![]() |
Bilgi Kenber |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi KenberBilgi Kenber <H2>Fotoğraflar: Karin Maucotel, © Paris-Musées Geçmişte Avrupa seçkin yaşam kültüründe önemli rol oynamış bu zarif objeleri, 19 Nisan-16 Ekim 2005 tarihleri arasında Paris Cognacq-Jay Şehir Müzesi’nde “Portbuket” sergisi gerçekleştiren Bilgi Kenber tanıtıyor ![]() ![]() Resim 1) Fransa, 1830-1840, vazo kısmı, gravürlü ve baskılı altın kaplama gümüş ve turkuvaz taşlar; tutak kısmı opalin ve altın kaplama metal, boy: 15 cm ![]() ![]() Resim 2) Fransa, Paris, 1866-1867, gravürlü altın kaplama gümüş, mine, inci, Emile Froment-Meurice eseri, boy: 10,5 cm ![]() ![]() Resim 3) İngiltere, 1850, gümüş, gümüş filigran, mavi opalin, üzerinde: “Registered/Feby 8-1850” yazılı, boy: 6 cm ![]() Fransızca kökenli isminin da açıkladığı gibi “portbuket”, bir veya birçok çiçeği taşımaya yarayan bir objedir ![]() ![]() ![]() Tüm araştırmalar portbuketlerin kökenini Fransa olarak tespit etmekte hemfikirdirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Portbuketler 14 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 26 Temmuz 1756 tarihli “Boston Evening Post” gazetesindeki ilan-“Londra’dan henüz ithal edilmiş ve en ucuz fiyatlara Gilbert Deblois […] tarafından toptan veya perakende olarak satılacak Pirinç, Bakır, Döküm, Demir ve Çelikten kaplar […], Pirinç ve Teneke biber kutuları, çelik cımbız kılıfları, korsaj şişeleri [“bosom bottles”], cep kılıfları, çay kaşıkları ve pensler…”-ve Rusya mücevherat koleksiyonlarında bulunan 1760’lı yıllara ait mine işli, altın ve gümüşten, elmas kakmalı bir portbuket, 18 ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fransa dışındaki kullanımla ilgili bir örnek olarak da, Broadway’de bulunan Thomas Crane Banks mağazasının satışa sunduğu mallar içersinde bulunan portbuketler6 gösterilebilir ![]() Kraliyet ailelerine hediye edilen veya bu aileler tarafından kullanılan portbuketler, bu objelerin tarihçeleri hakkında diğer bilgi kaynaklarını tamamlamaya yardımcı olmaktadır ![]() ![]() ![]() Ayrıca, İngiltere Kraliçesi’nin 1855’teki Uluslararası Sergi dolayısıyla Paris’e yaptığı seyahat sırasında İmparatoriçe Eugenie tarafından kendisine takdim edilen ve Victoria’nın hatıratında yer alan11 portbuket12 ile, yine aynı seyahat esnasında Baron Haussmann ve eşinin kendisine hediye ettikleri portbuket13 de göze çarpan ilginç örneklerdendir ![]() 1863 yılında evlenen İngiltere Prensesi Alexandra’ya Duleep Singh Mihracesinin yaptırdığı evlenme hediyesi (altın, kristal, elmas, zümrüt ve yakuttan, London & Ryder firması tarafından gerçekleştirilmiş), İtalya Kralı I ![]() ![]() Portbuketlerin tipleri, çeşitleri ve şekillerine bakacak olursak, çoğu zaman taze çiçekler için kullanılan portbuketlerin bir nevi küçük ve portatif vazolar olduğunu görürüz ![]() ![]() ![]() Standart bir portbuketin ana kısımlarını, vazo, tutak, buketi yerinde tutmaya yarayan sabitleştirme sistemi (basit iğne, katlanmış veya vidalı iğne, pik, tırnak, çemberle sıkıştırma, çene gibi), modeline bağlı olarak yüzük ve bunun zinciri ile yine sabitleştirme sistemine bağlı olan zincir teşkil eder ![]() Bilhassa balo veya benzeri davetlere giden hanımlar tarafından elde tutulan; eldiven, mendil, yelpaze ve balo dans defteri (“carnet de bal”) aksesuarına ek olan portbuketler günlerinin modasını ve zevkini, şekil ve dekorlar bakımından yapımlarında kullanılan malzemeler, yapım teknikleri ve dekorları ile takip etmişlerdir ![]() ![]() Portbuketlerin yapımlarında altın, altın kaplama gümüş (“vermeille”), gümüş, sedef, fildişi, porselen, mercan, bağa, tahta ve hasır kullanılmakla beraber, vazo kısımları ayna (Resim 422)ve minyatür (Resim 524)gibi dekorlarla zenginleştirilmiş de olabilir ![]() ![]() Yapım teknikleri olarak portbuketler en çok polikromi, filigranlı (Resim 674), baskı ile şekillendirilmişler ve süslemelerinde de madalyonlar, çiçekler, yapraklar, bitkiler, böcekler, figürler vs ![]() ![]() ![]() Resim 4) Fransa (?), 1840-1850, vazo kısmı kalem işlemeli ve gravürlü, baskılı sarı metal, ayna, yakut renkli taşlar; tutak kısmı sedef, boy: 13,6 cm ![]() ![]() Resim 5) Fransa (?), 1840-1850, vazo kısmı baskılı sarı metal, ayna, mine, ametist renkli taşlar; tutak kısmı sedef, boy: 15 cm ![]() ![]() Resim 6) İngiltere (?), 1850-1860, vazo kısmı baskılı, kalem işlemeli ve gravürlü sarı metal ve mercan, tutak kısmı sedef, boy: 15,1 cm ![]() Resim 7) İngiltere, 1840-1850, vazo kısmı kalem işlemeli ve gravürlü altın kaplama metal ve gümüş, ametist rengi taşlar, tutak kısmı sedef, boy: 15,5 cm ![]() ![]() Resim 8) Fransa, Paris, 1870-1880, vazo kısmı gravürlü gümüş ve altın kaplama gümüş, tutak kısmı altın kaplama gümüş ve inci desenli lacivert mine ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bilgi Kenber |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi KenberKıymetli malzemelerden yapılan portbuketler, onları örnek alarak taklit eden basit malzemelerden yapılmış olanları ile zıtlık teşkil etmektedirler ![]() ![]() ![]() Portbuketleri imal eden sanatkârların yaratıcılıkları, standart objelerin dışında özellikle geliştirilmiş “sistemli” tabir edilen örneklerin gerçekleştirilmesini sağlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Resim 9) İsveç Göteborg, 1866, altın kaplama gümüş, boy:12 ![]() ![]() ![]() Resim 10) İtalya (?), 1870-1880, gümüş filigran, boy: 9,1 cm ![]() “Sistemli” portbuketlerden bir diğer önemli örnek, bir menteşe vasıtası ile ortasından katlanan ve “portmanto”15 adı ile tanınan portbuketlerdir ![]() ![]() İlk olarak 1851’deki Uluslararası Sergi esnasında İngiliz “Martin, Baskett and Martin” firmasının tescil ederek sergilediği, elbise üzerine bir agraf veya bir iğne ile takılan ve mücevher sınıfına giren portbuketler, broş tipine örnektirler ![]() Yukarıda işaret edildiği gibi portbuketler bilhassa balo veya benzeri davetlerde ve günün muhtelif diğer saatlerinde de kullanılmıştır ![]() Kraliçe Victoria’ya yapılan hediyeler gibi portbuketler, özellikle çeşitli vesilelerle hediye edilirlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() İlk ortaya çıktığı yer Fransa olarak tespit edilen portbuketlerin, İngiltere ve Amerika’da da kullanıldıklarını yukarıda belirtmiştik ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Potbuketlerin koleksiyonları ve bunların koleksiyoncuları hakkında, en eski tespit edebildiğimiz portbuket koleksiyonu İngiltere Kraliyet Envanterinde bulduğumuz Kraliçe Victoria’ya ait olanıdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bilgi Kenber |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bilgi KenberKraliyet koleksiyonları dışında ilk özel koleksiyonu 1935’in Haziran ayında yayınlanmış bir makalede20 buluyoruz ![]() ![]() 1935’ten bu yana tespit edilen başlıca koleksiyonlar arasında 1975’te Royal Watercolour Society Galleries’de sergilenen, sahibi bilinmeyen koleksiyon, 1993’te Rainbow’da satılan, yine sahibi bilinmeyen koleksiyon ve 1999’da satılan Philippa Rakusen ve Erik Bering’e ait koleksiyonlardır ![]() ![]() Resim 11) Rusya (?), 1900-1910, pırlanta ve turkuvaz taşlarla bezenmiş altın, kapanabilen ayaklarla mücehhez, boy: 11,5 cm ![]() ![]() İngiltere (?), 1880-1890, kalem işlemeli altın kaplama gümüş, boy: 8 cm ![]() Günümüzde birçok müzede tek tük (1 ile 10 arası) portbuket var ise de, Washington’daki Smithsonian Institute’da bulunan 50’yi aşkın portbuket dünyadaki en önemli müze koleksiyonudur ![]() Diğer taraftan Fransa, İngiltere, İtalya ve Yunanistan’da, günümüzde bilinen bazı koleksiyoncuların dışında, en önemli koleksiyoncular arasında Chicago’daki American Floral Art School’da bulunan William Kistler (1908-1981) ve California’daki Mrs ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() SONNOTLAR: 1 LESTER Katerine M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 FALES Martha Gandy, “Jewelry in America”, 1600-1900, Woodbridge Antique Collectors’ Club, 1995, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 CUNNINGHAM Peter, “The Letters of Horace Walpole-Fourth Earl of Oxford”, 9 cilt, Londra, Richard Bentley and Son, 1891, cilt II, ss ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 Modes de Paris, “Petit Courrier des Dames”, 15 Oocak 1835, grav ![]() ![]() 5 LACHEZE Degeneste, “Nouveau Manuel simplifié de la garantie des matières et ouvrages d’or et d’argent”, Paris, 1839, s ![]() ![]() 6 Morris National Press (New York) cilt I, 14 Şubat 1846, s ![]() ![]() ![]() 7 Mr ![]() ![]() 8 RGIA (Rusya Federal Arşivleri, Saint Petersburg), f ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 9 “Dix siècles de joaillerie française” sergi kataloğu, Louvre Müzesi, Paris, 1962 ![]() 10 Idem ![]() 11 Queen Victoria, “Leaves from a Journal ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12 KENBER Bilgi, ZEISLER Wilfried, BRUNEL Georges et alli ![]() ![]() ![]() 13 SAUNDERS Edith, “A distant summer”, Londra, Sampson Low & Marston and Cie Ltd ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14 KENBER Bilgi, ZEISLER Wilfried, BRUNEL Georges et alli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 15 “Porte-manteau”: Eskilerde ortasından katlanarak atın selesinin üzerine yerleştirilen ve süvarinin paltosu dışında, üzerindeki muhtelif ceplerine çeşitli tuvalet malzemelerinin konulduğu deriden veya kumaştan çanta ![]() 16 KENBER Bilgi, ZEISLER Wilfried, BRUNEL Georges et alli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 17 A Catalogue of Victorian Posy Holders sergi katalogu, Royal Watercolour Society Galleries, J ![]() ![]() ![]() 18 KENBER Bilgi, ZEISLER Wilfried, BRUNEL Georges et alli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 Idem ![]() 20 ROE Gordon, “Four hundred bouquet holders”, Apollo, June 1935, no 126 ![]() |
![]() |
![]() |
|