10-02-2009
|
#1
|
[KAPLAN]
|
Neden Çince? - ZHENG Nan Laoshi
Neden Çince? - ZHENG Nan Laoshi
Çince' ye artan ilgi karşısında akıllarda "Neden Çince?" diye bir soru oluşuyor Ne oldu da bu ilgi bir anda arttı Çin Eğitim Dil Danışmanlık olarak bu soruya bir nebze de olsa cevap vermeye çalıştık Çin çok eski bir geçmişe sahip olan bir ülke ve medeniyettir Tarihin her sahnesinde varlık bulan kendine özgü bir yapı oluşturmuştur
Şöyle bir baktığımızda Çin felsefesinde ve mantığında, Batı'da olduğu gibi insanı doğadan ayırıp yaşamı, doğadaki kuralları genelleyen bir teori oluşturmanın aksine insanı doğanın bir parçası görerek bir savaşım sürmenin, ona hükmetmeye çalışmanın aksine onunla bir arada ve barışık yaşamak egemendir Ortaçağın bilim ve sanat üzerindeki etkisinin kalkıp ticaret ve teknolojideki atılımlarıyla Batı'nın yaptığı gelişmelere ve tarihin akışının değiştiği coğrafyaya "Uzak" kalmıştır Bunun nedenlerine burada değinmek amacımız değil ama o dönemde Çin'in sosyal ekonomik durumunun bunu belirleyen en önemli etkenlerden biri olduğu söylenebilir

Artık "uzay çağı" olarak adlandırılan döneme girilince Çin siyasi açıdan komünist düzenin getirdiği içe kapalılığı bir kenara bırakıp her alandaki ( nüfus, toprak , enerji  ) mevcut kaynaklarıyla hızla kapitalistleşen dünyaya tabiri caizse bir bomba niteliğinde düşmüştür Çin eski suskunluğunu bozmuştur Günümüzde her alanda kendini yenileme ve dünya çapında gelişmelere imza atmak hedefindedir Bir millet, devlet ya da ülke varlığını en iyi kendi diliyle temsil edeceğinden bu hedeflerini gerçekleştirirken Çin hükümeti Çin diline verdiği önemi arttırmakta ve yüzyıllar boyunca koruduğu dilini şimdi uluslararası alanda kullanılacak bir iletişim dili haline getirmek istemektedir
Devlet olarak, bazı yabancı ülkelerden Çin'de eğitim görecek öğrencilere ve hem de Çin kültürünü tanıtacak kendi vatandaşlarına çok cazip burs olanağı sunmaktadır Gelişmenin eğitimle temellendirilmesi gereği önemle vurgulanmaktadır Peki Çin bu hamleleri yaparken muhatap aldığı ülkelerde durum nasıl? Çin'in çabaları beyhude mi kalmakta? Hayır tabii Diğer ülkeler Çin'de olan gelişmelere seyirci kalmamakta ve bu devin gücünden yararlanma ve onunla iş birliği yapma çabası içersindedir Ve özellikle Çin diline verilen önem her geçen gün artmaktadır
Peki Türkiye'de Çin'deki bu hareketliliğin ne gibi yankıları oldu?Türkiye de Çin'i yakından takip eden ve bu ülkeyle sıkı ticari ve diplomatik ilişkileri olan bir ülke Son on yıldır Türkiye Çin ile ticaret yapmakta Başlangıçta bu ticaretin boyutu buradan birkaç girişimcinin oraya gidip ilgilendiği ürünleri alıp ülkede satmasından ibaretti; yani çok küçük boyutlardaydı Fakat Çin ekonomisinin daha da iyiye gitmesi daha büyük pazarlar açtı Çin'deki bol ve ucuz iş gücü değerlendirilmek istendikçe ve ihracat hacmi arttıkça ekonomik ilişkiler küçük girişimcilerden daha büyük çaptakilere kaydı Türkiye'deki birçok büyük üretici firma fabrikalarını Çin'e taşıdı Çinli iş adamları da aynı paralellikte-artan- bir seyir izlediler Türkiye ‘ye karşı Bütün bu anlatmak istediklerim ilişkilerin boyutunu artırdı ve bu da iletişime yani dile olan önemi su yüzüne çıkardı Sadece ülkemizde değil dünyanın her yerinde Çin diline olan ilgi arttı Çince kurslar açılıyor ya da insanlar Çince öğrenmek için Çin'e akın ediyor

Çince bilen elemana ihtiyaç dil öğrenimine yüksek ölçüde yön vermiş oldu Bundan birkaç sene sadece birkaç üniversitenin bünyesinde var olan Çin dili eğitimi zamanla birçok özel dil eğitimi merkezleri tarafından artan talep üzerine verilmeye başlandı Son dönemde Milli Eğitim Bakanlığı'nın Çincenin okul müfredatlarına zorunlu ikinci yabancı dil olarak konulması üzerine yaptığı açıklama bu gereksinimi açıkça ortaya koymaktadır Tabi bu açıklamanın sebebiyet verdiği tartışmalar olmakla beraber bunların zamanla belli olacağı görüşündeyiz  
Çin'e gelen yabancı öğrencilerin büyük çoğunluğunun amacı Çince öğrenmektir Şu an Çin'de okuyan yabancı öğrencilerin yüzde 60'tan fazlası Çince öğreniyorlar Çin'de aralarında birkaç aylık veya birkaç haftalık kısa süreli kurslar, dört yıllık lisans eğitiminin de bulunduğu çeşitli Çince öğrenimi sistemi bulunuyor Yabancı öğrencilere yönelik çeşitli Çince kitapları bulunuyor ve öğrencilerin seviyelerine göre hem İngilizce hem de Çince, ya da sadece Çince ders veriliyor
Yabancı öğrencilerin Çin'de üniversitelere girmek için gerekli diplomaya ve belli bir Çince seviyesine sahip olmaları gerekiyor Bazı yüksek okullar için giriş sınavı da talep ediliyor Günümüzde Çin'deki 300'den fazla yüksek okul yabancı öğrencilere Çince öğrenimi veriyor Yabancı öğrenciler kendi durumlarına göre bu okullarla doğrudan temas kurabilir Çin'de 1992 yılından itibaren "Çince ‘TOFEL'ı" denilen yabancıların Çince seviyelerini değerlendiren sınavlar ( HSK sınav ) düzenleniyor Yabancı öğrenciler söz konusu sınava yalnız Çin'de değil, dünyanın 28 ülke ve bölgesinde kurulan onlarca sınav noktasına da katılabilirler
Notlar -
* Eğitim Bakanlığı’nın 2007–2008 Eğitim ve Öğretim yılı müfredatına Çinceyi 2 Yabancı Dil olarak pilot uygulamayla koymuştur yani Çince artık liselerde okutulmaya başlandı
* Kürşat Tüzmen 11 09 2007 tarihinde “İş bulmak isteyen Çince öğrensin ” beyanında bulundu
* Türkiye ile Çin arasında yapılan "Stratejik İşbirliği" çerçevesinde Ankara, İstanbul, İzmir ve Mersin’de olmak üzere “Çin Yatırım Üsleri” kurulacak ve binlerce Çince bilen Türk personele ihtiyaç duyulacaktır
* Çin’in dünyanın çeyreği olduğunu dolayısıyla Çine’yi hali hazırda dünyanın çeyreği konuşuyor
* Çince bilmek artık işe alımda öncelik sağlıyor
* Geleceğin Ticaret Dilinin Çince olacak
* Çoğu Üniversitelerimizde Çince dersleri verilmeye başlandı
Çin Halk Cumhuriyeti 20 yy ın sonlarında yaptığı reformlar sayesinde 21 yy ın dünya liderliğine en yakın aday konumuna gelmiştir Ticari alanda girmedik pazar, satmadık ürün bırakmayan Çin artık tüm dünyanın ilgi alanına bir şekilde dâhil olmuştur Yapmış olduğu ekonomik reformların yanı sıra eğitim alanında da yaptığı reformlar sayesinde Avrupalı ve Amerikalı öğrencileri çeşitli programlarla Çin’e çekmeyi başarmıştır 2000 yılı itibariyle dünya nüfusunun beşte birinden fazlasının Çince konuştuğu kayıtlara geçmiştir Çin nüfusunun resmi olmayan sonuçlara göre 1,5 milyar ve dünya nüfusunun da 6,5 milyar olduğunu varsayarsak bu oranın artarak devam edeceği öngörülmektedir
|
|
|