![]() |
Japon Felsefesi Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Japon Felsefesi Hakkında BilgiJapon Felsefesi Hakkında Bilgi ![]() Budizm ‘in kurucusu Buda (Guatama, Gotama) ( MÖ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Budizm ‘ MS 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Budizm ‘de inanç ve ibadet Budizm ‘de inancın temeli “ Buda ‘ya sığınırım, Dhamma ‘ya (dine,doktrine) sığınırım, Sangha ‘ya sığınırım (Rahipler Cemaati,dünyanın en eski bekar rahipler topluluğu)” cümlesi oluşturur ![]() ![]() ![]() Budizm ‘ de mabetlere “Vihara” denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İbadet Stupa denilen mabetlerde yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() Budizm ‘in kutsal ziyaret yerleri ; Budanın doğum yeri (Lumbin) Aydınlanma yeri (Bodhi Gaya) Buda ‘ nın ilk vaaz verdiği geyik parkı (Sarnarth ‘da) Buda ‘nın öldüğü Uttar_Prades şehri, Ganj nehri Kutsal Kitapları Budistler Buda ‘nın vaazlarının Pali – Kanon adlı bir kitapta toplandığına ve 400 yıl kadar sözlü olarak nesilden nesile aktarıldığına inanırlar ![]() ![]() Vinaya Pitaka Sutta Pitaka Abhidhamma adlı bölümler bulunur ![]() Bu kitaplarda rahip ve rahibelerle ilgili kurallar, ayin usulleri, beslenme,giyinme, Buda ‘nın hayatı,konuşmaları,vaazların yorumu,Budizm ‘ felsefesi vb ayrıntılı bir şekilde anlatılır ![]() Budizm ‘de Mezhepler Budizm ‘ başlıca iki büyük mezhebe ayrılır: 1- Hianayana , 2- Mahayana 1 – Hinayana (Küçük Araba) Kişinin kendisini kurtarmasını esas aldığı için böyle isimlendirilmiştir ![]() ![]() ![]() 2 – Mahayana ( Büyük Araba) Toplumu bir bütün halinde ele alarak herkesin kurtuluşa ermesini amaç edinmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cömertlik Olgun manada bilgelik Budizm ‘in ahlak kurallarına bağlılık Meditasyon Karşılaştığı olumsuzluklara sabır göstermek Hiç usanmadan sürekli bir gayret içinde olmak Bu sayılan özellikleriyle Mayayana Budizm ‘i dünyanın bir çok bölgesinde yayılma imkanı bulmuş,adeta misyonerli bir hüviyet kazanmıştır ![]() BUDA VE ÖĞRETiSi Buda ‘nın öğretisinin baslıca özelliği; Buda ‘nın aydınlanma sonucu bulmuş olduğu gerçekleri birer dogma olarak sunacak yerde aydınlanma yöntemini öğretmeyi ve böylelikle yöntemi öğrenen kimselerin kendi çabalarıyla bu gerçekleri kendilerinin bulup yasantısal deneyimle doğrulamalarını öngörmesi, Budalık yolunu herkese açık tutmasıdır ![]() ![]() Şimdiye dek her geliş gidişsimde, içinde hapis olduğum, Duyularla duvaklan mis bu evin, Yapıcısını aradım durdum ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretide 4 temel gerçek vardır: Yaşamda ıstırap vardır; ıstırabın bir nedeni vardır; bu neden yok edilirse ıstırapta yok edilmiş olur; bu nedeni yok etmeyi sağlayan bir yol, bir yöntem vardır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Japon Felsefesi Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Japon Felsefesi Hakkında Bilgi1 ![]() Dört okyanusun suyu mu daha çoktur, yoksa sizlerin inleye sızlaya sürdürdüğünüz bu yolculukta sevdiğiniz istediğiniz şeyleri elde edememek, sevmediğiniz istemediğiniz şeylerden kaçınamamak, istediğiniz şeylerin istediğiniz gibi olmaması, istemediğiniz şeylerin istemediğiniz biçimde olması yüzünden akıttığınız göz yaşları mi daha çoktur? *******, babanızı yitirmek, kardeşlerinizi, kızınızı yitirmek, malinizi, mülkünüzü yitirmek… Bu uzun yolculukta tüm bunlara katlandınız ve dört okyanusun suyundan daha çok göz yaşı akıttınız ![]() Buda ıstırap için dukkha sözcüğünü kullanıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buda yaşamı gerçek boyutları içinde kavrayabilmemiz için yaşamın birbiriyle ilgili 3 özelliğinin üzerinde ısrarla duruyordu: Dukkha – Istırap Bir arada bütünleşmiş, bileşmiş, oluşmuş hiç bir şey değişimden, çözülüp dağılmaktan kurtulamaz ![]() ![]() ![]() Buda ‘nın amacı dünyayı ne olduğundan daha kötü ne de daha iyi göstermekti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mutluluğun ertelenmesinin de, para biriktirir gibi haz ve zevk biriktirmenin de olanaksızlığı iyice anlaşılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() Buda insan varlığında geçici olmayan değişmeden kalan, dayanıklı bir öz, tözel bir nitelik olmadığını göstermeye çalışıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milanda Panha adli kitaptan: Kral Bilge Nagasena ‘ya seslenmiş: “Ustam kimsin, adini söyler misin?” “Bana Nagasena diyorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ben ‘in var olma doyumsuzluğundan kaynaklanan ve ölümün sinirini aştığına inanılan uzantısına verilen ad ’sa ruhtur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() Buda ‘ya göre varolan her şey nedenselliğin bir sonucu olarak vardır, boşluktan yokluktan oluşan bir evrende nedenselliğin döngüsüne takılan yokluk varlığa dönülür, her neden bir sonucu, her etki bir tepkiyi zorlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() On iki halkalı kapalı bir zincir olarak temsil edilen nedensellik yasası: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() 12 ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Japon Felsefesi Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Japon Felsefesi Hakkında BilgiBuda ‘nın yanılgıyı dizinin en başına koymasının nedeni olasılıkla bu döngüden tek çıkış yolunun bu halka olmasıyla açıklanabilir ![]() İstekleri, tutkuları kışkırtan yanılgıdır ana yanılgıyı besleyen de gene istekler ve tutkulardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu gün kafamızdan geçen düşüncelerse yarinki yaşamımızı biçimliyor ![]() ![]() ![]() 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() Örneğin toplum bizi zeki bir adam gibi görünmeye isteklendiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her eylemin iyi yada kötü sonuçları eninde sonunda eylemi yapana ulaşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() Nirvana, Batı ‘da genelde anlaşıldığı gibi ölümden sonra değil, burada ve şu anda gerçekleştirilebilecek bir ruhsal durumdur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buda ‘nın öğretisi, bir yandan ben ‘i yokumsarken öbür yandan da bireyciliği en ileri götürmüş olan öğretidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() -Tam görüş -Tam anlayış Bu basamaklar kendimizi de, dünyayı da olduğu gibi, gerçek böylesiliğiyle görmeyi, adların biçimlerin gizlediği temel gerçeğin, her şeyin ıstırap, her şeyin oluşum, değişim içinde olduğu, kalıcı bir ben ‘in, değişmeyen bir tözün olmadığını anlayışına ulaşmayı amaçlıyor ![]() -Doğru sözlülük -Tam davranış Bu basamak, özgür istencinizin ürünü olan, içten geldiği için, hiç bir amaç gütmeden yapılan davranıştır ![]() -Doğru yaşam biçimi Yaşamını sağlamakta doğruluktan ayrılmamak, kendine yetecek olandan çoğunu elde etmeye çalışmamaktır ![]() -Tam çaba, tam uygulama Her şeyin tam bir özenle, eksiksiz yapılmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() -Tam bilinçlilik -Tam uyanıklık Bu basamaklar meditasyonla ilgilidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Budist meditasyonun özü nefes alıp verdiğinin ayırdında olmakla başlayan yaygın dikkattir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buda ‘nın meditasyon yöntemi öyle dalıp gitmeyi kendinden geçmeyi değil, tersine sürekli uyanıklılığı, sürekli bilinçli kalmayı gerektiriyor ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|