|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bilgi, geçmişten, günümüze, hakkında, misiniz, olan, teknolojileri, ulaşım, verir |
![]() |
Bilgi Geçmişten Günümüze Kadar Olan, Ulaşım Teknolojileri Hakkında Bilgi Verir Misiniz? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi Geçmişten Günümüze Kadar Olan, Ulaşım Teknolojileri Hakkında Bilgi Verir Misiniz?Geçmişten günümüze kadar olan, ulaşım teknolojileri hakkında bilgi verir misiniz? GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ULAŞIM TEKNOLOJİLERİ ARABA Araba, insan ve yük taşımaya yarayan tekerlekli motorlu ya da motorsuz her türlü kara taşıtı ![]() ![]() ![]() ![]() Arabaların M ![]() ![]() ![]() ![]() İki tekerlekli ve parmaklıklı ilk arabaları İÖ 2000’li yıllarda savaş amacıyla Hititliler yapmıştır ![]() ![]() 9 ![]() ![]() ![]() Fayton ve kupa yapımına 1500’lü yıllarda İngiltere’de, 17 ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlılarda Tanzimat'a kadar yalnızca padişahlar, şeyhülislamlar ve kazaskerler arabaya binebilmekte idi ![]() ![]() İstanbul’da ilk kullanılan araçlar öküzle çekilen koçu arabaları idi ![]() ![]() Türkiye’de 1950’li yıllara kadar İstanbul’da faytona binilirken , 1964 yılına kadar Ankara sokaklarında fayton dolaşmıştır ![]() ![]() BİSİKLET İlk bisiklet çok ilkel biçimde 12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Leonardo Da Vinci'nin çizimleri kullanarak ilk pedallı bisikleti üreten Kirkpatrick Mac Millan'dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk seri üretim bisiklet "Michaux Company" tarafından yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Trufaut, içi boş kauçuk lastiğini bulmuş, bunu İngiltere'de eşit tekerlekli komple kadrolu, bilyalı ve milli bisikletlerin yapılması ve ardından ortadan katlanan portatif bisikletler izlemiştir ![]() İrlanda'da 1888 yılında havalı plastik biskletler piyasaya sürülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() ![]() Günümüzde bisiklet, her toplumda kullanılan yaygın bir ulaşım ve eğlence aracıdır ![]() FAYTON Fayton, körüklü, dört tekerlekli, atlı binek arabası ![]() Osmanlılar zamanında arabalara genellikl kupa adı verilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lando ile kupaların oturma yerleri tamamen kapalıdır ![]() ![]() ![]() MİNİBÜS Minibüs, 3 ![]() ![]() ![]() Araç otomobilden daha çok yolcu taşımak amacıyla kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() OTOMOBİL * 1680 — Çalışabilen ancak kullanışlı olmayan ilk içten yanmalı motor 1680 yılında Hollandalı Christiaan Huygens’in yaptığı barutun yanması ile çalışan pistonlu makine oldu ![]() ![]() * 1698 — İngiliz Thomas Savery ilk buharlı makineyi yaptı * 1769 — İngiliz James Watt uzun süreli çalışan buharlı makineyı yaptı * 1769 — Kendi kendine hareket hareket eden ilk araç Fardier Fransız mühendis ve topçu yüzbaşı 1769 Fardier 1769 Fardier Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804) tarafından yapıldı ![]() * 1787 — Oliver Evans Amerikada yolcu taşıyan araç yapmıştır ![]() * 1801 — İngiltere’de Richard Trevithick buharlı otomobil yaptı ![]() * 1824 — İçten yanmalı motorların, özellikle dizel motorlarının temel ilkeleri, genç bir Fransız mühendisi Sadi Carnot tarafından ortaya atıldı * 1830 — 15 – 20 km hızla giden buharla çalışan 14 yolcu taşıyabilen yolcu otobüsleri imal edildi ![]() * 1860 — İngiliz Parlementosu bütün arabaların iki sürücüsü ve önünde gündüz kırmızı bayrak gece kırmızı fener bulunmasını şart koşan kanun çıkardı ![]() ![]() ![]() * 1860 — Hava gazı ile çalışan ticari bakımdan elverişli ilk motor Belçikalı mühendis Jean Joseph Etienne Lenoir ( 1822-1901 ) tarafından yapılmıştır ![]() * 1862 — Fransız mühendisi Alphonse Eugene Beau de Rochas (1818-1893) 4 zamanlı çevrimin esaslarını ortaya koydu ![]() * 1867 — Alman mühendis Nicholaus August Otto ve Eugen Langen (1833-1895), Rochas’ın bulduğu prensipleri pratiğe çevirerek dört zamanlı çevrime sahip motoru yaptılar ![]() * 1876 — Nikolaus August Otto (1832- 1891), ilk dört zamanlı gaz motorunu üretti ![]() * 1877 - Otto yaptığı motorun patentini Amerikadan aldı ![]() * 1878 — İngiliz mühendisi Dugal Clerk iki zaman esasına göre çalışan ilk motoru yaptı ![]() * 1880 — Amerika’da George Brayton benzin yakıtlı motor yaptı ![]() * 1885 — Benzinle çalışan içten yanmalı motora sahip ilk otomobil Alman mühendis Carl Friedrich Benz tarafından yapıldı * 1889 — Viyanalı Siegfried Marcus (1831-1898) geliştirdiği motorla viyana sokaklarında 12 km hızla gezerken halkın panik yaşamasına sebep olmuş birkaç kaza yapmıştır ![]() ![]() * 1890 — Herbert Akroyd Stuart Bir kaza sonucunda kızgın bir yere değen gaz yağının hava ile karışarak yandığını gördü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * 1890 — Bir Alman mühendis olan Capıtaine, Akroyd’un motoruna benzeyen bir motorun patentini aldı ![]() ![]() * 1890 — İlk otomobillerin çoğu, dişlileri olmadığı için yokuş çıkamıyor, önce durup sonra geriye doğru inmeye başlıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * 1892-1897— Münih yüksek teknik okulu mühendislerinden Rudolf Diesel dizel motoru yaptı ve geliştirdi ![]() * 1893 — Amerikanın ilk başarılı otomobili “duryea” , J ![]() ![]() * 1894 — İlk resmi otomobil yarışı düzenlenmiştir * 1898 — Fransa Otomobil Kulübü (AFC) Paris'teki Les Tuiliers'in güneşli bahçelerinde ilk otomobil fuarını organize etmiştir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bilgi Geçmişten Günümüze Kadar Olan, Ulaşım Teknolojileri Hakkında Bilgi Verir Misiniz? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi Geçmişten Günümüze Kadar Olan, Ulaşım Teknolojileri Hakkında Bilgi Verir Misiniz?1902 — İstenildiğinde benzinli istenildiğinde elektrik motoruyla ilerleyebilen ilk aracı 27 yaşındayken Ferdinand Porsche yapmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() * 1903 — Fransız Gustave LİEBAU ilk emniyet kemerini tasarladı ve patentini aldı * 1904 — Kısa adı FIA olan Uluslararası Otomobil Federasyonu kuruldu * 1905 — İsveçli mühendis Alfred Büchi egzoz gazlarından yararlanarak çalışan bir türbin vasıtasıyla dört silindirli bir motora aşırı hava yüklemeyi başardı ![]() * 1905 — İlk 4WS ve 4WD sistemi Latil marka traktöre uygulandı İlk 4WS ve 4WD sistemi Latil marka traktöre uygulandı İlk 4WS ve 4WD sistemi Latil marka traktöre uygulandı * 1905 — İlk tampon takılan araç İngilterenin Kilburn kentindeki Simms Manufacturing Co ![]() ![]() ![]() ![]() * 1908 — ABD'li Henry Ford T modeli adındaki ilk seri üretim otomobili yaptı ![]() * 1918 — İngiltere’de “ Royal aırcraft establıshment “ fabrikaları mekanik püskürtmeli dizel yakıt sistemini geliştirdi ![]() ![]() * 1919 — Avrupanın ilk seri üretim otomobili Type A Citroen tarafından piyasaya verildi ![]() ![]() * 1920 — Voisin firması hidrolik olarak çalışan ABS'nin atası üzerine çalışmalar yaptı ![]() * 1924 — Citroen dünyanın ilk çelik karasörlü otomobili B10’üretti * 1924 — MAN'ın ürettiği bir kamyon direk enjeksiyonlu dizel bir motoru kullanan ilk vasıta oluyordu * 1934 — Citroen seri olarak önden çekişli araç üretmeye başladı * 1938 — Citroen Hidropnömatik süspansiyon sistemini icat etti * 1938 — İsviçreli kamyon üreticisi Saurer ilk turbo motorlu kamyonu üretti * 1938 — Klima'yı standart olarak kullanıma sunan ilk marka Studebaker Commander'dir * 1938 — GM tasarımcısı Harley Earl ilk elektrikli cam sistemini Buick y'ye monte etti ![]() * 1954 – Döner Pistonlu Motor (Rotary-Wankel motoru) Felix Wankel tarafından geliştirildi * 1957 — İlk hız sabitleyicisi (cruis control) Imperial marka araçta kullanıldı ![]() * 1958 — İsveç'teki Volvo Fabrikasında mühendis olan Nils Bohlin Üç noktalı emniyet kemeri olarak bilinen sistemin patentini aldı ![]() * 1962 — İlk seri üretim turbo motorlu otomobil Chevrolet Corvair Monza tanıtıldı ![]() * 1963 - Wankel motoru ilk kez NSU Spider marka araçta kullanıldı * 1967 — İngiliz otomobil firması Jensen İlk ABS'yi otomobillerine uyguladı * 1973 — Avrupa'da seri olarak turbo motorla üretilen ilk otomobil BMW 2002 oldu ![]() * 1978 — Modern ilk ABS sistemi BMW 7 serisi ve Mercedes S serisinde uygulandı * 1984 — Turbo üreticisi Garrett intercooler adını verdiği bir turbo soğutucusu geliştirdi ![]() * 1986 — Çift turbo takılan ilk araç Porsche 959 oldu * 1987 — Bosch ilk üretici olarak ABS sisteminin daha gelişmişi olan ASR sistemini piyasaya sürmüştür * 1993 — Fiat Croma TdiD değişken geometrili turboyla donatılan ilk otomobil oldu ![]() ![]() * 1995 — Bosch 1995 yılında ESP sistemini aktif sürüş emniyetini sağlamak üzere üretime almıştır ![]() ![]() * 2004 — Çift turbo takılan ilk seri üretim dizel motorlu otomobil BMW 535d oldu * 2005 — Mercedes üç turbolu v6 dizel motorla donatılmış konsepti Vision SLK 320 Cdi’yi Cenevre otomobil fuarında tanıttı ![]() DENİZ YOLU ULAŞIMI Denizyolu ulaşımı, gemi, vapur, ve benzeri deniz araçlarıyla yapılmakta olan bir ulaşım şeklidir ![]() ![]() ![]() Türkiye'de denizyolu ulaşımı Cumhuriyetten önceki dönemde, limanlar arasında ulaşımı gerçekleştiren gemilerin pekçoğu ve deniz ticareti, yabancıların elindeydi ![]() ![]() ![]() ![]() Deniz yollarıyla ulaşım, Denizcilik Bankası Türk Anonim Ortaklığı'nın kurulması ile gelişme gösterdi ![]() ![]() ![]() ![]() Yük ve yolcu trafiği bakımından Türkiye'deki en işlek limanlar; İstanbul, İzmit, İzmir, Mersin, İskenderun ve Samsun'dur ![]() HAVAYOLU ULAŞIMI Havayolları 1 ![]() ![]() ![]() ![]() DEMİRYOLLARI Şehir içi * Tramvay * Tünel * Hafif Metro (LRT) * Metro * Monoray-Havaray Şehir dışı * Tren * Hızlı tren TREN: Tren, dünyada ilk kez 1800'lü yılların başında, İngiltere'de kullanılmaya başlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bilgi Geçmişten Günümüze Kadar Olan, Ulaşım Teknolojileri Hakkında Bilgi Verir Misiniz? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi Geçmişten Günümüze Kadar Olan, Ulaşım Teknolojileri Hakkında Bilgi Verir Misiniz?50 km uzunluğundaki Liverpool-Manchester hattından sonra, İngiltere'de on yıl içinde yapımı bitmiş veya tamamlanmış durumda olan demiryollarının uzunluğunun toplamı 2 ![]() ![]() ![]() TRAMVAY: Tramvay Şehirlerde yol üzerinde döşenmiş özel raylarda hareket eden yolcu taşıtı ![]() ![]() Tramvay taşımacılığının kent içi trafiği açısından yol boyunca yerleştirilmiş ray ve elektrik hattı gereksinmesi gibi bazı sakıncaların olmasına karşılık, bir yandan da duman çıkartmamak ve her gün fiyatı biraz daha artan petrol ürünleri yerine elektrikle çalışmak gibi üstün yanları vardır ![]() Tarihçesi Atlı tramvay, 1800'lü yılların sonu, Gdansk, Polonya Atlı tramvay, 1800'lü yılların sonu, Gdansk, Polonya Çelik halatla çekilen tramvay, San Francisco, ABD Çelik halatla çekilen tramvay, San Francisco, ABD Dresden, Almanya´da bir kargo tramvayı Dresden, Almanya´da bir kargo tramvayı Öbür makineli taşıtlar gibi tramvay da 1800'lü yıllarda dünyanın görünüşünü değiştirmeye başlayan endüstri devriminin bir ürünüdür ![]() Kent içi yolcu taşımacılığında ilk raylı taşıma hattı 1832 yılında New York'un Harlem mahallesinde hizmete açıldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak uygarlığın gelişimi, ilkel çekim hayvanı at ile endüstrinin bir ürünü olan demir rayların bağdaşmasına engeldi ![]() ![]() Örneğin kablolu çekim, sıkıştırılmış havalı motor ve kömürsüz buharlı motor gibi yöntemler denendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buharlı motorlarla çekiş sisteminde en büyük sorun, çıkan duman ve kazanı ısıtmak için kullanılan kömürün kapladığı büyük yerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1879 yılındaki Berlin sergisinde saatte 12 km hız yaparak üç küçük vagonu çekebilen bir elektrik motoru sergilendi ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü ray önerisi metrolarda uygulama alanı buldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti ve Türkiye'deki gelişimi [değiştir] Halen kullanılan tarihi tramvay, Taksim, İstanbul Halen kullanılan tarihi tramvay, Taksim, İstanbul 30 Ağustos 1869 tarihindeki "Dersaadet'de Tramvay ve Tesis İnşaası" na dair bir sözleşmeyle İstanbul caddelerinde yolcu, eşya taşımacılığı için demiryolu yapılarak hayvanların çektiği araba işletmeciliği, 40 yıl süreyle Konstantin Krepano Efendi'nin kurduğu "Dersaadet Tramvay Şirketi" isimli şirkete verildi ![]() İlk atlı tramvay 1871 yılında Azapkapı-Galata, Aksaray-Yedikule, Aksaray-Topkapı ve Eminönü-Aksaray olmak üzere 4 hatta çalışmaya başladı ![]() ![]() Daha sonraları Voyvoda'dan Kabristan sokağı-Tepebaşı-Taksim-Pangaltı-Şişli, Beyazıt-Şehzadebaşı, Fatih-Edirnekapı-Galatasaray-Tünel, Eminönü-Bahçekapı gibi hatlar açıldı ![]() Osmanlı İmparatorluğu sınırları içinde çalışmaya başlayan atlı tramvaylar daha sonra imparatorluğun büyük şehirlerinde de kurularak önce Selanik daha sonra da Şam, Bağdat, İzmir ve Konya'da işletmeye açıldı ![]() ![]() İstanbul'da 1869 yılında çalışmaya başlayan atlı tramvay, yerini 1914 yılında elektrikli tramvaya terk etti ![]() Zeytinburnu-Kabataş hattında çalışan modern tramvay, İstanbul Zeytinburnu-Kabataş hattında çalışan modern tramvay, İstanbul 12 Haziran 1939 gün ve 3642 sayılı yasayla Hükümete devredilen Tramvay İşletmesi, daha sonra İstanbul Belediyesi'ne ve 16 Haziran 1939 gün ve 3645 sayılı yasayla da İETT`ye bağlandı ![]() 12 Ağustos 1961 günü Avrupa yakasından, 14 Kasım 1966 tarihinde ise Anadolu yakasından kaldırılarak İstanbul'da Tramvay İşletmeciliği son buldu ![]() 1990 yılının sonlarında Tünel-Taksim arasında tarihi tramvay tekrar işletmeye alınmış olup halen 3 motris (çekici), 2 vagonla 1640 m'lik hat üzerinde turistik bir işlev görmesinin yanında yılda 14600 sefer ve 23944 km yaparak günlük ortalama 6000 yolcu taşımaktadır ![]() Zeytinburnu-Kabataş arasında hizmet veren tramvay hattının, 1992 yılında Sirkeci-Aksaray-Topkapı bölümü, Mart 1994 tarihinde Topkapı-Zeytinburnu bölümü ve Nisan 1996 tarihinde Sirkeci-Eminönü bölümü hizmete açıldı ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|