Edebiyatla İlgili Pratik Bilgiler |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Edebiyatla İlgili Pratik BilgilerEdebiyatla İlgili Pratik Bilgiler 1 Sagu-ağıt-mersiye konu yönüyle ortaktır Mersiye ölçü yönünden farklıdır![]() 2 Koşuk, sagu ve destan İslamiyet öncesi dönemde, dörtlükler biçiminde, hece ölçüsüyle ve genellikle yarım uyak kullanılarak söylenmiştir![]() 3 Yapay destanlar, doğal destan sürecinden geçmeyen yazarı bilinen destanlardır![]() 4 Orhun (Göktürk) Yazıtları 8 yy da Orhun Irmağı kıyısında dikilen, yazılı edebiyatımızın ilk ürünleridir![]() 5 Kutadgu Bilig, siyasetname olup, Yusuf Has Hacib tarafından yazılan, didaktik özellikler taşıyan alegorik bir eserdir![]() 6 Atabetü’l-Hakayık (Edip Ahmet), Divan-ı Hikmet (Ahmet Yesevi) tasavvufî eserlerdir![]() 7 Dede Korkut Hikayeleri, Oğuzların savaşlarını anlatan, destan devrinden halk hikayeciliğine geçişin ürünü olan, on iki hikayeden oluşan anonim ürünlerdir![]() 8 Mevlana, Yunus Emre, Hacı Bektaş-ı Veli 13 yy da yaşayıp insanlık sevgisini anlatan tasavvufçulardır![]() 9 Risaletü’n-Nushiye (Yunus Emre), Divan-ı Kebir (Mevlana), Makalat (Hacı Bektaş-ı Veli) tasavvufu anlatan eserlerdir![]() 10 İlahi (nefes-deme), şathiye, nutuk, devriye tasavvuf şiirinin dörtlükle oluşan türleridir![]() 11 Koşma, semai, varsağı, destan aşık edebiyatı ürünleridir Dörtlüklerle ve hece ölçüsüyle yazılırlar Koşma, işlediği konulara göre koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt dörde ayrılır![]() 12 Kaygusuz Abdal ve Pir Sultan Abdal tasavvufu farklı yorumlayan kişilerdir![]() 13 Karacaoğlan, Emrah, Aşık Veysel güzelleme; Dadaloğlu, Köroğlu koçaklama türünde eserler vermişlerdir![]() 14 Seyranî (kişsel), Dertli (toplumsal) taşlama örnekleri vermişlerdir![]() 15 Mani, “aaxa” uyak düzeninde, 7’li hece ölçüsü ve tek dörtlük oluşu nedeniyle anonim edebiyatın en yaygın nazım biçimidir Divan şiirindeki rubai ve tuyuğla ortak özelliklere sahiptir![]() 16 Olağanüstülük, kahramanlarının soylu kişilerinden oluşması, abartılı anlatım destanla masalın ortak özellikleridir Destan milli, masal çoğunlukla evrenseldir Destan konusunu tarihi bir gerçekten alır, masal tamamıyla hayal ürünüdür![]() 17 Gazel 5-15, kaside 33-99 beyit ve “aa xa xa xa…” uyak düzeniyle, mesnevi ise beyit sayısında sınırlama olmaksızın “aa bb cc dd …” uyak düzeniyle yazılır![]() 18 Şarkı ve tuyuğ Türk edebiyatına özgü nazım şekilleridir![]() 19 Rubai, tuyuğ, murabba dörtlüklerle oluşturulan divan şiiri nazım türleridir![]() 20 Felsefî ve dinî konuların işlendiği “terkib-i bend” de vasıta beyiti devamlı değişir “Terci-i bend”de vasıta beyiti aynı kalır![]() 21 Gazel ve kasidede ilk beyite matla, son beyite makta, şairin adının geçtiği beyite mahlas beyiti veya taç beyit denir![]() 22 Dize sonlarındaki uyaktan başka şiirin ortasında da uyak bulunursa buna musammat gazel veya musammat kaside denir![]() 23 Münacat, naat, h,c,v divan şiirinde şiirin konularına göre aldığı isimlerdir![]() 24 Divan edebiyatında şairler hakkında bilgi veren eserlere tezkire, halk edebiyatında cönk adı verilir![]() 25 Mecalisi’n-Nafais (Ali Şir Nevai) ilk şairler tezkiresidir![]() 26 Harname (Şeyhi), 15 yy da yazılmış hiciv türünde bir mesnevidir![]() 27 Şikayetname, Fuzuli’nin maaşını alamadığı için yazdığı mektup türündeki eseridir![]() 28 Nefi, 17 yy da hiciv örneği “Siham-ı Kaza”; nabi, aynı yüzyılda yazdığı, didaktik eser olan “Hayriyye” ile tanınır![]() 29 Nedim ve Şeyh Galib hece ile de yazan divan şairleridir![]() 30 Katip Çelebi “Cihannüma” (coğrafya), Keşfü’z-Zünun; Evliya Çelebi, Seyahatnme; Naima, “Naima Tarihi” adlı eserleri yazan Divan edebiyatının nesir ustalarıdır![]() 31 Takvim-i Vakayi (ilk resmî gazete), Ceride-i Havadis (ilk yarı resmî gazete), Tercüman-ı Ahval (ilk özel gazete), Şair Evlenmesi-şinasi (İlk tiyatro), Telemak-Yusuf kamil Paşa (ilk çeviri roman ), Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat-Şemsettin Sami (ilk yerli roman), İntibah-Namık Kemal (ilk edebi roman), Cezmi-Namık Kemal (ilk tarihi roman), Araba Sevdası-Recaizade Mahmud Ekrem (ilk realist roman), Karabibik-Nabizade Nazım (köy konulu ilk eser), letaif-i Rivayet-Ahmet Mithat (ilk öykü), Eylül-Mehmet Rauf (ilk psikolojik roman), Mai ve Siyah-Halit Ziya Uşaklıgil ( Batılı anlamda ilk realist roman)![]() 32 Tanzimat romanında yanlış batılılaşma ve cariyelik en yaygın konulardır![]() 33 Tanzimat şiirinde divan şiiri biçimleri kullanılmış, içerik değişmiştir![]() |
|
Edebiyatla İlgili Pratik Bilgiler |
|
|
#2 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Edebiyatla İlgili Pratik Bilgiler34 Namık Kemal hem tiyatro hem roman yazmış; ancak onu asıl tanıtan vatan temalı şiirleridir![]() 35 Tahrib-i Harabat ve Takib, Namık Kemal’in Ziya Paşa için yazdığı eleştirilerdir![]() 36 Ahmet Vefik Paşa, Moliere’den Cimri, Hastalık Hastası, Kibarlık Budalası gibi tiyatroları çevirmiştir![]() 37 Ahmet Mithat Efendi’nin halka okuma zevkini aşılama düşüncesini Hüseyin Rahmi ve Halide Edep de sürdürmüştür![]() 38 Edebiyatımızın ünlü sözlükleri; Divan-ü Lugati’t-Türk, Muhakemetü’l-Lugateyn, Lehçe-i Osman ve Kamus-ı Türkî’dir![]() 39 Tanzimat edebiyatı ikinci döneminde “sanat sanat için” anlayışına dönülerek, Servet-i Fünun edebiyatına hazırlık yapılır![]() 40 R Mahmut Ekrem “Güzel olan her şey şiire girebilir ” diyerek Muallim Naci ile kafiye tartışmasını başlatır![]() 41 A Hamit Tarhan, Namık Kemal’in tiyatro anlayışının tersini savunur Tiyatro tekniği iyi olmadığı için yazdığı tiyatrolar sahnelenemez![]() 42 Edebiyatımızda ölüm temasıyla meşhur şairler; Abdülhak Hamit, Cahit Sıtkı, Yahya Kemal’dir![]() 43 Servet-i Fünuncular beyit anlayışını kırarak nazımı nesre yaklaştırırlar![]() 44 Servet-i Fünun’da romanlar realizm ve natüralizmden; şiirler ise sembolizm ve parnasizmden etkilenir![]() 45 Servet-i Fünun romanı, çevre olarak İstanbul’u, karakter olarak aydınları seçer![]() 46 Tevfik Fikret, sanatının ikinci döneminde sanatı toplumun hizmetine sunar, hece ölçüsüyle yazdığı şiir kitabının ismi Şermin’dir![]() 47 “Sis”, Tevfik Fikret’in İstanbul’a hakaretlerle dolu şiiridir![]() 48 Cenab Şahabettin, parnasizm ve sembolizmden etkilenmiş, bir şiirde birden çok aruz kalıbı kullanmıştır![]() 49 H Ziya Uşaklıgil, Balzac, Stendhal, flaubert gibi realist yazarlardan etkilenmiş; Batılı anlamda ilk realist roman Mai ve Siyah’ı yazmıştır![]() 50 H Ziya’nın anı türündeki eserleri Kırk Yıl, Saray ve Ötesi’dir![]() 51 Hüseyin Cahit Yalçın, “Edebiyat ve Hukuk” adlı makalesiyle Servet-i Fünun dergisinin kapanmasına neden olmuştur![]() 52 Sürgüne gönderilen başlıca sanatçılar; Namık Kemal, H Cahit Yalçın, Süleyman Nazif, Ziya Gökalp, şair Eşref, Refik Halit Karay’dır![]() 53 Süleyman Nazif ve Ahmet Hikmet Müftüoğlu dil yönüyle –sırasıyla- Tanzimat ve Milli Edebiyata bağlıdırlar![]() 54 Şık, Şıpsevdi, Mürebbiye, Metres, Kaynanam Nasıl Kudurdu Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın romanlarıdır![]() 55 Ahmet Rasim, İstanbul’un günlük yaşantısını sade bir dille anlatan bağımsız yazarlardandır![]() 56 Fecr-i Ati, Servet-i Fünun’u eleştirmesine rağmen onun “Sanat kişiseldir ” anlayışını devam ettirmiştir![]() 57 Milli Edebiyat, “Genç Kalemler” dergisinde yayımlanan “Yeni Lisan” adlı makaleyle 1911 yılında başlar![]() 58 Milli Edebiyat bir yönüyle halk edebiyatına dönüşür![]() 59 Ömer Seyfettin, mili ve tarihî konulu öyküleriyle tanınan yazardır![]() 60 Edebiyatımızdaki ünlü öykücüler; H Cahit Yalçın, Ömer Seyfettin, Memduh Şevket Esendal, Sait Faik Abasıyanık, Haldun Taner’dir![]() 61 Ziya Gökalp, Türkçülüğün felsefesini yapmış, Milli Edebiyata düşünce yönüyle katkıda bulunmuştur![]() 62 Kızıl Elma, Yeni Hayat, Altın Işık Ziya Gökalp’in şiir kitaplarıdır![]() 63 Özel isimle anılan şairler; Sultanü’ş-Şuara (Şairler Sultanı)-Baki, Vatan Şairi- Namık Kemal, Şairi-i Azam-Abdülhak Hamit Tarhan, Bayrak Şairi-Arif Nihat Asya, Türk Şairi-Mehmet Emin Yurdakul…64 Türk edebiyatının tarihini bilimsel açıdan işleyen Mehmet Fuat Köprülüdür![]() 65 Edebiyat tarihi yazarları; M Fuat Köprülü, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ali Canip Yöntem’dir![]() 66 Halide Edip Adıvar, İngiliz edebiyatından etkilenir Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye ( Kuruluş Şavaşı’nı işler); Sinekli Bakkal, Tatarcık (toplumsal konuları işler), Mor Salkımlı Sokak (hatıra) bazı eserleridir![]() 67 Y Kadri Karaosmanoğlu, Tanzimat’la Atatürk Türkiye’si arasındaki dönem ve kuşakların geçirdiği sosyal değişiklikleri ve bunalımları işler Tezli roman türünün ustasıdır Kiralı Konak ( kuşak çatısması), Sodom ve Gomore (işgal altındaki İstanbul’un olumsuz yanları), Yaban (Kurtuluş Savaşı ve köylü aydın uçurumunu işler), Ankara ( Cumhuriyet’ten sonraki Ankara’nın üç dönemi) Nur Baba ( Bektaşi tekkeleri) belli başlı eserleridir![]() 68 Reşat Nuri Güntekin’in romanlarında yoğun bir Anadolu atmosferi vardır Dili sade, karakterleri halktandır![]() |
|
Edebiyatla İlgili Pratik Bilgiler |
|
|
#3 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Edebiyatla İlgili Pratik Bilgiler69 Refik Halit Karay, sürgünde yazdığı Anadolu konulu eserleriyle tanınır Sürgün, Yezidin Kızı, Bugünün Saraylısı (roman), Kirpinin Dedikleri, Memleket Hikayeleri, Gurbet Hikayeleri bazı eserleridir![]() 70 Beş Hececiler Milli Edebiyatın devamı sayılır Faruk Nafiz Çamlıbel, Enis Behiç Koryürek, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon, Yusuf Ziya Ortaç bu akımın şairleridir![]() 71 Faruk nafiz Çamlıbel, aruzla da yazmıştır Çoban Çeşmesi, Han Duvarları adlı şiirleri ünlüdür![]() 72 Mehmet Akif Ersoy lirik-didaktik özellikteki şiirleriyle tanınır Manzum hikayecilikte ustadır Safahat (yedi bölüm) ünlü eseridir![]() 73 Ahmet Haşim sembolist şairdir Şeiirlerinde anlam kapalı, düzyazılarında dili yalındır Bütün şiirlerini aruzla yazmış, Fecr-i Ati’den sonra bağımsız olarak sanat anlayışını devam ettirmiştir Bazı eserleri; Piraye, Göl Saatleri, Gurabhane-i Laklakan…74 Yahya Kemal Beyatlı divan şiirine yeni yorum getirmiş, eski nazım biçimleriyle Batılı şiirler yazmıştır Şiirlerinde sonsuzluğa erişme düşüncesi vardır “Ok” şiirinin dışındaki bütün şiirlerini aruzla yazmıştır Eserleri; Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla, Aziz İstanbul…75 Yedi Meşaleciler, Beş Hececileri duygusallıkla suçlamışlar; ancak kendileri de sembolizmden etkilenmişlerdir Z Osman Saba, Yaşar Nabi, Muammer Lütfi Bahşi, Vasfi Mahir Kocatürk, Sabri Esat Siyavuşgil, Cevdet Kudret Solok, Kenan Hulisi Koray sanatçılarıdır![]() 76 Garip Akımı (I Yeniciler) sanatsal anlatımdan, ölçü ve uyaktan kaçınmış sıradan insanların hayatlarını işlemiştir![]() 77 II Yeniciler, I Yeni Hareketine tepki olarak ortaya çıkmışlardır Şiirde anlam kapalılığı savunmuşlar ve sürrealizmden etkilenmişlerdir İlhan Berk, Cemal Süreyya, Edip Cansever, Ece Ayhan bazı temsilcileridir![]() 78 Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal’in öğrencisidir Şiirlerinde bilinçaltı, rüya ve zaman kavramı baskındır Geçmişe özlem eserlerinin başlıca temasıdır Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Beş Şehir bazı eserleridir![]() 79 Ahmet Kutsi Tecer, Anadolu motiflerini işler Dergah ve Milli Mecmua’da eserleri yayınlanır Koçyiğit Köroğlu, Köşebaşı bazı eserleridir![]() 80 Ahmet Muhip Dıranas, Fahriye Abla adlı şiiriyle meşhurdur![]() 81 Cahit Sıtkı Tarancı, ölüm, yalnızlık konularını işler En çok bilinen şiirlerinden biri Otuz Beş Yaş’tır![]() 82 Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın en ünlü eserlerinden biri “Üç Şehitler Destanı”dır Eser yapay bir destandır![]() 83 Cahit Külebi: Birçok şiirinde noktalama işareti yoktur Çocuk şiirleriyle tanınır “Türk Mavisi” eserlerinden bir tanesidir![]() 84 Nurullah Ataç: Deneme ve eleştirileriyle anılır Devrik cümle anlayışını başarıyla uygulamıştır “Günlerin getirdiği, Karalama Defteri” bazı eserleridir![]() 85 Gezi Yazısı Yazanlar: Evliya Çelebi (Seyahatname), Ahmet Haşim (Frankfurt Seyahatnamesi), Falih Rıfkı Atay (Yolcu Defteri), Cenap Şahabettin ( Hac Yolunda)…86 Psikolojik roman: Zehra (Nabizade Nazım), Eylül (Mehmet Rauf), Dokuzuncu Hariciye Koğuşu (Peyami Safa)87 Sait faik Abasıyanık: Öykülerinde Adalar’ı, İstanbul’u ve sıradan insanı işler Durum hikayecisidir Semaver, Sarnıç, Son Kuşlar bazı eserleridir![]() |
|
Edebiyatla İlgili Pratik Bilgiler |
|
|
#4 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Edebiyatla İlgili Pratik Bilgiler88 Necip Fazıl Kısakürek: metafizik problemleri hecenin gücüyle çok güzel anlatır Şiir dışında tiyatro, öykü, araştırma gibi alanlarda da eserler vermiştir Çile, Bir Adam Yaratmak bazı eserleridir![]() 89 Halikarnas Balıkçısı (Cevat Şakir Kabaağaçlı): Balıkçıları ve denizi işler Bodrum’un antik çağlarındaki ismini mahlas olarak kullanır![]() 90 Kemal Tahir: Roman ve hikayelerinin konusunu sistemin aksayan yönlerinden alır Bozkırdaki Çiçek, Devlet Ana, Karılar Koğuşu, Esir Şehrin İnsanları bazı eserleridir![]() 91 Bedri Rahmi Eyüboğlu; şair ve yazarlık dışında ressamdır Karadut, Canım Anadolu bazı eserleridir![]() 92 Tarık Buğra: istiklal Savaşı’nın bilinmeyen yönlerine yeni yorumlar getirdi Küçük Ağa, Osmancık, Siyah Kehribar, yarın Diye Bir Şey Yok bazı eserleridir![]() 93 Yaşar Kemal: Çukurova ve Toroslardaki efsanelere dayalı, toprak kavgalarını işleyen roman ve hikayeler yazmıştır İnce Memed, Orta Direk, Sarı Sıcak, Teneke bazı eserleridir![]() 94 Orhan Kemal: Köyden kente göç ve bu göçün son uçlarını işler 72 Koğuş, Hanımın Çitliği bazı eserleridir![]() 95 Necati Cumalı: Ege Bölgesi’ndeki köylüyü işler Tütün Zamanı, Boş Beşik, Susuz Yaz bazı eserleridir![]() 96 Cemil Meriç: Makale, deneme, eleştiri ustasıdır Bu Ülke,Umrandan Uygarlığa, Kırk Ambar bazı eserleridir![]() 97 Cengiz Aytmatov: Kırgız yazardır Cemile, Gün Olur Asra Bedel, Selvi Boylum Al Yazmalım bazı eserleridir![]() 98 Klasisizm, akıl ve sağduyuya önem verir Latin ve Yunan kaynaklarına yönelen kuralcı, yüksek zümre edebiyatıdır Moliere, Racine, La Fontaine klasik yazarlardandır![]() 99 Romantizm, Klasisizm’e tepkidir Kuralcılığı reddederek ulusal konulara yönelir Zıtlıklar, ak-kara çatışması ve özellikle duygusallık ön plandadır Victor Hugo, Goethe bazı yazarlarıdır![]() 100 Realizm, Romantizm’e tepkidir Gerçekler gözleme dayalı olarak anlatılır Balzac, Stendhal, Flaubert, Tolstoy, Dostoyevski ünlü temsilcileridir![]() 101 Parnasizm, realizm’in şiire yansımasıdır Sözcüklerle manzara çizilir![]() 102 Sembolizm, kapalı şiir anlayışını savunan edebi akımdır![]() 103 Natüralizm: Aşırı gerçekçiliktir Olayların ortaya çıkışı neden sonuç ilişkisi deneylenerek anlatılır![]() 104 Edebi akımların sıralanışı: Klasisizm, Romantizm, Realizm, Natüralizm(roman akımları); Parnasizm, Sembolizm, Sürrealizm (şiir akımları)105 Dünya edebiyatının tanınmış yazar ve eserlerinden bazıları: Shakespeare (Hamlet ve Otello), Cervantes (Don Kişot), Maksim Gorki (Ana), Montaigne (Denemeler), Schiller ( Wiliam Tell), Dostoyevski (Suç ve Ceza), Tolstoy (Savaş ve Barış), Mark Twain ( Tom Sawyer’in Maceraları)106 Klasik trajedide karakterler yüksek tabakadandır, konu mitolojiktir Ölüm ve yaralanmalar sahnede gösterilmez Üç birlik kuralı (zaman, mekan olay birliği) vardır![]() 107 Klasik komedide kişiler halkın içinden, konular günlük yaşamdandır Ölüm ve yaralanmalar sahnede gösterilir Üç birlik kuralı vardır![]() 108 Deneme, kişisel düşüncelerin kanıtlama amacı güdülmeden aktarıldığı; fıkra, günlük olayların sade bir dille yazıldığı; makale, tezlerin kanıtlanmaya çalışıldığı; eleştiri; bir eserin bilimsel temellere dayanılarak yorumlandığı yazın türleridir![]() 109 Lirik şiir, coşkuların işlendiği; epik şiir, kahramanlık konularının işlendiği; pastoral şiir, kır ve çoban yaşamının işlendiği; dramatik şiir, acıklı durumların işlendiği; satirik şiir eleştirilerin işlendiği; didaktik şiir; öğreticiliğin işlendiği şiir türleridir![]() 110 Redif, aynı görevli ekler ve aynı anlamlı sözcüklerdir Uyaktan sonra gelir![]() 111 Nurullah Ataç, Suut Kemal Yetkin, Sebahattin Eyüboğlu, Bacon, Montaige ünlü deneme yazarlarıdır![]() 112 Bir sözcüğün hem gerçek hem mecaz anlamda kullanılması kinaye sanatını doğurur![]() 113 Hüsn-ü Talil sanatında olayın sebebi daha güzel bir nedene bağlanır![]() 114 Bilinen bir konunun bilinmiyormuş gibi davranılması Tecahül-i arif sanatını doğurur![]() 115 Sesteş sözcükler cinas sanatı yapar![]() 116 İntak (konuşturma) sanatının olduğu her yerde teşhis vardır![]() 117 Masal, evrensel; destan ulusal nitelikler taşır![]() 118 Seci, düzyazıdaki ses benzerliğidir![]() 119 Bir şairin bir şiirine aynı ölçü ve aynı uyakla yazılan şiirine nazire denir![]() 120 İlyada (Yunan), Kalevala(Fin), Nibelungen (Alman), Ramayana (Hint), Şehname (Fars) dünyaca tanınmış destanlardır![]() 121 Şarkı, tuyuğ, rubai dörtlüklerle yazılan divan şiiri nazım şekilleridir![]() 122 Dilinin ağır oluşu ve yüksek zümreye yönelişi Divan edebiyatı ile Servet- Fünun’un ortak özellikleridir![]() 123 Ağır ve sanatlı anlatım, sembollerle duyguları anlatma biçimine Sebk-i Hindi denir Sebk-i Hindi divan edebiyatında kabul edilen bir anlayıştır![]() 124 Dacemeron hikayeleri (Bocecaeio) dünyanın ilk hikayeleridir![]() |
|
|
|