Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
deniz, katamaran, teknesi

Katamaran- Deniz Teknesi

Eski 08-10-2009   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Katamaran- Deniz Teknesi



Katamaran- Deniz Teknesi


Birbirine bağlı iki gövdeden oluşan deniz teknesine katamaran denir Bu tür tekneler Pasifik Adaları'nda yüzyıllardan beri kullanılmaktadır Katamaran sözcüğü Hindistan'ın güneyinde konuşulan Tamil dilinde "bağlı ağaç" anlamına gelen kattamarara'dan gelir Üç gövdeli teknelere trimaran denir Önceleri kürekle yürütülen katamaranlar daha sonra yelkenin eklenmesiyle büyük hız kazandı





İlk katamaranlar, yükü taşıyan bir ana gövde ile, yandan buna sopalarla bağlı küçük bir şamandıradan oluşuyordu Bu şamandıra rüzgârın geliş yönünde tutulur; rüzgârın yelken üzerindeki kuvvetini dengelerdi Tekne rüzgâra doğru yol alırken (denizci terimiyle orsalarken), yön değiştirince (tramola), teknenin de yönünün 180° çevrilmesi gerekirdi Çünkü şamandıranın rüzgârın geliş yönünde kalması zorunluydu Bu teknelerin burnu ve kıçı aynı olduğu için, iki yönde de gidebiliyor, dönme anında yelken takımı da ters yöne çevrilebiliyordu

1300'lerde Polinezya kökenli Maoriler Yeni Zelanda'ya çift gövdeli kocaman kanolarla çıktılar Bu ikiz teknelerin ortasındaki yelken direğine sazdan örme büyük bir yelken çekiliyordu 18 ve 19 yüzyıllarda Avrupa'da katamarana benzer tekneler yapıldı Tek gövdeli yatlara göre çok hızlı olan bu tekneler yat kulüplerince yarışmalara alınmadıkları için yaygınlaşamadı





1950'lerden sonra plastik ve metal alaşımların ortaya çıkmasıyla katamaranlar yaygınlaştı Bu yeni gereçlerin hafifliğine karşın, çok dayanıklı ve güçlü oluşu, teknenin 25 deniz milini aşan büyük hızlarda seyredebilmesine olanak verdi Günümüzde, bir ya da iki kişinin kullandığı bu tür çok gövdeli tekneler için özel yarışlar düzenlenmektedir
Çok gövdeli teknelerle tek gövdeli tekneler arasındaki temel fark, çok gövdeli teknelerin genişlikleri sayesinde kazandıkları dengedir





Tek gövdeli tekneler bu dengeyi kazanmak için nerdeyse teknenin ağırlığının yarısına eşit omurgalar taşır Çok gövdeli teknelerde gereksiz ağırlık olmadığı için, rüzgâr kuvveti tekneyi daha hızlı hareket ettirebilir Teknenin yarması gereken su da daha az olur Böylece hız üç katına çıkabilir Katamaranların en büyük sakıncası, tek gövdeli teknelerin tersine, devrildikleri zaman kolayca düzelememeleridir Yelkenli katamaranlann yanı sıra motorlu katamaranlar da vardır İstanbul'da işleyen deniz otobüsleri yolcu taşımak için yapılmış motorlu katamaranlara örnektir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.