Mani İle İlgili Bilgiler, Mani Bilgi, Mani Hakkında Bilgi, Mani Ne Demektir |
10-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Mani İle İlgili Bilgiler, Mani Bilgi, Mani Hakkında Bilgi, Mani Ne DemektirMani ile ilgili bilgiler, mani bilgi, mani hakkında bilgi, mani ne demektir Mâni, başta aşk olmak üzere hemen her konuda yazılabilen bir halk edebiyatı nazım türüdür Çoğunlukla 7 heceli dört dizelik bir bendden meydana gelir Ama dizeleri 4-5-8-10-14 heceli kalıplarla söylenmiş maniler de vardır Birinci, ikinci dördüncü dizeler birbirleriyle kafiyeli, üçüncü dize serbesttir Yani kafiye dizilişi aaxadır Aaaxa düzeninde maniler de var İlk iki dize hazırlık dizeleridir Son iki dize ile anlam bağlantısı yoktur Asıl anlatılmak istenen son iki dizede verilir Maniler çok çeşitlidir En çok kullanılanlar düz ya da tam mani, kesik mani, cinaslı mani, yedekli mani, artık mani’dir Düz Mani : Yedişer heceli dört dizeden oluşur Kafiyeleri çokluk cinassızdır Kesik mani : Birinci dizesi 7 heceden az, anlamlı ya da anlamsız bir sözcük grubu olan maniler Bu kesik dize sadece kafiyeyi hazırlar Eğer meydan ve kahvehanelerde söylenen ve ilk dizeleri “aman aman” ünlemi ile doldurulan manilerse bunlara İstanbul manileri denir Cinaslı mani : Kesik manilerde eğer kafiye cinaslı ise bunlara cinaslı mani denir Yedekli mani : Düz maninin sonuna aynı kafiyede iki dize daha eklenerek söylenen maniler Cinaslı kafiye kullanılmaz, birinci dizeleri anlamlıdır Yedekli maniye artık mani de denir Deyiş : İki kişinin karşılıklı söylediği manilerdir Soru yanıt şeklinde düzenlenir Bir başka kişinin ağzındanmış gibi aktarıldığı şekilleri de vardır MANİ Türk halk edebiyatında koşma ile birlikte şiirde iki ana biçimden biridir Halkın ortak ürünü olan, yaratıcılarının adları bilin*meyen mâniler genellikle yedi heceli dört dizeden (dörtlük, kıta) oluşur Birinci, ikinci ve dördüncü dizeler uyaklıdır (a-a-x-a) 5, 6, 7, 8, 10, 14 dizeli ve dizeleri 5, 8 ya da 11 heceli mâniler de vardır Mâni Anadolu’nun çeşitli yörelerinde deği*şik adlarla bilindiği gibi, Anadolu dışında da mâne, bayatı, hoyrat gibi adlarla anılır Mâni sözcüğünün kökeni kesin olarak bilinmemekle birlikte bu sözcüğün “mâna” (anlam) söz*cüğünden türediği görüşü yaygındır Mâniler genellikle düğün, askere gitme, bayram, niyet çekme ya da tutma, çalışma, sevgi gibi bir durum söz konusu olduğunda söylenir Böylece ortam ve duruma göre niyet mânileri, çalışma ya da iş sırasında söylenen mâniler, atışma mânileri, semai kahvelerinde söylenen mâniler, düğünlerde söylenen mâni*ler, bekçi ve ramazan davulcularının mânileri, âşıkların ve halk hikayecilerinin mânileri gibi bölümlere ayrılır Mâniler yapılarına göre düz mâni ve kesik mâni diye de ikiye ayrılır Tam mâni de denen düz mâniler yedişer heceli dört dizeden olu*şur Ayaklı mâni ya da cinaslı mâni diye de adlandırılan kesik mânilerin ilk dizelerinde hece sayısı eksiktir İlk dize 3, 4 ya da 5 heceden oluşur Bu tür mânilerin uyakları cinaslıdır Kesik mâninin ilk dizesinin hece sayısı “adam aman; âşık der ki” gibi sözcük*lerle tamamlanırsa “doldurmalı kesik mâni” denir 4-18 dizeden oluşan kesik mânilerde uyak a-a-x-a-x-a-x-a… ya da a-x-a-x-a-x… biçiminde olur Mâniler çoğunlukla kadınlar tarafından üretilip söylenir Karşılıklı iki kişi tarafından söylenen mâniler de vardır Ayrıca bazı âşık*lar ve tekke şairlerinin de mâni söylediği bilinmektedir Bu tür mânilerin ilk dizesinde şairin adı ya da mahlası yer alır Mani Türk halk edebiyatında yaratıcısı adsız halk sanatçıları olan dörtlük biçimindeki şiir türü Mani atmak ya da mani düzmek ya da yakmak, bir mani meydana getirerek özel ezgisiyle okumak Çoğunlukla yedi heceli ve dört dizeli tek kıtadan oluşur Birinci, ikinci ve dördüncü dizeler birbiriyle uyaklı, üçüncü dize bağımsızdır Buna göre uyak düzeni şöyledir:a a x a Tek dörtlükten oluşan maniler dışında 5,6,7,8,10,14 dizeli maniler olduğu gibi uyak düzeni a x a x biçiminde olan maniler de vardır Mani terimi az çok değişik biçimlerde Anadolu’da, Rumeli’de, Kırım’da, Azerbaycan’da kullanılır Doğu Anadolu’da bayatı sözcüğüde yaygındır Urfa’da, Kerkük’te hoyrat denir 11 heceli olan en tipik manilere Eğin’de alagözlü de denir Manilerin ilk iki dizesi, uyağı doldurmak ya da temel düşünceye bir giriş yapmak için söylenir İlk iki dize ile son iki dize arasında anlam bakımından bağlantı yoktur Asıl anlatılmak istenen duygu ve düşünceler son iki dizede söylenir İlk iki dizede genellikle doğa ile ilgili görüntüler, köyün günlük yaşamından gözlemler vb anlatılır Sonra asıl amaca geçilir; hiç umulmadık bir sürprizle karşılaşma, dinleyicileri etkiler Dörtlüğün anlam yükünü üçüncü ve dördüncü dizeler taşıdığı için mani söyleyen bütün ustalığını son iki dizede göstermek zorundadırHemen her yörede maniler,kadınlar tarafından söylenir Karşılıklı söylemelerde, atışmalarda kadınlarla birlikte erkekler de mani söylerler Karşılıklı mani söyleme Anadolu’da özellikle Doğu Karadeniz, Kars yörelerinde yaygındır İki kişinin karşılıklı söylediği manilere deyiş adı verilir Bu tür deyişler söyleme (deyişme) kızlar arasında,delikanlı ile kız,ana ile kız,ana ile oğul vb arasında olurAşıkların karşılaşmalarında manilerle deyiştikleri görülür Kimi tekke şairleri de mani söylemişlerdir Bu tür manilerin birinci dizesinde, şairin adı ya da mahlası geçer Konularına göre; niyet, atışma, askerlik, iş, bekçi ve davulcu manileri; İstanbul’da sokak satıcılarının söylediği maniler; semai kahvelerinde cinaslı maniler; aşık hikayecilerin söylediği maniler; mektup ve düğün manileri; ayrılık ve gurbet manileri gibi türlere ayrılabilir Hıdrellez eğlencelerinde, bayramlarda, gezme yerlerinde vb karşılıklı mani söyleme geleneği vardır Geleneksel halk edebiyatında manicilerin piri olarak Ferhat ile Şirin kabul edilir Maniler öteki anonim şiirlerinin çoğu gibi, kendilerine özgü bir ezgiyle bestelenerek okunur Günümüzde mani söylemenin en canlı biçimde sürdüğü bölgeler Kerkük, Doğu ve Güneydoğu Anadolu ile Kars yöresidir Manilerin Edebiyatımızdaki Yeri Maniler, Anonim Halk Edebiyatı’nın en tanınmış folklorik ürünlerinden birisidir Kafiye sırasına göre dağılımı (aaba) bakımından halk şiirleri içinde görülmeyen tek türdür Maniler her türlü hayati olayları (Aşk, gurbet, hasret, kıskançlık, kırgınlık ve tabiat vb) işleyen bir türdür Mani, halk şiirinin nazım şekli bakımından en küçük olanıdır Maniler, Halk edebiyatının bilinmeyen şairleri tarafından söylenmiş, halka mal olmuş kıymetli gönül yadigarlarıdırTürk insanının mani söyleme geleneği, terkedilmeyen bir gelenektir Evlerde, toplantılarda, köylerde karşılıklı mani söyleme yarışları yapılır ve böylece hayatlarını renklendirmeyi başarırlar Türk insanının bu geniş tabaksının, duygularını manilerle dile getirmesi, çeşitli gönül ürperişlerinin böyle kısa öz ve kesin ifadeyle dile getirilişi; onun sevgi, aşk gibi konulardaki hassasiyetini ve fıtri zekasının işlekliğini gösterir |
Mani İle İlgili Bilgiler, Mani Bilgi, Mani Hakkında Bilgi, Mani Ne Demektir |
10-20-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Mani İle İlgili Bilgiler, Mani Bilgi, Mani Hakkında Bilgi, Mani Ne DemektirMani Örnekleri Bostanlarda fasulye Anam gitti gezmeye Ben anamdan örendim İnce boncuk çizmeye Koyunum var karaman Gaybolursa araman Ben bir reçber kızıyım Şehirliye yaraman Dere boyu gidelim Koyun kuzu güdelim Sennen beni görmüşler İnkâr bayrım edelim Ak koyun kuzusuna Gün tutmuş postusuna Ne desen de ağlasam Arnımın yazısına Tren gelir öterek Kömürünü dökerek Ben anamdan ayrıldım Gözüm yaşım dökerek Tut yedim duttu beni Yârim unuttu beni Yarı yola varmadan Hıçkırık tuttu beni Ak tavuk aldın mı? Kümese koymadın mı? Kör olası gaynana Sen gelin olmadın mı? Kapelesi ketenden Yârim indi trenden Boynuna sarılayım Gülünü incelmeden Kayalar yarılmasın Yar bana darılmasın Yar bana darılıp da Ellere sarılması Çaya inesim geldi Şeker yiyesim geldi Ala gözlü ablamı Gene göresim geldi Su içtim kana kana, Sular akar yana yana, Yüzün bir gün görmedim, Bilmem gidem ne yana Merdiven indirdiler, Atlara bindirdiler, Kızım seni kahır eline gönderdiler, Ağlar silinir silinir ağlar Gelin geldi evimize, Şenlik kurdu köyümüze, Hoş geldin allı gelin, Sefa geldin pullu gelin Baban carsıya vardı mı? Alını yeşilini aldı mı? Suda kızıma dedi mi? Haydı kızım kutlu olsun Haydı kızım kınan kutlu olsun, Burada dilin tatlı olsun Çağırın gelin kızın anasını Kızı gelin oldu görsün Allah muradını verdi bugün, Anasını kızsız koyan Evlerini ıssız koyan, Testisini susuz koyan Kahve doktum kuruna, El vurmayın durula, Yârime yar diyeni, Sol göğsünden vurula Bayburt’a giden yollar Uzadıkça uzarlar, Geçme bizim kapıdan Eller bana kızarlar Maşrapanın kalayı, Kızlar çeker halayı, Allah için söyleyin, Var mı askın kolayı Suya bulgur ezerim, Hem ezer hem süzerim, Ben yarımın derdinden Deli olmuş gezerim Hey hızara hızara Dalda elma gızara Beni sana vermizler Başka yerden giz ara Gayadan öküz bakar Öküzün arnı sakar Delikanlı dururken Sakallıya kim bakar Mendil aldım onbeşe Onu serdim güneşe Gitti yârim gelmedi Beni aldı telaşe Dağdan kestim kereste Kuş besledim kafeste Yârin hasta dediler Yetiştim son nefeste Karşıda ala inek Tüyleri benek benek Hiç boğazımdan geçmiyor Yarsız yediğim yemek Kuş kafese girmiyor Buna aklım ermiyor Hiç boşuna ah çekme Annem beni vermiyor Evleri sarı boya Gel yarim doya doya İç vereme tutuldum Gamıma koya koya Armut dalda bir iki Saydım baktım on iki On ikinin içinde Gök yazmalı benimki İnce yazma düreyim Aç koynunu gireyim Uyan uyan sar beni Yar olduğunu bileyim Tavanlarda tencere El vurmadım incire Gavur babam duymasın Çeker beni zencire |
Mani İle İlgili Bilgiler, Mani Bilgi, Mani Hakkında Bilgi, Mani Ne Demektir |
10-20-2012 | #3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Mani İle İlgili Bilgiler, Mani Bilgi, Mani Hakkında Bilgi, Mani Ne Demektircok güzel bu güzel |
|