![]() |
Sürüş Teknikleri Trafik Bilgisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sürüş Teknikleri Trafik BilgisiSol Ayak Freni Trafik Bilgisi Sol ayak freni, önden çekişli otomobillerin etkin ve süratli biçimde kullanılabilmesi açısından en önemli sürüş tekniklerinden birisidir ![]() ![]() ![]() ![]() Aracın istenilenden az dönmeye (understeering) başladığı durumlarda (basit olarak önden çekişli bir araca viraj içerisinde gaz verilmesi durumunda veya çok hızlı olarak viraja girildiğinde) dönüş yarı çapını küçültmek ![]() Aracın çok fazla zıplamaya meyilli olduğu engebeli yüzeylerde zıplamayı sınırlandırmak Turbo otomobillerde yavaşlamak için gazdan ayağı kaldırmaya gerek bırakmaması sonucu turbo basıncının düşmemesi ve aracın daha çabuk süratlenmesini sağlamak ![]() ![]() DİKKAT ! Şu unutulmamalıdır ki bir yarışçı özel etap içerisinde sadece ve sadece daha hızlı gitmeyi düşünür ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca fren lambalarının sürekli yanması arkadan gelen sürücüyü şaşırtabilir ve bir kazaya sebep olabilir veya lambanın önündeki pleksiglas stop camı da eriyebilir ![]() ![]() ![]() Bunlara ek olarak fren balataları ve diskleri çok daha hızlı biçimde aşınacak, fren sistemi aşırı ısınacak, fren hidroliği kaynayarak frenlerin "şişmesine" sebep olacaktır ![]() ![]() Ralli parkurlarında edindiğim şahsi tecrübelerime dayanarak söyleyebileceğim son şey eğer sol ayak fren esnasında sağ ve sol ayaklarınızın işlevlerini karıştırırsanız sonucun epeyce acıklı olabileceğidir ![]() ![]() İLK UYGULAMA Evet bu kadar yeter ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Direksiyonu kırdıktan sonra sertçe el freni çekildiğinde ne olacağı iyi kötü bilinmektedir ![]() Burada yapılan, ön tekerlekler halen dönüyorken arka tekerleklerin kilitlenmesi ve bu şekilde yol tutuşlarının azaltılarak, direksiyonun ani kırılması sonucunda ortaya çıkan merkezkaç kuvvetinin etkisiyle arabanın arka tarafının savrulmasıdır ![]() ![]() ![]() Sol ayak fren de sanki el freni çekilmişçesine aracın arkasının savrulmasını sağlayacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PRATİK ÇALIŞMA Eh kolay görünüyor değil mi? Artık mevsime göre toprak veya buz zeminli ve etrafta çarpacak bir şeyler bulunmayan bir alana gitme zamanı geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi değişik bir şeyler yapma zamanı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer doğru yaptıysanız arabanızın arkasının ön tekerleklerinin etrafında (pivot noktası) nasıl döndüğüne şaşıracaksınız ![]() ![]() İlk denemelerinizde muhtemelen elde edebileceğiniz tek sonuç sadece arabanın viraj içinde yavaşlamasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlerleyen zamanda sadece dönüşler yerine ardarda iki virajdan oluşturacağınız S ler ile çalışmaya devam etmelisiniz ![]() Sol ayak freni uygulamayı öğrendiğinizde aracınızı asla düşünemediğiniz kadar güvenli ve hızlı biçimde kontrol edebileceğinizi fark edeceksiniz ![]() ![]() ![]() Not: Bu bilgiler sizi daha kanlı bir trafik canavarı haline getirmek amacıyla verilmemiştir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sürüş Teknikleri Trafik Bilgisi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sürüş Teknikleri Trafik BilgisiEl Freni İle Viraj Dönmek 90o ve üzerindeki sert ve uzun virajların dönülmesinde veya aracın gidiş yönünün ani olarak değiştirilmesi gereken durumlarda (el freninin arka tekerlekleri tuttuğu araçlarda) el freni kolu çekilerek arka tekerleklerin kilitlenmesi sonucunda aracın arkasının kayması sonucu dönüş yarı çapını küçültmek mümkündür ![]() Yarış arabalarında özellikle lastiklerin yeri çok sağlam tuttuğu asfalt zeminde dahi sürücünün arka tekerlekleri kolayca kilitleyebilmesi için hidrolik el freni pompaları kullanılmaktadır ![]() ![]() Araç viraj girişine gelindiğinde frenaj tamamlanmış olmalı ve araç istenilen hızda ve viteste bulunmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() El freni çekildiği esnada kolu tepesinde bulunan ve el freninin boşaltılmasını sağlayan düğme sürekli olarak basılı tutularak el freninin kilitlenmesinin önüne geçilmelidir ![]() ![]() DİKKAT! Bu yöntem bilerek aracın dengesini bozmak ve arka kısmını savurmak esasına dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PRATİK ÇALIŞMA İlk denemeler için toprak alan üzerine koyacağınız bir plastik kukuleta veya bidonun etrafından U dönüşü yapmak önerilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Not: Bu bilgiler sizi daha kanlı bir trafik canavarı haline getirmek amacıyla verilmemiştir ![]() Görüş Alanı Araba kullanmayı öğrenirken büyük ihtimal ilk öğrendiğiniz şey nereye gideceğinize bakmaktır ![]() ![]() Hepsi güvenli ve pratik öğütlerdir ve aynısı yarışlar için de geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyuncunun kontrolündeki uzaklık ve alanın büyüklüğü o oyuncunun görüş alanıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yeterince tecrübesi olmayan sürücülerin öndeki arabaya "tünel görüşü" ile odaklanması (tünel görüşü:Bir yere dikkatlice odaklanıp başka hiç birşey görmemek) gibi bir eğilimleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı teknik parkurda araç kullanmak için de geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() Virajda araba kullanmak dört aşamadan oluşur ve sürücünün bu aşamalardan en az iki olmasa da birini yapmasını gerektirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Virajlarda arttırılmış görüş alanını kullanmayı tarif etmek için uzun düz yoldan sonraki tipik bir virajı ele alacağız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sürüş Teknikleri Trafik Bilgisi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sürüş Teknikleri Trafik BilgisiBir süre bu teknik sizi odaklanmış olmayan görüş açınızdan emin olmadığınız için yavaşlatabilir viraj alışlarınızı ![]() ![]() ![]() İleriye bakma alışkanlığını geliştirmek için, her zaman ön camın ortasından sonraki yüksekliğe bakmayı ihmal etmeyin ![]() ![]() ![]() Sürüş Pozisyonu Kontak anahtarini bile çevirmeden önce ilk hazirlamaniz gereken seylerden biri dogru koltuk pozisyonudur ![]() ![]() Eger çesitli yaris otomobillerine bakarsaniz degisik sekillerde oturus pozisyonlari oldugunu fark edersiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Açik tekerlekli otomobillerde fonksiyon (sürücünün oturus pozisyonu ve kontrol operasyonu) aracin formuna (derin ve ince kokpit) göredir ![]() Dogru koltuk ayari için üç dikkat edilmesi gereken madde vardir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde 1 İlk madde koltuga oturmak, koltuga oturuldugunda ürücünün arkasi koltugun arkasina dik durumda olmali sürücünün kalçasida koltugun arkasinda ve altinda olan kesimlerin ortasina sikismis olmalidir ![]() ![]() ![]() ![]() Madde 2 İkinci madde kol pozisyonu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde 3 Üçüncü madde ise bacak pozisyonu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Limeted Frenaj Doğru frenaj yapabilmek ciddi bir beceri işidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer fren pedalına gereğinden az basıyorsanız frenaja daha erken başlamanız gerekecek bu da fren mesafenizi ve sürenizi uzatacaktır ![]() ![]() ![]() LİMİT (EŞİK) FRENLEME Fren pedalına tekerleklerin tam kilitlenme noktasından bir parça daha az bir basınç uygulanarak yukarıda sözü edilen olumsuz durumların ortaya çıkmasını önlerken fren mesafesi ve süresini en az değerde tutmaktır ![]() Fren limiti bir çok parametreye bağlı olarak değişim göstermektedir ![]() ![]() Fren limitini alçaltan (tekerleklerin daha kolay kilitlenebileceği) etkenler: Meyil inme ![]() Sıklıkla tekrarlanan tümsekler ve çukurlar ![]() Gevşek yüzey kaplamaları (tozlu, mıcırlı ve toprak yollar) ![]() Su, yağ, çiğ gibi kayganlığı arttırıcı etkiler ![]() Büyük kamber açıları ve yolun gidiş doğrultusuna dik yöndeki eğimi ![]() Aşırı sıcak veya soğuk lastikler Fren limitini yükselten etkenler: Meyil tırmanma ![]() Temiz ve kuru yol yüzeyleri Uygun sıcaklıktaki lastikler Yapılması gereken şey; sürüş esnasında yukarıdaki etkenlerin varlığını ve değişimini sürekli olarak izleyip değerlendirerek fren limitine olacak etkilerini göz önüne almaktır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sürüş Teknikleri Trafik Bilgisi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sürüş Teknikleri Trafik BilgisiSIKLIKLA YAPILAN FRENLEME HATALARI Fren limitinin bilinmemesi dolayısıyla çoğu zaman erken ve hafif frenaj sonucu frenleme süresi ve mesafesinin uzaması nedeniyle zaman kayıpları artmaktadır ![]() Yukarıdakinin tersine çok geç ve sert fren yapmak da arabayı kontroldan çıkarabileceği gibi kıymetli yarış lastiklerini de duman haline getirecektir ![]() ![]() ![]() Bu tür sert frenajların sonucu çoğu zaman virajın giriş noktası kaçırılabilmekte ve yoldan çıkma tehlikesi ortaya çıkmaktadır ![]() ![]() Önemli hatalardan birisi de viraj içerisinde dönüş esnasında fren yapmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() LİMİT FRENLEME EGZERSİZLERİ Limit freni trafikte denemek gerçekten çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kendinize bir işaret seçip bu noktadan sabit bir hızla (40-50 km/h ile başlayın) geçerken frene başlayın ve bunu en kısa durma mesafesini elde edene kadar tekrarlayın ![]() Daha sonra iki işaret arasında çalışmaya başlayacaksınız ![]() ![]() ![]() Not: Bu bilgiler sizi daha kanlı bir trafik canavarı haline getirmek amacıyla verilmemiştir ![]() ![]() Heel And Toe Eğer yarı otomatik veya otomatik vites kutulu bir otomobiliniz yoksa heel and toe tekniği ile vites küçültmeyi öğrenmeniz faydalı olacaktır ![]() Vites küçültme esnasında ayak debriyajdan çekildiğinde ani bir motor freninin meydana gelerek arabanın dengesini bozmasının önüne geçmek ![]() ![]() Eğer gelecekte daha hızlı gitmeyi düşünüyorsanız bu tekniği kullanmaya ihtiyacınız olabilir ![]() VİTES KÜÇÜLTME Bir viraja yaklaşırken öncelikle hızınızı düşürür ve viraj içi kontrol ve viraj çıkışında hızlanma için bir veya bir kaç! vites küçültürsünüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer heel and toe tekniğini kullanmak istediğinizi düşünürsek, yukarıdaki durumda yapılması gerekenler HEEL AND TOE TEKNİĞİ Yine aynı viraja yaklaşıyorsunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daha çok pist yarışlarında faydalı olacağına inandığım bu tekniği rallilerde uyguladığımı söyleyemem ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tekniği kolaylıkla kullanabilmeniz için fren pedalı ile gaz pedalı seviyeleriniz birbirine yakın olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PRATİK ÇALIŞMA Yeniden malum geniş ve boş mekanınızdasınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SONUÇ OLARAK [B]Yarış hayatımda edindiğim en önemli tecrübe; kazaların hep beklenmeyen zamanlarda geldiği ve arabadan inildiğinde kestirilenden daha fazla hasar verdiğidir ![]() ![]() Not: Bu bilgiler sizi daha kanlı bir trafik canavarı haline getirmek amacıyla verilmemiştir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|