10-14-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Halk Müziğinde Tavır
Halk müziğinde tavır
Ayrıntılı bir şekilde incelendiğinde, bu tektipleşmenin, “tavır”dan uzaklaşmayla başladığı hemen fark edilecektir Peki nedir, halk müziğindeki “tavır”? Halk müziğinde “tavır” neden bu kadar önemlidir? Tavır, aslında, enstrümanın çalış tekniğinden söyleme tekniğine kadar bir yörenin bütün inceliklerini karşılayan bir kavramdır Ancak halk türkülerinin etkin enstrümanı olan bağlama açısından kullanıldığında, çalınan türkünün icrası için kullanılan tüm teknikleri ifade eder Bağlama için tavır daha çok “tezene”nin çalış tekniğiyle ilgilidir
Tavırlı çalış, ezgiye aynı zamanda bir ritim öğesinin katılmasını sağlar Tavırlı çalış tekniği, belirli bir yöre müziğini çalmada usta müzisyenlerin kullandıkları tekniklerinin benimsenmesi yoluyla yaygınlaşmıştır Geleneksel halk türkülerine bakıldığında, belirli bir yöreye ait türkülerin hemen hemen aynı mızrap vuruşlarıyla çalındığı hemen fark edilecektir Bu anlamda, bağlamadan söz edildiğinde ilk akla gelen Arif Sağ, Talip Özkan, Nida Tüfekçi, Neşet Ertaş gibi ustaların farklı yörelere ait ezgileri çalış teknikleri de, yöre tavırları hakkında yeterince bilgi verecek niteliktedir
|
|
|