![]() |
Şanlıurfa Yöresi Kadın Takıları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Şanlıurfa Yöresi Kadın TakılarıŞanlıurfa yöresi kadın takıları Şanlıurfa yöresi kadın takıları ŞANLIURFA YÖRESİ KADIN TAKILARI Şanlıurfa yöresi kadın takılarının tarihçesi Neolitik ve Tunç çağlarına kadar uzanmaktadır ![]() ![]() Şanlıurfa'da kadın takılarının genel adı "Hışır"dır ![]() ![]() ![]() Urfa kızlarının hışırsız gelin gitmeyişlerini dü*ğünlerde söylenen şu mani en güzel şekilde dile ge*tirmektedir Masa üstünde bekmez Bu bekmez bize yetmez Şu Urfa'nın kızları Hışırsız gelin getmez Şanlıurfa yöresi kadın takıları günümüzde kul*lanılan malzeme ve şekil bakımından merkez ilçe Siverek-Suruç-Bozova-Hilvan ve Harran yöreleri olmak üzere başlıca üç bölgede değişik özellikler gösterirler I ![]() Kuyumculuk sanatı Şanlıurfa'nın en eski el sa*natlarındandır ![]() ![]() ![]() Şanlıurfa'nın en eski kuyumcu ustalarının Halepli oldukları söylenmektedir ![]() ![]() Gerdanlıklar Başlıca gerdanlık çeşitleri şunlardır: Telkâri akıtmalı gerdanlık hasırlı gerdanlık incili telkâri gerdanlık haplı gerdanlık elmas gerdanlık (Urfa işi değildir ancak çok yaygın olarak kullanılmakta*dır ![]() ![]() Kolyeler Frenk bağı koruklu kolye incili kolye akik kolye oymalı piramit kolye taşlı kolye kordon ![]() Boyuna takılan gerdanlık ve kolye çeşitleri ya*nında ayrıca "Kelep" (inci) büyük bir öneme sahip*tir ve çok yaygın olarak kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() Bilezikler Tahta bilezik ahıtma bilezik (telkâri kapaklı ya*rım ahıtma düz kapaklı yarım ahıtma oymalı ahıtma şımra zencirli ve telkâri kapaklı ahıtma ol*mak üzere dört ayrı çeşidi vardır) fişenkli bilezik incili telkâri bilezik haplı bilezik yıldızlı bilezik taşlı bilezik şebikli bilezik burma bilezik (Türkiye genelinde yaygındır) liralı burma bilezik çift çak*malı bilezik yılanlı bilezik fıstıklı bilezik parparalı bilezik urubiyeli bilezik ayneli bilezik ![]() Bunlardan fişenkli bilezik aslında Van işi olup Urfa'da çok tutunmaktadır ![]() ![]() Yüzükler Yüzükler gerdanlık ve bileziklerle birlikte ta*kım olarak kullanıldıklarından çeşitleri de bunlara göredir ![]() Başlıca çeşitleri; Telkâri yüzük haplı yüzük ko*ruklu yüzük taşlı yüzük incili telkari yüzük par*paralı yüzük vs ![]() Küpeler: Bunların da çeşitleri gerdanlık ve bile*ziklere göredir ![]() ![]() ![]() İğneler: Urfa'da "Dal-Gögüs Dalı" olarak adlandırılan iğ*nelerin başlıca çeşitleri şunlardır ![]() ![]() Kemerler: Frenkbağı kapaklı kemer liralı kemer telkâri kemer ![]() II ![]() Bu yörelerde daha değişik kullanım yerleri olan ve değişik adlarla anılan gümüş ya da altın taklidi takılar kullanılmaktadır ![]() Bunların başlıcaları şunlardır: Tepelik: Başa takılan tacın (fes) üzerine tutturu*lur ![]() ![]() ![]() Üçkor: Fesin alt kısmına alından yukarıya takı*lır ![]() ![]() Levzik: Üçkor göbeğinin altına takılır alına doğru sarkar ![]() Reşme: Fesin iki yanına takılır ![]() ![]() Gerdanlık: Levziklerin bir zincir üzerinde sıra*lanmasından meydana gelmiş çeşitleri olduğu gibi haplı salkımlı ve akik çeşitleri de vardır ![]() Tasma (Beğnik): Boğaza takılır ![]() ![]() Küpe: Hilâl şeklinde ve alt kısımları saçaklı mo*delleri yaygındır ![]() Frenkbağı: Ortası fiyong şeklinde yanları geniş zincirlidir ![]() ![]() Hamaylı: Üzerinde ayet ya da duaların yazılı ol*duğu kağıtları muhafaza eden bu takıların silindir biçimli telkâri olanlarının yanında çok ince sigara tabakası şeklinde kapaklı olanları da vardır ![]() ![]() Göğüslük: Yuvarlak şekilde göğsün şekline göre biraz bombeli ve telkâri süslemelidir ![]() ![]() Kemer: Telkâri olarak gümüşten yapılır ![]() ![]() Bilezik: Telkâri süslemeli ve menteşeli (tahta bi*lezik) olan tipleri yanında uç kısımları yılan başı şeklinde kalın yuvarlak gümüşten olanlar da var*dır ![]() Hızma: Buruna takılır ![]() ![]() Halhal: Bilezik şeklinde ayak bileklerine takılır ![]() ![]() Saç Koru: Arkadan başın üzerine takılarak omuzlara kadar sarkan bu takı saç görünümünü veren siyah ipekten yapılmıştır ![]() Saç ığnesi: Saç korunun alt kısmına takılır ![]() Enselik: Başın arkasıda sağlı sollu olarak saç ko*runun üzerine takılır ve enseye doğru sarkar ![]() ![]() Maşallah: Alına takılıdır ![]() ![]() III ![]() Harran yöresinde baş üzerinde takı kullanılma*yıp hızma küpe bilezik ve kemer türünde takılar kullanılmaktadır ![]() ![]() ![]() Harran yöresinin başlıca kadın takıları şunlardır: Hizem: Burna takılır ![]() ![]() Verdine: Hızmanın sabit biçimidir ![]() ![]() Hınnegiy: Altın gümüş boncuk ya da karanfil*den yapılan bu takı boyuna takılır ![]() Lebe: Şerit veya ipe takılan bele kadar sarkan bir takıdır ![]() ![]() Zincir: Gümüşten yapılmış olup iki-üç kor (sıra) halinde boyuna takılır ![]() Suver: Bilezik çeşididir ![]() Hatem: Yüzük Hücuz: Halhal Dıllee: Çocukların perçemine takılır ![]() ŞANLIURFA'DAKİ HIRİSTİYANLIK DÖNEMİNDE YAPILAN YAPILARI Hıristiyanlığın devlet dini olarak dünyada ilk kabul gördüğü yer olan Şanlıurfa'da dünyanın en görkemli kiliseleri inşa edilmiş ancak bunlardan V ![]() ![]() Deyr Yakub (Yakub Manastırı) İl merkezindeki Eyyub Peygamber makamının 4 km ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük yapının kuzeyindeki dikdörtgen planlı üç katlı anıt mezarın doğu cephesindeki pencerenin altında yer alan iki satır kitabenin üst satırı Grekçe alt satırı Süryânicedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük mezarın zemin kattaki güney arcosolium kemerinin kilit taşına işlenmiş olan haç rozetinden burasının Hıristiyanlık döneminde de kraliyet ailesi tarafından mezar olarak kullanıldığını kanıtlamak*tadır ![]() Ayrıca halk arasında Yakub Peygamber'in bu*rada kaldığına ve Deyr Yakub adının bundan do*layı verildiğine inanılmaktadır ![]() Tella (Viranşehir) Martyrionu Bizans dönemi Hıristiyanlık yapılarının Şanlıurfa bölgesindeki en büyük örneklerinden olan oktogonal (sekizgen) planlı bu yapının 34 ![]() ![]() ![]() ![]() Büyük bir nekropolün ortasına inşa edildiği an*laşılan bu yapının önemli bir aziz için Martyrion (şehitlik) olarak IV ![]() ![]() ![]() ![]() Kalıntılar arasında bulunan çok sayıdaki mozaik tanesinden yapının zengin mozaik süslemeli ol*duğu anlaşılmaktadır ![]() Aziz Stefanos Kilisesi Bu kilise miladi 435 veya 436'da ölen Piskopos Rabbula tarafından eski bir Sinagog'dan dönüştü*rülmüştür ![]() ![]() Aziz Stefanos Kilisesi'nin avlu duvarları Yıldız Meydanı ve Karanlık Kapı Sokağı'na açılan avlu kapıları cami avlusundaki bazı sütun ve sütun baş*lıkları günümüze kadar ulaşmıştır ![]() Aziz Petrus ve Aziz Paulus Kilisesi Şehrin Ellisekiz Meydanı yakınındadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç nefli bazilikal planlı yapının çapraz tonoz*larla örtülü nefleri sütun dizileri ile ayrılmıştır ![]() Bu tarihi yapı Urfalı Süryâniler'in 1924 yılında Halep'e göç edişlerine kadar kilise ve okul olarak kullanılmıştır ![]() İç mekâna giriş kapısı üzerindeki Süryânice inşa kitabesinin tercümesi şöyledir: "Bütün dünya sana tapar diz çöker ve her dil adına şükreder ![]() ![]() ![]() ![]() 1924 yılında Tekel İdaresi'ne verilen kilise Tütün İşleme Fabrikasına dönüştürülmüş sonraki yıllarda şaraplık üzüm deposu olarak kullanılmış*tır ![]() ![]() ![]() Restorasyon sonrasında bir müddet Halıcılık Kursu Atölyesi olarak kullanılan bu tarihi yapının Gençlik Kültür Merkezi'ne dönüştürülmesi için 2002 yılında İl Özel İdaresi ve GAP İdaresi tarafın*dan müşterek bir projeye başlanılmıştır ![]() Rahibeler Kilisesi (Rahibeler Evi) Ellisekiz Meydanı Şeyh Safvet Tekkesi'nin do*ğusundaki çıkmaz sokak içersinde yer alan bu ki*lise plan itibariyle avlulu bir Urfa evini andırır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çardak Manastırı Deyr Yakub'un kuş uçuşu 1 km ![]() ![]() ![]() ![]() Norhut Kilisesi Halfeti ilçesi Norhut Köyü'ndeki bu kilise V ![]() ![]() ![]() Şanlıurfa il merkezinde Aziz Petrus-Aziz Paulus Kilisesi ve Rahibeler Kilisesi'nden başka; Aziz Havariler Kilisesi (Fırfırlı Kilise) Aziz George Kilisesi ve Büyük Kilise olmak üzere Osmanlı dö*neminden kalma 3 kilise daha günümüze ulaşmış*tır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|