![]() |
Ahmet Adnan Saygun |
![]() |
![]() |
#1 |
Ergenekon
|
![]() Ahmet Adnan SaygunAdnan Saygun, 7 Eylül 1907’de İzmir’de doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1926’da İzmir Erkek Lisesi’ne musiki öğretmeni olarak tayin edildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adnan Saygun 1931’de yurda dönerek Ankara Musiki Muallim Mektebi’nde öğretmenliğe başladı ![]() ![]() ![]() 1936-39 yılları arasında İstanbul Şehir Konservatuvarı’nda çalıştı ve 1939 yılında Halkevleri Bürosu Sanat Müşaviri ve Halkevleri Müfettişi olarak Ankara’ya döndü ![]() ![]() Saygun, 1946 yılında Yunus Emre Oratoryosu’nun ilk icrasından sonra Ankara Devlet Konservatuvarı’na kompozisyon öğretmeni olarak atandı ve emekli olduğu 1972 yılına kadar bu görevde kaldı ![]() Emekli olduktan sonra 1973 yılında İstanbul’a, şimdi adını taşıyan caddedeki eve yerleşti ![]() ![]() ![]() ![]() Adnan Saygun, aralarında Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Heyeti ile Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu da olmak üzere birçok kuruluşta görev yapmıştır; yurt dışında da, 1946 yılından başlayarak yıllarca bazı uluslararası kurumların yönetim kurulu üyeliklerinde bulunmuştur ![]() 1971 yılında Devlet Sanatçılığı Kanunu yürürlüğe girdikten sonra Devlet Sanatçısı ünvanı ilk olarak Ahmed Adnan Saygun’a verilmiş, 1983 yılında da Profesörlük ünvanı, yine kendi alanında ilk olarak kendisine tevcih olunmuştur ![]() Eserleri New York’taki Southern Music Publishing Co ![]() ![]() Adnan Saygun, kısa bir hastalığı takiben 6 Ocak 1991 tarihinde İstanbul’da aramızdan ayrılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Atatürk Müzik Devrimi ve Ahmed Adnan Saygun Dünya müzik tarihiyle ilgili önemli kaynakları ne zaman incelesem, daima Ahmed Adnan Saygun adına rastlamışımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmed Adnan Saygun hakkındaki görüşlerimi, O’nun Atatürk ile münasebetleri, Cumhuriyet tarihimizdeki yeri ve katkıları yönünden sunmak isterim ![]() Atatürk, on yedinci ve on sekizinci yüzyıllarda özel yapısı içinde büyük bir gelişme gösterdikten sonra, on dokuzuncu yüzyılın ikinci yarısından itibaren gelişimini ve gücünü yitirmiş olan musıkimizi “Türk’ün münkeşif ruh ve hissini tatmine kafi” bulmuyordu ![]() O, Türk toplumunu yeni ve çağdaş bir yaşama hazırlıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Batı’da yüzyıllardan beri kullanılan nota yazısının ihmal edildiği, usta çırak ilişkisinin hakim olduğu musıkiciliğimizde, kulaktan yaratma-yaşatma-aktarma geleneği sonucu, büyük formdaki eserler yerlerini küçük şarkı türlerine bırakmıştı ![]() ![]() Bilindiği gibi, çoksesli müziğe yöneliş, 1831’de II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İleride “Ulusal Türk Müziği”nin kurucuları olacak ve evrensel müzik dağarcığına nice eserler katacak Ahmed Adnan Saygun ve “Türk Beşleri”nin diğer üyelerinin 1920’lere doğru aldıkları miras buydu ![]() ![]() ![]() Atatürk, 1934 yılında Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni açış konuşmasında, özünü halktan alan müziğimizin işlenmesinde esas alınacak biçim-kural konusuna açıklık getirdi: “Bir toplumun yeni değişikliğine ölçü, musıkide değişikliği alabilmesi, kavrayabilmesidir ![]() ![]() Ulusal ince duyguları, düşünceleri anlatan, yüksek deyişleri, söyleyişleri toplamak, onları bir an önce son genel musıki kurallarına göre işlemek gerekir; ancak bu güzeyde Türk Ulusal Musıkisi yükselebilir, evrensel musıki de yerini alabilir ![]() Bu sözler Türk müzik devriminin ilkelerini ortaya koyuyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Saygun, 1931 yılında Musıki Muallim Mektebi’nde hocadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benim, bundan yıllar sonra, üniversitelere bağlanmış olan Devlet Konsevatuvarlarında “etnomüzikoloji” bölümlerini açmak gibi, bu yöndeki benzer isteklerini hayata geçirmem, O’nu çok heyecanlandırmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() Karşılaştığı kimi güçlüklere karşın O, halk müziği alanındaki araştırmalarını sürdürecek ve öte yandan, sahnelenen ilk Türk Operası “Özsoy”u Türk müzik yaşamına kazandıracaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Kısıtlı zamana ve devrin güç koşullarına karşın büyük bir başarı kazanılmıştır ![]() ![]() Saygun’un ifadesiyle Atatürk artık “İnsan ruhunun karmaşıklığı karşısında, dimağı, gönlü, seziş, duyuş ve tefekkürün doruğuna yükseltecek ve Türk ulusunu insanlık ülküsü yolunda büyük atılımlara götürecek olan” eserleri bekliyordu ![]() ![]() Türk Musıkisi Saygun ve arkadaşlarıyla, yeni bir sanat anlayışına yönelmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1934 yılının sonlarında yine Atatürk’ün isteğiyle “Taşbebek” Operasını besteledi ![]() ![]() ![]() ![]() Yunus Emre Oratoryosu 1946’da Ankara’da, bir yıl sonra iki kez Paris’te, 1958 yılında da Birleşmiş Milletlerin kuruluş yıldönümü münasebetiyle New York’da, ünlü şef Leopold Stokowski yönetiminde seslendirilir ![]() Sayın Haluk Bayülken, Yunus Emre Oratoryosu’nun Birleşmiş Milletler’deki seslendirilişi ardından; Konser’e ayıp olmasın diye, dudak bükerek gelmiş olan bazı ülkelerin temsilcilerinin, eserin bitimini takiben nasıl hayranlık içinde kaldıklarını; Birleşmiş Milletler’in koridorlarında Türk temsilcilerine nasıl bir başka saygı gösterilmeye başlandığını, bir başka gözle bakıldığını, başlarının nasıl bir başka dik olduğunu heyecanla anlatır ![]() Aynı yıl İkinci Yaylı Çalgılar Dörtlüsü’nün “Julliard Quartet” tarafından seslendirilmesiyle bestecinin ünü Türkiye sınırlarını aşarak, dünya çapında önem kazanır ![]() ![]() Besteci, halk kültürü ve sanatları araştırmacısı, etnomüzikolog, eğitimci, düşünce adamı ve yazar Saygun, bütün bu alanlarda 84 yıllık verimli yaşamı boyunca daima üretti, yetiştirdi ![]() ![]() Dostum Saygun, çok yönlü nitelikleriyle örnek bir yirminci yüzyıl aydınıdır ![]() ![]() Ünlü Azerbaycanlı orkestra şefi Niyazi Takizade şöyle tanımlar Saygun’u: “İnanınız şu anda birçok Batı Avrupa ülkesinde Saygun çapında bir besteci yoktur!” İnanıyorum ki, arkasında bıraktığı sayısız eserleri, eserlerinin niteliği, çağa ve geleceğe ışık tutan sağlam temellere dayandırdığı görüşleri, O’nu gelecek yüzyıllara taşıyacaktır ![]() Bilkent Üniversitesi bünyesinde kurulmuş olan Ahmed Adnan Saygun Müzik Araştırma ve Eğitim Merkezi, Saygun’un 90 ![]() ![]() ![]() Adnan Saygun’un Eserleri Adnan Saygun’un çalışmaları başlıca musiki kompozisyonu, folklor, etnomüzikoloji ve eğitim alanlarında olmuştur ![]() Kompozisyon Alanında: Orkestra Eserleri Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() ![]() Op ![]() Eşlikli Eserler Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() Oda Müziği Eserleri Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() ![]() Sahne Eserleri Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Ses ve Koro Eserleri Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Piyano Eserleri Op ![]() ;Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Op ![]() Eğitim Alanında: Musiki Temel Bilgisi, 4 Kitap (Milli Eğitim Bakanlığı’nca birkaç baskısı yapılmıştır) Toplu Solfej (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1973) Töresel Musiki (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1973) Halkevlerinde Musiki (Ankara, 1940) Yalan, Sanat Konuşmaları (Ankara, 1945) Atatürk ve Musiki (Ankara, 1982) Değişik dergilerde ve Türkiye ile yurt dışında makaleler, kongrelerde tebliğler Folklor ve Etnomüzikoloji Alanında Kitap ve Diğer Yayınlar: Rize, Artvin ve Kars Havalisi Türkü, Saz ve Oyunları Hakkında Bazı Malümat (İstanbul, 1937) Yedi Karadeniz Türküsü ve Bir Horon (İstanbul, 1938) Karacaoğlan (Ankara, 1952) Bela Bartok’s Folk Music Research in Turkey (Budapeşte, 1976) Mod öncesi Ezgilerin Tasnifi (Basılmamıştır) Muharrem Ayininin Menşei ve Ağıt (Basılmamıştır) Muhtelif yurt dışı memleketler meslek dergilerinde yayınlanmış makaleler Milletlerarası kongrelere sunulmuş tebliğler Dış memleketlerde verilmiş konferanslar |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Ahmet Adnan Saygun |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Cevap : Ahmet Adnan SaygunAhmet Adnan Saygun(1907-91) ilk müzik derslerini aldığı İsmail Zühtü Bey'in önerisiyle piyano öğrenmeye başladı ![]() ![]() ![]() ![]() 1928'de devlet bursuyla gönderildiği Paris'te dönemin ünlü öğretmenlerinden Vincent dTndy ve Eugene Borrel'in öğrencisi oldu ![]() ![]() ![]() ![]() Saygun 1946'da Ankara Devlet Konservatuvarı'nın kompozisyon ve modal müzik bölümlerinin başkanlığına getirildi ![]() ![]() ![]() ![]() Türk Beşleri içinde, Türk halk müziğini en yakından tanıyan besteci olan Saygun yapıtlarında bu kaynaktan hem ritim, hem de ezgi bakımından geniş ölçüde yararlanmıştır ![]() En tanınmış yapıtı Yunus Emre Oratoryosu (1946) olan Saygun'un öbür yapıtları arasında Özsoy (ya da Feridun; opera, 1934), Taşbe-bek (opera, 1934), Bir Orman Masalı (süit, 1939-43), Kerem (opera, 1947-52), Birinci Piyano Konçertosu (1952-58), Birinci Senfoni (1953), İkinci Senfoni (1958), Üçüncü Senfoni (1960), Gılgamış (opera, 1962-83), Keman Konçertosu (1967), Köroğlu (opera, 1973), Dördüncü Senfoni (1976), Viyola Konçertosu (1977), Beşinci Senfoni (1984), İkinci Piyano Konçertosu (1985) ve Viyolonsel Konçertosu (1987) sayılabilir ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|