Etkili İletişim Unsurları |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Etkili İletişim UnsurlarıEtkili iletişim unsurları ETKİLİ İLETİŞİM1 1 İletişimin Tanımıİletişim, bugünün toplumunun canı kanıdır ![]() Hayatımızın ve projelerimizin iyi olmasında büyük önem taşır Bir bilgi çağında yaşıyoruz Çoğu insan iletişimi, nasıl konuşup yazacağını bildiği düşüncesiyle garanti gibi görüp basite alırlar Aslında iletişimi farkında olduğumuzdan daha fazla kullanmaktayız ve ona bağımlıyız![]() İletişim; bilginin, fikirlerin, duyguların,becerilerin, simgeler kullanılarak iletilmesidir ![]() İnsanın kendini sosyal bir varlık olarak ifade etmesi için iletişim zorunludur İnsan, çevresi ile iletişim kurarak yaşar Onun her davranışı, konuşması, susması, duruşu ve oturma biçimi,kendini ifade etmesi; yani çevresine mesaj iletmesidir ![]() İletişim kurmaktaki asıl amaç, anlaşılabilir mesajların gönderilmesi ve karşı tarafın tutum ve davranışlarında değişiklik yapmaktadır Eğer davranışlarda değişiklik meydanagelmemişse ileti var; ama iletişim yoktur ![]() 1 2 İletişimin Öğeleriİletişim sürecinin gerçekleşmesi için gerekli olan iki kişiden biri gönderici yani kaynak, diğeri ise alıcıdır Gönderici, ilk olarak göndermek istediği mesajı fikir olarakzihninde oluşturur ve daha sonra bu fikri kodlar, yani sözcüklere, rakamlara, şekillere veya beden diline dönüştürür İletişimde buna Sembol Oluşturma denir Semboller belli kodlaradönüştürülerek iletişim kanalı vasıtası ile alıcıya gönderilir ![]() ![]() İletişimin tam olarak gerçekleştirilebilmesi için, üç temel faktörün bulunması gerekir ![]() İletişimin temel faktörleri; kaynak, alıcı ve mesajdır Bu üç faktör temel olmakla birlikte dörtfaktör daha vardır ki onlar da kanal, kod, dönüt ve filtredir ![]() Örnek: Yükselen işletmesinin müdürü Ahmet Bey, tüm çalışanlara “Önümüzdeki ay işletmemizde denetim yapılacaktır, herkes kolları sıvasın” Şeklinde elektronik posta(mail)göndermiştir Bu iletişimde öğeler şunlardır: Kaynak (verici) : Ahmet Bey, Alıcı (hedef) :Tüm çalışanlar, Mesaj (bilgi, haber) : denetimin yapılacağı, Kanal (araç) : İnternet Kod : Herkes kolları sıvasın! Filtre (algı) : Herkes denetime hazırlansın! Dönüt (Geribildirim): Herkesin sıkı bir şekilde denetime hazırlanması Eğer bütün çalışanlar denetim için işlerinde hazırlığa başlamazlarsa, iletişim amacına ulaşmamış olur ![]() 1 2 1 Kaynak (Gönderici)Gönderici, mesajın kaynağı, iletişimin başlatıcısıdır ![]() Gönderici iletişimi başlatan veya iletiyi gönderendir ![]() Gönderici olmadan iletişim kurulamaz İletişimde en önemlisorumluluk göndericiye aittir İletişim önce göndericininzihnindeki düşüncelerle ortaya çıkar Kaynak, sahip olduğutecrübe ve bilgilere göre mesaj olarak iletecek bir düşünce oluşturur Yani, mesajı iletmeden önce onu “kod”lar Birdüşünceyi formüle eder ve mesaj kanalı kullanarak alıcıya gönderir İletişimin başarılı bir şekilde gerçekleşmesinintemel koşullarından biri, göndericinin uygunluğudur ![]() Gönderici mesajı, alıcının zihinsel algı yeteneğine göre kodlamalıdır Alıcının algılayamayacağı bir mesaj, sadecebir gürültüdür ![]() Kaynağın Taşıması Gereken Özellikler İletişim, kaynağın mesajı göndermeye başlaması ile ortaya çıkar Kaynak, mesajıileten kişi veya mesajın çıkış noktası olarak tanımlanabilir İyi bir iletişim için kaynağıntaşıması gereken özellikler vardır Bu özellikleri kısaca şu şekilde belirtebiliriz: Kaynak bilgili olmalıdır ![]() Kaynak kodlama özelliğine sahip olmalıdır ![]() Kaynak bulunduğu konumdaki rolüne uygun davranmalıdır ![]() Kaynak tanınmalıdır Tanınmayan veya olumsuz tanınan kaynağın göndereceğimesajlar, alıcılar üzerinde gerekli etkiyi oluşturmaz ![]() 1 2 2 Mesaj (Bilgi, Haber)Mesaj, alıcı için uyaran olarak işlev gören bir sinyal, ya da sinyaller birleşimidir ![]() İletişim, kaynağın gönderdiği mesajın alıcı tarafından algılanmasıdır Düşünce, duyu ya dabilginin kaynak tarafından kodlanmış biçimi olarak tanımlanan mesaj, bir duygu veya düşünceyi aktarmayı isteyen kaynağın ürettiği sözel, görsel ve işitsel simgelerden oluşan somut bir üründür Mesaj, göndericinin alıcıya gönderdiği veri iletileridir Mesaj birkonuşma ise “duyulan”, mesaj yazılı ise “okunan” mesaj jest ise “görülen” ve hissedilenbir mesajdır Örneğin; işe geç gelen bir memura kaşlarını çatarak: “Günaydın!” diyen birmüdür, bir selamın ötesinde bir şeyler söylemektedir Göndericinin sembollerini alıcıtanıyamıyorsa iletişim gerçekleşmez ![]() Mesajın taşıması gereken özellikler: Mesaj anlaşılır olmalıdır Anlaşılamayan söz, deyim ve mimiklerden oluşanmesajlar algılanamayacak iletişim sağlanmayacaktır ![]() Mesaj açık olmalıdır Kaynak göndereceği mesajla, alıcıdan ne istediğinibelirtmelidir ![]() Mesaj doğru zamanda iletilmelidir Mesajın gönderileceği zaman iyibelirlenmelidir Ayrıca, alıcıdan beklenen davranış da zamanlı olmalıdır![]() Mesaj uygun kanalı izlemelidir Mesaj, uygun yolu izlemeden alıcıya varırsa,etkinliğini kaybeder; alıcı ile kaynak arasındaki ilişki yetersiz olur Özel ilavelerveya davranışlarla, mesaj ek anlamlı hale getirilirse, kaynak üzerindeki etkisi istenilenin dışında gerçekleşir ve hedefte beklenmeyen düşünce ve davranışlar oluşturur ![]() Mesaj, kaynak ve alıcı arasında kalmalıdır: Mesaj, kaynaktan alıcıya ulaşıncaya kadar değişik kişi ve kademelerden geçebilir Yüz yüze olmayan iletişim bu türmesajlara dayanır Bu durumda asıl mesaj anlamının dışında algılanır![]() Çocukların oynadığı kulaktan kulağa oyununu hatırlayınız ![]() 1 2 3 Kanal (Araç)Kanal, sinyalleri taşıyan herhangi bir fiziksel araçtır Kanal mesajın göndericidenalıcıya iletildiği yoldur Işık dalgaları, radyo dalgaları, ses dalgaları, telefon kabloları ve sinirsistemi olabilir İfade edilen uygunluk, mesajın türüne göre seçilecek kanalın uygunluğudur![]() Güzel şekilde inşa edilmiş bir karayolu, bir otomobil için önemlidir; ancak bir tren açısından hiçbir anlam ifade etmez Bu bakımdan iletişimin gerçek anlamda sağlanabilmesi içinmesajın uygun kanalla gönderilmesi önemli bir unsurdur ![]() Örgütlerde iletişim kanalları, resmi ve gayri resmi olabilir İşletme içindeki resmiiletişim kanalları; emir-komuta zinciri, öneri-şikayet kutuları, şirket dergisi ya da işletme toplantıları olabilir Gayri resmi iletişim kanalları ise; dedikodu, söylenti haberleridir![]() İşletme dışı iletişim ise, iletişim ağları ile birbirine bağlı olan milyonlarca bilgisayar, insanlara ve örgütlere çok gelişmiş bir iletişim olanağı sağlamıştır ![]() Ana kural, iletişimin etkili ve verimli olabilmesi için kullanılan aracın mesaja uygun olması gerekir İnsanlar işitsel, görsel ve duygusal zekalı olabilirler İletişimde mümkünolduğu kadar çok çeşitli kanal birlikte kullanılmalıdır ![]() 1 2 4 Alıcı (Hedef)Vericinin mesajını algılayan kişi alıcıdır Alıcı tek veyaçok kişi olabilir, belirli ve belirsiz olabilir Ancak, mesaj birisineulaşmamışsa iletişim olayı gerçekleşmemiş demektir ![]() Kodlanmış mesajı alan ve kodunu açan kişi alıcıdır Alıcı,mesajı taşıyan sembolleri algılayıp anlam vererek iletişimi sonlandırır ya da kendisi bir mesaj göndererek gönderici konumuna geçer İletişimingerçekleşmesi için en az iki kişiye ihtiyaç vardır Bunlardan biri kaynak, diğeri alıcıdır İnsankendisiyle kurduğu iletişimin dışında, tek başına bir iletişim kuramayacağına göre, (düşünme ve hayal kurma, kişinin kendi kendisiyle kurduğu iletişimdir) mutlaka alıcı veya alıcılar gerekir İletişimde gönderilen mesaj tek olmasına rağmen, aynı mesajın bir tek alıcısıbulunduğu gibi, bir çok alıcısı da bulunabilir Aynı şekilde bir mesajın bir veya birçokgöndericisi de olabilir Mesajın alıcısı çoğaldıkça, mesaj aslından uzaklaşır ve iletişimdebaşlangıçta arzu edilen amaç gerçekleşmez ![]() Alıcıların, aktif dinleyici olmasını engelleyen unsurlar ise, alıcının göndericiye karşı olan tutumu, güveni ve inancıdır Bunlar mesajın farklı değerlendirilmesine neden olabilir![]() Etkin iletişim için alıcının taşıması gereken özelikler ise şunlardır: Alıcı mesajı algılayabilmelidir Alıcı gönderilen mesajı algılayacak düzeydeolmalı, algılama engeli olmamalıdır ![]() Ayrıca alıcının arzulu olması gerekir Eğer alıcı, kaynağın gönderdiği mesajakarşı kayıtsız ise, mesaj algılanmayacak; iletişim gerçekleşse bile etkin iletişim olmayacaktır ![]() Alıcı bilgili olmalı ve geri-besleme sistemine sahip olmalıdır ![]() Alıcı seçici olmalıdır ![]() Alıcı, bulunduğu konuma uyabilmelidir Örneğin; öğrenci öğretmenin rehberolduğunu kabul ederse kaynağın isteklerini kabul edebilecek, ayrıca kendi davranışlarının sınırlarını bilecek ve mesajı etkin bir şekilde alabilecektir ![]() Alıcı kaynak olabilme özelliği taşımalıdır Zaman zaman alıcı, kaynak; kaynakise alıcı durumuna geçer Bu nedenle alıcının da kaynak olma özelliğini taşımasıgerekir ![]() 1 2 5 Kodlama-Kod AçmaKodlama, basit bir el hareketinden, karmaşık bir matematik formülüne kadar çok geniş bir anlamı kapsayabilir Bilginin, düşüncenin duygunun iletmeye uygun, mesaj halinegetirilmesine Kodlama denir ![]() Mesajın yorumlanarak anlamlı bir şekilde algılanması sürecine Kod-açma denir ![]() Kodlamada anlam birliğine dikkat etmek gerekir Verici alıcının kendisi gibi aynı anlamlarıvereceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır Örneğin, bazı ülkelerde başı öne eğmek“hayır” anlamına sağa sola sallamak “evet” anlamına gelir Bu ülkelerin birinde yaşayaninsanların ülkemize turist olarak gelmeleri halinde yanlış anlaşılmaların oluşması kaçınılmazdır Alıcının mesajı yorumlayıp anlamlı bilgilere dönüştürme süreci kod çözmeyi oluşturur Bu süreç alıcının geçmiş tecrübelerinden, sembol ve hareketlere verdiği kişiselyorumlardan, beklentilerden ve anlam birliğinden etkilenir Mesaj alıcının bildiği bir lisanlayazılmamışsa alıcı bunun kodunu çözemez Mesela dilimizde gerçek anlamının dışındabaşka anlam ya da anlamlarda kullanılan sözcük veya cümleler vardır “Avucunu yala” diyenbir kişiye, “Hayır, yalamam” demek mesajın anlaşılmadığını gösterir ![]() |
|
Etkili İletişim Unsurları |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Etkili İletişim Unsurları1 2 6 Dönüt(Geri besleme)Dönüt, hedef alıcının kaynağın ilettiği mesaja verdiği cevap olarak adlandırılır ![]() İletişim sürecinin son aşamasıdır Geribesleme aracılığıyla kaynak, iletişimin etkin olup olmadığı konusunda bilgi edinir Geribesleme ile iletişim süreci tersine döner ve bu sefer hedef kaynak, kaynak hedef durumuna geçer Yüz yüze iletişimde hemen geribesleme alırız ki, buna Gecikmesiz Geri Besleme denir Kitle iletişiminde ise iletişimsürecinde geri besleme almak belirli bir zaman sonra olduğu için buna da Gecikmeli Geri Besleme denir ![]() Olumlu ve olumsuz olmak üzere iki tür geri beslemeden söz edilebilir Olumlu geribesleme, kaynağın amaçlamış olduğu etkiye ulaşıldığını kaynağa bildirirken olumsuz geri besleme, kaynağa alıcı üzerinde amaçlanan etkinin sağlanmadığını söyler Kaynak, bunoktada amaçladığı etkiyi elde etmek istediğinde, davranışını ve mesajını, aldığı olumsuz geri beslemeye göre yeniden düzenler ![]() Ancak, bireyler ve kurumlar arasında çoğu kez tek yönlü iletişim uygulandığı izlenir ![]() Daha doğrusu iletişim sürecinin gerçekleştirdiği düşünülürken ileti süreci gerçekleştirilir ![]() İletişim süreci iki perdelik oyun gibidir Birinci perdesi mesajın gönderilmesi, ikinci perdesiise, mesajın kaynağına dönüşüdür ![]() Geri Besleme İletişim Sürecine Ne Kazandırır? İletişimin amacına ulaşıp ulaşmadığını ortaya koyar ![]() Mesajın amaçlandığı gibi; doğru zamanda, doğru hedefe, doğru anlamda ulaşıp ulaşmadığını ortaya koyar ![]() Kaynağın başarılı olup olmadığını ortaya koyar ![]() Mesajı iletmede kullanılan kanalın doğru olup olmadığını ortaya koyar ![]() Geri beslemenin doğru şekilde, doğru araçlarla alınıp alınmadığını ortaya koyar ![]() Süreç içinde hangi aşamada niçin başarısız olunduğunu ortaya koyar ![]() Bir sonraki iletişim sürecinde kullanabileceğimiz bilgileri sağlar ![]() Bir sonraki iletişim sürecini doğru bilgilerle oluşturmamızı sağlar ![]() 1 2 7 Filtre (Algılama ve Değerlendirme)Filtre, göndericinin ve alıcının kendine ulaşan mesajları değerlendirmeleriyle ilgilidir ![]() Burada devreye algılama girer Algı, insanın çevresindeki uyaranların, ya da olaylarınfarkına varması ve onları yorumlaması sürecidir Algı, kişinin belli bir bilgiyi duyma, anlamave değerlendirme sürecidir ![]() Kişinin içinde bulunduğu durum kişinin beklentilerini, geçmiş yaşamını, toplumsal ve kültürel unsurları algılama sürecini etkilemektedir Bütün bu unsurlar, kişilerin aynı mesajıfarklı yorumlamasına sebep olmaktadır Algılamadaki farklılığı, dışsal ve içsel faktörlerolmak üzere iki unsura bağlayabiliriz ![]() Algılamada dışsal faktörler; farklılık, yoğunluk, sıklık, hareketlilik, tekrarlama, kontrast, yenilik, benzerlik gibi faktörlerdir ![]() Algılamada içsel faktörler; kişilik, ihtiyaçlar, amaçlar, motivasyon, inançlar, değerler ve tutumlar, umutlar, beklentiler, arzu ve istekler, geçmiş tecrübeler ve alışkanlıklar gibi faktörlerdir ![]() Mesajın tam olarak algılanabilmesi için, kaynak ve hedefin mesajı kodlayacak ve kodu çözecek düzeyde bilgi birikimine sahip olması gerekir Mevlana’nın “Sen ne kadar bilirsenbil, senin bildiğin başkasının anladığı kadardır ” sözü iletişimde algılamanın öneminibelirtmektedir ![]() Eğer gönderici ve alıcı, sembollere aynı anlamı vermiyorlarsa, iletişim süreci kusurlu olur, bazen aynı uyarı farklı kişiler tarafından değişik şekilde algılanabilir ![]() 1 3 Etkili İletişimHer dönemde ve ortamda organize olmanın ve işleri yoluna koymanın en önemli unsurlarından biri, yaygın ve etkili iletişim sağlayabilme yeteneğidir Etkili iletişim, birzaman yönetimi unsurudur İletişimde yeteri derecede açık olunursa, iletilmek istenen mesaj,etkin bir biçimde, alıcıya ulaşmış olur İletişimi zayıf olanlar, sürekli olarak karışıklığa nedenolurlar ![]() Toplum yaşamı iletişimle daha güzel hale getirilir Birey, grup ya da toplumlarınkendi aralarında kurdukları çeşitli ilişkileri düzenleyen kuralları, mevkileri gereğince tanıyıp onlara uygun davranışta bulunabilmeleri, kendi aralarında etkin bir iletişimin bulunmasına bağlıdır Etkin iletişimin aşamaları şunlardır: Hedefi bilgilendirmek Hedefin tutum ve davranışlarını değiştirmek Hedefin tutum ve davranışlarını devam ettirmek İletişim sürecimizin etkin iletişim olmasını isteriz Etkin iletişim sonucunda hedefüzerinde şu üç ana iletişim etkisinin oluştuğu görülür: Hedefin bilgi düzeyinde ortaya çıkan değişme Hedefin tutum ve davranışlarında görülen değişme Hedefin açık davranışlarında görülen değişme Bir iletişim etkinliğinin beş temel amacı vardır; İletilecek mesajın kodlanması ve iletilmesi Mesajın kodunun çözülmesi ve filtre edilmesi Mesajın algılanması ve değerlendirilmesi Mesajın kabul edilmesi Mesaj doğrultusunda alıcının harekete geçmesi Yukarıda sayılan unsurlar dikkate alındığında, iletişimin asıl amacının kaynağın gönderdiği mesajın, alıcı tarafından kodunun çözülüp algılanması değil, mesajın içeriği doğrultusunda alıcının mesaja göre olumlu geri bildirimde bulunmasını sağlamaktır ![]() 1 3 1 İletişimin EngelleriEtkili bir iletişim, iletişime engel olan faktörlerin ortadan kaldırılmasıyla mümkün olur İletişimin engellerinden bazıları şunlardır![]() Algılama farklıları Dildeki farklılıklar Gürültü engeli Duygusal faktörler Sözlerle mimikler arasındaki uyumsuzluk Güvensizlik Alıcının duygu dünyasını ayarlayamamak Yetersiz bilgi Eksik pekiştirme Karmaşık ve aşırı teknik bir dil Yüz yüze iletişim olanağı bulamamak İletişimde farklı ve yetersiz kanal kullanmak gibi faktörler iletişimin engelleridir Bu engellerin uygun araç ve yöntemlerle ortadankaldırılması etkin iletişim olanağı sağlar ![]() 1 3 2 İletişimi Kolaylaştıran Yöntemlerİletişimi kolaylaştırmak için “DİAA” formülünü kullanınız ![]() Dikkatleri kazanın Çok ilginç bir söz veya anekdotaktararak söze başlayın ![]() İlgi çekin Dinleyenlere konunuzun neden önemliolduğunu anlatın ![]() Arzu yaratın Sizin görüşlerinizi dinlemenin onlariçin nasıl yararlı olacağını belirtin ![]() Anlaşma sağlayın Dinleyicilere, anlatacağınız şeyinonlar için de aslında ne kadar yararlı olduğunu kabul etmelerini sağlayın ![]() İletişimi kolaylaştırmak için, alıcının iyi ve aktif bir dinleyici olması gerekir Aktifdinleyici olabilmek için: Konuşmayı kesin, hiç kimse konuşarak dinleyemez ![]() Konuşmacıya rahatlaması için kolaylık sağlayın ![]() Konuşmacıya dinleme isteğinde olduğunuzu gösterin, başka şeylerle meşgul olmayın, saatinize bakmayın ![]() Dikkati dağıtan şeyleri ortadan kaldırın Parazit konuşmaları dinlemeyin![]() Konuşmacıyı empatik dinleyin, kendinizi onun yerine koyun, Sabırlı olun başka hiçbir şey düşünmemeye çalışın ![]() Kendinizi rahat hissetmeye çalışın, hafif tutun, başka şeylerle oyalanmayın ![]() Eleştiriyi sonraya bırakın, eleştiri iletişimi engeller ![]() Soru sorun, konuşmacının mesajını başka sözcüklerle açıklayın ![]() Konuşmayı bırakın, bu aşamada konuşmak çok çekici olabilir; ancak bunu yapmayın, konuşmacının sözünü bitirmesini bekleyin ![]() İletişimi kolaylaştırmak için iletişimin engellerini ortadan kaldırın ![]() |
|
|
|