![]() |
Tasavvufun Mahiyeti Makaleler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tasavvufun Mahiyeti MakalelerTasavvufun mahiyeti makaleler Hakkında Tasavvufun mahiyeti makaleler TASAVVUFUN MAHİYETİ TASAVVUFUN MEVZUU İlim, zâhir ilmi ve bâtın ilmi olmak üzere iki kısımdır ![]() İlm-i batın ise, zevken bilinen ilimdir; yani imanın, İslam'ın ihsanın zevk ile bilinmesidir ki, ileride göreceğimiz son ıstılahlarının medlûlünü ve tasavvufun mevzu'unu teşkil eder Tasavvuf Hakk'ın hoşnutluğunu kazanmak ve ebedî saadete ermek için nefisleri temizleme, ahlakı tasfiye, iç ve dışı tenvir, suret ve sîreti tezkiye hallerinden bahseden bir ilimdir ![]() Tasavvufun mevzuu, tahallûk (ahlaklanma) ve tahakkuktur ![]() ![]() Tasavvuf zevken bilinen bir ilimdir ![]() ![]() ![]() Nefsini bilmek, kalbini bilmek, nefsini temizlemek, kalbini temizlemek mükâşefe, müşahede, makamlar, kurb, vusûl, fena, bakâ, sekr, sahv, kabz, bast, ilham gibi hâllerdir ![]() TASAVVUFUN GAYESİ Tasavvuf, dünyanın süsünden yüz çevirmek, insanların meyl edegeldiği geçici lezzetlerden korunmak, halk ile beraber, Hakk'a yönelmektir ![]() Tasavvufun gayesi Hakk'ın rızasını kazanmak için nefisleri temizlemekten, güzel ahlak sahibi olmaya çalışmaktan, kısaca Allah ve Resûlünün ahlakiyle ahlaklanmaktan ibarettir ![]() Önceleri tasavvufun zuhûrunden maksat, ahlakı güzelleştirmek, nefsi terbiye etmek, yani nefsi dine ram, dini nefs için vicdan kılmak, nefsi dinin hükmü altına sokmak, salih ameller ve güzel ahlak ile süslenmekti ![]() Hazret-i Peygamber Efendimiz hatemü'l-enbiya olarak gönderilmelerinin sebebini kendileri bizzat şöyle buyurmuşlardır: "Ben mekârim-i ahlakı tamamlamak için gönderildim ![]() ![]() Ceset ve ruh İnsan iki hakikatten müteşekkildir: Ceset ve ruh ![]() "Rabbin meleklere: Ben, balçıktan, işlenebilen kara topraktan bir insan yaratacağım ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanın ikinci hakikati olan anâsır ve eczâ için ise: "Allah'ın katında İsa'nın durumu -kendisini topraktan yaratıp sonra (ol) demesiyle olmuş olan- Adem'in durumu gibidir"4"Allah, (İblis'e): Sana emrettiğim halde, seni secdeden alıkoyan nedir? (İblis): Beni ateşten, onu çamurdan yarattın, ben ondan üstünüm, cevabını verdi"5 mealindeki ayetler6 varid olmuştur ![]() Şimdi latîf olan ruh, kesif olan bedene girince anâsırın ruh üzerinde yaptığı te'sirler, ruhun safvet-i asliyyesine halel getirdiğinden ve insanın kemali ancak, ruhun safvetini muhafaza ile mümkün olacağından, ruhun, cismin üzerine galibiyetini te'min için alınan tedbirler, tasavvufun gayesini teşkil etmiştir ![]() TASAVVUFUN ÖZELLİKLERİ İnsanların yerine getirmesi gereken dinî hükümleri, zahirî ve batınî ameller olmak üzere iki kısımda mütalaa etmek mümkündür ![]() ![]() Zahirî hükümler, emir ve nehiy olmak üzere iki kısımdır ![]() ![]() ![]() Kalb ile ilgili hususlarda da emir ve yasaklar mevcuttur ![]() ![]() İbadet ihtiyacı İbadetler ümanımızın kemale ermesini te'min eden vasıtalardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların mezmum sıfatlardan kurtulup, güzel ahlak sahibi olmaları, kalb temizliğine bağlıdır ![]() "O gün ne mal, ne evlat, fayda verir ![]() Peygamber Efendimiz de bir hadis-i şeriflerinde: "Allah sizin maddî varlığınıza ve sûretlerinize değil, kalblerinize bakar ![]() ![]() Tasavvufî esasların hemen hepsi (sohbet, zikir, halvet ve diğerleri) tasavvuf erbabının Kitab ve Sünnet'ten iktibas ettiği hükümleri içine alır ![]() ![]() Kalbin hastalıklardan temizlenmesi Tasavvufta aslolan, kalbin çeşitli hastalıklardan temizlenerek şifa bulmasını te'min etmek, onu güzel sıfatlarla süslemektir ![]() Allah Teala'ya ulaşmanın yolları, tevbe, muhasebe, havf ve recâ gibi kalbî makamlarla; sıdk, ihlâs, sabır gibi güzel hasletlerdir ![]() ![]() Allah Teala'ya ulaşan yollarda seyretmek, salih mü'minlerin sıfatıdır ![]() ![]() İslam'da esas olan tebliğ vazifesinin büyük bir kısmı tarikat uluları tarafından yerine getirilmiştir ![]() ![]() ![]() Ulvî ve süflî insanlar Dünya yüzünde insanlar umumiyetle ulvî ve süflî olmak üzere iki kısımdır ![]() ![]() ![]() "Hak Teala, kimi hor kılarsa, onu yükseltecek bir kimse bulunmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Teala insanları çeşitli mizaç ve kabiliyette yaratmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasavvufun ve tekkelerin te'siri Tarikatler kuruluş gayeleri itibariyle cemiyete karışmış, devletlerin içtimaî, siyasî ve iktisadî hayatlarında büyük rol oynamış, insanları tek yolda (Kur'an yolu) birleştirmek istemiştir ![]() Müslümanların imanlarını güçlendirmek, olgunlaştırmak hedefine yürüyen bu teşekküller, bütün irşad vasıtalarından faydalanmayı bilmişlerdir ![]() ![]() Nefsi dine ram, dini nefis için vicdan kılmak hal ile mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefî düşünce aklî delillere dayanır ![]() ![]() ![]() Tasavvufta gaye ma'rifetullahtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasavvufta ayrıca, şeyhlik makamının manevî bir silsile ile Hazret-i Peygamber'e ulaştığını, mürid, salik ve vasıl gibi dereceleri, sohbet ve halvet gibi özellikleri, şeyh, velâyet, abdal gibi makamları, keşif ve kerameti zikredebiliriz ![]() TASAVVUFUN MENŞEİ Tasavvuf mesleğinin menşei hakkında, iştikâkında olduğu gibi çeşitli görüşler mevcuttur ![]() Tasavvufun müslümanlar arasında zuhûru, hicrî ikinci asrın ortalarına doğrudur ![]() Bugün elimizde mevcut eski tasavvuf kitaplarından sayılan "Nefehâtü'l-Üns"ün beyanına göre, sofî ismi verilen ilk zat hicrî 150 tarihlerinde vefat etmiş olan Ebû Haşim isminde bir zahiddir ![]() ![]() "Ben Ebû Haşim'i görmeden önce sofinin ne olduğunu bilmiyordum"12 demiştir ![]() Sofî ismi Peygamber Efendimiz zamanında yoktur ![]() ![]() Sofîyyenin zuhuru Peygamber Efendimiz zamanında bütün müslümanlar o'nun sohbetlerinde feyz aldıklarından, kendilerine "sahabe" ismi verilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslamiyetin ilk zamanlarında nefislerini riyazat ve zahidliğe vakfedenlere "zâhid, abid" gibi isimler verilirdi ![]() ![]() ![]() ![]() a) Fukaha ve ehl-i fetvaya mahsus olan ahkam-ı âmmedir ki, ibadât ve muamelattan ibarettir ![]() b) Tasavvuf ehline ait mücâhede, muhasebe-i nefs, bunlardan hasıl olan zevk, vecd hâletleri, bunları ifade için kullanılan ıstılâhat ve izahattır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|