|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bilgi, eğitiminin, etkileri, medya, nelerdir, olumlu, olumsuz |
![]() |
Bilgi Medya Eğitiminin Olumlu Ve Olumsuz Etkileri Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi Medya Eğitiminin Olumlu Ve Olumsuz Etkileri Nelerdir?Medya eğitiminin olumlu ve olumsuz etkileri nelerdir? GİRİŞ Son yarım asırda gerçekleşen teknolojik gelişmeler, insanların kullanımına açık olan iletişim araçlarının neredeyse tümünü etkilemiştir ![]() ![]() Şu sıralar sıkça duyduğumuz bir kelime de : Medya ![]() Peki nedir bu medya? Medya denildiğinde aklımıza neler gelir? Televizyon, radyo, gazete, dergi, internet ve türevleri ![]() ![]() ![]() Kitlesel iletişim araçlarının en etkini ve en yaygını tartışmasız televizyondur ve biz de düşünce ve tezlerimizi bu araç üzerine kurmaya çalışacağız ![]() Neden radyo, gazete veya internet değil de televizyon? Birincisi; düşük-orta-yüksek gelire sahip her ailenin evinde neredeyse bir televizyon bulunmaktadır ve elde edilmesi çok kolay hale gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşüncemizi her ne kadar televizyon üzerine kursak bile kitlesel iletişim araçların hepsi özünde ortak bir amaç gütmektedir ![]() ![]() 1 ![]() Modern kitlesel iletişim araçlarının kullanımına ilk olarak gazete ve dergilerle başlanmıştır ![]() 1920’li yıllarda radyonun icadıyla ve kullanılmaya başlanmasıyla birlikte yeni bir dönem başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() 1950’ler ve sonrasında yaygınlaşmasıyla beraber televizyonlar radyonun gücüne ortak olmaya başladılar ve gelişen teknoloji - ucuzlayan maliyetlerle beraber her eve girdiler ![]() ![]() 2 ![]() MacBride “Birçok Ses Tek Bir Dünya” isimli raporunda 8 işlevden bahsetmiştir ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() ![]() Bunlardan habercilik işlevi, kitle iletişim araçlarının temel ve en bilinen işlevidir ![]() ![]() ![]() Toplumsallaştırma işlevi ise, günümüzün heterojen yapılı toplumlarında bireylerin bir arada yaşamalarının sağlanabilmesi için toplumsal değerlerin yani kültürün, yayınlar aracılığı ile alıcılara iletilmesidir ![]() Toplumsallaştırma işlevine bağlı olarak kitle iletişim araçları toplumun amaçlarını belirterek çeşitli değerleri canlı tutar, yüceltir ve motivasyon işlevini gerçekleştirir ![]() ![]() Tartışma-diyalog işlevi, kitle iletişim araçlarının gerek ulusal gerekse uluslar arası düzeyde toplumun çıkarlarını, bu çıkarlar doğrultusunda hareket edilip edilmediğini gösterir ![]() ![]() ![]() Eğitim işlevi, toplumsallaştırma işlevi ile bağlantılıdır ![]() ![]() ![]() Bir toplum sanatsal ve kültürel yapıtlarını kitle iletişim araçları ile yaymak suretiyle bunları korur ![]() ![]() Kitle iletişim araçlarının bir diğer işlevi ise eğlendirmedir ![]() ![]() ![]() ![]() Kitle iletişim araçlarının bütünleştirme işlevi, toplumsallaştırma, eğitim, kültürel geliştirme işlevleriyle paralellik gösterir ![]() 3 ![]() Yapılan araştırmalar sonucunda en büyük etkilenmenin ve erozyonun çocuklar üzerinde olduğu ortaya çıkarılmıştır ![]() ![]() Sadece çocuklar değil, hepimiz bu değişimin içinde yer alıyoruz ![]() ![]() Etkiler olumsuz olabileceği gibi olumlu da olabilecektir ![]() ![]() 3 ![]() ![]() “Genel olarak, kitle iletişim araçlarının işlevlerinin belirtilmesinden sonra, bunların en bilineni ve ilki olan “bilgi aktarma” işlevini baz alarak, televizyonu, birey ve toplum sorunlarının çözüm kaynağı olarak gören düşünürlerden biri Mc ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bilgi Medya Eğitiminin Olumlu Ve Olumsuz Etkileri Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi Medya Eğitiminin Olumlu Ve Olumsuz Etkileri Nelerdir?Mc ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() “Baudrillard, Mills gibi düşünürler ile Frankfurt Okulu temsilcilerinin kitle iletişim araçlarına yaklaşımları eleştirel gelenek içerisinde değerlendirilir ![]() ![]() Kitle iletişim araçları, bireyler arası ilişki ve etkileşimi son derece azaltmış ve zayıflatmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Televizyon, Mc ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kitle iletişim araçlarının ve özellikle de televizyonun ülkemizde de son derece etkili olduğunun önemli göstergelerinden biri, televizyon dizileridir ![]() ![]() ![]() “Kitle iletişim araçlarının bireylerin sosyalizasyonu ve eğitimi ile kültür ürünlerini üretimi ve yaygınlaştırılması konusunda her zaman olumlu işlevler yerine getirdiğini söylemek de mümkün değildir ![]() ![]() ![]() Konu bu boyuttan ele alındığında medya, kültürü geliştirmek-yaşatmak, bireylerin sağlıklı kişilik geliştirmelerine katkıda bulunmak şöyle dursun; tam tersine ulusal kültürü yıpratıp zayıflatıcı, bireylerin kişiliklerini ve ruh sağlıklarını bozucu nitelikte bir etki de yapabilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca, medyanın bireylere “örnek rol modelleri” sunduğunu da bilmeyen yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hem de öylesine bir silah ki, en gelişmiş teknolojiler kullanılarak imal edilmiş, silah sanayiinin en güçlü ürünleri bile yanında bir hiç kalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…sorunun özünde, yetişmiş insan gücü yokluğu değil, kitle iletişim araçlarının kontrolünü ya da mülkiyetini elinde bulunduranların, yayıncılığı ve özellikle de televizyon yayıncılığını algılayış tarzları ve bu konuya yaklaşım biçimleri yatmaktadır: Bu durumu kısaca, “az emek, az zahmet ve az masrafla yüksek reyting, kolay ve çok kazanç anlayışı” şeklinde de tanımlanabilir ![]() Bu görüşlere katılmamak mümkün değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Televizyonun etkilediği kitlenin büyüklüğüne baktığımızdaysa karşımıza çok büyük ve iştah kabartıcı rakamlar çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “…sermaye sahiplerinin eline geçen televizyonlar bir an önce halkin begenisini kazanabilmek ve ilgisini çekebilmek için popülist yayinlar yapmaya basliyordu…” Diziler ise ayrı bir inceleme konusu olabilecek kadar önemli bir konudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı uzmanların Kitlesel İletişim Araçlarından 4 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bilgi Medya Eğitiminin Olumlu Ve Olumsuz Etkileri Nelerdir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi Medya Eğitiminin Olumlu Ve Olumsuz Etkileri Nelerdir?3 ![]() ![]() ![]() Televizyon kanalları üzerindeki denetimlerin zayıf olduğu ülkelerde en çok zarar görenler gelişim çağındaki çocuklarıdır ![]() ![]() Dinlenerek, ders çalışarak ya da uyuyarak değerlendirmesi gereken zamanı maalesef televizyon başında tüketen çocukların sayısı çok yüksek ![]() ![]() Zamanla çocuğun en yakın arkadaşı ve oyuncağı haline gelen televizyonlar, çocuğun arkadaşlarıyla daha az zaman geçirmesine ve daha az oyun oynamasına yol açmaktadır ![]() ![]() “Televizyon reklamları, özellikle çocukların tüketim eğilimlerini önemli ölçüde etkilemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan çocuğun, saatler boyunca ekran karşısında hareketsiz kalması da, yine çocukların fizyolojik gelişimlerinin sağlıklı bir doğrultuda gerçekleşmesini engellemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Çocuğun arkadaş ve oyun gruplarında yeterince bulunamayışı, ancak bu ortamlarda öğrenilebilen paylaşma, dostluk, yakın ilişkilere girme, güven duyma gibi çocukların sağlıklı bir kişilik geliştirebilmesi için hayati önem taşıyan duyguların, onlar tarafından yeterince tanınıp, gerektiğince tadılmasını engellemektedir ![]() Ayrıca televizyon çocukların saldırganlık eğilimlerini ve saldırganca davranışlar sergileme sıklıklarını da arttırmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bunların da ötesinde, belki de televizyonun çocukların sosyal ve psikolojik gelişimlerinde neden olabileceği en büyük olumsuzluk, bu aygıtın, özdeşim kurma eğiliminde olan çocuklara sunduğu rasyonel ve gerçekçi olmayan özdeksel modellerle ilgilidir ![]() ![]() Bu özdeşim kurma eğilimi, çocukların kişilik gelişimleri açısından hayati bir öneme sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() Çocukların televizyon karşısında harcadıkları zamanın büyüklüğü ve televizyonun çocuklar üzerindeki kalıcı etkileri de göz önünde bulundurulduğunda; teknoloji harikası bu aracın, çocukların kişilik gelişimleri açısından yeri, önemi ve yapabileceği olası etkilerin boyutları daha da anlaşılır hale gelecektir ![]() ![]() ![]() ![]() SONUÇ Günümüz dünyasında Kitlesel İletişim Araçlarının, insanlar ve toplumlar üzerinde tek tipleştirici bir etkisinin olduğu ortadadır ![]() ![]() ![]() Kimi zaman medyaya yükleniyoruz : “neden daha eğitici-geliştirici türden programlar yayınlamıyorsunuz” diye ![]() ![]() “Medyaya çok fazla yüklenmemek gerekiyor ![]() ![]() ![]() “Kitle iletişim araçlarının en etkilisi televizyonun daha işlevsel bir hale getirilmesi, daha nitelikli yayınların yapılması ile insanların entelektüel bilgi birikimlerinin artırılması amaçlanmalıdır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|