![]() |
Ulaşımın Gelişimi Ve Tarihi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ulaşımın Gelişimi Ve Tarihiulaşım nedir, ulaşım nedemek, ulaşım hakkında bilgi, ulaşım ile ilgili bilgi, ulaşımla ilgli bilgiler, ulaşım araçları, ulaşım çeşitleri, ulaşımın tarihi, ulaşımın tarihçesi, MODERN ULAŞIMIN GELİŞİMİ Üretimdeki değişiklikler ile ulaştırmadaki gelişmeler arasında çok sıkı bir ilişki vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karayolu ulaşımındaki iyileştirmeler o kadar pahalıydı ki, bu iyileştirmeler endüstrideki gelişmelerden çok daha büyük ölçüde devlet eylem ve fonlarına dayanmak zorunda kaldılar ![]() ![]() KARAYOLLARI VE SU YOLLARI Demiryolu öncesi ulaşımında ilk iyileştirmeler Büyük Britanya’da gerçekleştirildi ![]() ![]() ![]() Kanalların etkileri çok büyüktü ![]() ![]() ![]() Kanal çağına paralel olarak büyük bir yol inşaatı dönemi başladı ![]() ![]() ![]() ![]() 1830′dan sonra demiryolu, hem karayoluna hem de su yoluna meydan okudu ![]() ![]() ![]() ![]() DEMİRYOLU Demiryolu iki kuruluş aşamasından geçti ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci aşamada motor geldi ![]() ![]() ![]() ![]() 1850′ye gelindiğinde Britanya’da ana hatlar inşa edilmiş, temel özellikler iyice yerleşmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demiryollarının Etkileri: 1850 yılında demiryolu hasılatlarının üçte ikisi yolcu taşımacılığından sağlanıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Küçük çaplı ürün ve ticari eşya taşımacılığı için demiryolları hızlı bir servis kurdu ![]() ![]() ![]() ![]() OTOMOBİL VE UÇAK 1900′e kadar otomobil motorunun gelişimine en büyük katkıyı Fransız ve Almanlar yapmış olmasına rağmen, motorlu araçlar Avrupa’nın sivil yaşamını Amerika’nınkine göre daha az hem de daha yavaş etkiledi ![]() ![]() ![]() ![]() Otomobil yeni ve büyük yatırım ve istihdam alanları açtı; çeliğe, çeşitli alaşımlara ve diğer malzemelere yeni bir talep yarattı; yeni tür hizmet alanları ortaya çıkardı; eski yol yapım endüstrisinde devrim yarattı ![]() ![]() ![]() Ticari havacılık Birinci Dünya Savaşı sona erdiğinde başladı ![]() ![]() ![]() Uçak kara veya denizde ulaşılması mümkün olmayan bir hız getirdi ve demiryolu tarafından ekonomik olarak aşılması mümkün olmayan bölgeleri geçilebilir hale soktu ![]() İLETİŞİM 1700′lere doğru devlet posta servisleri çoğalmaya başlamıştı; fakat modern posta sistemi, büyük ölçüde, buharlı ulaşımın ve posta bedelinin önceden verilmesi şeklindeki uygulamanın bir ürünüdür ![]() Daha hızlı ulaşım olanakları, ilk olarak demiryollarında kullanılan fakat kısa sürede gazetelere ve genel kamu kullanımına açılan ve çoğu ülkede devlet tarafından devralınan veya posta sisteminin parçası olarak bizzat devlet tarafından oluşturulan elektrikli telgrafla birlikte gündeme geldi ![]() Bell’in insan sesini bir tel boyunca iletmesiyle telefon ortaya çıktı; fakat telefonun Amerika ve Avrupa’da rağbet kazanabilmesi için yirmi yıl geçmesi gerekecekti ![]() ![]() ![]() ![]() Telsiz telefon – radyo- halkı ilk kez 1920′de selamladı ![]() ![]() ![]() ![]() GEMİ VE GEMİCİLİK 19 ![]() ![]() ![]() Denizcilik sanatı, özellikle okyanus yolculukları üzerine olanı, 1600′lerden sonra oldukça iyileşmişti ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ulaşımın Gelişimi Ve Tarihi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ulaşımın Gelişimi Ve Tarihi1840′lı yıllarda Amerikan gemi yapımcıları, suya indirilen en hızlı ve en güzel yelkenliyi, clipper’i , inşa ettiler ![]() ![]() ![]() Buharlı gemi: Bu yelkenli dünyasına buharla çalışan ilk teknenin gösterişsiz girişi 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deneyimler çözülmesi gereken bir çok teknik problemi kısa sürede su yüzüne çıkardı; emniyet supabı olmadığı için patlayan kazanlar, buhar tesisinin tahta teknenin kıçını parçalaması, vs ![]() ![]() ![]() ![]() Tekne gövdesi, sürme yöntemleri, motorlar ve yakıtta iyileştirmeler gerçekleşti ![]() ![]() ![]() Başka bir iyileştirme, çok silindirli birleşik motorların 1860 civarında etken hale gelmesiyle gerçekleşti ![]() ![]() Diğer bir iyileştirme, 1904 yılında okyanus gemilerinde kömür yerine petrol kullanılmaya başlaması ve daha sonra da dizellerin ortaya çıkması ile gerçekleşti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu gelişmeler buharın yelken karşısındaki üstünlüğünü artırdı ![]() ![]() ![]() Gemicilik Türleri: 1914 yılında tüm dünyada, kıyı veya denizaşırı trafikte yer alan, 24 ![]() ![]() Petrol tankerli ve soğutma tesisli gemiler özel yük taşımak için inşa edilen gemilerin belli başlı örnekleridir ![]() ![]() ![]() ![]() Okyanuslararası Kanallar: Bir Fransız şirketi tarafından yapılan Süveyş Kanalı 1869′da açıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Limanlar: Her deniz yolculuğunun bir limanda sona erdiğine göre , gemilerin çapındaki ve trafik hacmindeki artış, liman hizmetlerinde çok büyük iyileştirmeler gerektirecekti ![]() ![]() ![]() On sekizinci yüzyılda çok az limanda rıhtım olduğu için gemiler akıntının ortasındaki kazıklara bağlanıyor veya demir atıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İki savaş boyunca ve arasında gemicilik : 1914 yılında dünya, kıyı veya deniz aşırı ticaretle uğraşan 43 milyon gros tonluk bir buharlı gemi tonajına sahipti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat işletme maliyetleri daha yavaş düştüğü için , gemicilik tıpkı kömür ve demir yolu gibi, 1929′dan daha önce hasta bir endüstri haline geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak :HEATON, Herbert, “Modern Ulaşımın Gelişimi”, Avrupa İktisat Tarihi, Cilt I, (Çev: M ![]() ![]() ulaşım, |
![]() |
![]() |
|