10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Roma Duvar Resmi Sanatı
Roma Duvar Resmi Sanatı



Roma Duvar Resmi
İç duvarların yüzeylerini süslemek için mermer dışında, yalancı mermere ve resme yer veriliyordu M S 69’da Vezüv Yanardağı’nın patlaması sonucu yıkılan Herculanum ve Pompei şehirleri, bunun başlıca örneğidir
Burada kullanılan teknik, boyalı yalancı mermerle, mermeri taklit etmeye dayanıyordu; Helenistik Yunan’da ve Cumhuriyet Dönemi İtalyası’nda çok yaygın olan bu tekniğe «birinci üslup» (veya kakmacılık) adı verilmiştir Duvarlar üç kısma bölünmüştür: taban bölgesi, orta bölge ve üst bölge Kapalı mekânlarda, geniş mekan yanılsaması elde etmenin yolları aranmaktadır
M Ö 1 yy’ın başında ikinci üslup (perspektif mimari) ortaya çıkar; bu üslup, birinci üsluba ek olarak yuvarlak çerçeveler ve izdüşümlü gölgeler kullanmaktadır Alt bölgede, mimari bir çerçeve, şehir, kır veya deniz görüntülerini veya mitolojik sahneleri kuşatmaktadır
Üçüncü üslup M Ö 20 yıllarında ortaya çıkar ve duvar yüzeyindeki geometrik süslemelerle kendini gösterir İkinci üslubun öğeleri, düşey bölünmenin geniş çerçeveler biçimi altında korunmasıyla duvar yüzeyinin ince bir dekorasyonuna dönüşür, manzara görüntüleri ortadan kalkar
M S 60 yılından itibaren dördüncü üslup (veya mimari yanılsama) ortaya çıkar: üst bölgede yer alan pencerelerin arasına yerleştirilmiş derinliği olan görüntülere geri dönülür, ama üçüncü üslubun geometrik yapıları korunur MS 79’dan sonra yaratılmış duvar dekorasyonlarıyla ilgili çok az örnek günümüze kalmıştır; anıtları süsleyen resimlerle ilgili ise hiç örnek yoktur Campania şehrinin ve diğer birkaç yerin duvar dekorasyonları, bilgisine daha çok edebi eserler aracılığıyla ulaştığımız bu Roma sanatın en önemli sanat biçimlerinden birinin sadece zayıf bir yansımasıdır Roma geleneği içinde görkemli zafer resimlerinin tarihi çok gerilere uzanır ve en kalıcı olanlar da onlar olmuşlardır Bunlar, muzaffer Roma ordusunun uzak ülkelerde kazandığı zaferlerin beyaz duvarlar (album) üzerinde canlandırılmasıdır Afiş biçimindeki bu resimler düşman şehirlerinin ve son derece ayrıntılı savaş sahnelerinin kuş bakışı bir görüntüsünü vermektedir Aslında bu sanat biçiminin doğrudan siyasi bir amacı vardır: bu resimler, savaştan dönen ve bir kamu görevine seçilmek isteyen komutanların, seçim döneminde halkın oyunu elde etmek gibi nesnel bir amaca hizmet ediyordu
Afiş biçimindeki bu resim sanatı tüm imparatorluk dönemi boyunca varlığını sürdürecektir ve Trajan Sütunu’nun (106-113) sarmal freski bunun kalıcı bir örneğidir; alçak kabartmadan yapılan bu tür bir üretim, propaganda sanatı olarak da nitelenebilir
II yy’daki fetihlerden sonra, Yunan sanatçılar Roma’ya akın ettiler ve büyük miktarda özgün resim, savaş ganimeti olarak şehrin kamu ve özel koleksiyonlarına katıldı Bu resimler kaybolmuştur, ancak heykeller için yapılan çalışmalar örneğinde olduğu gibi, bunların aslına az veya çok sadık bazı kopyaları yapılmıştır Korunmuş olan duvar dekorasyonlarının bir parçasını oluşturan figüratif çerçeveler, asılları Yunan kökenli olan kaybolmuş ürünlerin kopyaları veya farklı kökenli motiflerin yorumlarıdır
|
|
|