10-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kitle İletişim Araçlarıyla Yapılan Eğitimin Özellikleri
Kitle İletişim Araçlarıyla Yapılan Eğitimin Özellikleri
Günümüzde kitle iletişimi yoluyla eğitim yapılması, ülkelerin gelişmişlik düzeylerine bağlı olarak yoğun biçimde kullanılmaktadır Ancak, bu kullanımda, topluluklar arasındaki farklar belirleyicidir Geri kalmış ülkeler, eğitim sorunlarının çözümünde doğrudan bu araçlardan yararlanmayı hedef alırken, gelişmiş ülkeler, bu araçlardan eğitimde yararlanmayı, geleneksel eğitim yöntemlerine yardımcı olmak üzere yeğlemektedirler Daha üst düzeyde eğitim amacı ile bu araçlar kullanılmaktadır![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
Kitle iletişim araçları ile yapılan eğitimin özelliklerine kısaca değinmekte yarar vardır Ancak, burada bir noktayı hatırlatmak gerekir: Bu araçlar içerisinde eğitimde en yoğun olarak kullanılan araçlar, kitle iletişimi yazılı olmayan araçlardır Bunların başında da radyo ve televizyon ile sinema gelmektedir Bu bağlamda, özelliklere değinirken, bu özelliklerin bir bölümünün elektronik ve görüntülü araçlarla yapılan kitle iletişimi için olduğunu da belirtmek gerekir![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
1 Kitle iletişim araçlarıyla “yapılan iletişim aynı anda çok geniş kitleye yapılır Bu iletişimden belirli asgari koşullan yerine getiren herkes yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, yerleşim farklılığı, ırk, dil, din farklılığı gözetilmeksizin yararlanabilir![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
2 Bu özelliğin doğal bir sonucu olarak da, eğitimdeki çeşitli eşitsizlikleri ortadan kaldırabilir Bu eşitsizliklere örnek olarak cinsiyet, bölgelerarası farklılık, köy-kent, uzman, araç-gereç, ulaşım gibi eğitimi olumsuz yönde etkileyebilecek koşullan ortadan kaldırabilir![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
3 Bu tür eğitim, geleneksel eğitime göre daha günceldir Yaşanılan dünyayı, sorunları ortaya koyar, tutucu değildir![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
4 Eğitimde önemli bir teknik olarak verilenin örneklerle gösterilmesi, bu araçlarla ve özellikle görüntüye dayanan televizyon, video ve film yöntemi ile çok sayıda verilebilir ve bu da eğitimin daha etkili ve akılda kalıcı olmasını sağlar![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
5 Geleneksel eğitimdeki öğretmen öğesi olmadığından “öğretmen-öğrenci psikolojisi” yoktur Birey tüm olarak doğrudan bu araçlarla karşı karşıyadır![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
6 Bu araçlardan yararlanma geleneksel eğitimde olduğu gibi sürekli bir yerde bulunmayı gerektirmez Az bir çaba ve harcama ile bu tür eğitimden yararlanma olanağı vardır Bu daha çok radyo ve televizyon ile yapılacak eğitim için geçerlidir![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
7 Kitle iletişim araçları ile yapılan eğitim tek yönlüdür Anında iletinin alınıp alınmadığı, alındı ise öğrenilip öğrenilmediği anlaşılmaz Geriye bildirim burada hemen görülmez Bunun için çeşitli yöntemler geliştirilmiştir Ancak, yüz yüze iletişimde olduğu gibi hemen ölçülmez, tepki alınmaz![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
8 Bu yolla gelen iletişimler, bireyde öğrenme istek ve güdüsü yaratır Bireyin o günkü yaşamında gereksinme duymadığı, çağdaş toplumun bireyi olmasından dolayı gerekli olan bilginin öğrenilmesi ya da bir yeteneğinin geliştirilmesi söz konusu olabilir Oysa ki geleneksel yöntemle eğitimde bu oldukça sınırlıdır ve bireysel düzeyde dar sınırda kalır![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
9 Kitle iletişimi yolu ile yapılan eğitimin sınırlılığı, geleneksel eğitim gibi tüm duyu organlarına yönelik bir öğrenmeyi içermemesidir Yalnız görsel araçların kullanımı ya da yalnızca işitsel araçların veya yazılı araçların kullanımı ile yapılan eğitimde bir takım eksikliklerin olacağı, dolayısıyla eksikliği gidermek gerektiği açıktır![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
Eğitiminde önemli role sahip olan kitle iletişim araçlarından bazılarını oluşturan radyo ve televizyon, basılı yayın, sinema, tiyatronun halk eğitimindeki rolünü kısaca açıklamakta yarar görülmektedir![frmsinsi.com](images/smilies/frmsinsi.gif)
|
|
|