Ren ırmağı |
11-20-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Ren ırmağıRen ırmağı Avrupa'daki en önemli suyoludur Bu ırmağın kıyılarını ve başlıca kavşaklarını denetim altına almak için yüzyıllar boyunca pek çok savaş oldu 1815'teki Viyana Kongresi'nden beri Ren Irmağı her tür taşımacılığa açık uluslararası bir suyolu olarak kullanılmaktadır İsviçre Alpleri'nin orta kesiminden doğan Ren Irmağı, 1320 km aktıktan sonra Hollanda'dan Kuzey Denizi'ne dökülür Ren'in başlıca iki kolu İsviçre topraklarındaki Chur yakınlarında birleşip derin ve dar bir vadi boyunca sel gibi hızla kuzeydoğuya akarak Konstanz Gölü'ne girer Konstanz Gölü'nün batısından çıkıp Basel'e doğru tırmanarak ilerleyen Ren, Schaffhausen'deki Ren Çağlayanında 25 metre yüksekten dökülür Daha sonra güneyden gelen Aare Irmağı'yla birleşir Ren Irmağı Konstanz Gölü ile Basel arasında İsviçre-Almanya Federal Cumhuriyeti sınırını çizer Basel'de kuzeye yönelen Ren buğday, şer-betçiotu, şekerpancarı ve tütün yetiştirilen geniş ve bereketli bir vadide akar Batısında Fransa'nın Voj Dağlan, doğusundaysa iğne-yapraklılarla donanmış yamaçlarıyla Karaor-manlar yükselir Daha kuzeyde ise, her ikisi de doğudan gelen Neckar ve Main ırmakları Ren'le birleşir Mainz'ta Main Irmağı'nı aldıktan sonra Ren 130 km boyunca çok dar bir vadide dik ve sarp yamaçların arasından akar Vadinin doğu yakasını 133 metre yüksekliğinde ve hemen hemen dikine yükselen Lorelei Kayası oluşturur Burada en derin noktasına ulaşan Ren, vadinin 115 metrelik genişliğinin tümünü kaplar Lorelei Kayası adını, burada yaşadığına ve güzel sesiyle denizcileri baştan çıkararak teknelerinin batmasına yol açtığına inanılan denizkızı Lorelei'den almıştır Koblenz'de, şaraplarıyla ünlü vadisiyle tanınan Moselle Irmağı Ren'e katılır Mainz'ta başlayan derin vadi Bonn'da biter ve Aşağı Ren'in başladığı Köln'de ırmak ovaları sular Ren Irmağı, büyük bir kent olan Düsseldorf ta Ruhr bölgesine girer Irmağın doğu yakasında yer alan bu bölgede madenciliği ve fabrikalarıyla ünlü kentler bulunur Hollanda sınırından geçerken Ren'in genişliği 1 kilometreyi bulur Gerçekte Hollanda' nın bütün topraklarını Aşağı Ren akaçlamak-tadır Hollanda ırmağın Kuzey Denizi'ne ulaşan küçük kanallarının çoğunu bloke ettiğinden, Ren'in sularının önemli bir bölümü Waal Irmağı, çok azı Lek Irmağı ve dikkate alınmayacak kadarı da IJssel Irmağı yoluyla denize ulaşır Lek'in ağzının yakınlarında, Avrupa'nın en büyük limanı olan Rotterdam yer alır (bak ROTTERDAM) Waal Irmağı güneyden gelen Meuse Irmağı ile birleşip Hollanda topraklarında aktıktan sonra en sonunda Kuzey Deni-zi'ne ulaşır Avrupa'da denizden uzak en büyük liman olan Duisburg, çok önemli bir ticaret yolu olan Ren üzerindedir Duisburg'dan ırmağın hem aşağı, hem de yukarı kesimlerine demir cevheri, tahıl, petrol, kömür ve sanayi ürünleri gönderilir Yük gemileri ırmaktaki ikinci büyük liman Mannheim'a ürün getirip götürür Büyük mavnalar Strasbourg'a, daha küçükleri ise Basel'e kadar yol alabilmektedir Kışın donan Ren Irmağı bazen bir ay kadar trafiğe kapanır Ren'i öteki Avrupa kentlerine ve sanayi bölgelerine bağlayan kanallar ırmağın önemini giderek artırmaktadır Kuzey Denizi ile Karadeniz arasında gemi ulaşımını sağlayacak olan Ren-Main-Tuna Kanalı'nın 1992'de hizmete girmesi beklenmektedir Ren'in en işlek kesimi Ruhr bölgesi ile Hollanda arasındaki suyoludur Kıyılardaki sanayi atıkları ve kimyasal artıklarla sularındaki yoğun trafik, Ren'i 1970'lerden beri giderek artan bir biçimde kirletmektedir 1986'da çok tehlikeli bir boyuta ulaşan bu kirlenme Ren kıyısındaki ülkelerin ortak çabalarıyla giderilmeye çalışılmaktadır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|