10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Yakıt Sistemine Bakış (Genel) Teknik Bilgiler
Yakıt Sistemine Bakış (Genel)
TEknik Bilgiler
Yakıt Sistemi
Motor Yakıtı
Oktan Nedir?
Yakıt Deposu
Yakıt Filtresi
Yakıt Pompası (Benzin Otomatiği)
Hava Filtresi
Yakıt Boruları
YAKIT SİSTEMİ
Yakıt sisteminin görevi yeterli bir hava ve yakıt karışımını motora sağlamaktır Hava-yakıt karışımı motorun üzerindeki yükü karşılamak için belli bir oranda olmalıdır sistemin ana parçaları: yakıt deposu ve kapağı, emisyon kontrolleri, yakıt borusu, yakıt filtresi, karbüratör, emme manifoldu ve depodaki yakıt miktarını gösteren benzin göstergesidir
MOTOR YAKITI
Motor yakıtı hydrojen ve karbondan yapılmıştır Karışım mevcut oksijenle yanıp içindeki ısı enerjisini mekanik enerjiye çevirmektedir Sıvı yakıtlar içten yanmalı motorlar için idealdir çünkü ekonomik olarak üretildikleri gibi yüksek ısı değerlerine sahiptirler kolayca nakledilip saklanabilirler En yaygın örnekleri benzin, gazyağı ve dizel yakıtıdır
Benzinin bir çok avantajları vardır ve buji ateşlemeli içten yanmalı motorlarda en yaygın kullanılan yakıttır
Dizel yakıt benzinden sonra ikinci sıradadır Benzin kadar ucuza maledilmesine rağmen kullanımı dizel motorlarla sınırlıdır
OKTAN NEDİR?
Benzinin patlamaya karşı olan direncine "oktan" denir Asfalt tabanlı ham petrolden üretilen benzin parafin tabanlılardan daha az vuruntu yapar Bütün benzinler bu iki türün karşımından elde edilir Eğer karışımlerı kontrol edilmezse kaliteleri değişir
Oktan dereceleri 50-110 arasında değişir 50 derece üçüncü sınıf yakıtlarda 110 ise uçak yakıtlarındaki değerdir Aldığınız benzin 50 oktan ise yandıkça patlayacak ve pistonlara çekiçle vuruyormuşçasına bir sarsıntı ile kuvvet uygulanacaktır İdeal kuvvet pistonları eşit ve düzenli bir şekilde iten kuvvettir Benzinin oktan derecesi yakıt olmayan kimyasallarla arttırılabilir Bu iş için en iyi kimyasal yakıta eklenen tetra-etil kurşun karışımıdır
Tetra-etil kurşun benzine tümüyle karışıp tamamıyle buharlaşan bir sıvıdır Etilen dibromid tetra-etil kurşunun bujilerde ve supaplarda kurşun oksit birikintiler oluşturmasını engeller Son zamanlarda ise kuşunlu benzinler gittikçe yerini kurşunsuz benzine bırakmış ve yeni üretilen tüm araçlarda katalik konverter standart ekipman haline gelmiştir
YAKIT DEPOSU
Bütün modern yakıt sistemleri yakıtı bir pompa ile beslerler Böylece benzin deposu genelde aracın arkasında bulunmaktadır Deponun giriş ve çıkış boruları vardır Çıkış borusu genelde deponun üzerinde veya yan tarafında bulunur Borunun ucu deponun alt yüzeyinden 1 cm kadar yukarıda tasarlanmıştır, böylece depoda oluşabilecek veya satın alınan benzindeki tortular direk karbüratöre gönderilmemiş olur
YAKIT FİLTRESİ
Karbüratör ve enjeksiyonsistemlerinde birçok jetler ve küçük kanallar bulunduğu için temiz yakıt aracınız için çok önemlidir Temizliğin garantilenmesi için yakıt hattı üzerine yakıt filtresi konulmuştur Yakıt filtresi benzin deposu ile karbüratör arasında bulunmalıdır Kirli parçalar akaryakıt tankerlerinde, benzin istasyonu tanklarında oluşan pastan kaynaklanır Su ise yakıt tanklarında yoğunlaşan buhardan oluşur
YAKIT POMPASI
Yakıt pompasının üç görevi vardır: motora çalışması için gerekli olan yakıtı sağlamak, yakıtın kaynamasını engellemek için karbüratör ve pompa arasında yeterli basınç sağlamak, ve buhar kilitlemesini engellemek Aşırı basınç karbüratör şamandra iğnesini yerinden çıkarıp taşma kısmında çok benzin dolmasına sebep olur Sonucunda ise aracınız çok yakıt tüketir Yakıt pompaları "mekanik" ve "elektronik" olmak üzere iki türlüdür
HAVA FİLTRESİ
Hava filtreleri içeri alınan havadaki toz ve diğer zerreciklerin karbüratörün içine girmesini engeller Binlerce metreküp havanın silindirlerden geçtiğini düşünürseniz aracınızın hava filtresinin önemini anlarsınız
YAKIT BORULARI
Yakıt boruları bütün yakıt sisteminin parçalarını birleştiren çelik veya bakırdan imal edilmiştir
Yakıt boruları, egsoz boruları, susturucular ve manifolddan uzak olmalıdır, bu şekilde aşırı sıcaktan dolayı boğulmanın önüne geçilmiş olur Motora, gövdeye, titreşimin az olduğu başka kısımlara iliştirilebilirler, böylece keskin kenarların sebep olacağı aşınmanın önüne geçilmiş olur
|
|
|