![]() |
Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet DünyasıMotosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası Fren yaptığınızda motorunuzun hareketinin oluşturduğu kinetik enerji ısı enerjisine dönüşmeye başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖN FREN ![]() ![]() Her motosiklet için genel olan geçerli iki nokta vardır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() Değişik şartlarda aşağıdaki egzersizleri yapıp ustalaşmak şarttır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şunu anlayınız: Frenleri yeterince hızlı kavrayıp sıkınız ama en son noktalarına kadar kazıklamayınız, yumuşak-sert-yumuşak ![]() Frenler açıp kapatma düğmeleri değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şehir içi yoğun trafikte kullanırken iki parmağınızı sürekli fren kolu üzerinde tutun ![]() ![]() ![]() Yarışlarda sert ve geciktirilmiş frenleme iyi bir tur zamanı için gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ön fren kullanma şartları: Onları kapmayın, kapar gibi kavramayın, bu motoru dengesizleştirir ve süspansiyonlar dibe vurursa ön fren kilitlenebilir ![]() Motor dik durumda freni kullanın ![]() ![]() Freni çok geç bırakmayınız ![]() Yumuşak ve kademeli artışla sıkmak yoldaki hedefiniz olmalıdır ![]() Freni yumuşak ve kademeli artışla istenilen noktaya bir kerede sıkın ![]() ![]() ![]() Şunu deneyin, 55km den yürüme hızına düşecek şekilde freni sertçe sıkın ve sonra tekrar debriyajı usulüyle bırakarak sürüşe devam edin ![]() ![]() Dönemeçlerde frenleme: Viraj dönmede anahtar hareket yaklaşmadan motorun süspansiyonlarının üzerine yerleşmiş olması gerektiğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir viraja yaklaşırken frenlerin tek bir işlevi vardır; motorun doğru hıza getirilmesidir ![]() Süspansiyonun doğal durumuna gelmiş olması ve hafifçe arkaya doğru basılmış olması, hafif gazlama bunun içindir ![]() ![]() ![]() ![]() Ön tekerin iki görevi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüz modern spor motosikletlerinin düzgün yüzeylerde ön tarafının viraj alırken kontrolden çıkması neredeyse imkansız gibidir ancak: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Viraj devam ederken motoru gazı kesmeden gerekli güçte tutmak önün yükünü azaltır ve motorun yönlendirilmesini kolaylaştırır ve arka tekerinde hafif sürüklenmesine vesile olarak virajları daha dar açıyla dönmenize imkan verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Genelde çok yüksek yatış açılarında ve zayıf yol yüzeylerinde bile arka teker lastiğiniz problemsiz yol tutmasını bozacak güçlerle baş edecek vasıftadır ![]() ![]() ![]() Hızlı kullanımlar da frenleme gücünüzü ve durma mesafenizi dikkatlice hesaplayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her şeyi yanlış yaptığınız durumlarda: Genel olarak motoru boşta gider duruma düşürecek oranda gaz kesmeden motoru daha fazla yatırın ![]() ![]() ![]() ![]() Motoru kaldırın, düz bir hatta frenleyin ve tekrar yatırın ![]() ![]() ![]() Her iki freni de yavaşça sıkın ![]() ![]() Yarışlarda ön fren sertçe sıkılı ve arka teker adeta havada viraja girilir(trail braking) ve arka fren apekse kadar kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özetlersek: Frenlere yumuşakça ve basıncı kademeli olarak artırarak basınız ![]() Frenlerin kilitlenmesi maksimum sıkmanın bir sonraki evresidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arka frende gereklidir ancak ona öncelik vermeyin ![]() ![]() Frenleri bırakırken de dikkatli ve sıkma hızınızdan daha yavaş bırakınız ![]() ![]() ![]() Ön fren sıkılı motoru döndürmek için bayağı güç harcamanız gerekir, ön freni bıraktığınızda da motor aniden döner ve viraja girer ![]() ![]() Tam gazla yada ön fren sıkılı virajlara girmekten sakınınız ![]() Fren kullanmadan gazı kapatarak süratinizi düşürdüğünüz durumlar sizin belli bir sürate inmenize yol levhalarının, işaret noktalarının çok öncesinde başlamanızı gerektirir ![]() ![]() ![]() Lastik patlaması durumunda frene hemen dokunmayınız ![]() ![]() ![]() ![]() ARKA FREN: ![]() Arka frenin önemi: Ön frenin motor durma gücünün esasını teşkil ettiği doğrudur ancak arka freninde devreye girmesi daha düzgün ve daha kısa mesafede durmak demektir ![]() ![]() ![]() ![]() Dönüşe girerken ön freni bırakıp motoru yatırmadan arka freni bırakmayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() U dönüşü yaptığınız düşük hız manevralarında ve hat aralarından süzülme sürüşlerinizde motorun dönen kısımlarının açısal ivme etkileri sizin dengede kalmanızı sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yokuş aşağı dönüşlerde gaz açıkken arka fren bilhassa uzun dönüşlerde çok fazla hızlanmayı önler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet DünyasıArka frenin diğer kullanım alanları: 1)Traksiyonu kontrol etmek ![]() 2)Viraj öncesi süspansiyonların oturmasını sağlamak ![]() 3)Kapanan virajlarda viraj çizgisini daraltmak ![]() 4) Motor yatış alanını genişletmek ![]() Not: 4 ![]() ![]() ![]() Dikkat: ![]() ACİL DURUM FRENLEME TEKNİĞİ ![]() Acil durum frenlemesi maksimum frenlemedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet DünyasıMotor sürüşünde gazın kullanımı ne ise ön frenin kullanımı da hatta motor üzerindeki ağırlık aktaran hareketlerinizde odur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında frenleri de gaz kolu gibi motorun hızını kontrol eden aletler olarak düşünmekde fayda vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Ön freni ya tam sık yada tam bırak şeklinde kullanılması gereken bir alet olarak düşünmeyiniz ![]() ![]() ![]() Acil bir durumda önünüze aniden fırlayan bir araba karşısında fren mi yapmalı yoksa kontra basıp müsait olan tarafından geçiş mi yapmalı diye karar verebilmek için önce arkanızdaki trafiğin durumundan da haberdar olmalısınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En kısa zamanda ve mesafede durmak iki fren birden kullanılarak olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı anlar olur ki frenlemek yerine kontra basıp tehlikeyi savuşturmak daha güvenlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Acil durum frenlemesi yatmış durumda yapılmaz ![]() ![]() ![]() ![]() FREN SİSTEMLERİ Fren sistemleri değiştikçe onları kullanma teknikleri de değişmektedir ![]() ![]() ![]() Bağımsız Ön/Arka fren sistemleri: Temel fren sistemidir ve tamamen sürücü tarafından harekete geçirilir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet Dünyası |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Motosiklet Fren Teknikleri Motosiklet DünyasıBağımsız frenler sadeliğin avantajına sahiptir, düşük masraflıdır ve en kısa sürede duruşu sağlarlar ![]() ![]() ![]() ![]() Burada ölçü sürücünün ustalığıdır ![]() ![]() ![]() 1997 Kawasaki Concours un durma mesafesi 60mph dan 0 mph a 108 ![]() ![]() ![]() ![]() Birbirine bağlı frenler(Linked): Bağlı frenler ön/arka birbirine bağlı ama değişik tarzda bağlıdırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sistemin avantajı panik frenlemede arkaya basılınca her iki freninde devreye girmesi ama buna karşın arka frenin önden bağımsız kullanılamamasıdır ![]() ![]() ![]() 2004 GL 1800A Gold Wing 60mph den 0mph a 121 ![]() ![]() ![]() ![]() ABS: Bağımsız, bağlı ve entegre fren sistemleri “anti-lock” yani kilitlenmeyen fren sistemleri olarak ta adlandırılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1998 Honda VFR800FI(ABS siz) 60mph den 0mph 107 ![]() ![]() ![]() 2002 Honda VFR800FI(ABS li) 60mph den 0 mph a 119 ![]() ![]() ![]() Kombine ABS Frenler: Hem ön fren ve hem de arka fren tek bir ABS li hidrolik kontrol birimine bağlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Güç destekli entegre ABS sistemleri neredeyse kusursuzdur ancak yine de sürücünün dikkat etmesi gereken tarafları vardır: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Kısmi Entegre ABS Sistemler: BMW bazı modellerinde kısmi entegreli ABS sistemin ide üretmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Son gelinen noktada entegre ABS güç destekli fren sistemlerinden bağımsız ABS fren sistemlerine dönüş yapılmaktadır ![]() Sürücü: Hala en önemli kısım: Fren sistemi ne olursa olsun motosikletin süratini kontrol etmede sürücünün mahareti birinci faktördür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SÜRATE GÖRE BİR SANİYEDE ALINAN MESAFELER ![]() |
![]() |
![]() |
|