![]() |
Aracın Ve Motorun Kısımları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Aracın Ve Motorun KısımlarıAracın ve motorun kısımları Aracın ve motorun kısımları hakkında bilgi MOTORUN TANIMI VE ÇEŞİTLERİ Motor ,: Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalardır ![]() YANMA ÇEŞİTLERİNE GÖRE MOTORLAR 1- Dıştan yanmalı motorlar: Kullanmış olduğu yakıtı motorun dışında yakmasıyla güç üreten makinalardır ![]() 2- İçten yanmalı motorlar : Kullanmış olduğu yakıtı motorun içinde yakmasıyla güç elde eden makinalardır ![]() ![]() ![]() AKIT ÇEŞİTLERİNE GÖRE MOTORLAR 1- Benzinli motorlar: Yakıt olarak benzin ve LPG (sıvılaştırılmış petrol gazı) kullanılan motorlardır ![]() 2- Dizel motorlar : Yakıt olarak Motorin, (mazot) kullanılan motorlardır ![]() ![]() Benzinli motorlarda; silindirler içerisine yakıt+hava karışı alınır, bujiler vasıtasıyla ateşleme yapılır ![]() ZAMANLARINA GÖRE MOTORLAR 1- İki zamanlı motorlar; Krank milinin her turunda (360 derece) ve pistonların iki hareketiyle bir iş zamanı meydana getiren motorlara denir ![]() ![]() İki zamanlı motorun oluşum sırası: 1- Emme- sıkıştırma 2- Ateşleme- egzoz 3- Dört zamanlı motorlar: Krank milinin her iki turunda, ( 720 derece) ve pistonların dört hareketiyle bir iş zamanı meydana getiren motorlara denir ![]() Dört zamanlı motorun oluşum sırası: 1- Emme : Benzinli motorda karışımın, dizel motorlarda havanın silindirler içerisine alındığı zamandır ![]() 2- Sıkıştırma : Sıcaklık ve basıncın elde edildiği zamandır ![]() 3- Ateşleme: Silindirlerde yanma işleminin sağlandığı zamandır ![]() 4- Egzoz: Yanmış gazların dışarıya atıldığı zamandır ![]() SOĞUTMALARINA GÖRE MOTORLAR , 1- Hava soğutmalı motorlar 2- Su soğutmalı motorlar ![]() MOTORUN BELLİ BAŞLI PARÇALARI 1- Karter: Motor yağlama yağına depoluk eder ![]() 2- Silindir Bloğu: Pistonlara ve krank miline yataklık yapar,motorun ana gövdesidir ![]() 3- Silindir Kapağı: Silindir bloğunun üzerini kapatarak yanma odalarını oluşturur ![]() 4- Subap(Külbütör) Muhafaza Kapağı: Motoru dış etkenlere karşı koruyan dış kapaktır ![]() 5- Radyatör: Soğutma suyuna depoluk eder ![]() 6- Manifoltlar (emme-egzoz): İki çeşit manifolt vardır ![]() ![]() ![]() ![]() 9- Enjektör: Ateşleme yapar (dizel motor parçası) 10- Subap: Emme ve egzoz subabı olarak iki çeşittir ![]() ![]() 11- Karbüratör:Yakıt ile havayı 1/15 oranında karıştırır ![]() 12- Marş Motoru: Motora ilk hareketi verir ![]() 13- Alternatör: Araç için gerekli elektriği üretir ![]() 14- Distribütör:Bujilere sırası ile elektrik dağıtır ![]() 15- Krank Mili (ana mil): Pistonun doğrusal hareketini,piston kolu yardımıyla dairesel harekete çevirir ![]() 16- Piston: Yanma sonucu oluşan gaz basıncını mekanik enerjiye çevirir ve motor zamanlarının meydana gelmesini sağlar ![]() 17- Eksantrik (kam) Mili: Distribütöre,subaplara,yağ pompası ve yakıt pompasına hareket verir ![]() RODAJ SÜRESİ: Yeni alınmış motorda motor parçalarının birbirine alışma süresidir ![]() ![]() AKÜMÜLATÖR (BATARYA) GÖREVİ: kimyasal enerjiye çevirerek depo Elektrik enerjisini,eden ve gerektiğinde kimyasal enerjiyi,elektrik enerjisine dönüştürerek geri veren parçaya akümülatör (batarya) denir ![]() ARIZALAR VE BAKIMLARI Akü bağlantısı yapılırken artı (+) kutup (+) ile (-) kutup eksi (-) ile paralel olarak bağlanmalıdır ![]() ![]() Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılmaz ![]() (+) kutup başı kalın, (-) kutup başı ince görünüme sahiptir ![]() Kışın akümülatörün donmaması için tam şarj ettirilir ![]() Kutup başlarında meydana gelen oksitlenmelerin temizliği,ılık su veya zımpara ile yapılabilir ![]() ![]() Elektrolik içerisindeki su zamanla buharlaşarak seviyenin düşmesine sebep olur ![]() ![]() Akünün yüzey kısmı kurur ve temiz olmalıdır ![]() ![]() Herhangi bir yangın esnasında Akü kutup başları sökülmelidir ![]() |
![]() |
![]() |
|