![]() |
Ders Kitaplarında Alevilik |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ders Kitaplarında AlevilikDers Kitaplarında Alevilik Bu eğitim-öğretim yılından itibaren ilköğretim 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alıntı:''AİHM'in, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi müfredatına ilişkin 2007 yılında verdiği kararda belirttiği nesnellik ve çoğulculuk ilkeleri ışığında hazırlanan yeni müfredat, Talim ve Terbiye Kurulu tarafından da onaylanmıştır ![]() ![]() İLKÖĞRETİM DERS KİTAPLARINDA ALEVİLİK KONUSU Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi öğretim programlarında yer verilen Alevilik, Bektaşilik, Caferilik ve Nusayrilik konuları özetle şöyle: İlköğretim 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ''Temiz Olalım'' ünitesinin ''Sözünde Durmak, Dürüst, Güvenilir Olmak ve Temizlik'' konusu işlenirken, Hacı Bektaş Veli'nin temizlik ile ilgili ''Bir şişenin içine pis bir şey konulup ağzı kapatılsa, dışı ne kadar temizlenirse temizlensin içi kirli kalmış olur'' sözünün öğrenciler tarafından manevi ve maddi temizlik açısından değerlendirilmesi isteniyor ![]() Kitapta Kevser Suresi'nin anlamına da yer veriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitapta '' ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca bu ders kitabında, ''Aile ve Din'' ünitesinin ''Ailemizde Birbirimize Saygı Gösterir, Yardım Ederiz'' konusu işlenirken ise Hz ![]() ![]() İlköğretim 5 ![]() ![]() ''Kültürümüzden Dua Örnekleri'' konusunda ise Alevi ve Bektaşilik'teki dua örnekleri sıralanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ''Sevinç ve Üzüntülerimizi Paylaşalım'' ünitesine ''Nevruz ve Hıdırellez'' konusu eklenerek, şu ifadeler kullanılıyor: ''Halk inanışlarına göre nevruz, çeşitli tarihi şahsiyetler ve olaylarla ilişkilendirilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ders Kitaplarında Alevilik |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Ders Kitaplarında AlevilikHZ ![]() İlköğretim 6 ![]() ![]() ''Son Peygamber Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ''Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ''İslam'ın Sakınılmasını İstediği Bazı Davranışlar'' ünitesinde Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ''İslamiyet ve Türkler'' ünitesinin ''Türkler Arasında İslam'ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler'' konusunda ''Ali er-Rıza'', ''Ahmet Yesevi'' ve ''Hacı Bektaş Veli''nin hayatına ilişkin bazı bilgiler de yer alıyor ![]() ![]() ''ALEVİLER: HZ ![]() Yeni müfredat değişikliğine göre ilköğretim 7 ![]() ![]() ![]() ![]() Oruçlar tutulduktan sonra on üçüncü gün, Kerbela Olayı'ndan sağ kurtulan Hz ![]() ![]() ''İslam Düşüncesinde Yorumlar'' ünitesine, ''Alevilik, Bektaşilik'' konusu eklendi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ''Alevilik ve Bektaşilik'' konusunun alt başlığında ''Cem ve Cemevi'' konusuna da değinilerek, her zaman yapılabilen cemin yanı sıra yılın belli zamanlarında ''düşkünlükten kaldırma cemi'', ''dardan indirme cemi'' ve ''Abdal Musa cemi'' gerçekleştirildiği de anlatılıyor ![]() ''Razılık ve Kul Hakkının Sorulması'' başlığında ise bu konuya ilişkin bilgi verilerek, öğrencilerden ''Alevilik, Bektaşilik'te kul hakkı konusunda hassas olunmasını toplumsal dayanışma açısından'' değerlendirmeleri isteniyor ![]() Cem esnasında on iki kişi tarafından belirli bir düzen ve kurallar çerçevesinde yapılan ''On İki Hizmet'' konusunun da ele alındığı ders kitabında, on iki hizmetin dede, rehber, gözcü, çerağcı, zakir, ferraş, sakka, sofracı, pervane, peyikçi, iznikçi ve bekçi adı verilen kişiler tarafından yerine getirildiği bilgisi aktarılıyor ![]() ''Semah'' konusuna ilişkin de bilgi verilen kitapta, semahın Alevi, Bektaşi cemlerinde ceme katılanların manevi coşku halinde kendilerinden geçerek ilahi bir aşkla ayakta dönmeleri olduğu ifade ediliyor ![]() Aynı ders kitabında ayrıca Alevilik ve Bektaşilikte önemli olan ''Musahiplik (yol kardeşliği)'', dua olarak isimlendirilen ''Gülbenk'' ve genellikle şubat ayının 13, 14 ve 15 ![]() ![]() ''Hz ![]() ![]() ''Musikimizde Dini Motifler'' konuları işlenirken Alevilik ve Bektaşilik'te önem verilen ''deyiş, nefes, tevhit, düvaz imam'' gibi kavramlar aktarılıyor ![]() İlköğretim 8 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ORTAÖĞRETİMDE ALEVİLİK KONUSU Ortaöğretim 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ''İslamiyet ve Türkler'' ünitesinin ''Türklerin Müslüman Oluşu'' konusu ele alınırken, Türklerin Müslüman olma süreçlerinde ehl-i beytin rolüne ve özellikle Ali er-Rıza'nın bu süreçteki çalışmalarına vurgu yapılıyor ![]() ![]() Ortaöğretim 10 ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaöğretim 11 ![]() ![]() ''Aile ve Din'' ünitesinde ''Hz ![]() ![]() Ortaöğretim 12 ![]() ![]() ![]() Bu ders kitabında da ''Cem ve Cemevi'', ''Cemin Yapılışı'', ''Semah'', ''Musahiplik'', ''Dua ve Gülbenkler'' ve ''Muharrem Ayı ve Aşure'' konuları işleniyor ![]() ''Kültürümüzde Etkin Olan Tasavvufi Yorumlar'' konu başlığı altında ayrıca ''Nusayrilik'' başlığı da yer alıyor ![]() ![]() ''Alevilik, Bektaşilik düşüncesinin oluşumunda önemli bir yere sahip olan ''Dört Kapı Kırk Makam'' adlı bir okuma metninin de yer aldığı ders kitabında, ''İslam Barışa ve Birlikte Yaşamaya Önem Verir'' konusu, Hoca Ahmet Yesevi, Yunus Emre, Mevlana, Hacı Bektaş Veli, Cabbar Kulu gibi isimlerin barışla ilgili mesajlarından ve yaşantılarından örnekler verilerek işleniyor ![]() ![]() İmam hatip liselerinde okutulan kelam ders kitabında da Alevilik ve Bektaşilik kavramları, tarihsel gelişim, Hacı Bektaş Veli ve Dört Kapı Kırk Makam, Alevilik, Bektaşilik Düşüncesinde Temel Unsurlar, Allah Sevgisi, Peygamber Sevgisi, Ehl-i Beyt Sevgisi, Tevella, Teberra, On İki İmam, Musahiplik, Ayin-i Cem, Üç Sünnet Yedi Farz gibi konu başlıkları bulunuyor ![]() |
![]() |
![]() |
|