|
|
Konu Araçları |
edebiyatındaki, efsanesinin, türk, yeri, şahmeran |
Şahmeran Efsanesinin Türk Edebiyatındaki Yeri |
10-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Şahmeran Efsanesinin Türk Edebiyatındaki YeriŞahmeran efsanesinin türk edebiyatındaki yeri Şahmeran tanınmış bir hikâyenin kahramanıdır Türk Edebiyatında bu konuyu ilk defa 15 yüzyılda 2 Murat devri şairlerinden Abdi Musa yazdığı "Camasbname" adlı mesnevide işlemiştir Şairi hakkında fazla bilgimizin olmadığı bu eser 1429 yılında tamamlanmıştır Mesnevi adını hikâyenin kahramanlarından biri olan Camasb'dan almıştır Eserin bilinen on nüshası vardır Camasbname'deki biçimiyle hikâye, aslında birbirinin içine yerleştirilmiş üç ayn hikâyeden meydana gelmiştir, a- Canıasb ve Şahmeran Hikâyesi b- Bulukiya Hikâyesi c- Cihanşah Hikâyesi Mesnevideki biçimiyle hikaye Arap hikâye geleneğine has bir nitelik olarak bilinen "çerçeveli hikâye" örneğidir Abdi'nin bu mesnevisinden başka 1780 tarihinde istinsali edilmiş ünlü bir Camasbname daha vardır Bu eser daha sonra kısaltılarak Mümtazetü'l-emasil, Şahmeran Hikâyesi adıyla yayınlanmıştır Camasbname, zamanla basitleştirilerek halk hikâyesi biçimine getirilmiştir Şahmeran hikâyesi adıyla yapılmış birçok modern baskılan vardır Son baskısı Hakiki Şahmeran Hikâyesi adı altında İstanbul'da yapılmıştır (1973) Bir epizodu da Dattalname'de bulunan Şahmeran hikâyesi zamanla sözlü geleneğe geçerek bir halk masalına dönüşmüştür Masalın Ankara, Niğde, Gönen ve Kırşehir'den yedi varyantı tesbit edilmiştir Şahmeran Hikâyesi Türk sözlü geleneğinde halk efsanesi olarak da yaşamaktadır Daha 19 yüzyılda, Tarsus'a uğrayan Alman seyyahı Fürst Püekler-Muakau duyduğu bir Şahmeran Efsanesf'ni seyahatnamesine almıştır Bu efsanenin günümüzde Ankara ve Mudurnu'dan da tesbit edilmiş varyantları vardır Türk edebiyatında karşılaştığımız Şahmeran Hikâyesi'nin kaynağı hakkında değişik görüşler ileri sürülmüştür E,JW Oibb, hikâyenin kaynağının Binbir Gece Masalları olduğunu, hatta bunun Bİnbir Gece Masallarından biri olan "Hasib Kerlmeddin ve Şahmaran Hikâyesinin manzum çevirisi olduğunu yazmıştır [A History of Ottoman Peetry, I^ondon 19041432) buna karşılık İrene Melikof-Sayar Tabarl tarihini kaynak olarak göstermişlir "Gibb'in belirttiği gibi Şahmeran hikâyesi Binbir Gere Masallan'ndan biridir" Enno Littmann, Bulukiya hikâyesinin Yahudi kökenli olduğunu, Hasib Kerimeddin ve Şahmcran hikâyesinin de büyük bir ihtimalle Mısır kökenli olduğunu İleri sürmüştür Buna karşılık Jan rtypka, Şahmeran Hikâyesi'nin kaynağının muhtemel olarak İran'da aranması gerektiğini söylemektedir (Iranîsehe Literaturgeshchiclıte, I-eipzig 1959, 503) Şahmeran tanınmış bir hikâyenin kahramanıdır Türk Edebiyatında bu konuyu ilk defa 15 yüzyılda 2 Murat devri şairlerinden Abdi Musa yazdığı "Camasbname" adlı mesnevide işlemiştir Şairi hakkında fazla bilgimizin olmadığı bu eser 1429 yılında tamamlanmıştır Mesnevi adını hikâyenin kahramanlarından biri olan Camasb'dan almıştır Eserin bilinen on nüshası vardır Camasbname'deki biçimiyle hikâye, aslında birbirinin içine yerleştirilmiş üç ayn hikâyeden meydana gelmiştir, a- Canıasb ve Şahmeran Hikâyesi b- Bulukiya Hikâyesi c- Cihanşah Hikâyesi Mesnevideki biçimiyle hikaye Arap hikâye geleneğine has bir nitelik olarak bilinen "çerçeveli hikâye" örneğidir Abdi'nin bu mesnevisinden başka 1780 tarihinde istinsali edilmiş ünlü bir Camasbname daha vardır Bu eser daha sonra kısaltılarak Mümtazetü'l-emasil, Şahmeran Hikâyesi adıyla yayınlanmıştır Camasbname, zamanla basitleştirilerek halk hikâyesi biçimine getirilmiştir Şahmeran hikâyesi adıyla yapılmış birçok modern baskılan vardır Son baskısı Hakiki Şahmeran Hikâyesi adı altında İstanbul'da yapılmıştır (1973) Bir epizodu da Dattalname'de bulunan Şahmeran hikâyesi zamanla sözlü geleneğe geçerek bir halk masalına dönüşmüştür Masalın Ankara, Niğde, Gönen ve Kırşehir'den yedi varyantı tesbit edilmiştir Şahmeran Hikâyesi Türk sözlü geleneğinde halk efsanesi olarak da yaşamaktadır Daha 19 yüzyılda, Tarsus'a uğrayan Alman seyyahı Fürst Püekler-Muakau duyduğu bir Şahmeran Efsanesf'ni seyahatnamesine almıştır Bu efsanenin günümüzde Ankara ve Mudurnu'dan da tesbit edilmiş varyantları vardır Türk edebiyatında karşılaştığımız Şahmeran Hikâyesi'nin kaynağı hakkında değişik görüşler ileri sürülmüştür E,JW Oibb, hikâyenin kaynağının Binbir Gece Masalları olduğunu, hatta bunun Bİnbir Gece Masallarından biri olan "Hasib Kerlmeddin ve Şahmaran Hikâyesinin manzum çevirisi olduğunu yazmıştır [A History of Ottoman Peetry, I^ondon 19041432) buna karşılık İrene Melikof-Sayar Tabarl tarihini kaynak olarak göstermişlir "Gibb'in belirttiği gibi Şahmeran hikâyesi Binbir Gere Masallan'ndan biridir" Enno Littmann, Bulukiya hikâyesinin Yahudi kökenli olduğunu, Hasib Kerimeddin ve Şahmcran hikâyesinin de büyük bir ihtimalle Mısır kökenli olduğunu İleri sürmüştür Buna karşılık Jan rtypka, Şahmeran Hikâyesi'nin kaynağının muhtemel olarak İran'da aranması gerektiğini söylemektedir (Iranîsehe Literaturgeshchiclıte, I-eipzig 1959, 503) Şahmeran tanınmış bir hikâyenin kahramanıdır Türk Edebiyatında bu konuyu ilk defa 15 yüzyılda 2 Murat devri şairlerinden Abdi Musa yazdığı "Camasbname" adlı mesnevide işlemiştir Şairi hakkında fazla bilgimizin olmadığı bu eser 1429 yılında tamamlanmıştır Mesnevi adını hikâyenin kahramanlarından biri olan Camasb'dan almıştır Eserin bilinen on nüshası vardır Camasbname'deki biçimiyle hikâye, aslında birbirinin içine yerleştirilmiş üç ayn hikâyeden meydana gelmiştir, a- Canıasb ve Şahmeran Hikâyesi b- Bulukiya Hikâyesi c- Cihanşah Hikâyesi Mesnevideki biçimiyle hikaye Arap hikâye geleneğine has bir nitelik olarak bilinen "çerçeveli hikâye" örneğidir Abdi'nin bu mesnevisinden başka 1780 tarihinde istinsali edilmiş ünlü bir Camasbname daha vardır Bu eser daha sonra kısaltılarak Mümtazetü'l-emasil, Şahmeran Hikâyesi adıyla yayınlanmıştır Camasbname, zamanla basitleştirilerek halk hikâyesi biçimine getirilmiştir Şahmeran hikâyesi adıyla yapılmış birçok modern baskılan vardır Son baskısı Hakiki Şahmeran Hikâyesi adı altında İstanbul'da yapılmıştır (1973) Bir epizodu da Dattalname'de bulunan Şahmeran hikâyesi zamanla sözlü geleneğe geçerek bir halk masalına dönüşmüştür Masalın Ankara, Niğde, Gönen ve Kırşehir'den yedi varyantı tesbit edilmiştir Şahmeran Hikâyesi Türk sözlü geleneğinde halk efsanesi olarak da yaşamaktadır Daha 19 yüzyılda, Tarsus'a uğrayan Alman seyyahı Fürst Püekler-Muakau duyduğu bir Şahmeran Efsanesf'ni seyahatnamesine almıştır Bu efsanenin günümüzde Ankara ve Mudurnu'dan da tesbit edilmiş varyantları vardır Türk edebiyatında karşılaştığımız Şahmeran Hikâyesi'nin kaynağı hakkında değişik görüşler ileri sürülmüştür E,JW Oibb, hikâyenin kaynağının Binbir Gece Masalları olduğunu, hatta bunun Bİnbir Gece Masallarından biri olan "Hasib Kerlmeddin ve Şahmaran Hikâyesinin manzum çevirisi olduğunu yazmıştır [A History of Ottoman Peetry, I^ondon 19041432) buna karşılık İrene Melikof-Sayar Tabarl tarihini kaynak olarak göstermişlir "Gibb'in belirttiği gibi Şahmeran hikâyesi Binbir Gere Masallan'ndan biridir" Enno Littmann, Bulukiya hikâyesinin Yahudi kökenli olduğunu, Hasib Kerimeddin ve Şahmcran hikâyesinin de büyük bir ihtimalle Mısır kökenli olduğunu İleri sürmüştür Buna karşılık Jan rtypka, Şahmeran Hikâyesi'nin kaynağının muhtemel olarak İran'da aranması gerektiğini söylemektedir (Iranîsehe Literaturgeshchiclıte, I-eipzig 1959, 503) |
|