10-14-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bağlamada Düzen Sistemi Hakkında..
Bağlamada Düzenler Türklerin en yaygın sazı olan bağlama, Anadolu'nun çeşitli yörelerinde, çok değişik akortlarla yani düzenlerle çalınmaktadır Zaten bağlama ailesinde ''düzen'' sözcüğü, tellerin akort edilmesi anlamında kullanılmaktadır Çok bilinen ve yaygın olan kara düzenin (bozuk düzen) yanı sıra son yıllarda yaygınlaşan ''bağlama düzeni'' en çok bilinen ve kullanılan iki düzendir Bunların dışında, çeşitli yörelerde, çeşitli adlandırmalarla pek çok düzen vardır Bugüne kadar tespit edilen başlıca on dokuz düzen aşağıda belirtilmiştir
Tablodan görüleceği gibi, bağlamadaki üç grup (alt-orta-üst) telin değişik seslere çekilmesi ile kullanılmaktadır Çok bilinen ve yaygın olan kara düzenin (bozuk düzen) yanı sıra son yıllarda yaygınlaşan ''bağlama düzeni'' en çok bilinen ve kullanılan iki düzendir Bunların dışında, çeşitli yörelerde, çeşitli adlandırmalarla pek çok düzen vardır Bugüne kadar tespit edilen başlıca on dokuz düzen aşağıda belirtilmiştir Tablodan görüleceği gibi, bağlamadaki üç grup (alt-orta-üst) telin değişik seslere çekilmesi ile değişik düzenler ortaya çıkmaktadır On dokuz düzenin hepsinde alt teller ''La'' sesi kabul edilip, diğer teller buna göre belirlenmektedir
Düzenlerin Adı
Seslerinin Adı ve Yeri
Alt Teller-OrtaTeller-ÜstTeller DİZİLİŞ AŞAĞIDAKİ GİBİDİR
ABDAL DÜZENİ-LA LA SOL LA
CEMAŞİRAN DÜZENİ-LA LA FA FA
BAĞLAMA DÜZENİ-LA RE Mİ Mİ
BOZUK(KARA) DÜZEN-LA RE SOL LA
ÇARGAH DÜZENİ-LA RE SOL Sİ
EVİÇ DÜZENİ-LA Sİ SOL Sİ
HÜSEYNİ DÜZENİ-LA LA Mİ LA
HÜZZAM DÜZENİ-LA LA FA#FA#
KAYSERİ DÜZENİ-LA Mİ LA LA
KÜTAHYA DÜZENİ-LA RE RE RE
MİSKET DÜZENİ-LA RE FA# FA#
MÜSTEZAT DÜZENİ-LA RE FA FA
RAST DÜZENİ-LA DO SOL DO
SABAHİ DÜZENİ-LA DO LA LA
SEGAH DÜZENİ-LA RE Sİ Sİ
ŞUR DÜZENİ-LA Mİ Sİ LA
ÜMMİ DÜZENİ-LA LA RE LA
YEKSANİ(IRIZVA) DÜZENİ-LA RE LA LA
ZİRGÜLE DÜZENİ-LA FA SOL SOL
|
|
|