![]() |
Türk Sinemasında İlkler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Sinemasında İlklerFuat Uzkınay’ın, 14 Kasım 1914’te, Osmanlı İmparatorluğu’nun 1 ![]() ![]() Yönetmenliğini ve senaryosunu Celal Esat Arseven’in üstlendiği "Koruyan Ölü", 1917’de yurtdışında çekilen ilk film olarak tarihe geçti ![]() ![]() ![]() Ahmet Fehim ve Fazlı Necip’in 1919 yılında yönetmenliğini yaptığı "Binnaz" adlı film, 55 lira ile dönemin en fazla hasılatını topladı ![]() ![]() Şarlo filmlerin etkilerini taşıyan "Bican Efendi Vekilharç", ilk "sinema tipi dizi" özelliğiyle tarihte yerini alırken, ilk korku film denemesi de 1953 yılında yönetmenliğini Mehmet Muhtar’ın yaptığı "Drakula İstanbul’da" idi ![]() Muhsin Ertuğrul’un "Halıcı Kız"ı, Atlas Sineması’nda gösterilerek, halk önüne çıkan "ilk renkli film" olarak kayıtlara geçti ![]() "Hollywood Rüyası" da, 1956’da Amerika’da yapılan ilk Türk filmi oldu ![]() Aydın Arakon’un yönettiği ve Neriman Köksal’ın başrolde oynadığı "Fosforlu Cevriye" ile, bol bol argolu filmlerle birlikte "külhanbeyi tipli kadın kahramanlar" dönemi 1959 yılında başladı ![]() Zeynep Değirmencioğlu’nun rol aldığı "Ayşecik" adlı filmle 1960 yılında "çocuk yıldızlı filmler"" dönemi başlarken, 27 Mayıs 1960’tan sonra sinemadaki "toplumsal gerçekçilik" akımını yansıtan ilk film Metin Erksan’ın "Gecelerin Ötesi" oldu ![]() 1960 Harekatı"Nın Etkileri Ertem Gönenç’in "Karanlıkta Uyananlar" adlı filmi 1964’te yapıldı ve ilk işçi hareketi, grev filmi oldu ![]() ![]() ![]() "Tehlikeli Adam" adlı film 1965 yılında çekildi ![]() ![]() ![]() Kadın Oyuncular Dönemi Halide Edip Adıvar’ın "Ateşten Gömlek" adlı romanından, aynı isimle Muhsin Ertuğrul tarafından 1923 yılında beyazperdeye aktarılan film, Türk asıllı kadın oyuncuların sinemada ilk rol aldıkları yapıt olarak tarihe geçti ![]() ![]() İlk uzun metrajlı çizgi film denemesi olarak 1951’de yapılan "Evvel Zaman İçinde" adlı filmin, Amerika’ya banyo için gönderilen negatifleri ise kayboldu ![]() Melih Gülgen’in "Parçala Behçet"i ile 1972’de seks ve avantür filmlerinde yeni bir furya başladı ![]() ![]() Rekor "Vizontele"de 1 ![]() ![]() Şerif Gönen’in yönetmenliğini yaptığı, Şener Şen ve Lale Mansur’un başrollerini paylaştığı "Amerikalı", büyük ilgi görerek 1993’ün gişe rekoruna sahip oldu ![]() Yavuz Turgul’un 1996’da çektiği, Şener Şen, Uğur Yücel ve Şermin Şen’in başlıca rolleri paylaştığı "Eşkıya" da, 1996-1997 sezonu süresinde yaklaşık 2,5 milyon kişiye ulaşarak geçen dönemin seyirci rekorunu elde etti ![]() Yılmaz Erdoğan ve Ömer Faruk Sorak’ın yönetmenliğini yaptığı, Yılmaz Erdoğan, Demet Akbağ, Cem Yılmaz ve Altan Erkekli’nin rol aldığı "Vizontele" ise, bugüne kadar ulaştığı 3 milyon 302 bin 910 seyirciyle yeni rekorun sahibi oldu ![]() Yönetmen Sorak’ın Değerlendirmesi "Vizontele"nin yönetmenliğini Yılmaz Erdoğan’la birlikte yapan Ömer Faruk Sorak, çektikleri filmin Türk Sinema tarihinin izleyici ve hasılat rekorunu kırmasının "güzel bir şey" olduğunu belirterek, "Umarım önümüzdeki 87 yıl, filmlerin yapmış olduğu hasılat değil de yurtdışında başarıların kazanıldığı bir süreç yaşanır" dedi ![]() Sorak, "Türk Sineması, 87 yıl kendi kabuğunda büyüdü ve gelişti ![]() ![]() ![]() Sorak, Türk Sineması’nda, ticari kaygıların dışına çıkılarak sinemaya hak ettiği değerin verilmesi gerektiğini vurgulayarak, "Ayrıca, önümüzdeki süreçte sinema endüstrisinin gelişerek, büyük bir sektör haline gelmesi gerekir" dedi ![]() |
![]() |
![]() |
|