10-21-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Abasiyanik, Sait Faik İle İlgili Bilgiler
1906 Adapazarı - 1954 İstanbul) Türk yazarı Türk edebiyatının en önemli öykü yazarlarından biridir Birçok eleştirmen, onu çağdaş Türk öykücülüğünün kurucusu olarak nitelendirir
Varlıklı bir ailenin çocuğu olarak büyüdü Öykü yazmaya ve dergi yayımlamaya öğrenciyken başladı Türkoloji öğrenimini yarım bırakarak ekonomi öğrenmek için İsviçre ve Fransa’da yaşadı Babasının isteğiyle atıldığı ticaret yaşamında başarı sağlayamadı Varlık, Ağaç, Ses, Yeni Ses, Yaprak ve Yenilik gibi dergilerde yazdı Öykülerinde yaşam koşullarını ve insanlığın çelişkilerini işledi İnsana, “Her şey bir insanı sevmekle başlar ” anlayışıyla yaklaştı Olayları ve ilişkileri, gerçek yaşamda olduğu gibi en doğal biçimiyle anlatmayı amaçladı Yapıtlarında olaydan çok diyaloglara yer verdi ve şiirsel bir dil kullandı
Babasının ölümünden sonra başına buyruk bir yaşam sürdü Yayımladığı Medarı Maişet Motoru adlı roman sıkıyönetimce sakıncalı bulununca yazarlıkta bir duraklama dönemi yaşadı Siroz hastalığına yakalandığını öğrenince büyük bir istekle yazmaya yeniden hız verdi Yazdığı öykülerde çekişme ve çatışmalar yerine yaşama sevincini ve paylaşılmış sevgiyi öne çıkardı Öykülerinde kendi yaşamından, çocukluk anılarından bolca yararlandı İstanbul’un kenar semtlerini, yoksul insanların serüvenlerini işledi En çok Burgaz Adası ve çevresindeki denizi, deniz kuşlarını, balıkları, doğayı ve Rum balıkçıları konu edindi Son dönem öykülerine, hastalığından kaynaklanan ölüm düşüncesi, bezginlik ve umutsuzluk yansıdı
Türk edebiyatına ve çağdaş edebiyata katkıları nedeniyle Mark Twain Derneği onur üyeliğine seçildi Ölümünden sonra Burgaz Ada’daki köşkü, müze durumuna getirildi
Başlıca yapıtları şunlardır:
Öykü kitapları; Semaver (1936), Sarnıç (1939), Şahmerdan (1940), Mahalle Kahvesi (1950), Havada Bulut (1951), Kampanya (1951), Havuz Başı (1952), Son Kuşlar (1951), Alemdağ’da Var Bir Yılan (1954); romanları; Medarı Maişet Motoru (1940), Kayıp Aranıyor (1951); şiir kitabı; Şimdi Sevişme Vakti (1953)
|
|
|