|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
arıza, dünyası, giderme, motorsiklet, motosiklet, rehberi |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıMotorsiklet Ariza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası Akü bittiğinde ne, nasil yapilmali? Farkinda olmadan farlari açik unuttuysaniz veya başka bir nedenle motorunuzu çalişmayabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğru takviye nasil yapilir? motorunuzu aküsü boşaldiğinda yapmaniz gereken başka bir aracin aküsünden takviye alarak çaliştirmaktir ![]() ![]() - Motor takviye yoluyla çaliştirabilmek için her iki akünün de; ayni kapasitede (Ah/Ampersaat) olmasi gerekiyor ![]() ![]() - Takviye alacağiniz araçla aracinizin temas etmediğinden emin olun ![]() ![]() ![]() - Başka bir motordan takviye alindiğinda, iki aracinda gereksiz lamba ve aksesuarlarini kapatmalisiniz ![]() - Takviye kablosunun pozitif (+) ucunu (kirmizi) boş akünün pozitif (+) ucuna, diğer ucuysa takviye alinan aracin pozitif (+) ucuna bağlayin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() - Bağlantilarin tamamlanmasindan sonra elektrik veren aracin aküsü zayifsa, o aracin motorunu çaliştirin ve motoru çalişir durumda birakin ![]() - Motor hemen çalişmadiğinda, boşalmiş olan akünün cereyan alabilmesini sağlamak için birkaç dakika bekleyin ve tekrar deneyin ![]() - Daha sonra şarj edilen aracin motorunu da çaliştirin ![]() ![]() ![]() - Takviye kablosunu dikkatle çözün ![]() ![]() - Akünüzün şarjinin bitme nedenini bilmiyorsaniz (işiklarin açik kalmasi haricinde) yetkili servisinize gidip şarj sistemini kontrol ettirin ![]() Aracinizin Motoru Çalişmiyorsa Muhtemel Sebepler Benzinle çalişan bir motorun çalişmasi için üç temel gereksinimi vardir: Hava-yakit karişimi, Ateşleme, Silindirlerde sikiştirma (kompresyon) ![]() Motorunuz çalişmiyorsa problem muhtemelen bunlardan biri, çoğunlukla da yakit veya ateşlemedir ![]() Sorun Hangisinden Kaynaklaniyor? Marş yaptiğinizda motor normal ilk çaliştirmalardaki gibi dönüyor mu? (Evet; Hayir) Cevabiniz ‘hayir’ ise, bir akü veya marş motoru probleminiz var demektir ![]() Önce farlarinizi yakiniz ![]() Parlak ve normal olarak yanmiyorlarsa, akünüz zayif veya akü bağlanti sorununuz var demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Farlariniz parlak ve normal olarak yaniyorlarsa, farlar açikken birinin gözlemesini sağlayarak, tekrar marş yapiniz ![]() Farlariniz parlak olarak kaliyor ve değişmiyorlarsa, muhtemel problem marş, kontak anahtari veya rölededir ![]() ![]() Marş yaparken farlariniz zayifliyorsa, muhtemel problem akü, marş veya şasi topraklama kablosundadir ![]() Cevabiniz 'evet' ise, bir yakit veya elektrik/ateşleme probleminiz var demektir ![]() Marş yaptiğinizda motor normal ilk çaliştirmalardaki gibi dönüyor fakat çalişmiyorsa, birçok muhtemel neden olabilirse de bunlar iki grupta toplanabilir: Deponuzda yakit bulunduğundan emin olmalisiniz ![]() ![]() Yakitiniz yeterli ise, muhtemel sorunlar, tikanmiş yakit filtresi, tikanmiş yakit enjektörleri, çalişmayan yakit pompasi veya bir elektrik/ateşleme problemidir ![]() ![]() Motorunuz Stop Etti ve Çalişmiyorsa Muhtemel Sebepler Islak yolda veya yağmurda sürdünüz ya da motoru yikadiniz ise, motor kompartmanini açarak, distribütör, yüksek voltaj kablolari ve bujileri kontrol ediniz ![]() ![]() ![]() ![]() Motorunuz, akü kablolarini ayirip tekrar bağladiğinizda çalişmadi ise, bunun anlami sisteminizden kaynaklanip kaynaklanmadiğindan emin olmalisiniz ![]() ![]() ![]() Depoda yakit bulunduğundan emin olun ![]() ![]() ![]() Motor yeni tamirden çikti ise, tekrar tamirciye götürün ![]() ![]() Motor aşiri isindiktan sonra stop etti ve soğuduktan sonra da çalişmiyorsa Muhtemelen ciddi bir problemle karşi karşiyasiniz (kirik piston, eğilmiş supap, yirtik conta gibi) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motor stop etmeden önce yağ basincinin çok düşük olduğunu fark ettiyseniz, yağ seviyesini ve motorun altinda yağ sizintisi olup olmadiğini kontrol ediniz ![]() Motor stop etmeden önce vurma sesi, tikirti veya islik gibi anormal sesler duyduysaniz, muhtemelen ciddi bir motor problemiyle karşi karşiyasiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motor stop etmeden önce egzozda duman gördüyseniz; - koyu siyah duman motorun boğulmasinin veya bujilerden bazilarinin ateşleme yapmiyor olmasinin sonucu olabilir ![]() - mavi veya açik mavi duman, motorun anormal aşinti, kirik segman, piston, vb ![]() ![]() - beyaz duman (buhar) motora conta bozukluğu, kirik veya çatlaklardan soğutma sivisi girdiği anl----- gelmektedir ![]() Aracinizdan kuvvetli benzin kokusu geliyorsa, yangin tehlikesi var demektir ![]() ![]() Marş motoru motoru döndürmüyor veya çok yavaş döndürüyorsa, muhtemel sebepler: - Zayif, boşalmiş akü - Bir marş sorunu - Akü uçlarinda kötü bağlanti - Motorun iç sorunu (kötü yağ, yağ yokluğu vb ![]() Marş motoru motoru çok hizli döndürüyorsa, Kirik piston, segman veya kopmuş trigger kayişi gibi sebeplere bağli olarak silindirlerde basinç oluşmuyor demektir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıBujinizin bozuk olduğunu nasil anlarsiniz? Motordaki silindirlerin içinde sikiştirilan yakit - hava karişimini kivilcimla ateşleyen bujilerdeki en basit bir ariza, yakit sarfiyatini artirirken performansini da azaltir ![]() ![]() ![]() Tirnak araliği ideal değilse Bujilerdeki tirnak araliği ideal konumda değilse, buji yeni bile olsa yakit - hava karişimi iyi ateşlenmez ![]() ![]() ![]() ![]() Üzerinde yağ birikintisi varsa Bujiler sökülüp kontrol edildiğinde üzerinde yağ birikintileri varsa, motordaki yanma odasina fazla yağ giriyor ve elektrotlari yağliyor demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Üzerinde kurum oluşmuşsa Bujinin izolatör ucu, elektrotlari ve gövdesinde kurum oluşmuşsa, bu karbüratör ve enjeksiyon ayarinin bozuk olduğu anl----- gelir ![]() ![]() ![]() Elektrotlar kaynamişsa Buji elektrotlari kaynamişsa ve üzerinde yabanci maddeler toplanmişsa, zamansiz ateşleme sonucunda aşiri yükleme olmuş demektir ![]() ![]() ![]() Buji çatlaksa Bujilerde nadir de olsa karşilaşilan bir ariza, bujinin düşürülmesi sonucu elektrotunda mekanik hasar meydana gelmesidir ![]() ![]() ![]() Bujinin görevi nedir? Bujinin görevi, bobin tarafindan oluşturulan yüksek gerilimi yanma odasina iletmesi ve yoğunlaşmiş yakit - hava karişimini elektrik kivilcimi yoluyla elektrotlar arasinda ateşlemesidir ![]() ![]() Buji ne zaman değiştirilmeli? - Araciniz normalin üzerinde yakit tüketiyorsa, - Motorunuzda ateşleme kaçaği olduğunda, - Motorunuzun performansinda azalma olduğunda ![]() Ne zaman kontrol edilmeli? - Motorunuzun avans ayarini yaptirdiğinizda, - Motor testi yaptirdiğinizda, - Kullanilmiş bir araç satin aldiğinizda ![]() Bozuk rezistansi onarabilirsiniz Kiş aylarinda sürücüler, arka camda oluşan buğu yüzünden sik sik görüş problemiyle karşilaşirlar ![]() ![]() ![]() ![]() Buğu yapar Her ne kadar yaz aylarinda varliğini unutacak bile olsaniz, arka cam rezistansi arizalandiğinda tamiratini siz yapabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() Tamiri 5 dakika Çoğu kullanici, kopan rezistans telini tamir ettirmeye üşenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rezistans nasil onarilir? - Tamir için ilk olarak, tellerden hangisinin kopuk olduğunu tespit etmek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() - Gümüş sirli iletken boyayi kopuk telin üzerine sürmeden önce yüzeyi temizlemek gerekir ![]() ![]() - Temizlenen zemin kuruduktan sonra, gümüş sirli iletken boyanin dişari taşmamasi için kutunun içinde bulunan ve ortasinda rezistans telinin kalinliği kadar boşluk olan özel karton, zemin üzerine konulur ![]() ![]() ![]() - Burada dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, gümüş sirli boyalarin kullanilmadan önce iyice çalkalanmasi gerektiği ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkat Gümüş sirli boya, sadece arka cam rezistansindaki kopukluklari giderebiliyor ![]() ![]() Rezistansi onarmaya çalişmanin dişinda, arka cami değiştirme yolunu da seçebilirsiniz ![]() ![]() ![]() __________________ |
![]() |
![]() |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıFar ampulü nasil değiştirilir? Ön ve arka farlarinizin ampulü aniden yanabilir ![]() ![]() ![]() Bu sebeple trafikte zor durumda kalmamak için otomobilinizin bagajinda mutlaka yedek bir ampul bulundurun ![]() ![]() ![]() Değiştirme işlemi sirasinda; 1- Far ampulünün fişi çekilir ![]() 2- Far ampulünün lastiği çikarilir ![]() 3- Yanan ampül çikarilir ![]() ![]() ![]() MOTOR ÇALIşTIRMA PROBLEMLERi ATEşLEME OLMAMASI: Bozuk yada zayif pil, kötü elektrik bağlantisi, yanmiş buji ![]() ![]() ![]() MOTOR ÇALIşIYOR, DEVRi DÜşÜYOR VE STOP EDiYOR: Motor çok zengin çalişiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MOTOR DÜşÜK GÜÇTE ÇALIşIYOR, BiRKAÇ SANiYE ÇALIşIP STOP EDiYOR: Motora yeterli yakit gelmiyor, motor çok fakir çalişiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MOTOR ZOR DÖNÜYOR,ÇALIşMIYOR YADA HiÇ DÖNMÜYOR: Motorunuz boğulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MOTOR TiTREşiMLi ÇALIşIYOR: Pervane balanssizdir ![]() ![]() ![]() ![]() Amortisör arizasinin tespiti ve çözümü Amortisörler, bozuk yol koşullarinin da etkisiyle kisa zamanda aşinabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Ani fren yaptiğinizda otomobilinizin ön tarafi her zamankine göre daha çok öne yatiyorsa ve yan rüzgarlardan etkileniyorsa amortisörleriniz aşinmiş demektir ![]() ![]() Süspansiyon çok sertse Nedeni: * Kişisel yorum ![]() * Özelliğini kaybetmiş amortisör ![]() * Yanliş seçilmiş amortisör ![]() * Yanliş seçilmiş helezon ![]() Çözüm: * Aracinizi mutlaka amortisörü takana kullandirin ![]() * Amortisör ve helezonlari kontrol ettirin ve gerekirse yenileyin ![]() * Aracin süspansiyon sisteminin yerine oturmasi için, amortisörlerle birkaç kilometre yol gidin ![]() Çok yumuşaksa Nedeni: * Arizali amortisör ![]() * Kişisel yorum ![]() * Aşinmiş iç parçalar ![]() * Zayiflamiş helezon ![]() * Yanliş seçilmiş amortisör ![]() Çözüm: * Amortisör veya helezonlarin kontrol edilmesi ve gerekirse yenilenmesi ![]() Yol tutuş zayifsa Nedeni: * Amortisör değiştirildikten sonra rot ayari yaptirilmamasi ![]() * Uyumsuz amortisörlerin dengesizliğe neden olmasi ![]() Çözüm: * Daima çift olarak değiştirilmesi ![]() ![]() * Ön amortisörleri değiştirdikten sonra mutlaka ön düzen ayarinin yaptirilmasi ![]() Çökme varsa Nedeni: * Kirik veya yorgun helezonlar ![]() * Yanliş seçilmiş amortisör ![]() * Kilitlenmiş amortisör ![]() Çözüm: * Doğru yaylarla değiştirin ![]() * Amortisör kilitlenmişse komple değiştirin ![]() Lastik düzensiz aşinmişsa Nedeni: * Yanliş lastik basinci ![]() * Yanliş rot ayari ![]() * Düzgün veya asimetrik çalişmayan frenler ![]() * Aşiri yumuşak süspansiyon ![]() * Aşinmiş amortisörler ![]() * Kişisel sürüş sitili (aşiri spor) ![]() Çözüm: * Lastik basincini kontrol edin ![]() * Ön takim ayarini yaptirin ![]() * 20 bin kilometrede bir amortisörleri kontrol ettirin ![]() Gürültü varsa Nedeni: * Gevşek toz tüpü ![]() * Aşinmiş montaj parçalari ![]() * Kötü monte edilmiş amortisörler ![]() * Yağ kaçiran veya aşinmiş amortisörler ![]() * Yanliş montaj parçalarinin kullanimi ![]() Çözüm: * Montajin kontrol edilmesi ![]() * Gerekirse amortisörlerin veya montaj parçalarinin değiştirilmesi ![]() * Diğer süspansiyon elemanlarinin kontrol edilmesi ![]() Direksiyon titriyorsa Nedeni: * Kötü tekerlek balansi ve rot ayari ![]() * Dengesiz aşinmiş frenler veya fren diskleri ![]() * Aşinmiş direksiyon amortisörü ![]() * Kötü monte edilmiş amortisör ![]() Çözüm: * Aşinmiş parçalarin değiştirilmesi ![]() * Amortisör montajinin kontrol edilmesi ![]() Yağ kaçaği varsa Nedeni: * Montaj sirasinda hasara uğramiş amortisör mili ![]() * Hasarli toz tüpü ![]() * Toz tüpü olmadan monte edilmiş amortisör ![]() * Aracin çok tozlu ortamda kullanilmasi ![]() * Aşinmiş keçe ![]() * Kaynaği kötü yapilmiş amortisör ![]() * Hasarli amortisör tüpü ![]() * Pasli piston mili yüzünden bozulmuş keçe ![]() Çözüm: * Amortisörün değiştirilmesi ![]() Gaz kaçaği varsa Nedeni: * Hasarli keçe ![]() * Gazli amortisördeki yağ kaçağindan kaynaklanan düşük gaz basinci ![]() * Üretim sirasinda gaz konmamasi ![]() Çözüm: * Amortisörün değiştirilmesi ![]() Bozuk amortisörün otomobil üzerindeki etkileri Direksiyon sertleşir Amortisör ve helezonlari kontrol edin ve gerekirse yenileyin ![]() ![]() Frenler zayiflar Aşinan amortisör, otomobilin fren mesafesini uzatir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Süspansiyon yumuşar Amortisörünüzü veya helezonlarinizi kontrol edin, gerekirse yenileyin ![]() Yol tutuş zayiflar Ani manevra sirasinda, iyi bir amortisör daha iyi kontrol sağlar ![]() ![]() ![]() Islak zeminde kayar Yüzeyi 6 mm suyla kapli bir yolda amortisörleri yüzde 50 aşinmiş önden çekişli bir araç, amortisörleri yeni olan bir araca göre yüzde 10 daha düşük hizda kaymaya başlar ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıDireksiyon titrer Aşinmiş parçalari değiştirin ve amortisör montajini kontrol ettirin ![]() Parlama Aşinan amortisör sarsintiya yol açar ![]() ![]() Lastikler aşinir Amortisörlerin görevini görmemesi durumunda lastikler farkli yerlerden aşinir ![]() Kullanimi zorlaştirir Normal koşullar altinda bozuk amortisörler, sürücünün yorgunluğunu artirir ve reaksiyon süresini yüzde 26 oraninda geciktirir ![]() ![]() ATEşLEME BiRiNCi DEVRESiNDE ARIZA ARAMA Farzedelim ki batarya ve marş motoru normal, karbüratöre kadar benzin geliyor, fakat motor hala çalişmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önce distribütör kapaği çikarilir ve platinler arasina bir parça karton konur ![]() ![]() Burada akim görülmezse ariza ya kontak anahtari tarafindadir, yahut kondansatör içinde kisa devre vardir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazi hallerde distribütör akim geliş ucuna lamba değdirildiğinde yanacaktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buraya kadar yapilan aramada hala ariza bulunmadiysa arizayi ikinci devre üzerinde aramak icap edecektir ![]() Platin ayari; kam açisini (platinlerin kapali kalma suresini) düzenler ![]() ![]() Ateşleme birinci devresi şasileme arizalari ve çareleri: Bobin birinci devre sargisinda, kontak anahtarinda ve bobinle kontak arasindaki kabloda şasileme (kisa devre) otursa, devreden çok akim geçeceği için umumiyetle iletkenler yanar ![]() 1- Platinler lüzumlu aralikta açilip kapanmiyorlar ![]() ![]() 2- Platinler meme yapmiş olduklari için açilip kapanamiyorlar, meme eğelenir, platin ayari yapilir ![]() 3- Platin kolunu distribütör tablasi piminden yalitan yalitkan arizalidir, yenisiyle değiştirilir ![]() 4- Distribütör birinci devre kablosunun yalitkani çatlamiş yahut siyrilmiştir, kablo yenisiyle değiştirilir ![]() 5- Kondansatör şasi yapmaktadir, kablosu yalitildiği halde şasi devam ediyorsa, kondansatör eşit kapasiteli kondansatörle değiştirilir ![]() 6- Distribütörden bobine giden kablo şasi yapmaktadir, değiştirilir ![]() 7- Bobinde birinci devre sargilari şasi yapmaktadir, bobin değiştirilir ![]() Distribütör kondansatörünün kapasitesi küçükse meme (+) platin üzerinde teşekkül eder ![]() Kondansatör kapasitesi büyükse meme (-) platin üzerinde teşekkül eder ![]() ATEşLEME iKiNCi DEVRESiNDE ARIZA ARAMA Her şeyden evvel bujilerden birinin kablosu sökülür, kontak açildiktan sonra marşla motor döndürülürken kablonun ucu motora 5-6 mm aralikla tutulur ![]() ![]() ![]() Motor yine çalişmadiysa bujilerden biri sökülür ve iç tarafina bakilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ateşleme ikinci devresinde olabilecek arizalar ve çareleri: 1- Buji kablo uçlari kirlenmiştir, temizlenir ![]() 2- Kablolarin yalitkani sertleşmiş veya çatlamiştir, yenisiyle değiştirilir ![]() 3- Ateşleme bobini zayif veya çalişmiyor, değiştirilir ![]() 4- Ateşleme bobini üzerinde, kablolarinda, distribütör kapağinda, buji porseleni üzerinde veya distribütör içinde islaklik vardir, islaklik silinir ve kurutulur ![]() 5- Kullanilan buji tipleri motora uygun değildir, buji cetveline bak ![]() 6- Distribütör kapaği çatlak veya kapağin ortasindaki karbon (kömür) yaniktir, kapak değiştirilir ![]() 7- Buji kablolarinin yalitkanlari incedir ![]() ![]() ![]() 8- Bujiler bozulmuş, kirlenmiş veya islanmiştir ![]() ![]() 9- Distribütör makara yayi eğilmiş veya kirilmiştir, makara değiştirilir ![]() 10- Distribütör makarasi şasi yapmaktadir, değiştirilir ![]() 11- Distribütör kapağinin orta kulesi içindeki ucun kömüre olan temasi kesilmiştir, tamir edilir ![]() 12- Distribütör kapaği içindeki parazit tutucu yanmiş veya kirilmiştir, çikarilir yahut kapak yenisiyle değiştirilir ![]() Ariza Aküde ise: 1- Akü boşalmiştir, şarj ettirilir ![]() 2- Kutup baklan ve kelepçeler kirlenmiş yahut gevşemiştir, temizlenir ve sikiştirilir ![]() ![]() 3- Akü yanliş şasilenmiştir, doğru uç şasiye bağlanir ![]() ![]() 4- Akü kablolari gerektiğinden incedir yahut yipranmiştir, yenisiyle değiştirilir ![]() Ariza Marş motorunda ise: 1- Marş motoru, motoru yeteri kadar hizli çevirmiyor, marş motorunda ariza arama kismina bak ![]() 2- Motorda çok kalin yağ kullanilmaktadir yahut yağ kalinlaşmiştir, motor yaği uygun yağla değiştirilmelidir ![]() 3- Marş pinyon dişlisi volan dişlilerine çarpmaktadir, volan dişlisi, yahut piyon dişlisini ileri sürme tertibati bozulmuştur ![]() ![]() ![]() 4- Marş şalteri bozuktur, tamir ettirilir yahut değiştirilir ![]() 5- Otomatik transmisyonlu araçlarda marş emniyet tertibati arizalidir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıMOTORDA TEKLEME 1- Benzinin mumlaşmasi yüzünden karbüratörde şamandira iğnesi sikişmiştir, temizlenir ![]() 2- şamandira çok düşük ayar edilmiştir, ayar yenilenir ![]() 3- Karbüratör giriş süzgeci tikanmiştir, temizlenir ![]() 4- Yakit pompasi arizali yahut kapasitesi yetersizdir, kontrol ettirilir ![]() 5- Yakit pompasinin filtresi tikanmiştir, temizlenir yahut yenisiyle değiştirilir ![]() 6- Yakit pompasi filtre kapaği contasi arizalidir, değiştirilir ![]() 7- Eğer varsa esnek yakit borulari bükülmüş, kirilmiş yahut sikilmiştir ![]() 8- Pompayla depo arasinda, yakit borulari eğilmiş, tikanmiş, veya delinmiştir ![]() 9- Yakit deposu kapağindaki hava deliği tikanmiş veya daralmiştir, temizlenir ![]() GAZA BASILDIğI ZAMAN MOTOR TEKLiYOR Motor rölantide düzgün çaliştiği halde, otomobil hareket halinde iken gaza basildiği zaman motor tekliyorsa; kompresyonun yüksekliği sebebiyle aşağida siralanan arizalar ateşlemenin kesilmesine sebep olmaktadir ![]() 1- Ateşleme zayiftir ![]() ![]() 2- Buji tirnak araliklari çok açiktir ![]() 3- Buji kirlenmiş yahut islanmiştir ![]() 4- Buji porseleni içten arizalidir ![]() MOTOR BÜTÜN HIZLARDA TEKLiYOR 1- Bujiler kirlenmiş veya porseleni kirilmiştir, ilgili bahse bak ![]() 2- Buji kablolari arizalidir, ilgili bahse bak ![]() 3- Akü gerilimi düşüktür, ilgili bahse bak ![]() 4- şarj dinamosu gerilimi düşüktür, îlgili bahse bak ![]() 5- Platinler yanmiş veya meme yapişmiştir, ilgili bahse bak ![]() 6- Platin ayarlari yanliştir, ilgili bahse bak ![]() 7- Kondansatör (meksefe) arizalidir, ilgili bahse bak ![]() 8- Bir veya bir kaç silindirde ateşleme zayiftir veya yoktur ![]() 9- Distribütör kapaği veyahut makarasi arizalidir ![]() 10- Birinci devrede direnç yahut zaman zaman birleşip ayrilan bağlanti vardir ![]() 11- Birinci devre akimi zaman zaman kisa devre yapmaktadir ![]() 12- ikinci devrede direnç yahut zayif bir bağlanti vardir ![]() 13- ikinci devrede tesadüfi kisa devre meydana gelmektedir ![]() 14- Silindir kapak contasi patlamiştir ![]() ![]() 15- Supaplar sikişmiştir ![]() 16- Hidrolik supap iticileri supaplarin kapanmasina mani oluyor ![]() 17- Supap yaylari kiriktir ![]() 18- Emme manifoldu contasinda hava kaçaği vardir ![]() 19- Hava benzin karişimi çok zengin yahut fakir olmaktadir ![]() 20- Buji kablolari; muhafaza borusunda kisa devre yapmaktadir ![]() ![]() MARşA BASILDIğINDA MOTOR ÇALIşMIYOR Marşa basildiği zaman motor çalişmaya başlamiyorsa, ariza % 90 ateşleme veya yakit donanimindadir ![]() ![]() ![]() işe kontak anahtarini çevirmekten başlanir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MOTORDA YAğ BASINCI DÜşÜK 1- Basinç göstergesi yanliş göstermektedir ![]() 2- Basinç göstergesine gelen borunun deliği daralmiştir ![]() ![]() 3- Yağ sulanmiştir ![]() ![]() 4- Pompada yağ basinç kontrol supabinin basinç ayari çok düşüktür ![]() 5- Basinç kontrol supabinin yayi zayiftir ![]() 6- Yağ pompasinin elemanlari aşinmiştir ![]() 7- Yağ pompasinin eleman yuvasi ve kapaği aşinmiştir ![]() 8- Yağ pompasinin gövdesi yahut kapaği gevşektir ![]() 9- Yağ pompasinin contasi bozulmuş, yanliş takilmiş, yahut çok incedir ![]() 10- Pompa emme borusunda hava kaçaği vardir ![]() ![]() 11- Yağ pompasi yüzücü süzgeçte hava kaçaği vardir ![]() 12- Pompa emme borusu veya süzgeci suyla, mumlaşmayla ve donma sebebiyle, tikanmiştir ![]() 13- Yağ boşaltma borusunda kaçak vardir ![]() MOTORDA YAğ BASINCI YOK 1- Basinç göstergesi bozuktur ![]() 2- Basinç göstergesine gelen boru tikanmiştir ![]() 3- Karterdeki yağ miktari yetersizdir ![]() 4- Yağ pompayi kirilmiştir ![]() 5- Yağ basinç kontrol supabi açik kalmiştir ![]() 6- Yağ pompasi çikiş kanali tikanmiştir ![]() 7- Pompanin emme tarafindaki emme borusu, yahut yağ süzgeci tikanmiştir MOTORDA YAğ BASINCI YÜKSEK 1- Basinç göstergesi arizalidir ![]() 2- Kullanilan yağ çok kirlidir ![]() 3- Basinç kontrol supabinin basinç ayari yüksektir ![]() 4- Basinç kontrol supabinin yayi çok serttir ![]() 5- Plancir tip tahliye supabinin kanali tikalidir ![]() 6- Plancir tip tahliye supabinda mumlaşma yüzünden, yahut plancirin yerine sikişik durumda olmasindan tutukluk vardir ![]() 7- Pompanin yağ basma kanalinda tikaniklik vardir ![]() MOTORDA YAğ KAÇAğI 1- Yağ karterinde boşalma tapasi gevşek yahut tapa contasi bozuktur ![]() 2- Yağ karterinde çatlak yahut delik vardir ![]() 3- Karter contasi şu sebeplerden kaçirmaktadir: a) Vidalar gevşektir ![]() b) Conta bozulmuştur ![]() c) Conta yerine iyi oturmamiştir ![]() d) Karterin flanş kismi eğilmiştir ![]() 4- Eksantrik mili dişlileri kapak contasi aşağidaki sebeplerden kaçirmaktadir: a) Civatalar gevşektir ![]() b) Conta bozulmuştur ![]() c) Conta yerine iyi oturmamiştir ![]() d) Kapağin flanş kismi eğilmiştir ![]() e) Kapağin bağlandiği motor kismi kaçirmaktadir ![]() 5- Anamil ön keçesi aşağidaki sebeplerden kaçirmaktadir: a) Yağ keçesi yipranmiştir ![]() b) Keçe yanliş takilmiştir ![]() c) Anamil muylusu ve pule yatak kisimlari oyulmuştur ![]() d) Pule veya damper gevşemiştir ![]() e) Keçe yahut kapak merkezden kaçmiştir ![]() f) Yağin kartere dönüş kanali tikanmiştir ![]() 6- Arka anamil keçesi aşağidaki sebeplerden kaçirmaktadir: a) Keçe yipranmiştir ![]() b) Kullanilan keçe yerine uygun tipte değildir ![]() c) Arka yatak aşintisi büyümüştür ![]() d) Anamil muylusunda oyuklar meydana gelmiştir ![]() 7- Yağin kartere dönüş kanali tikanmiştir ![]() 8- Eksantrik milin arka kismindaki tapa yeteri kadar siki olmadiğindan, yerine iyi yerleştirilmediğinden, yuvasinin bozulmuş veya eksantrik mil boyuna boşluğunun çoğalmasindan yağ kaçirmaktadir ![]() 9- Yağ donanimi diş bağlantilarinin herhangi biri kaçirmaktadir ![]() 10- Yağ filtresi kaçirmaktadir ![]() 11- Distribütör yuvasi kaçirmaktadir ![]() 12- Supap kapaği; bağlanti civatalarinin gevşek olmasindan, contasinin bozuk veya yerine iyi takilmamiş olmasindan veya kenarlarinin eğilmiş olmasindan yağ kaçirmaktadir ![]() ![]() 13-Külbütör kapaği civatalarinin gevşek oluşundan, contanin kopuk oluşundan yahut contanim yerine iyi oturmamasindan veya kapak ağzinin eğilmiş olmasindan kaçirmaktadir ![]() 14- Yağ pompasi dişarida olan pompalarda pompa bağlanti civatalari gevşemiş yahut contasi bozulmuştur ![]() 15- Karter havalandirma tertibatinin bozulmasi yahut borusunun tikanmasi karterde basincin yükselmesine sebep olduğu için yağ kaçaği olmaktadir ![]() 16- Yağ basinç kontrol supabi motorun diş tarafina yerleştirilmişse civatalari gevşektir, yahut contasi bozuktur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıMOTORDA YAğ SARFiYATI FAZLA 1- Dişta yağ kaçaği vardir ![]() 2- Piston segmanlari aşinmiş olduğundan yağ kaçirmaktadir ![]() 3- Motor çalişirken egzoz borusundan mavi duman çikiyorsa bu, umumiyetle segmanlarin yağ kaçirdiğina işarettir ![]() ![]() ![]() 4- Piston ve silindirler aşinmiştir ![]() 5- Silindir gövdesi kapak civatalarinin sikilmasiyla çarpilmiştir ![]() 6- Emme supabinin kayitlari ve supap saplari arasindaki boşluk, silindire yağ kaçiracak kadar büyümüştür ![]() 7- Vakum pompasi diyaframi delinmiş olduğundan, karterden emme manifolduna yağ emilmektedir ![]() 8- Ana ve biyel yataklarinin fazla aşinmiş olmasi, fazla miktarda yağin silindir duvarlarina siçramasina sebep olmaktadir ![]() 9- Yağ basinç kontrol supabinin arizali veya tikanmiş oluşu sebebiyle yağlama yağinin basinci çok yükselmiştir ![]() 10- Piston pimleri basinçli olarak yağlaniyorsa pimin gevşek olmasi silindire yağ geçişini çoğaltmaktadir ![]() 11- Motorda çok ince yağ kullanilmiştir ![]() ![]() ![]() MOTORDA GÜÇ KAYBI VAR, YÜKSEK DEViRDE BEKLENEN işi YARAMIYOR şunu akildan çikarmamalidir ki, motorun çaliştiği yerin yüksekliği motor gücüne tesir etmektedir ![]() ![]() ![]() Böyle bir otomobilin ayari değiştirilmeden deniz seviyesine inilecek olursa rölanti devrinde hissedilir şekilde bir artma ve muhtemelen motorda erken ateşleme olacaktir ![]() ![]() l- Ateşleme zaman ayari ayarsizdir ![]() 2- Distribütörde ağirlikli avans iyi çalişmiyor ![]() 3- Vakum avansi iyi çalişmiyor ![]() 4- Platinler yanmiş, kirlenmiş, sikişmiş yahut yayinin gevşekliğinden dolayi siçramaktadir ![]() 5- Bujiler arizalidir ![]() 6- Buji kablolari arizalidir ![]() 7- Ateşleme bobini arizalidir ![]() 8- Karbüratör arizalidir ![]() 9- Motor kompresyonu iyi değildir ![]() 10- Motorda erken ateşleme vardir ![]() 11- Manifold isi kontrol kelebeği kapali olarak sikişmiştir ![]() 12- Karbüratörde; hava filtresinin kirli, jikle kelebeğinin tam açik olmamasi sebebiyle hava girişi zorlukla karşilaşmaktadir ![]() 13- Karbüratörün gaz kelebeği manivelasi kelebek milinde gevşemiştir ![]() 14- Gaz kelebeği kumanda tertibati (gaz pedalindan kelebeğe kadar) ayarsizdir ![]() ![]() 15- Karbüratör kapiş pompasi çalişmiyor ![]() 16- Yakit pompasi iyi çalişmiyor ![]() 17- Egzoz borusu, susturucu ve egzoz çikiş borusu kismen tikalidir ![]() 18- Debriyaj kaçiriyor ![]() 19- Aktarma organlarinda aşağidaki sebeplerden dolayi bir sikişiklik vardir ![]() a) Frenler sürtüyor ![]() b) Tekerlek göbek yataklari çok sikidir ![]() c) Vites kutusu tertibatinin eksenlerinde kaçiklik vardir ![]() d) Arka tekerlek akslari eksenlerinde kaçiklik vardir ![]() e) Lastiklerin havasi azdir ![]() 20- Diferansiyelde dişli oranlari yanliştir ![]() 21- Tekerlek çaplari büyüktür ![]() 22- Supap zaman ayari bozuktur ![]() 23- Hiz göstergesi bozuktur (hizi az gösteriyor) |
![]() |
![]() |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıMOTORDAN GELEN SESLER Ana yatak sesi: Ana yatakta fazla boşluk olduğu, motor yük altinda iken duyulan boğuk kuvvetli yatak vuruntularindan anlaşilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Volan sesi: Eğer volan bağlantilarinda boşluk varsa muntazam olarak motordan vuruntu sesi yahut şikirti gelir ![]() ![]() ![]() Piston kolu yatak sesi: Piston kollarinda yatak boşluğunun fazla olmasi madeni bir vuruntu sesi çikarir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motorda yağlama donanimi normal olduğu halde, gerek ana, gerek piston kolu yataklarindan ses geliyorsa ilk firsatta yataklar yenileştirilmeli, yahut boşluğu azaltacak tedbirlere başvurmalidir ![]() ![]() Piston pimi sesi: Piston piminden, pistondan ve piston kolundan gelen sesleri birbirinden ayirmak güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrica piston pimleri; emniyet pimlerinin, yaylarinin bozulmasi yahut kirilmasiyla silindir yüzüne de sürtebilir ![]() Piston ve segman sesleri : Piston sesi (piston çarpmasi): Piston silindir içinde aşaği yukari hareket ederken silindir duvarlarina çarpmak suretiyle ses çikarabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Segman sesi: Piston segmanlarinin sesi şikirti şeklinde olur ve supap sesine çok benzer ![]() ![]() 1- Pistonla silindir arasindaki boşluk fazladir ![]() 2- Silindir ovalleşmiş ve konikleşmiştir ![]() 3- Segmanlar, silindirin üst tarafinda meydana gelen aşinti kenarlarina çarpmaktadir ![]() 4- Piston üstünde yiğilmiş olan kurum, silindir kapağina değmektedir ![]() 5- Piston, kapak contasina sürtmektedir ![]() 6- Piston segmani kirilmiştir ![]() 7- Segmanlarin yuvalari içindeki yan boşluğu fazladir ![]() 8- Piston segmani yuvalari kiriktir ![]() 9- Piston kiriktir ![]() Supap sesleri ve sebepleri: Supap sesleri; supaplar civarindan gelen şikirti sesleridir ![]() ![]() Sebepleri şunlardir: 1- Supap boşluğu fazla olduğu için “şik şik” sesi vermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Bilhassa üstten supapli motorlarda supap tertibatinin yağlanmasi yetersizdir ![]() 3- Supap tertibatinin herhangi bir yerinde aşinma vardir ![]() ![]() ![]() 4- Supap yayi kiriktir ![]() 5- Supap yaylari zayiftir ![]() 6- Supap yaylari sikişmiştir ![]() 7- Supap sapiyla kayit arasindaki boşluk fazladir ![]() ![]() 8- Eksantrik milde kam yüzleri bozulmuştur ![]() 9- Supap kayitlari içinde supap saplari incelmiştir ![]() ![]() 10- Supap yüzü ekseni sap ekseniyle ayni değildir ![]() ![]() 11- Supap yuvasi ekseni supap sapi ekseniyle ayni değildir ![]() ![]() 12- Üstten supapli motorlarda supap kapağini fazla sikmak normal supap sesini çoğaltir ![]() Hidrolik supap iticilerinde ses: Hidrolik supap iticilerinden supap sesine benzeyen şikirtilarin gelmesi iticilerin vazifesini iyi yapmadiğina işarettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() iticilerin birinden ses geliyorsa sebebi şunlardir: 1- iticinin içindeki plancir, yuvasinda çok sikidir ![]() 2- itici yayi zayif yahut kiriktir ![]() 3- Bilya supap kaçiriyor ![]() 4- Plancir (küçük piston) aşinmiştir ![]() 5- Emniyet segmanlari (eğer varsa) yanliş takilmiş yahut takilmamiştir ![]() 6- iticiye basinçli yağ gelmiyor ![]() 7- Plancir yuvasinda normal aşinti vardir ![]() Eğer bilya supap kaçiriyorsa, itici aseton nevinden bir temizleyici içinde temizlenmelidir ![]() ![]() ![]() Mumlaşma ve kirli yağ, hidrolik iticinin başlica ariza sebepleridir ![]() ![]() ![]() ![]() Eksantrik mil dişlilerinde ses: 1- Dişlilerin dişleri veya milleri arasinda fazla boşluk vardir ![]() 2- Dişliler ayni düzlem içinde değildir ![]() ![]() 3- Dişliler çok sikidir (Diş boşluklari azdir) ![]() 4- Eksantrik mil dişlisi kamasinin kalin olmasi sebebiyle dişli merkezden kaçmiştir ![]() 5- Eksantrik milde veyahut anamilde boyuna boşluk fazladir ![]() 6- Dişlerde eğilme veya kirik vardir ![]() Eksantrik milinin zincirinde ses: 1- Aşinti sebebiyle zincir gevşemiştir ![]() 2- Zincir lokmalari aşinmiştir ![]() 3- Zincir lokmalarinin pimleri aşinmiştir ![]() 4- Zincir lokmalari eksenden kaçiktir ![]() 5- Anamil ön ana yatak boşluğu fazladir ![]() 6- Eksantrik mil ön yatak boşluğu fazladir ![]() 7- Damper yahut kasnak gevşektir ![]() Motor bağlantilari gevşek olduğu zaman ses: Motor bağlantilari gevşek olduğu zaman daha ziyade araç hareket halinde iken gaza basilip birakildiği zaman ses gelir ![]() ![]() Anamil boyuna boşluğu fazla olduğu zaman ses: Anamil boyuna gezinti boşluğu fazla olduğu zaman, umumiyetle motor rölantide çalişirken, zaman zaman da yüksek devirde keskin bir çarpma sesi duyulur ![]() ![]() Su pompasinda ses: 1- Su pompasi hareket kasnaği gevşektir ![]() 2- Pompanin elemani (rotoru) milinde gevşemiştir ![]() 3- Pompa milinin boyuna gezinti boşluğu fazladir ![]() 4- Pompa milinin burç (yatak) boşluklari fazladir ![]() 5- Pompa elemaninin kanatlari muhafazasina sürtmektedir ![]() MOTORDA RÖLANTi DÜZGÜN DEğiL Motor rölantide çalişirken düzgün çalişamiyorsa bunun sebebi; ya karbüratörde çok zengin karişim hazirlanmasi, yahut herhangi bir sebeple motorda gayri muntazam patlamalarin meydana gelmesiyle teklemelerin olmasidir ![]() ![]() 1- Rölanti memesi yahut rölanti kanallari kirlenmiştir ![]() 2- Rölanti ayari zengin ayar edilmiştir ![]() 3- Hava filtresi kirlidir ![]() 4- şamandira ayari çok yüksektir ![]() 5- Jikle çok kapalidir ![]() 6- Yakitin uçuculuğu çok fazla, yahut çok azdir ![]() 7- Emme manifoldunda hava kaçaği vardir ![]() 8- Yakit pompasi basinci çok yüksek, yahut çok alçaktir ![]() 9- Karbüratörün memeleri tikanmiştir ![]() 10- Platin araliklari çok geniş, yahut dardir ![]() 11- Buji tirnak araliklari çok geniş, yahut dardir ![]() 12- Platin kollari sikişmaktadir ![]() 13- Bazen ateşlemede tekleme meydana gelmektedir ![]() 14- Supaplar kaçiriyor ![]() 15- Supaplar yahut külbütörler sikişmiştir ![]() 16- Supap yaylari kirilmiştir ![]() 17- Supap boşluklari yoktur ![]() ![]() 18- Hidrolik supap iticileri supaplarin kapanmasina mani olmaktadir ![]() MOTOR DÜşÜK DEViRDE VE RELANTiDE TEKLiYOR 1- Bujiler arizalidir ![]() 2- Buji tirnak araliklari çok kapalidir ![]() 3- ikinci devre bağlantilari kirli, pasli yahut buji kablolari arizalidir ![]() 4- Distribütör kapaği çatlak veya içindeki çevresel elektrot uçlari yanmiş yahut aşinmiştir ![]() 5- Karbüratör hava filtresi kirlidir ![]() 6- Supaplarda kaçak vardir ![]() 7- Platin araliklari çok kapalidir ![]() 8- Karbüratör ayarsizdir ![]() a) şamandira ayari çok yüksek veya çok alçaktir ![]() b) şamandira iğnesi kaçiriyor ![]() c) Karbüratör memeleri yanliş veya gevşektir ![]() d) Rölanti hava kanali veya yakit memesinde kismi tikaniklik vardir ![]() e) Karbüratör veya manifold flanşi eğilmiş yahut yüzü yaralanmiştir ![]() 9- Yakit pompasi emme klapesinde kaçak vardir ![]() 10- Supap kayit boşluklarinin büyümesi sebebiyle supap saplari etrafindan hava kaçaği vardir |
![]() |
![]() |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıMOTOR DÜZGÜN ÇALIşMIYOR VE DURUYOR Motorun rölantide düzgün çalişmamasinin ve durmasinin sebepleri çok çeşitlidir ![]() ![]() 1- Motorun rölanti devri çok düşüktür, karbüratörden ayar edilir ![]() 2- Emme manifoldu bağlantilarinda, contasinda hava kaçaklari vardir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Platinler arizalidir ![]() 4- Supaplar kaçirmaktadir, vakum kontrolü yapilir ![]() 5- Buhar tamponu vardir ![]() 6- Karbüratör çok zengin karişim hazirlamaktadir ![]() ![]() 7- Supap boşluklari çok azdir, supap ayari yapilir ![]() ![]() ![]() ![]() Bilhassa hidrolik kavramli veya tork konverterli otomobillerde gaz kelebeği aniden kapandiği zaman motor durmaktadir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Motor düzgün çaliştiği halde araç hareket ettiğinde çalişmasi bozuluyor yahut duruyorsa ariza daha ziyade yakit sistemindedir ![]() 1- Yakit deposu boştur ![]() 2- Buhar tamponu vardir ![]() 3- Yakit borularinda don vardir ![]() 4- Yakit içinde su vardir ![]() MOTOR FAZLA BENZiN YAKIYOR VE BOğULUYOR Açiklama: Motorun emme manifoldu veya silindirleri içinde sivi benzinin toplanmasina boğulma denir ![]() ![]() Eğer karbüratörün jiklesi, gaza tam basildiğinda açiliyorsa ki, bir miktar açilmasi gerekir ![]() ![]() Jiklesi gaz kelebeğiyle kumandali olmayan tiplerde jikle elle yahut bağlamak suretiyle açik tutularak, yine gaza basilmak suretiyle motor çalişincaya kadar marşa basilir ![]() ![]() Motor, jiklenin kapali kalmasiyla yahut araç dururken karbüratörden sizan yakitla boğulabileceği gibi eğer, karbüratör çok zengin karişim yapiyorsa manifoldda benzinin toplanmasiyla araç yolda giderken de boğulabilir ve durur ![]() ![]() Yakit sarfiyatini arttiran sebepler: 1- Jikle gerektiği gibi çalişmiyor, kontrol edilir ![]() 2- Otomatik jikle ayarsizdir, evvelce anlatildiği gibi ayar edilir ![]() 3- Karbüratörün boğulmayi önleyici jikle tertibati ayarsizdir ![]() 4- Karbüratör şamandira ayari çok yüksektir, uygun mastarla veya ölçüsüne göre ayar edilir ![]() 5- şamandira iğnesi kirlenmiş yahut aşinmiştir, temizlenir yahut değiştirilir ![]() 6- şamandira sikişmiş yahut yakit yüzüne gelen tarafi içeri doğru eğilmiştir; yenisiyle değiştirilir ![]() 7- şamandirada delik vardir, karbüratörcüde tamir ettirilir ![]() 8- Yakit pompasinin basinci çok yüksektir, cihazlar yardimiyla motor ayari yapan bir atölyede pompa basinç kontrolü ve ayari yaptirilir ![]() __________________ |
![]() |
![]() |
![]() |
Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motorsiklet Arıza Giderme Rehberi Motosiklet DünyasıMOTOR YÜKSEK DEViRDE TEKLiYOR 1- Motor üzerindeki bujiler sicaktir ![]() ![]() ![]() 2- Platin araliklari çok açiktir ![]() 3- Platin kollari eğilmiş veya sikişmiştir ![]() 4- Platin yayi gerilimi zayiflamiştir ![]() 5- Supaplar sikişmiştir ![]() 6- Supap yaylari supaplari kapamayacak kadar zayiflamiştir, yahut kirilmiştir ![]() 7- Ara sira karbüratöre gelen yakit miktari azalip çoğaldiği için karişim zaman zaman yanmayacak kadar fakirleşmektedir ![]() 8- Yakit donaniminda kismi (motoru tamamen durdurmayacak kadar) buhar tamponu meydana gelmiştir ![]() 9- Ateşleme kivilcimi zayiftir ![]() 10- Egzoz manifoldu kurumla tikanmiştir ![]() 11- Egzoz manifoldunda, susturucuda ve egzoz borusunda gaz çikişini güçleştiren bir tikaniklik vardir ![]() 12- Ateşleme zaman ayan bozuktur ![]() 13- Distribütörde ağirlikli avans iyi çalişmiyor ![]() 14- Emme manifoldu isiticisi kapali olarak sikişmiştir ![]() 15- Karbüratör hava filtresi kirlidir ![]() 16- Jikle kelebeği tam olarak açilmiyor ![]() 17- Gaz kelebeği, mili üzerinde gevşemiştir ![]() 18- Yakit pompasinin çalişmasi yetersizdir ![]() 19- Silindirlerde kizgin noktalar erken ateşlemeye sebep olmaktadir ![]() 20- Supap zaman ayari bozuktur ![]() MOTOR ZOR ÇALIşIYOR Motor sicakken: Motor sicak olduğu zaman güç çalişiyorsa, umumiyetle ariza sebebi yakit sisteminin boğulmaya sebep olmasindan ileri gelir ![]() ![]() ![]() Motor soğukken: Motorun soğukken zor çalişmasi: “MOTOR NiÇiN ÇALIşMIYOR” bölümünde belirtilen sebeplerden ileri gelebileceği gibi ayrica aşağida görülecek sebeplerden de ileri gelebilir ![]() 1- Jikle kelebeği iyice kapanmiyor, jikle ayari yapilir ![]() 2- Benzin içinde gaz yaği, su vardir ![]() ![]() 3- Yakit pompasi filtresinde buzlanma vardir, sicak suyla eritilir ![]() 4- Yakit borularinda buzlanma vardir ![]() 5-Marş motoru yavaş çeviriyor; a) Sifirin altindaki sicakliklarda motor yaği çok kalinlaşmiştir, b) Akü zayiftir ![]() ![]() 6- Uzak bir ihtimal de olsa su pompasi içindeki suyun donmasiyla pompa rotoru sikişabileceğinden gergin bulunan kayiş motorun dönüşünü geciktirmektedir ![]() Buhar Tamponu: Benzinin depodan karbüratörde, fiskiyeye gelinceye kadar, geçtiği yerlerde, buharlaşmasiyla boşluklarin yahut kabarciklarin meydana gelmesi halidir ![]() ![]() ![]() ![]() Buhar tamponu aşiri değilse, motorun teklemesine ve sicak olduğu zaman güç çalişmasina sebep olacaktir ![]() ![]() Yakit Kaynamasi: Yakitin karbüratör içinde isinarak kaynamasi haline yakit kaynamasi denir ![]() ![]() ![]() Karişim fakir olduğunda motor gücünden kaybeder ![]() ![]() ![]() ![]() Buhar boşalma supapi, öyle ayarlanmalidir ki; gaz kelebeği kapali iken açik bulunmak suretiyle karbüratördeki yakit seviyesini muhafaza etsin ve gaz kelebeği açildiği zaman kapansin ![]() şayet buhar boşaltma supapi, gaz kelebeği kapali iken çalişmayacak olursa, motor dururken, buhar basinci karbüratörden yakiti emme manifolduna taşirarak motorun boğulmasina sebep olmak suretiyle ilk hareketi güçleştirebilir ![]() |
![]() |
![]() |
|