![]() |
Dinin Toplumsal İşlevleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinin Toplumsal İşlevleriDinin toplumsal işlevleri Dinin toplumsal işlevleri arasında aile yapılarının korunması da büyük önem taşır ![]() ![]() toplumlarda bu, özellikle geçerlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() , Din, işlevsel bakımdan, bir ölçüde çelişen iki tür gereksinmeye karşılık verir ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin gerçekte birbirini bütünleyen bu iki karşıt işlevi, dinsel örgütlenmenin ya da dinsel birliğin değişik türlerinde yansımasını bulur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() , Öte yandan dinlerin inanç ilkeleri, simgesel anlatım biçimleri ve tapınma kuralları, özellikle halk kültürünün özgün yapılarıyla iç içe geçtikçe seçmeci ve karma bileşimler de ortaya çıkabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yardımcı Olabilecek Notlar: 1 Toplumsal hareket türü olarak ele alınması gereken dinsel hareketlerin onları diğer toplumsal hareketlerden farklı belli başlı özellikleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin ister bütünleştirici, ister tutucu, isterse de devrimci rolü üzerinde durulsun bu olgunun toplumsal değişim faktörü olarak önemi oldukça büyüktür ![]() ![]() Durkheim ve Weber’in açmış oldukları yol izlendiğinde , din toplumun bir fonksiyonu olarak görülecektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wach; dinsel hareketleri içsel protesto-dıştan protesto hareketleri olarak tasnife tabi tutmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yakın zamanlarda sekülerleşmenin tatmin edici , olmadığına ilişkin bir kanıt olarak Lanternari’nin ezilenlerin dini olarak tanımladığı millenarist hareketler oluşa gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Hobsbawn’ın belirlemesine göre millenarist hareketler üç farklı özellik taşımaktadır ![]() 1-Mevcut dünyaya ve kötü olarak tanınan günümüze karşı topyekün bir yadsıma vardır ![]() 2-Millenarist hareketlerde belirli bir ölçüde standartlaşmış bir ideoloji vardır ![]() 3-Çağdaş devrimci hareketlerle millenarist hareketler arasında ki son fark da millenarist hareketlerin özlemledikleri topluma ilişkin çok belirsiz fikirleri olması ve bu toplumu gerçekleştirme yolundaki eylemlerin de aynı muğlaklığı taşımasıdır ![]() , Millenaristler devrim yapıcı olamamaktadır, çünkü devrimin adeta kendiliğinden , mucizevi yolla, ilahi vahiy ile şu veya bu şekilde gerçekleşeceğini beklemektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dinin Toplumsal İşlevleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinin Toplumsal İşlevleriAraştırmacıların çoğu millenarist hareketleri toplumsal sorunlar karşı bir yanıt olarak çözülmeye tabi tutulmuş bir geleneksel toplumun tepkisi olarak değerlendirmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ülkemiz bazında değerlendirildiği zaman İslamın yeniden dirilişinin söz edildiği günlerde olayın sosyo- kültürel, ekonomik ve siyasal bazda bütünüyle analiz edilmesi gereği çok açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir yandan tarikatların diğer yandan siyasi amaç güden dini hareketlerin özellikle iktisadi gelişmenin kaydedildiği ve sanayileşmenin vicdanları sarstığı, toplumsal alışkanlıkları alt üst ettiği yörelerde ortaya çıkması oldukça dikkat çekicidir ![]() ![]() ![]() ![]() Böylelikle din; iktisadi, siyasi ve kültürel hayatın çeşitli kademelerinde gittikçe artan bir görünürlük kazanmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Batı yöntemlerinin ve rasyonalist pozitivizmin Türk toplumuna zerk edilmesiyle İslam bu ülkede hiçbir zaman ciddi bir gerilemeye maruz kalmamıştır ![]() ![]() , Durkheim’ın din ile toplumsal bütünleşmenin yan yana varolduklarını, dinde gevşemenin toplumdaki dayanışma bağlarını da çözerek anomiye yol açtığını ifade ettiğinden beri sosyolojide din bir istikrar faktörü olarak değerlendirile gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() , Yardımcı Olabilecek Notlar: 2 Din araştırmacıları dinî bir tecrübeyi genelde doğrudan ele almazlar, onu metinler ve semboller vasıtasıyla incelemek durumundadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() , Her hangi bir araştırmacı dinin toplumsal ve psikolojik işlevlerine dikkat çekiyorsa, bu, illa o kimsenin dinin hakikatini temelden sarsmaya çalıştığı anlamına gelmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() , Burası, Bellah ve Bergerin, dinin muazzam bir anlam ortaya çıkaran gerçekliği ve kendine has özelliğini ısrarla vurguladıkları noktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Peki, din araştırmalarının nihaî amacı inanır ile empati kurmak veya inanırın dinî ritüeli ifa ederkenki tecrübesini yeniden yaşamak mı olmalıdır? Din araştırmaları, amaçlarını, Diltheyin anlamanın amaçlarını tasvir ettiği açıdan mı formüle etmek zorundadır? Burada da Ricoeur son derece yardımcıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() , Eğer din araştırmalarının amacı Ricoeurun terimlerini kullanarak söylersek- dinî bilincin ifade ve tecrübe ettiği alternatif bir dünyanın yorumlanması teşebbüsü olarak anlaşılmakta ise, o halde açıklama ve anlama yöntemlerinin her ikisini de kullanmak durumundayız ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dinin Toplumsal İşlevleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dinin Toplumsal İşlevleriYardımcı Olabilecek Notlar: 3 Freud’un dinle ilgili g, örüşlerine tekrar dönersek: onun rasyonaliteyi idealleştirmesi, bence bireyin rasyonel ihtiyaçlarını aşan evrensel bir ahlak sistemine duyulan arzunun indirgenemez tabiatını ıskalamıştır ![]() evrensel bir ahlak sistemi bu ihtiyaçları mutlaka gözönünde bulundurur ![]() Freud’un, dindarlığın psikolojik kökenleriyle dinin yanılsamalı karakterini eşitlemesi, felsefi ve teolojik bir yaklaşımı gereksiz yere önceden tutmuş olmaktır ![]() lojik işlevin geçiş yönünün yaratıcı ve aşkın niteliğinin keşfi, açıkça daha önemlidir ![]() Psikanaliz, merkezi sinir sisteminin nörobiyolojisiyle birlikte, temel psikolojik bilimlerden biri olarak düşünülebilir, zira insanın işlevini anla- ma, genellikle eş sosyal-psikolojik ve kültürel-antropolojik bilimleri dikka- te alır ![]() ları ve ket vurmaları hakkında elbette pek çok şey söylese de) sanatsal üretimin kapsamlı bir analizini şart koşmaz ![]() bir ön şartı olarak ahlaki değerlerin transpersonel, normalüstü bir gerçekli- ği için de bu doğrudur ![]() rindeki gölgeleyici etkisini keşfetmekle, kötülüğün psikolojik kökenlerini ve kaçınılmaz gerçekliğini anlamamıza katkıda bulunmuştur ![]() Kurumlaşmış dini sistemler kesinlikle böylesi bilinçdışı etkilerden ve daha önce bahsedilen ideolojik sistemlerin kutupluluğuna yönelik gerilemeden korunmuş değildir ![]() kişisel zulüm ve yıkıcılık için bir aklileştirme olarak kullanılabildiğini, ob- sesif-kompulsif sistemlere dönüştürülebildiğini ve süper-ego işlevlerinin psikopatolojik bozulma ve tahribinin yıkıcı ve öz-yıkıcı toplum karşıtı dav- ranışa sevk edebildiğini ortaya koyuyor ![]() sistemlerin kökenlerinin aksine, gerçek değer için cevaplar temin edemez: O bir dünya görüşü (Weltanschauung) olamaz ![]() malüstü evrensel değerler sistemi olarak dinin psikolojik ve sosyal işlevleri ve garantör, soyut prensip veya dini sistemin birleştirici kavramı olarak Tanrı fikri, psişik aygıtın gelişimi içerisinde gerçek değerin sezgisel kökeni- ni içerebilir, fakat bence psikanalitik teorinin “bilimsel zirve”si içine alına- maz ![]() Freud’un aksine ben, bilimin ve aklın dinin yerini alamayacağını, insa- , nın temel yetenek ve işlevi olarak dindarlığın, normallik ve patoloji anlayı- şımızı bütünleştirmek zorunda olduğunu ve evrensel bir ahlak sisteminin insanlığın bekası için gerekli bir ön şart olduğunu belirterek sözlerime son vereceğim ![]() verir, fakat bir dünya görüşü veya Tanrıya ilişkin felsefi ve teolojik bir tar- tışmanın hakemi değildir ![]() Klinik seviyede psikanalistin işlevlerinden biri, hastalarımıza elverişli olan transpersonel bir ahlak sistemi ile ahlaki değerlere duyulan olgun bir arzu olarak dindarlığın kapsamını araştırmaktır ![]() bir evrensel değerler sistemi için pastoral danışmanlık veya rehberlik et- mek değildir; bilakis psikanalistin işlevi, hastaları, bireyin temel arzuları olarak kaygı, suç, telafi, merhamet, sorumluluk ve adaletin gelişimini en- gelleyen bilinçdışı çatışmaları sistematik yüzleştirme, inceleme ve çözüme , kavuşturmayı içerecek şekilde, bu yeteneği sınırlayan bilinçdışı çatışmalar- dan arındırmaktır ![]() başkalarına yönelik nefret ve yıkıcılığın aklileştirilmesi olarak biçimsel dini bağlılıkların kullanımından kendilerini kurtarmaları için yardım etmek zo- rundadır ![]() önerisine, ahlaka bağlılık ve sanatın kıymetini bilme, insanı anlamak için iki ek ana görev ve kaynaktır, şeklinde bir ilave yapabilir |
![]() |
![]() |
|