|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ders, disiplinin, notlarısınıfta, pedagoji, sağlanması |
![]() |
Pedagoji Ders Notları-Sınıfta Disiplinin Sağlanması |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Sınıfta Disiplinin SağlanmasıÖğretmen, öğrencisinde görmek istediği davranışı, önce kendisi göstererek onlar için iyi bir rol modeli oluşturmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıfta disiplinin bozulması ya da hiç olmamasının nedenlerinden biri, sınıfla ilgili bir takım kuralların, prosedürlerin ve rutinlerin önceden belirlenmemiş olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıfta disiplinin sağlanması için kuşkusuz kuralların olması gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin; sınıfa geç gelen bir öğrenciyi derse kabul etmek, diğer geç gelen öğrenciyi derse kabul etmemek kuralların uygulanmasındaki tutarsızlığı gösterir ![]() ![]() Sınıfta Disiplin Öğretmenin Sınıf Önündeki Duruşu: Genel kural öğretmenin sınıf önünde ayakta durmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrencilerin Konuşmasının Etkinliği: Hiçbir şey dersi, monoton bir sesten daha çabuk mahvedemez ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenci Çalışmalarının Kontrolü: Öğrencinin hazırladığı her ödevin öğretmeni tarafından kontrol edileceğini bilmesi disiplinli çalışmasına neden olacaktır ![]() ![]() Yazı Tahtasının Kullanımı: Yazı tahtasına ne yazılacağı kesinlikle bilinmeli ve çabucak yazılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıf İçi Disiplin Kuralları ve Değiştirilmesi Öğrencilerle tanışma, beklentilerin iletişimi, arkadaşça ama işe yönelik ortam, öğrencileri boş bırakmamak sınıftaki ilk günlerin önemli eylemleri olarak görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oluşturulan kurallarda aşırıya kaçmamak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Disiplini Sağlamada Dikkat Edilecek Hususlar • Sınıfta göz iletişimini etkili bir biçimde sağlayabilme, • Dikkati dağınık öğrencileri canlı tutmayı bilme, • Sınıfın oturuş düzeninin iyi ayarlanması, • Öğrencileri ismen tanıyabilme, • Sınıf karşısında tenkitten kaçınma ve kendine hakimiyet, • Sınıfın normlarını bilme ve bunlardan yararlanabilme, • Öğrencilerle yakından ilgilenme, bunu onlara hissettirebilme, • Nadir olarak tekrar eden bazı davranışları hoş karşılayabilme, • Olayları daha başlangıcında büyümeden çözebilme, • Tarafsızlık ve objektiflik, • Mizahi ve güler yüzlü bir kişilik, • Kendini beğenmişlikten ve sık sık kendini anlatmaktan uzak olmak, • Öğrenmeyi güç bir duruma getirmeme, • Öğrencilerin düzeylerini uygun olarak hitap edebilme, • Olayları değişmez gerçeklere göre değil, olumlu taraflarını da göz önüne alarak çözümleyebilme vb ![]() ![]() Sınıfta sağlıklı sınıf ortamını oluşturabilmek için belirli kuralların önceden öğrenci işbirliğinde konulması faydalıdır ![]() ![]() ![]() Ailelerin Sınıf Disiplinine Katkısı Yapılması gereken velilerle iyi ilişkiler kurarak fikirlerin benimsetilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı kuralların uygulanmasında ailenin desteğinin de sağlanması gerekmektedir ![]() ![]() Örneğin; öğretmenin sürekli uyarmasına rağmen derse sürekli geç kalan bir öğrencinin ailesiyle iletişime geçilir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pedagoji Ders Notları-Sınıfta Disiplinin Sağlanması |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Sınıfta Disiplinin SağlanmasıDisiplin Sorunu Çıkmasını Önleyici Yöntemler Öğrencilerin sınıf etkinlikleriyle uğraşlarını sağlamak için öğretmenlerin yaptığı her hareket istenmeyen davranışı önleyici tedbir olarak kabul edilebilir ![]() Planlı Çalışmak: Yapılacak çalışma planıyla sınıf içinde oluşacak karmaşıklıklar önlenebilir ve öğretmen sınıftaki zamanını daha etkili kullanabilir ![]() Akıcı Etkinlik: Öğrencilere ”hiçbir şey yapmadan” geçirebilecekleri birkaç dakika bile süre tanınmamalıdır ![]() ![]() Tutarlılık: Öğrenci göstermesi istenilen davranışlar konusunda öğretmenin tutarlı olduğunu bilirse öğretmenin iyi disiplin sağlama şansı daha fazla olur ![]() ![]() Öğretmen Kontrolü: Sınıfta neler olduğunun farkında olmak, olumsuzlukları önlemek için oldukça önemlidir ![]() ![]() Kurallar Belirlemek: Öğrenciler kurallara ihtiyaç duyarlar ve bunu isterler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Disiplin Sorununa Tepki Yöntemleri Öğretmenler tarafından sorun olan davranışa karşı gösterilen tepkilerin çoğu oldukça kısa ve sıradan bir gözlemci tarafından fark edilemeyecek türden kısa süreli tepkilerdir ve genellikle sözsüzdür ![]() ![]() Görmezlikten Gelmek: Görmezlikten gelme daha çok şiddetli olmayan durumlar için kullanılır ![]() ![]() Fiziksel Yakınlık: Öğretmen istenmeyen davranışı yapan öğrenciye yaklaşır, yakınlığın gücünü kullanır ![]() Göz Teması ve Sözsüz Uyarıcılar Kullanmak: Göz teması, devam eden bir etkinliği kesmeden yapılabilir ![]() ![]() ![]() Yeniden Yönlendirmek: Bu yöntem, basitçe, öğrencinin ne yapıyor olması gerektiğini göstermeyi içerir ![]() ![]() Vazgeç İfadeleri ve Uyarılar Kullanmak: Bazen öğrencilere yalnızca kötü davranışlarını durdurmalarını söylemek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Eğitim Kurumlarında Şiddet Çocuklar; kreşler, yuvalar, bakım evleri ve okullar gibi eğitim kurumlarında şiddete uğrayabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bedensel cezalar üzerinde yapılan araştırmalarda şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1)Genellikle önceden tahmin edilemeyen öğrenci davranışlarından sonra kullanılmaktadır ![]() 2)Uygun olmayan davranışı geçici olarak önlese bile, uygun davranışı geliştirmede hiçbir etkisi yoktur ![]() 3)Genellikle önceden planlanmayan ve kasıtlı olmayan güç kullanımı şeklinde ortaya çıkmaktadır ![]() 4)Öğrencide dalgınlık, uzaklaşma ve düşmanlığa yol açmaktadır ![]() ![]() 5)Öğrencide istenmeyen birçok davranışın gelişmesine de yol açmaktadır ![]() ![]() Eğitim kurumlarında kesinlikle şiddet uygulanmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pedagoji Ders Notları-Sınıfta Disiplinin Sağlanması |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Pedagoji Ders Notları-Sınıfta Disiplinin SağlanmasıEtkisiz Disiplin Uygulamaları Sınıf yönetimiyle ilgili yapılan araştırmaların bir kısmı sınıf yönetimindeki etkisiz uygulamaları da ortaya koymuştur ![]() ![]() ![]() • Sınıf içerisinde hangi amaçla konulduğu anlaşılamayan ve zorla uygulanan kurallar ![]() ![]() • Öğretmenin, öğrencilerin istenmeyen davranışlarını görmezden gelmesi ![]() ![]() • Öğrencilerin yanlış davranışlarına karşı öğretmenin belirsiz, tutarsız, çelişkili karşılıklar vermesi ve kuralların tutarsız olarak uygulanması ![]() • Öğretmenin, içinde öğrenciye doğru uygulamayı gösteren ve ona destek olmayan ifadeler, uzun uzun nasihatler içeren konuşmalar yapması ![]() • Cezalandırmada aşırıya kaçmak ![]() ![]() Sorun Olan Davranışların Nedenleri Sınıfın fiziksel düzenlenmesi; sınıfın fiziksel ortamı istenmeyen davranışların ortaya çıkmasına neden olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin; bazı öğrencilere tahta temizliği, bazılarına sınıftaki sıraların düzenlenmesi ve bazılarına da özel etkinlik köşelerinin düzenlenmesi gibi farklı sorumlulukların verilmesi hem öğretmenin zamanı daha verimli kullanmasında, hem de sınıfta oluşabilecek sorunların önlenmesinde yardımcı olacaktır ![]() Tuğba öğretmen kucağında defter, kitaplarla biraz da gecikmiş olarak sınıfa girdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sorun olan davranışların kaynağı öğretmen ve öğrenci ilişkilerinin tam olarak gerçekleştirilememesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıfta İstenmeyen Davranışlara Karşı Eylemler Özellikle mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin öğrencilerin güç gösterileriyle ve mücadeleleriyle baş etmeleri başlangıçta oldukça zor olabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıfta öğretmen istenmeyen bir davranışla karşılaşırsa bunu engellemek için öğrencinin kişiliğini ve onurunu zedeleyecek sözler yerine bu davranıştan olumsuz etkilendiğini belirten sözler söyleyebilir ![]() ![]() SONUÇ Buraya kadar verilen bilgilere göre; disiplinin kurallarla sağlandığı savunulmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretmen- öğrenci arasında bir duvar çekilmesi anlamsızdır ![]() ![]() Alıntı |
![]() |
![]() |
|