Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Sinema, Müzik & Online Videolar > Müzik Tutkunları

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bağlama, tavırları

Bağlama Tavırları

Eski 10-14-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Bağlama Tavırları




Geleneksel bağlama icrasında tavır, düzenli tezene hareketlerine verilen addır Ritmik yapıyı güçlendiren ve dinamik bir duyumsal yoğunluk sağlayan tavırlar, türkü boyunca düzenli devam edebileceği gibi yer yer de uygulanabilirBağlama da her yörenin ayrı bir tezene vuruşu vardır Bu vuruşların hepsi ayrı ayrı o yörenin tavrıdırBunlar çeşitli vuruş kombinasyonlarının bileşiminden oluşur Örneğin mızrap alttan vurulur ya da çekilir ya da üst tele taktırılır Yalnız tavırlar tamamen birbirlerinden ayrılmazYöreye göre benzerlikler gösterebilirÖrneğin: Kayseri tavrı sürmeli tezenesi ile birkaç senkoplu tezeneden ibarettir Aynı örneği, Konya tavrı için de verebiliriz Zeybek tavrının sonuna, bağlamanın üst telinin taktırılması ile Konya tavrı oluşturulur

Yalnız çok önemli bir nokta var ki bu da tavırların her bağlama düzeninde çalınamamasıdırB yüzden herhangi bir yörenin türküsü icra edileceği zaman öncelikle akordu ve daha sonra türkünün tavrı ile çalınmasına dikkat edilmelidir Bazı bağlama tavırları şunlardır Bazen bu ses yerine bir es de eklenebilir Daha sonra gelen tezeneler ise çalınacak nota ile tekrar karar sesinin duyurulması şeklindedirBu tavrın en önemli özelliği tezenenin aşağıdan yukarı doğru bütün telleri tarayarak çıkmasıdır Karşılama ve Silifke tavırlarına benzemesine karşılık, vuruşların süratleri açısından farklılık gösterir Karşılama mızrabında ilk vuruş üst ve orta tellerin taranmasından sonra, tezene alt telde hareketini tamamlar Azeri tezenesinde ise bu çalış yalnızca alt telde gerçekleştirilir Bazen bu tarama yerine yalnızca üst tele vurularak veya es alınarak da çalınabilirKayseri Tavrı:Bir tezene tavrı olmaktan çok yöreye has çalış şekline denirKayseri tavrı, sürmeli tezenesi ile birlikte bazı seslerden önce genellikle 32'lik seslerle beraber, sağ elin bağlama göğsü üzerinde bir daire çizilmesi ile uygulanır Bazı nota cümleleri tirilli, bazı notalar esli çalınarak oluşturulan Kayseri tavrının en önemli özelliği, esli notalarda tezenenin bir daire çizerek bu işlemi görmesidir Türküye dinamik ve belirgin bir ritim akışı sağlarKonya tavrının en önemli özelliği, bağlamanın en üst tel gurubuna (sol sesine) taktırma yöntemidir Bir zeybek tezenesinden sonra yukarı doğru sol teline taktırmadan ibarettir Duyum olarak zeybek tavrının aynıdır Fakat görsel olarak zeybek tavrının yön itibarı ile tam tersidir Silifke yöresi türkülerinin metronomunun hızlılığı nedeni ile genellikle alt tel kullanılarak icra edilirEn baştaki * temel tezene tavrıdır



Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.