![]() |
Eğitim Sosyolojisi Makale Örnekleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eğitim Sosyolojisi Makale ÖrnekleriEğitim sosyolojisi makale örnekleri Eğitim sosyolojisinin yararları ![]() , Eğitim sosyolojisi:Eğitim kurumunu ve onun toplumu oluşturan diğer kurumlarla ilişkilerini inceleyen sosyoloji dalıdır ![]() Eğitim sosyolojisi, sosyal bir olgu olan eğitimi, sosyolojinin yöntemlerinden ve teorik yaklaşımlarından hareketle incelemeye çalışır ![]() Eğitim sosyolojisinin araştırma alanını oluşturan belli başlı konular: Her çeşit grup yaşamı üzerindeki eğitsel etkinliklerin ve toplumsal kurumların birey üzerindeki etkilerinin incelenmesi ![]() Okulun, bir bireyin kişiliği ve davranışı üzerindeki etkilerinin incelenmesi ![]() Aile, din, etnik gruplar, toplumsal sınıflar, iletişim ve haber araçları gibi etmenlerin eğitsel işlevinin incelenmesi ![]() Okul düzeyinde insan ilişkileri sisteminin incelenmesi ![]() Okula bağlı kültür ve etkinlik kolları gibi öğelerin her cins sosyal sınıfların ve ayrıca öğretmen-öğrenci, öğretmen-öğretmen ilişkilerinin birer etkileyici faktör olarak incelenmesi ![]() Eğitim Kurumu ile toplumun başka kurum ve öğelerinin işlevleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi ![]() Sınav sistemlerinin incelenmesi Eğitim sosyolojisi iki bölümden oluşur: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Eğitim Sosyolojisinin Yararları: Eğitim Sosyolojisi bilmenin yararlarını öğretmen ve öğrenci açısından ele alacak olursak: Öğretmene yararları; Bir öğretmenin karşısındaki öğrenciler çok çeşitli toplumsal menşelerden; ailelerden, yerleşim yerlerinden, sosyal sınıf ve tabakalardan gelmektedirler ![]() ![]() Öğretmen, içinde çalıştığı okuldaki toplumsal olguyu ve bir sosyal kurum olarak okulun sosyal işleyişini bilmeli, eğitim-öğretim çalışmaları sırasında bundan faydalanmalıdır ![]() Modern öğretim yapmak isteyen bir öğretmen, karşısındaki öğrenci grubunun özelliklerini bilmeli, grup dinamizmi, grup davranış ve dayanışması ile ilgili bilgi sahibi olmalıdır ![]() Eğitim Sosyolojisi, öğretmenlere, içinde bulundukları toplumun kültürü, eğitimi etkileyen toplumsal güçler ve etkileme biçimleri, toplumsal gelişme, toplumsal roller vs ![]() ![]() Eğitim Sosyolojisi, ülkenin ve çağdaş toplumsal düzenin eğitim sorunları karşısında, öğretmenlerin daha bilinçli hareket etmelerinde ve mümkün çözümler göstermelerinde yardımcı olur (Ergün,1986) ![]() Öğrenciye yararları; Çocuklarda ve gençlerde olumlu tutumlar geliştirerek sosyal düzensizlikleri önleyebilir ![]() Geniş düşünebilme alışkanlığı kazanarak, öğrencinin görüş açısı genişler ![]() Çeşitli gruplardan gelenleri kaynaştırmada yardımcı olur ![]() Eğitim politikasının tespitinde ve eğitim reformu çabalarında yardımcı olur ![]() Eğitim olgusunun toplumsal yönlerinin de olduğunun bilincine varır ![]() Emile Durkheim ve Eğitim Sosyolojisi: Eğitim Sosyolojisinin kurucu Fransız sosyolog Emile Durkheim'dır ![]() ![]() ![]() ![]() Ona göre “saptanmış olsun olmasın, birey üzerinde bir dış baskı uygulayabilecek her yapma biçimi toplumsal olgudur ve toplumsal olguların nedeni yine başka toplumsal olgulardır ![]() Durkheim'ın görüşlerine genel olarak bakıldığında, onun eğitimi çocukları ve gençleri sosyalleştirme olarak ele aldığı görülmektedir ![]() ![]() ![]() Sosyalleşme (Sosyalizasyon): Sosyalleşme kavramını ilk kullanan Emile Durkheim'dır ![]() ![]() ![]() Topluma hazırlanma ve katılma süreci, bireyin içinde yaşadığı toplumun kültürünü ve toplumdaki rolünü öğrenerek toplumla bütünleşmesi anlamına gelen temel sosyal süreçtir ![]() Sosyalleşme bireyin dünyaya gelmesiyle başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eğitim Sosyolojisi Makale Örnekleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eğitim Sosyolojisi Makale ÖrnekleriKültürleme (Enkulturation); Bireyin doğumdan ölüme kadar toplumun istek ve beklentilerine uyacakşekildeetkilenmesi ve değiştirilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TÜRKİYE’DE EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Emrullah Efendi: Emrullah Efendi'ye göre eğitimin amacı bir fertteki bedenî ve nefsanî güçleri olgunluk derecesine çıkartmaktır ![]() ![]() ![]() Ona göre eğitimin gelişmesi öğretmenden öğrenciye, üniversiteden liseye, yukarıdan aşağıyadoğrudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ethem Nejat:Bilgi yerine milli duygulara dayanan; canlı, güçlü, becerikli gençler yetiştirmeye yönelik eğitimi savunmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sâtı Bey: Satı Bey’e göre eğitimin görevi, kişideki ruhsal yetenekleri geliştirerek toplumsal yaşama geçişi sağlamaktır ![]() ![]() Sâtı Bey, eğitim tarihimizde Emrullah Efendi'nin "Tûba Ağacı Nazariyesi"ne ve Ziya Gökalp'in eğitim ve toplum anlayışına karşı çıkması ile tanınmıştır ![]() ![]() Bizim ülkemize eğitim Tûba Ağacı gibi getirilmek istendi; "kökleri tutturulmadan dalları etrafa yayılan bir ağaç" halinde kurulmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp: Ziya Gökalp, eğitimin amaçları konusunda büyük oranda E ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Gökalp, eğitim olayına sosyal açıdan yaklaşmakta, fertlerin eğitiminde psikolojik unsurlar yerine sosyolojik unsurlar kullanmaktadır ![]() ![]() ![]() Türk milleti, modern milletler seviyesine çıkartılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kısaca, Gökalp'a göre eğitimin iki amacı vardır: Eğitim konusunda kendi kültürümüzü modernleştirmek ve kültürel Türkçülük olarak bütün halka yaymak; öğretim kısmında Avrupa'daki fen ve teknolojiyi aynen almak ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prens Sabahattin'e göre, eğitimde Anglo-sakson modelini örnek almalıyız ![]() ![]() ![]() ![]() Okullarımızın amacı, İngiliz ve Amerikan okullarında olduğu gibi, "hayat mücadelesinde başarılı", her hususta kendine yeterli, bağımsız kişiler yetiştirmek olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu: Ziya Gökalp’ın öğrencisi olan Baltacıoğlu da eğitim sistemimizi eleştirmiştir ![]() ![]() ![]() Baltacıoğlu, örgün eğitimde birçok yenilikler uygulamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SOSYAL DEĞİŞME VE EĞİTİM Sosyal değişme; sosyal yapının ve onu oluşturan sosyal ilişkiler ağının ve bu ilişkileri belirleyen sosyal kurumların değişmesi olarak tanımlanabilir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eğitim Sosyolojisi Makale Örnekleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eğitim Sosyolojisi Makale ÖrnekleriSosyal değişmenin birçok nedeni vardır ![]() ![]() Yetişkin nesillerin sosyal hayata henüz hazır olmayanlara fikirlerini ve hislerini vermesi, toplum mirasının genç kuşaklara aktarılması gibi sosyolojik anlamda tanımlanan eğitim, pedagojik olarak ise, bireyin sosyal yeteneklerinin ve kişisel gelişiminin sağlanması için kontrollü bir çevre içerisinde davranış değiştirme meydana getirme süreci olarak tanımlanabilir ![]() Bu duruma bağlı olarak eğitimin iki temel işlevinden söz edilebilmektedir ![]() ![]() ![]() Eğitimin bir diğer işlevi ise “itici” yöndür ![]() ![]() ![]() TOPLUMSAL HAREKETLİLİK VE EĞİTİM İLİŞKİSİ Eğitim toplumsal hareketliliği teşvik eden bir süreçtir ![]() ![]() ![]() Sosyal hareketlilik, sosyal değişme süreci içinde fert ve sosyal grupların coğrafi, mesleki ve mensup oldukları sosyal sınıfları değiştirmek şeklindeki hareketlilik olarak tanımlanabilir ![]() Sosyal sınıf bir piramit olarak düşünüldüğünde sosyal hareket katmanlar arasında dikey ve yatay olabilir ![]() Sosyal sınıf hareketliliğine uğrayan kimsenin, elde ettiği gelirinde ve hayat tarzında bir yükseliş olması halinde dikey, bir değişme olması halinde de yatay bir hareketliliğinin varlığından söz edilir ![]() Yukarı doğru hareketlilik ancak açık ve demokratik toplumlarda söz konusu iken bir tabakadan diğer bir tabakaya geçişin mümkün olmadığı toplumlar ise kapalı, az gelişmiş, geleneksel toplumlar olarak nitelendirilir ![]() İnsanların eğitim düzeyi ile gelirlerinde ve hayat tarzlarında doğru orantılı bir ilişki söz konusudur ![]() ![]() ![]() Eğitim insan sermayesine bir yatırım olarak düşünüldüğünde, günümüzde iyi bir eğitim iyi bir meslek, iyi bir meslek de iyi bir gelir ve yüksek bir statü anlamına gelmektedir ![]() ![]() Sosyal Statü:Bireyin sosyal yapıda işgal ettiği yerdir ![]() ![]() ![]() Bir kişi toplum içinde birden fazla statüye sahip olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Atfedilen statü, toplumun bireye uyguladığı değerlendirme ölçütlerinin varlığına işaret eder ![]() ![]() ![]() Bireyin bir Türk ya da Alman ailede ya da beyaz bir Amerikalı ya da zenci olarak doğmasında hiçbir seçim hakkı yoktur ![]() Kazanılmış statü ise bireyin sosyal açıdan değerlendirilen çabalarının sonuçlarına işaret eder ![]() ![]() Geleneksel ve sanayileşmemiş toplumlarda atfedilmiş statülere ağırlık verilirken, sanayileşmiş ve karmaşıklaşmış toplumlarda kazanılmış statülere öncelik tanınır ![]() |
![]() |
![]() |
|