![]() |
Diskalkuli Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Diskalkuli Nedir?Diskalkuli Nedir? Bu terim, matematikle ilgili hayat boyu sürebilecek geniş bir bozukluklar yelpazesine ait olmaktadır ![]() ![]() Matematikle ilgili bozukluklar ne kadar farklı olabiliyorsa, bunların kişinin gelişimindeki etkileri de o kadar değişik olabilmektedir ![]() ![]() ![]() Erken çocukluk: Sağlam bir matematik temeli inşa edebilmek, pek çok değişik beceriyi içermektedir ![]() ![]() ![]() Okul dönemi çocukları: Matematik öğrenmesi sürdüğü sürece, dil süreciyle ilgili sorunları olan okul dönemi çocukları, toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerinin kullanıldığı temel matematik problemlerini çözmekte zorluk yaşayabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() Gençler & yetişkinler: Eğer temel matematik olgular iyice sindirilmemişse, dyscalculiası olan pek çok genç ve yetişkin daha ileri matematik uygulamalara geçmekte zorlanabilirler ![]() ![]() Uygun bir kelime haznesi olmadan veya kelimelerin anlamıyla ilgili netlik oluşmadan matematik bilgisini inşa etmek zordur ![]() Daha ileri düzey matematikte başarı için, kişinin birçok adımdan oluşan işlemleri takip edebiliyor olması gerekmektedir ![]() ![]() Uyarı işaretleri nelerdir? Matematikle ilgili yetersizlikler ne kadar çeşitli ise, bu belirtileri gösteren insanların bu alanla ilgili yaşadıkları zorluklar da o kadar çeşitli olur ![]() ![]() ![]() * Konuşma, okuma ve yazmada iyi, fakat sayma ve matematik sorusu çözme becerisinde yavaşsa * Bir yerden alınmış sözcüklerin hatırlanmasında iyi, fakat sayıların okunması veya sayıların bir sıra içinde hatırlanmasında zorluklar varsa * Genel matematik kavramlarda iyi, fakat belirli işlem şekilleri ve düzenleme becerileri gerektiğinde zorlanıyorsa ![]() * Zaman kavramıyla ilgili sorun varsa sürekli gecikiyor, programları hatırlamada güçlük çekiyor, herhangi bir faaliyetin ne kadar süreceğini hesaplamada zorlanıyorsa * Yön duygusu zayıfsa kolayca kendini kaybolmuş hissediyor ya da bildik yoldan sapınca kafası karışıyorsa * Kavramların uzun süreli hafızada saklanmasında zayıfsa matematik işlemlerini bir gün yapıp başka bir gün aynı işlemleri tekrarlayamazsa * Zayıf zihinsel matematik becerisi söz konuysa günlük alış veriş malzemelerinin fiyatını hesaplamada veya tatile kaç gün kaldığının tahmini hesaplanmasında güçlükler yaşıyorsa * Satranç, briç gibi strateji oyunları ya da bilgisayar oyunları oynamada zorlanıyorsa * Sayıların akılda tutulmasını gerektiren kart oyunları gibi oyunlarda güçlükler yaşıyorsa yardım alması yararlı olacaktır ![]() Diskalkuli nasıl teşhis edilebilir? Bir öğretmen ya da eğitimli bir profesyonel, öğrencinin matematik öğrenme yetersizlikleriyle ilgili değerlendirmesini yaparken öğrenciye matematikle ilgili geniş bir beceri ve davranış becerisi hakkında sorular sorar ![]() ![]() ![]() ![]() * Sayma, toplama, çıkarma, çarpma ve bölme gibi temel matematik beceriler konusunda yapabildikleri * Anlayıp anlamadığını gösteren, yapılması gereken işlemleri tahmin edebilmesi: ne zaman toplama, çıkarma, çarpma, bölme yapılması gerektiğini bilme veya ileri düzeydeki işlem becerisi * Nesneleri mantıksal bir sırada düzenleyebilme becerisi ![]() * Zaman ve para kullanımıyla ilgili tahmin yapabilme becerisi ![]() * Sayısal çoklukları tahmin edebilme becerisi * Yaptığı işi kendi kontrol edebilmesi ve problem çözerken alternatif yollar bulabilme becerisi olarak kabul edilebilir ![]() Diskalkulinin tedavisi: Bir öğrenciye yardım edebilmenin ilk adımı onun güçlü ve zayıf yönlerini bulabilmektir ![]() ![]() ![]() ![]() * Fikirlerini kağıt üzerinde düzenleme konusunda güçlük yaşayan öğrenciler kareli kağıt kullanabilirler ![]() * Matematik olgulara yaklaşım biçimleri için farklı yollar bulmaya çalışın: mesela çarpım tablosunu sırf ezberletmek yerine, 8x2=16 olduğuna göre 16nın iki katı olarak 8x4=32 olmalı şeklinde anlatmayı deneyin ![]() * Yeni becerilere somut örneklerle başlayıp, sonra soyut uygulamalara doğru giderek, giriş yapın ![]() * Dil konusundaki zorluklarda, fikirleri ve problemleri açıkça anlatın ve öğrencilerin istedikleri gibi soru sorabilmeleri için onları teşvik edin ![]() * Mümkün olduğunca az dikkat dağıtıcı özelliği olan bir çalışma yeri temin edin ve kalem, silgi ile diğer eğitim araçlarının ihtiyaç duyulduğunda el altında olmasını sağlayın ![]() * Olabildiğince az dikkat dağıtıcı özelliği olan bir çalışma yeri temin edin: kalem, silgi ile diğer eğitim araçlarının ihtiyaç duyulduğunda el altında olmasını sağlayın ![]() * Öğrencilerin kendi güçlü ve zayıf yönlerini farketmelerine yardım edin ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|