![]() |
Oya Baydar - Kayıp Söz |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Oya Baydar - Kayıp SözKayıp Söz / Oya Baydar / Can Yayınları / 2007 Kayıp Söz üç farklı coğrafyaya yayılan, güncel siyasi ve toplumsal olaylar kadar aşka, aile ilişkilerine, bireysel hayatlara da yer veren bir roman ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Romanın temeli şiddeti sorgulama üzerine kurulmuş dedikten sonra şiddeti tanımlamamız gerekiyor ![]() ![]() ![]() Başarıya ulaştık derken ne tür bedeller ödüyoruz? Kendi yenilgimizin yarattığı acıyı yıkımı çocuklarımızı bizim devamımız sayarak, bizim başaramadığımızı onların başarmasını bekleyerek hafifletebilir miyiz? Başarı diye tanımladığımız toplumun bizi biz yapan değerleri hiçe sayarak bizden bekledikleri mi? Biz kendimizi aldatıyor muyuz? “Olunması gereken nedir? Varılması gereken hangi doruktur?” “ Zorlama vahşete savaşa kana şiddete varıyor ![]() “Deniz adını Denizler gibi taşımak… Layık olmak… İnsan çağına topluma ilgisiz kalamaz ![]() “Yok olmaya değil yok sayılmaya hazır mıyım? Çevremin boşalmasına, kariyerimin sıfırlanmasına?” ( sh 33) Kaçmak kurtuluş mu? Kendinden kaçmak mümkün mü? Sorunları öteleyerek acıdan kurtulabilir miyiz? İnsan nereye kadar kandırabilir çevresini? Ya kendini nereye kadar kandırabilir? Yok sayarak yok olabilir mi acı? (Deniz beyninin karanlık kuyularına atıyordu acıyı) Duyarsızlaşmak acıyı bastırmanın emniyet subabı mı? Korunma mekanizması mı? “Duysan hissetsen dayanamayacaksın” (sh 67) Karşımızdakine ne kadar güveniyoruz, ne kadar tanıyoruz, ne kadar anlıyoruz? (Mahmut’un ya da doğudaki herhangi birinin Ömer’e güvenmemesi, kendilerini ona tam olarak açmamaları, hep yabancı olarak görmeleri, buna karşılık Ömer’in de Doğuyu ve Jiyanı gizli sırlarla donammış büyülü bir coğrafya ya da gizemli bir kadın olarak algılaması ![]() ![]() ![]() “Bir insan bir insanın acısını yüreğinde duyunca mı yumuşar sever ancak” (sh 228) “Hayır unutmuyorsunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bireysel kurtuluş mümkün mü? Sığınacağımız en son liman neresi? “Kurtuluşunun anahtarı insanın içindedir ![]() “Dünyada kalmasa bile insanın gizli derin bir yanında kendi içine sığınacak bir yer her zaman vardır ![]() ![]() Denizin çektiği fotoğraftaki şiddetin yansıması ile Elif’in labaratuarda kobayları öldürmesi arasındaki ya da Eren çiftinin, oğullarından kendi yenilgilerinin rövanşını almak istemeleri arasında ne fark var? Ölüm sadece yaşamsal fonksiyonların biyolojik olarak sona ermesi mi? Bizi biz yapan değerleri göz ardı ederek toplumun önümüze koyduğu doğruları kabullenerek yaşamak ta bir çeşit ölüm olabilir mi? “Ölümü öldürmeyi hangi yüce amaç hangi yüce dava haklı kılar? İyi amaç doğru amaç şiddeti meşrulaştırır mı? İyinin doğrunun ölçüsü ne peki? Ölçüyü kim belirliyor” (sh 267) Sonuç olarak; Geniş bir coğrafyaya yayılan, çok sayıda insan tipine yer veren ve yakıcı bir sorunu öne çıkaran Kayıp Söz, iyi kurgulanmış bir roman ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|