![]() |
Plotinus Kimdir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Plotinus KimdirPlotinus Kimdir? Milattan sonra 205-270 yılları arasında yaşamış ve Platon'un ****fiziğini, biraz daha farklı bir versiyon içinde yeniden öne süren, ve ögretisi sayesinde, Platon'un, Hellenistik çagda ve bu arada Ortaçağda, hem Hıristiyan felsefesinde ve hem de İslam felsefesinde etkili olmaya devam ettiği, ünlü Yunan filozofu ![]() Felsefesinde, Platon'un Devlet'te yer alan İyi İdeasıyla ilgili görüşlerinden yola çikan Plotinos, Platon'un İyi İdeasını tanrılaştırmış ve varolan herşeyi Tanrı'dan başlayan bir türüm ya da sudur süreciyle açıklamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O Tanrı hakkında, Tanrı'nın bu dünyadaki herşeyi aştığını söylemek dışında, hiçbir şey söylenemeyeceğini iddia eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı'nın bütünüyle saf ve basit olduğunu, Tanrı'da kompleks hiçbir şey bulunmadığını belirtmek, Tanrı'nın Mutlak Birlik olduğuna işaret etmek için, Plotinos Tanrı'dan Bir diye söz eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Plotinus Kimdir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Plotinus KimdirPlotinus Kimdir, Hakkında Bilgi ![]() Plotinus (204-264), Mısır’da Lycopolis’te doğdu ve İskenderiye’de Ammoniııs Saccas’ın denetimi altında onbir yıl boyunca felsefe üzerine çalışmalarda bulundu ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm oluşumun kaynağı Tanrı ![]() Tanrı, tüm varlıkların kaynağıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dünya, Tanrıdan sonra meydana gelmiş olmasına karşın, onu Tanrı yaratmamıştır Çünkü yaratım için bilinçlilik ve istenç gerekmektedir, bu da sınırlandırma anlamına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Işık kaynağı olan güneşten ne kadar uzaklaşırsak, karanlığa (özdeğe) o denli yakınlaşmış oluruz Yaratım, yetkinlikten yetkin olmayana düşüş anlamına gelmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Oluşumun üç evresi Meydana gelme oluşumu içinde üç temel evreden söz edilebılir 1 arı düşünce ya da zihin, 2 ruh, ve 3 özdek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Duyum dünyasındaki her bir belirli nesne için, Tanrı zihninde bir idea bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Plotinus Kimdir |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Plotinus KimdirTanrısal yaratımın ikinci evresinde, ruh, arı düşünceden meydana gelmektedir; bir yerde idealar ve erekler varsa, onların kendilerini gerçekleştirmelerinin araştırılması gerekmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ruh, gücünü uygulamak arzusunu gerçekleştirmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() belirli erkler ya da ruhlar uzam ve zaman içinde bazı duyarlı nesneler üretmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Plotinus, dünyanın meydana gelmesinin, doğasının gerekli bir sonucu olarak dünya-ruhundan kaynaklandığım düşünmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan ruhu ![]() İnsanoğlunun ruhu dünya-ruhunun bir parçasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gizemcilik ![]() Tanrı ile birliğin ereğine ulaşabilmek için, sıradan erdemler yeterli gelmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dizge, Yunan felsefesi ile doğu dininin bir birleşimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Plotinus çoktanrıcılığı reddetmez; tanrılar da, göksel görünümlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Plotinus Kimdir |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Plotinus KimdirProtagoras Kimdir, Hakkında Bilgi Protogoras ![]() Sofistler arasında düşünür olarak özgünlüğü nedeniyle kuşkusuz en önemli yeri tutan Abderalı Protagoras tahminen MÖ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A ![]() 1 Platon, Protagoras 339 A = 74 A 25: Sanırım bir kimse için eğitiminin ana konusu, şiir yapıtlarını anlamakta yeteneğini göstermek olmalıdır, yani şairin ne dediğini değerlendirerek hakkında karar verebilmelidir: Neyi yerinde neyi yersiz söylediğini, şiiri analiz etmeyi, yapıda ilgili ![]() ![]() B ![]() 1 ![]() 2Aristoteles, Retorik II 24 ![]() ![]() Ve “zayıf tarafı güçlü hale getirmek” işte budur ![]() ![]() ![]() 4 Diogenes Laertius IX 51 – 74 A ı Her konuda birbirine karşıt iki görüş açısının bulunduğunu ilk defa Protagoras öne sürdü ![]() ![]() 5 Clemens, İçeriği çeşitli yazılar VI 65 — 74 A 20: Protagoras örneğinden sonra Grekler her savın karşısında başka bir savın bulunduğunu iddia ediyorlar ![]() 6 Bkz ![]() Protagoras der ki, insan her konuda aynı hakkı tanıyarak iki yönden de tartışabilir, hatta her konuda iki yönden de tartışılıp tartışılamayacağı konusunda bile ![]() 7 Diogenes Laertius IX 52 vd ![]() İlk defa Protagoras 100 Mine tutarında bir ücret talep etmiş ve zamanın bölümlerini ayırt eden de ilk defa o olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() 8 Sextus Emp VII 60 fr ![]() Kimileri Abderalı Protagoras’ı da, bilginin ölçüsünü yok eden filozoflardan saymıştır; çünkü onun savına göre, her tasarım ve düşünce doğrudur, doğruluk göreli şeylere aittir, zira bir kimsenin tasarladığı ve düşündüğü her şey bu bakımlardan <da> gerçekten doğrudur ![]() 9 Platon, Theaitetos 151 E vd ![]() ![]() <Sokrates ile Theaitetos konuşur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Plotinus Kimdir |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Plotinus KimdirO öteki konuyu, yani ![]() ![]() ![]() 11 Platon, Euthydemos 286 c = 74 A 19: Sokrates: Birçok kişi tarafından savunulduğunu sık sık duyduğum bu sava her defasında şaşırıyorum ![]() ![]() 12 Aristoteles, Metafizik 111 4 ![]() ![]() Ayrıca, tek ve aynı konuda, birbiriyle çelişen bütün savlar doğruysa, her şeyin tek ve aynı olduğu açıktır ![]() ![]() ![]() ![]() 13, Platon, Theaitetos 166 D vd ![]() <Protagorasın savunmasında ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() III ![]() 14 Sextus Empiricus, Pyrrhonculuğun Ana Hatları I 216 =74 A 14 Protagoras sadece, bir kimseye <nasılsa öyle> gelen şeyi doğru diye kabul ediyor ve böylece göreciliği öğretiyor ![]() Maddenin akış halinde olduğunu öne sürüyor; sürekli akış halinde olduğu yerlerde ise azalma yerine çoğalmalar meydana geliyormuş; duyusal izlenimler de insanın yaşına ve bedensel durumuna göre dönüşüp değişiyormuş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Protagoras da Etik Konusunda Acaba Göreceliği mi Savunuyor? 15 Platon, Protagoras 333 D vd ![]() Sokrates: İnsana yararlı olan şey demek ki iyidir de? — “Tanrı hakkı için, evet!” diye cevap verdi, “insana yararlı ol masa bile o şeye iyi derim ![]() ![]() ![]() ![]() IV ![]() 16 Hermias, Grek Filozoflannın Hicvedilişi = 74 A 16: Ancak diğer tarafta Protagoras duruyor ve şu savı öne sürerek beni kendi tarafına çekmeye çalışıyor: Şeyleri belirleyen hakkında karar veren insandır, sadece duyularının alanına giren’ şeyler mevcuttur; girmeyenler ise töz biçimlerinde asla mevcut değildir ![]() 17 Aristoteles, Metafizik IX 3 ![]() Cansız şeylerde de aynı durum söz konusudur ![]() ![]() V ![]() 1 Tanrılar Hakkında 18 fr ![]() ![]() Tanrılar hakkında bir tespitte bulunamıyorum, ne var oldukları ne olmadıkları ne de nasıl bir biçime sahip oldukları hakkında; zira bu konuda bilgi edinmeyi pek çok şey engelliyor: Sorunun müphemliği ve insan ömrümün kısalığı ![]() 2 ![]() 19 fr ![]() ![]() ![]() Geometrinin görünür ve geçici niceliklerle uğraştığı da doğru değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|