Prof. Dr. Sinsi
|
Mersin Ekonomisi
Mersin Ekonomisi
Mersin Ekonomisi
İçel Türkiye’nin her bakımında en gelişmiş illerinden biridir Bu gelişmenin başta gelen sebepleri topraklarının çok verimli olması, sanâyi bakımından ileri durumda bulunması, mâden bakımından zengin oluşu, Mersin limanının faaliyeti ve Mersin petrol rafinerisinin bulunuşudur Gayri sâfi hâsılanın (Brüt gelirin) % 40’ı sanâyi, % 30’u tarım ve % 10’u ticâret sektöründen elde edilir İçel her yönüyle zengin bir ilimizdir Yurdumuzda çokyönlü, gelişmeye elverişli bölgelerden biri de İçel’dir
Tarım: Faal nüfûsun çoğunluğu tarım sektöründe çalışır Tarım (bitkisel) yapılan topraklar % 25’tir
İçel’de yetişen tarım ürünleri çok çeşitlidir En çok tahıl ekimi yapılır Tarım ürünleri seneden seneye artmaktadır Elde edilen başlıca tarım ürünleri, buğday, arpa, çavdar, pirinç, nohut, mercimektir Sanâyi ürünlerinden en çok pamuk yetişir Ayrıca yerfıstığı ve susam yetiştirilir İçel ilinde her çeşit sebze ekilir Domates, biber, patlıcan, fasulye, kabak, bakla, bamya, hıyar, ıspanak, lahana, marul, soğan ve karnabahar, yetiştirilen başlıca sebzelerdir Seracılık oldukça ilerde olup,Antalya’dan sonra en çok sera alanı İçel’de bulunur Turungçiller bol miktarda yetişir Üzüm, keçiboynuzu, zeytin, nar, muz, incir, erik, bâdem ve kayısı yetiştirilen diğer meyvelerdir Kavun, karpuz da oldukça fazla ekilir İçel ilinde modern tarım araçları kullanılır, geniş ölçüde gübreleme ve sulama yapılır İçel Türkiye’nin tahıl, meyve ve sebze ambarlarından biridir Türkiye’nin dört bucağına turfanda sebze vemeyve İçel’den gider İçel, yalnız pamuk ambarı değil turfanda sebze ve meyve ambarıdır
Hayvancılık: Hayvancılık dağlık bölgede ve yaylalarda yapılır Arâzinin % 15’e yakını çayır ve mer’alık olmasına rağmen hayvan mal varlığı fazla değildir Arıcılık gelişmiştir Balıkçılık: Akdenizde geniş sâhilleri olmasına rağmen,balık üretimi iki bin tondan biraz fazladır Mut’ta alabalık üretme çiftliği vardır Tarsus,Berdan ve Tragon çayları tatlısu balıkları ile doludur İçel balıkçılık için çok müsâittir
Ormancılık: Mersin ili orman bakımından çok zengindir Asırlar önce İçel tamâmen ormanlarla kaplıydı Günümüzde ise arâzinin % 55’i orman ve fundalıklarla kaplıdır Anamur’dan Tarsus’a kadar kıyı kuşağı fundalıklarla (makilerle) kaplıdır Makiler arasında “Delice” denilen yabâni zeytin ve fıstık çamları bulunur Maki kuşağından 2200 m yüksekliğe kadar sık ağaçlı ormanlara, daha yükseklerde bodur ve seyrek ormanlara rastlanır 600 m yüksekliğe kadar olan ormanlarda meşe, sakız, tespih, mersin ve sandal ağaçları bulunur Daha yükseklerde çeşitli çam türleri, köknar ve sedir ağaçları fazladır Ormanların kapladığı saha 785 bin, fundalık alan ise 100 bin hektardır Ormanlardan her sene 3500 ton reçine ve 250 bin m3 sanâyi odunu elde edilir
Mâdenleri:İçel mâden bakımından da zengin sayılır Krom, bakır, demir, kuvarsit, alüminyum, barit ve dolamit çıkarılır ve bir kısmı Mersin limanından dış ülkelere ihraç edilir
Sanâyi:İçelAkdeniz bölgesinde Adana’dan sonra, sanâyi sektöründe en çok gelişmiş bir ildir Başlıca sanâyi kuruluşları şunlardır:Anadolu Tasfiyehânesi (Rafineri) A Ş (ATAŞ)Senelik kapasitesi 5 milyon tona yakındır Çukurova Sanâyi İşletmeleri A Ş , Akdeniz Gübre Sanâyii A Ş ,Çimento Sanâyii ve TicâretA Ş (ÇİMSA), Anadolu Çam Sanâyii A Ş , Plâstik Sanâyii ve Ticâret A Ş , Soda Sanâyii A Ş , Mustafa SamanÇelik Döküm Makinaları Sanâyii A Ş , AkdenizTuğla Beton Boru Fabrikası, Nârenciye Ambalaj Fabrikası, Kâğıt ve Karton Fabrikası, meyve suyu fabrikaları, mobilya atölyeleri,Çukurova İplik Dokuma Fabrikası, Çukurova Çırçır Pres Fabrikası, Sabun ve Deterjan Fabrikası, Yapıştırıcı Fabrikası, Buzdolabı Fabrikası, Akfa Akümülatör Sanâyii, Metal Kapak Fabrikası, Oska Profil Eşya Fabrikası, Güneş Isıtıcı ve Çelik Büro Sanayii, Treyler Îmâlâtı,Çelik Döküm ve Makina Sanâyii
Ulaşım:İçel ili karayolu, denizyolu ve demiryolu ulaşımı bakımından çok müsâittir Adana Havaalanından havayolu ulaşımı bakımından faydalanır Türkiye’nin her köşesi ile ulaşım bakımından irtibâtı vardır Akdeniz sâhillerini paralel olarak kat eden E-24 karayolu Anamur, Silifke,Erdemli,Mersin ve Tarsus’tan geçer Ankara-Konya E-35 Karayolu Silifke’ye inerek E-24 karayolu ile birleşir Ayrıca kaliteli devlet yolları ile Niğde-Sivas-Kayseri; Adana-Hatay; Adana-Gaziantep-Urfa ve Kahramanmaraş-Malatya yönlerine giden yollarla bağlıdır İlçeleri köylere bağlayan yollar oldukça iyidir
İçel denizyolu taşımacılığı bakımından çok önemli bir merkezdir Bu limana senede gelen büyük gemi sayısı ortalama üç bindir Bu liman Avrupa ve ABD ile Ortadoğu arasında bir transit merkezidir Limanda 140 gemi barınabilmekte ve aynı anda 15 gemiye yükleme ve boşaltma yapılabilmektedir 1961’de yapılan limanda biri 1593 m, diğeri 3933 m uzunlukta iki mendirek uzanır 15 bin m2lik sundurmalı ve 40 bin m2’lik açık depolama alanı mevcuttur Ayrıca ToprakMahsulleri Ofisinin Silosu,Et ve Balık Kurumunun Soğuk Hava Deposu, ATAŞ’ın akaryakıt depoları ve araçlar için park yeri ve limanda 20 rıhtım vardır Mersin limanından başka Anamur,Taşucu ve Aydıncık’ta iskele; Aydıncık ve Karaduvar’da ise balıkçı barınakları bulunur İçel, yurdumuzun batı, orta ve doğu bölgelerini birleştiren demiryolu ağına bağlıdır Kütahya-Afyon-Konya istikâmetinden gelen demiryolu hattı Ulukışla’dan sonra iki kola ayrılır Güneydoğuya uzanan kol Adana-Mersin sınırını tâkip ederek Yenice, Tarsus ve Mersin’e ulaşır Bu hat daha çok yük taşımada kullanılır
|