![]() |
Serebral Paralizi (Beyin Felci) Nedir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Serebral Paralizi (Beyin Felci) NedirSerebral Paralizi (Beyin Felci) nedir? Serebral Paralizi'nin (SP) literatürde bir çok tanımı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SP'nin tanımı ve tedavisinde önemli bir araştırmacı fizyoterapist olan Bobath, SP'yi "henüz gelişmemiş beyinde ortaya çıkan lezyonun santral (merkezi) sinir sistemi oluşumunu etkilemesi" olarak tanımlamaktadır ![]() Beyinde motor bölgenin (kol-bacakların tam kullanımı, yürüme, yemek yeme, merdiven çıkma gibi günlük yaşamı sürdürmeye yarayan hareket yeteneğini sağlayan beyin bölgesi) gelişimi 7-8 yaşlarında tamamlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SP'nin görülme sıklığı hakkında çok net bilgiler olmamakla birlikte, ABD'de ölçülen oranlar dünya geneli için bir kıyaslama olanağı verebilir; Amerika Serebral Paralizi Derneği'nin verilerine göre, ABD'de toplam nüfusun % 0 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkiye'de oranların fazla olması akraba evlilikleri, hamilelik döneminde geçirilen hastalıkların fazla olması ve bakım şartlarının yetersizliği, doğum şartlarının olumsuzluğu, bebek bakım hizmetlerinin yetersizliği, ilk çocukluk yıllarında bebeklerde bulaşıcı ve ateşli hastalıkların fazlalığı ve beslenme yetersizliği gibi nedenlere bağlanmaktadır ![]() SP nasıl erken teşhis edilebilir? SP’li vakalarda fizik tedavi ve rehabilitasyonun başarısı için erken teşhis çok önemlidir ![]() ![]() SP’nin habercisi olabilecek erken belirtiler: 1 aylık bebekte; Sürekli ağlama Emme bozukluğu Israrlı ve sürekli kusma Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme Havale (Konvülzyon) 2 aylık bebekte (yukarıdakilere ek olarak); Bulunması gereken reflekslerin kaybı Kaslarda aşırı sertlik ya da gevşeklik 3 aylık bebekte; Gözde kayma, titreme Bebeğin sırtüstü, baş ve topuklar üzerinde yay gibi sert bir şekilde durması Bebeğin gülmemesi, annenin yüzüne bakmaması 4 aylık bebekte; Baş kontrolünün olmaması Gözde odaklaşmanın sağlanamaması Elin ya da ellerin beş parmak içte kalacak şekilde yumruk halinde tutulması Kaybolması gereken reflekslerin devam etmesi 8 aylık bebekte; Dönme ve oturma aktivitelerinin olmaması El-göz koordinasyonunun yokluğu Tekme atarken iki bacağın da itilmesi Bebeğin bacaklarını uzatarak oturduğu pozisyonda vücudunun öne eğilmesi, bacakların birbiri üzerine binmesi 10 aylık bebekte; Emeklemenin olmaması ya da her iki ayağın birden çekilerek, sıçrar tarzda emekleme Ayağa kalkmada zorluk İsmi ile çağrılınca tepki vermemesi Ağızdan salya akması Verilen yiyeceği ağzına almaması ya da ağzına götürememesi 1 yaşındaki bebekte; Tutunarak yürüyememesi Parmak ucuna basarak yürüme SP’ye yol açan nedenler Doğum öncesi, doğum sırasında ve doğum sonrası nedenleri şu şekilde sıralanabilir: Doğum öncesi nedenler: Genetik durumlar Hamilelik döneminde geçirilen enfeksiyonlar (Rubella, herpes) ![]() Fetal anoksi (Bebeğin anne karnında oksijensiz kalması; beyin kanamasına neden olur ![]() Plasentanın gelişim bozukluğu ya da erken ayrılması Rh uyuşmazlığı (eritroblasis fetalis, hemolitik anemi, hiperbilurunemi) Metabolik hastalıklar (diabetes mellitus, hamilelik toksemisi) Gelişimsel bozukluklar (vasküler ya da iskelet yapıda) Beslenme bozuklukları, sigara, alkol ya da madde bağımlılığı Annenin enzim veya L-Dopa tedavisi görmesi Akraba evlilikleri Annenin aldığı ilaçlar (Zorunlu hallerde, doktor kontrolü dışındakiler) Hamileliğin erken döneminde geçirilen tıbbi müdahaleler Doğum sırasında oluşan nedenler: Zor doğum (Anoksi), plasentanın erken ayrılması, plasenta previa, uzayan doğum ![]() İlaç sedasyonuna bağlı asfiksi nedeniyle beyin kan damarlarında kompresyon ve yırtılma Prematüre (erken doğum), postmatüre (geç doğum) Kordon komplikasyonları Geliş anomalileri (makat doğum, ayaktan geliş) Forseps ya da vakumla doğum Doğum sonrası (post-natal) nedenler: Düşük doğum kilosu Vasküler hadiseler ve intrakranial hemoraji Kafa travması Ensefelopati Toksik durumlar Kardiak arreste (kalp durmasına) bağlı anoksi Nöbetler (Konvülzyon, epilepsi) Tümör Viral ve bakteriyal beyin enfeksiyonları Sarılık (Hiperbilirunemi) Menenjit SP'li çocuğun tedavi ve rehabilitasyonu SP, tıbbi ve medikal yaklaşım(1) ve rehabilitasyon yaklaşımı(2) olarak iki yönlü ele alınmalıdır ![]() Tıbbi ve medikal yaklaşım: Teşhisle başlar ![]() ![]() ![]() SP'li hastada direk SP'ye yönelik etkin bir ilaç yoktur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Serebral Paralizi (Beyin Felci) Nedir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Serebral Paralizi (Beyin Felci) NedirRehabilitasyon yaklaşımları: SP'li çocukta bir çok sorun bir araya gelerek aile ve çocuk için yaşamı güçleştirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SP'li çocukta rehabilitasyonun amaçları: Çocuklarda görülen hareket bozukluklarını en aza indirmek ![]() Oluşabilecek kas-iskelet sistemi bozukluklarını önlemek, postür bozukluklarının oluşmasını engellemek Günlük yaşam aktivitelerinde bağımsız davranabilmeyi sağlamak Yardımcı araç, gereç ve cihazları belirlemek Eğer SP tablosuna eşlik eden, görme, işitme, konuşma ve zeka problemleri varsa bunların en aza indirilmesini sağlamak Aile eğitimi vermek ve SP'li çocuğun eğitimi konusunda aileye yol göstermek SP'li çocuğun yaşayacağı mekanların düzenlemesine yapmak Rehabilitasyon Ekibi: Fizik ve tedavi ve Rehabilitasyonun her alanında olduğu gibi, SP'li çocukların rehabilitasyonu da bir ekip tarafından yürütülür ![]() Bir SP rehabilitasyon ekibinde şu uzmanlar yer alır; Doktor (Pediatrik Nörolog, Ortopedist, Pediatrik Cerrah, Çocuk Psikiatristi, Beyin Cerrahı, Kulak Burun Boğaz Uzmanı ![]() ![]() ![]() ![]() Fizyoterapist İş-Meşguliyet Terapisti İşitme-Konuşma Terapisti Psikolog Çocuk Gelişim Uzmanı Odyolog Özel Eğitim Uzmanı SP'li çocuklarda Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon asıl olarak Fizyoterapist, İş-Meşguliyet Terapisti ve İşitme-Konuşma Terapisti tarafından yürütülür ![]() ![]() SP rehabilitasyonuna erken dönemde başlanması SP'li çocukta anormal kas tonusunun düzenlenmesi, normal motor gelişimin sağlanmasını kolaylaştıracak kas yapısındaki bozukluk nedeniyle oluşabilecek postür bozukluğu önlenebilecek ve çocuğun fonksiyonel olarak bağımsızlığı sağlanacaktır ![]() SP'de rehabilitasyon programı; Egzersiz tedavisi Ortez (cihaz) uygulamaları Ev programı ve aile eğitimi El-göz koordinasyonu sağlanması Uygun yardımcı araç gerecin belirlenmesi İşitme-konuşma terapisi Yemek yeme, giyinme oyun aktiviteleri gibi aktivitelerin eğitimini içerir ![]() Tüm bu uygulamalar, özellikle egzersiz uygulamaları deneyimli fizyoterapistler tarafından yapılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Rehabilitasyon sürecinde dikkat edilmesi gereken önemli noktalar şunlardır; Egzersizler aile tarafından öğrenilmeli ve evde tekrar edilmelidir ![]() Egzersizler çok uzun ve sıkıcı olmamalıdır ![]() Oyun aktiviteleri ile birleştirilerek yaptırılmalıdır ![]() SP'li çocuklarda mental ve duyusal engeller yüzünden genellikle yetersiz olan iletişim kurma yeteneğini arttırmak için sesli ve renkli oyuncaklar ya da objeler kullanılmalıdır ![]() SP'li çocuğun kontrolü en az 3 ay aralıklarla, pediatrik nörolog, pediatrist, gerekirse ihtiyaç duyulan uzmanlık alanlarındaki hekimler, fizyoterapist, iş-meşguliyet terapisti, odyolog, çocuk gelişim uzmanı ve psikolog tarafından yapılmalıdır ![]() Normal çocuk gelişimi izlenerek, SP'li çocuğun bu gelişimi yakalaması için ailenin çaba göstermesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SP'li çocuklarda değişik psikolojik bozukluklar oluşabilir ![]() ![]() SP'li çocukların evde sürekli bakıcılar ya da ebeveynlerle kalmaları doğru değildir ![]() ![]() ![]() SP'li çocuklar da diğer çocuklar gibi bir çok ihtiyacı olan çocuklardır ![]() ![]() ![]() SP fiziksel bir özürdür ![]() ![]() ![]() Doç ![]() ![]() Fizyoterapist Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksek Okulu Öğretim Üyesi |
![]() |
![]() |
|