Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Sinema, Müzik & Online Videolar > Müzik Tutkunları > Şarkı Sözleri

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
münir, nurettin, selçuk, sözleri, şarkı

Münir Nurettin Selçuk Şarkı Sözleri

Eski 10-14-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Münir Nurettin Selçuk Şarkı Sözleri




1901'de İstanbul'un Sarıyer semtinde doğdu Doğum tarihi için çeşitli kaynaklarda 1899, 1900, 1902 tarihleri de gösterilmiştir Divanı Hümayun muavini ve Darülfünun ilahiyat Şubesi muallimlerindcn Mehmed Nuri Bey ile Fatma Hanife Hanımın oğludur On beş yaşında Darü'lFeyzi Musiki Cemiyeti'ne öğrenci olarak girdi; üç yıl sonra da, hanendelerinden biri olduğu bu topluluğun konserlerine çıktı 1907'de Soğukçeşme Askerî Rüşdiyesi'ni bitirip Kadıköy Sultanî'sine yazıldı Aynı yıl Darülelhan'a da girdi, Zekaizade Ahmed Efendi'den dört yıl ders aldı Daha sonra Ali Rıfat Bey'in (Çağatay) başkanlığındaki Şark Musiki Cemiyeti'ne girdi; kurucuları arasında da yer aldığı bu dernekteyken Bestenigar Ziya Bey'dcn birçok fasıl meşk etti Genç Münir Nurettin ilk kez Şark Musiki Cemiyeti'nin konserlerinde solist olarak parladı Askerlik görevi sırasında, 1923'te mülazım (teğmen) rütbesiyle Muzikai Hümayun'a girdi; Cumhuriyet'in ilanından sonra da Riyaseti Cumhur Heyeti'nde üç yıl görev aldıktan sonra ayrıldı Aynı yıl Sahibinin Sesi plak şirketi adına Paris'e giderek iki yıl ses tekniği dersleri aldı Dönüşünde, 22 Şubat 1930 gecesi, Beyoğlu'ndaki Fransız Tiyatrosu'nda kemanî Nubar Tekyay, kemençeci Ruşen Kam, tanburî Mesut Cemil ve kanunî Artaki Candan'ın sazları eşliğinde yepyeni bir anlayışla ilk sahne konserini verdi Bunu öteki konserleri izledi Mikrofon kullanmadan, ayakta okuyarak verdiği bu konserlerde ortaya koyduğu icra üslubu ve tekniği solo icrada bir dönüm noktası oldu, yeni ufuklar açtı O zamana kadar bu tür bir okuyuşla modern bir konser salonu düzeni içinde konser veren olmamıştı Türk musıkisi daha önce hep küçük mekanlarda, özel musiki meclislerinde oturan hanendelerce icra edilirdi

Münir Nurettin 1920'lerin ilk yıllarından başlayarak uzun yıllar düzenli olarak plak doldurdu Sahibinin Sesi, Orfeon Record, Polydor, Odeon, Pathe şirketleri için doldurduğu plaklar onun zamanla çok geniş bir dinleyici kitlesine ulaşmasını sağladı Selçuk 1953'te İstanbul Belediye Konservatuvarı'na üslup ve teganni öğretmeni olarak atandı Ertesi yıl konservatuvarın icra heyeti şefliğine getirildi Bu tarihten 1976'ya kadar, yirmi iki yıl boyunca üç yüz civarında konser yönetti Çok geniş bir ilgi gören bu konserlerin verildiği yıllar icra heyetinin en parlak dönemidir Selçuk icra heyeti şefliğine getirildiği yıl, İstanbul radyosunda müşavirlik görevi de üstlendi Üç yıl süren bu görevi sırasında stajyerlere ders verdi; gerek konservatuvarda, gerekse radyoda hoca olarak pek çok okuyucunun yetişmesinde emeği geçti Bir eğitmen ve öğretmen olarak da kendisinden sonraki kuşaklar üzerinde derin izler bıraktı, İstanbul Radyosu ve İcra Heyeti için yazdığı notalarla da musiki kütüphanesini zenginleştirdi Selçuk, Mısır, Irak, Suriye, Macaristan, Avusturya ve İngiltere'de konserler verdi Mısır'da bulunduğu sıralarda Ümmü Gülsüm ve Abdülvahap ile dostluklar kurdu, bu çok ünlü sanatçıların takdirlerini kazandı Münir Nurettin Selçuk 27 Nisan 1981'de öldü; mezarı Bebek'teki Aşiyan Mezarlığı'ndadır

Selçuk yirminci yüzyıl Türk musikisinin en önde gelen birkaç sanatçısından biridir Türk musikisinin konserler, taş plaklar ve radyo yayınları ile izlenebilen icra tarihi içinde onun kadar etkili olmuş bir başka hanende daha gösterilemez Öyle ki, bu yüzyılın icra tarzları "Münir Nurettin'den önce" ve "Münir Nurettin'den sonra" ayırımıyla değerlendirilebilir ancak İcraya en önemli katkısı, daha çok hafızlara özgü olan "gaygaylı" okuyuş tarzını büyük ölçüde temizleyerek yerine daha sade, daha "düz" bir okuyuş getirmesidir Gerçi gırtlak nağmelerini o da kullanmıştır; ama bunlar eski hanendelerinkine göre çok sade ve düz nağmelerdir Selçuk eski geleneğe özgü bu gırtlak süslemelerini yeni bir anlayış, zevk ve teknikle, büyük bir ustalık göstererek kullanmıştır Sözgelimi, sazlara özgü çarpmaları çok güzeldir Selçuk özellikle Paris'te ses tekniği eğitimi görüp yurda döndükten sonra üslubunu gitgide olgunlaştırıp mükemmelleştirdi Nefesini, sesinin tiz ve pest bölgelerini çok iyi kullandı; göğüs ve kafa seslerinden birbirine geçişleri ustaca, belli etmeden gerçekleştirdi Nefes hareketlerini ezgi cümlelerinin gerektirdiği biçimde ayarladı; sesinin rengini, tınısını da icra şekline çok iyi yansıttı Hiç zorluk çekmeden, birbirinden farklı akortlarla da aynı güzellikte okuyabiliyordu Gerek Osmanlı Türk musikisinin yapısını, gerekse eski icrayı çok iyi bilen bir sanatçı olarak, getirdiği bütün yenilikleri bu musikinin aslından uzaklaşmadan gerçekleştirdi; eski ile yeniyi kaynaştırdı, böylece yeni bir üslup geliştirdi Selçuk inanılmaz derecede geniş bir repertuarı olan bir musiki adamıydı Sadece doldurduğu plaklara bakmak bile repertuar bilgisi hakkında yeterli bir fikir verir, repertuarındaki eserlerin de en asil şekillerini öğrenmiş, hatta bunlardan bir kısmım notaya almıştı Yönettiği korolara da, klasik eserlerin en sağlam kaynaklardan öğrendiği şekillerini okuturdu Onun gibi bir ses üstadının repertuar bilgisini icrasına yansıtması da pek tabiîydi Selçuk hemen hemen bütün beste şekillerindeki eserleri okuyabilen bir yorumcuydu Kar, karçe, murabba beste, nakış, ağır semai, yürük semai, şarkı, türkü, koşma, gazel gibi dindışı; mevlevî ayini, durak, tevşih, ilahi gibi dinî beste şekillerindeki pek çok eseri konserlerinde ve plaklarında okumuştur Birbirinden farklı bütün bu musiki şekillerindeki klasik eserleri; o beste şekillerinin gerektirdiği biçimde, son derece sanatkarane bir üslup, tavır ve eda ile yorumlamıştır Örneğin, kendisinden önceki birçok gazelhan, mevlid gibi gazel okur, dinî musikiye özgü üsluptan pek kurtulamazdı Selçuk ise, gazel ile mevlidi üslup yönünden ayırt etme kaygısını duymuş, böylece gazeli dindışı bir üsluba kavuşturmuş, bu üslubuyla da çok değerli bir gazelhan olarak kendini kabul ettirmiştir Selçuk getirdiği bütün bu yeniliklerle musikinin icrasına bir yorum derinliği de getirmiş oluyordu Onun yorumundan hiç etkilenmemiş solist yok gibidir Selçuk'un musiki başarılarından söz ederken, onun yetişmesinde payı olan iki değerli musıkişinasın bu başarıdaki payını vurgulamak gerekir Üstadın hocalarından biri Üsküdarlı Bestenigar Ziya Bey'di Ziya Bey geleneğin icra üslubunu çok iyi özümlemiş gerçek bir "femi muhsin", yani eski musikinin güzelliklerini bilen ve öğretebilen "ihsan edici, güzel bir ağız"dı Nitekim, Selçuk'tan başka pek çok değerli musikişinasın da yetişmesinde büyük emeği geçmiştir onun İcranın bu yüzyılda büyük bir atılım göstermesini sağlayan, musıki zevki çok gelişmiş bir sanat adamıydı Üsküdarlı Ziya Bey Selçuk'un öteki hocası olan Zekaizade Ahmet Efendi ise klasik repertuar bilgisi yönünden erişilmesi güç bir musiki adamıydı Selçuk ondan geçtiği fasıllarla hem repertuarını genişletmiş, hem de eski eserlerin en asil şekillerini öğrenmiştir Selçuk sesinin güzelliğini uzun süre muhafaza edebilmiş bir sanatçıdır Sesinin lezzeti altmışlı yaşlarında iken bile kaybolmamıştı Yetmiş yaşını geçtikten sonra bile konserler vermiş, plaklar doldurmuştur Sesine ve sağlığına çok özen göstermesi, ses tekniği bilgisi, sanat heyecanını hiçbir zaman yitirmemesi ve sağlığı elverdiği sürece musıkiden kopmaması onun uzun bir musıki ömrü olmasını sağlamıştır Selçuk sesini bir saz gibi kullanabilen eşsiz bir hanendeydi Yirminci yüzyılda icra açısından büyük bir atılım gösteren Türk musıkisinde bu başarının ilk doruk noktası Tanburî Cemil Bey, ikincisi ise Münir Nurettin Selçuk'tur Yahya Kemal'in dediği gibi, Tanburî Cemil'in sazla ifade ettiğini Selçuk sözle ifade etmiştir Kısacası, Cemil Bey'in plakları gibi Münir Bey'in plakları da tekrar tekrar dinlemekle, incelemekle, taşıdığı musıki nitelikleri üzerinde uzun uzadıya durmakla değerlendirilebilecek zenginlikler sunuyor Bülent Aksoy



Alıntı Yaparak Cevapla

Münir Nurettin Selçuk Şarkı Sözleri

Eski 10-14-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Münir Nurettin Selçuk Şarkı Sözleri




Kalamış - Münir Nurettin Selçuk

Yok baska yerin lütfü ne yazdan ne de kistan
Yok baska yerin lütfü ne yazdan ne de kistan

Bir tatli huzur almaya geldik Kalamistan
Ah Kalamistan

Yok zerre teselli ne gülüsten ne bakistan
Bir tatli huzur almaya geldik Kalamistan
Ah Kalamistan

Istanbulu sevmezse gönül aski ne anlar
Aski ne anlar
Düssün suya yer yer erisin eski zemanlar
Eski zemanlar
Sarsin bizi aksamda sarap rengi dumanlar
Sarap rengi dumanlar
Bir tatli huzur almaya geldik Kalamis'tan
Ah kalamistan

Of off fethettiniz ay parlayarak sen gülerekten
Gündüz koya sen gel gece kalsin a yanimda of of
Ses çikmiyor artik ne kürekten ne yürekten
Emret güzelim istedigin sarkiyi emret of of
Bir tatli huzur almaya geldik Kalamistan
Ah Kalamistan


Alıntı Yaparak Cevapla

Münir Nurettin Selçuk Şarkı Sözleri

Eski 10-14-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Münir Nurettin Selçuk Şarkı Sözleri




Gülyüzünde Göreli - Münir Nurettin Selçuk

gülyüzünde göreli zülfü semen sây gönül
kara sevdâya yerler bî-ser-ü bî-pây gönül
dimedimmi sana dolan mânâ hây gönül

vây gönül,vây bu gönül, vây gönül ey vây gönül
yar yeleleli, dost yeleleli,yeleli ya lâ yaleli dost

bizi hâketti hevâ yoluna sevdâ nidelim
pâyimâl eyledi ol zülf-ü semen-sây nidelim
kul edinmez ki güzeller bizi illâ nidelim






Alıntı Yaparak Cevapla

Münir Nurettin Selçuk Şarkı Sözleri

Eski 10-14-2012   #4
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Münir Nurettin Selçuk Şarkı Sözleri




Aheste Çek Kürekleri - Münir Nurettin Selçuk

Aheste çek kürekleri mehtap uyanmasin
Bir alemi hayale dalan ab uyanmasin
Agus-u nevbaharda habidedir cihan sürsün sabah-i hasre kadar hab uyanmasin
Dursun bu musiki semavi içinde saz leyl-i tarabda bir dahi mizrab uyanmasin aman

Ey gül sükuta varmayi emreyle bülbüle
Gülsende mest-u zevk olan ahbab uyanmasin
Degmez Kemal uyanmaya ikmal-i ömriçün aman
Varsin bu uykudan dil-i bi-tab uyanmasin ah uyanmasin






Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.