Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bakmak, evlenmek, kadına, niyetiyle

Evlenmek Niyetiyle Kadına Bakmak

Eski 10-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Evlenmek Niyetiyle Kadına Bakmak




Evlenmek Niyetiyle Kadına Bakmak
Hakkında Evlenmek Niyetiyle Kadına Bakmak




Evlenmek Niyetiyle Kadına Bakmak

1) Nişandan önce:
a) Genel olarak kadına bakmak:
Ergin bir erkeğin, mahremi olmayan yabancı kadının şer'an örtülmesi farz olan avret yerlerine bakması caiz değildir Bu bakışın şehvetli veya şehvetsiz olması yahut fitneye neden olacak nitelikte bulunup bulunmaması sonucu değiştirmez Kadının avret yeri el ve yüz dışındaki bütün bedenidir Ebu Hanîfe buna topuktan aşağı ayakları da ekler
Bunun delili; erkeklere ve kadınlara gözlerini haramdan sakınmalarını bildiren ayetlerle (en-Nur, 24/30, 31) kadınların örtünme esaslarını belirleyen ayetler (en-Nur, 24/31, 60; el-Ahzab, 33/33,53,59) ve Hz Peygamber'in sünnetidir Yukarıda erkekle kadının birbirine bakması ile ilgili geniş bilgi vermiştik Oraya bakılabilir Burada bir iki hadise yer vereceğiz
Allah'ın elçisi, Hz Ali (ra)'ye şöyle buyurmuştur: "Ey Ali! bakış bakışı izlemesin İlk bakış sana ait (mubah), sonraki ise sana ait değildir" (Ebu Davud, Nikah, 43; Tirmizî, Edeb, 28; Darimî, Rikak, 3; A b Hanbel, V, 351, 353,357) Başka bir hadiste şöyle buyurulur:
"Bir müslüman erkeğin gözü (mahremi veya nikahlısı olmayan) bir kadının güzelliklerine takılır da, sonra (Allah'tan korkarak) gözünü ondan sakınırsa, Allahü Teala ona ibadet ecri verir Ve o kimse kalbinde ibadetin tadını bulur" (Ahmed b Hanbel, V, 24)
Diğer yandan İslam yabancı kadına bakmayı yasakladığı gibi, onunla yalnız başbaşa kalmayı da yasaklamıştır Hz Peygamber şöyle buyurmuştur: "Sizden kim Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsa, yanında mahremi olmayan bir kadınla başbaşa kalmasın Çünkü bunu yaparsa üçüncüleri şeytan olur" (Buharî, Nikah, 111, 112; Müslim, Hacc, 424; Tirmizî, Rada; 16, Fiten, 7; A b Hanbel, l, 222, III, 339, 446) "Sakın yabancı kadınların yanına girmeyin Ensar'dan bir adam; "Ey Allah'ın Rasülü! Yanına girecek kimse kocasının (kardeşi veya amcaoğlu gibi) yakınları olursa ne buyurursunuz?" diye sorunca; Hz Peygamber "Kocanın yakınları ölümdür (felakettir)" (Buhari, Müslim, Tirmizi, Darimi, AbHanbel) buyurdular
b) Evlenme düşüncesiyle kadına bakmak:
İslam'da, erkeğin yabancı kadına bakma yasağının bir takım istisnaları vardır İhtiyaç ve zaruret durumları bulununca veya evlenme düşüncesi olunca bakma yasağı kalkar İhtiyaç ve zaruret konusunda "zaruretler sakıncalı olan şeyleri mubah kılar" prensibi uygulanır Diğer yandan zaruretler kendi miktarlarınca takdir olunur
İhtiyacın meşru kıldığı bakmaya şunları örnek verebiliriz: Evlenme niyetiyle bakma; alış-veriş, kira, borç alıp-verme, şahitlik, eğitim ve öğretim Zaruret nedeniyle meşru sayılan bakmaya ise hastalık, boğulma veya yangın gibi felaketlerle karşılaşan erkek veya kadının durumunu örnek verebiliriz Böyle bir durumda hasta kadın, uzman kadın doktor bulunmayınca erkek doktora muayene ve tedavi olabilir
Diğer yandan hangi sebeple olursa olsun yabancı bir erkeğin büro, muayenehane, ev vb yerlerde yanında bulunmak durumunda olan kadın, yanında imkan varsa bir mahremini veya üçüncü bir kişiyi bulundurmalıdır Çünkü yalnız başbaşa kalmalarda, fitneden güvende olunmaz
Evlenecek eşlerin birbirini görmesi: Bu görme iki türlü olabilir
aa) Erkek adına, bir yakınının kızı görmesi Burada, aracı kadın, dönüşte dünür gönderilmesi düşünülen kızın niteliklerini damat adayına anlatır Bu caizdir Delil, Enes b Malik (ö 91/717)'in naklettiği şu hadistir: "Hz Peygamber Ümmü Süleym (r anha)'yı, bir kadına görücü olarak göndermiş ve onun bacaklarına bakmasını ayrıca ağız kokusunun olup olmadığını anlamaya çalışmasını bildirmiştir" (Ahmed b Hanbel, III, 231; eş-Şevkanî, Neylü'l-Evtar, VI, 110 Bu hadis için bazı eleştiriler yapılmıştır İbn Hanbel hadise «münker» derken, yaygın olan «mürsel» oluşudur)
Kadın da, kendisine talip olacak erkeğe bakması için birisini gönderebileceği gibi, bizzat erkeği kendisinin görme hakkı da vardır
bb) Erkeğin bir aracı koymaksızın, evlenmek istediği kızı bizzat görmesi Onun, yüz ve beden güzelliğini anlaması için yüz, eller ve boya bakması yeterlidir Yüz güzelliğe, eller de bedenin zarafetine delalet eder
Cabir b Abdillah (ra)'ın naklettiği bir hadiste şöyle buyurular: "Sizden biriniz bir kadınla evlenmek istediği zaman, onun evlenmesini teşvik edecek niteliklerine bakabilirse baksın" Cabir şöyle diyor: "Bir cariye ile evlenmek istiyordum Gizlice onu gözetledim ve evlenmemi teşvik eden bazı özelliklerini gördüm Sonra da onunla evlendim" (Ebu Davud, Nikah, 18; Tirmizî, Nikah, 5; Ab Hanbel, III, 334, 360, II 286, 299, V, 324 Hadisin ravileri sika (güvenilir) olup, Hakim, hadisin sahih olduğunu ortaya koymuştur)
Mugîre b Şu'be (ra) bir kadınla evlenmek istiyordu Hz Peygamber ona; "Git ve onu gör Çünkü görmek, birbirine ısınmanız için daha iyidir" (Müslim, Nikah, 74,75; Tirmizî, Nikah, 5; İbn Mace, Nikah, 9; Darimî, Nikah, 5; Ab Hanbel, IV,245,246) buyurdu
Ebu Humeyd (ra)'in naklettiği bir hadiste, evlenme niyetiyle kadına bakılabileceği ve kadının durumu bilmemesinin de sonucu değiştirmeyeceği belirtilmiştir (bk Ebu Davud, Nikah, 18; eş-Şevkanî, age, VI, 110)
Diğer yandan Hz Ömer, devlet başkanlığı sırasında Hz Ali'den kızı Ümmü Gülsüm'ü istemişti Hz Ali kızının küçük olduğunu hatırlatarak; "Onu sana göndereyim, eğer razı olursan eşin olsun" dedi Hz Ali kızını Ömer (ra)'e gönderdi Hz Ömer kızı (Ümmü Gülsüm'ü) gördü ve onunla konuştu (bk Ebu Davud, Nikah, 18; eş-Şevkani, age, VI, 110) Bu durum ashab-ı kiram'ın evlilik konusunda birbirine ne kadar samimi davrandıklarını göstermektedir Diğer yandan Ümmü Gülsüm'ün, babası Hz Ali'nin sözüyle Hz Ömer'in nikahlısı sayıldığı, bu yüzden de Hz Ömer'in ona bu şekilde bakmasının caiz olduğu söylenmiştir
c) Bakmanın ölçüsü ve sınırı:
Çoğunluk müctehitlere göre, erkek evlenmek istediği kadının yalnız yüz ve ellerine bakabilir Çünkü yüz ve ellerin görülmesi kadının güzelliğini ve bedeninin arzu edilene uygun olup olmadığını anlamak için yeterlidir Ebü Hanîfe ayakları da görülebilecek yerler kapsamında saymıştır
Hanbelîlere göre, evlenilmek istenen kadının günlük işleri yaparken açık kalabilen yerlerine bakmak caizdir Bunlar altı tane uzuv olup şunlardır: Yüz, boyun, baş, el, ayak ve bacaktan (topuk diz kapağı arası) ibarettir Çünkü bir kadının fizik yönünün bilinmesi için belirtilen bu yerlerin görülmesine ihtiyaç vardır Delil; yukarıda zikrettiğimiz Cabir ve Mugîre'nin naklettiği hadislerdeki "ona bak veya ona baksın" ifadelerinin genel anlamı ile Hz Ömer'in ve Cabir'in bu konudaki uygulamalarıdır
Diğer yandan el-Evzaî "bedenin etli kısımlarına bakar" derken Davud ez-Zahirî (ö 270/883) "ona bak" hadisinin açık anlamını dikkate alarak "vücudunun tamamına bakmak caizdir" demiştir (ez-Zuhaylî, el-Fıkhu'l-İslamîye Edilletüh, Dimaşk 1305/1985, VII, 23)
Evlendikten sonra ise eşler birbirinin vücudunun tamamına bakabilir Bununla birlikte karı-kocanın birbirinin cinsel organına bakması mekruh sayılmıştır
Şafiîlere göre, bakmanın, kızın ve ailesinin haberi olmaksızın yapılması gerekir Aksi durumda, kız tercih edilmezse ailesi incinmiş olur Delil; kızın izni olsun veya olmasın, bakmanın caiz olduğunu bildiren hadislerin açık anlamıdır
Malikîlere göre ise, erkeğin bakışından kızın ve ailesinin haberli olması gerekir Çünkü kızın, kendisine bakıldığından haberli olmaması mekruhtur (ez-Zühayli, age, VII, 24)
Sonuç olarak, bir erkek evlenmek istediği kıza, istemeden önce İslami ölçüler içinde bakabilir Aynı şekilde kız da erkeğe bakabilir Yanlarında üçüncü bir kişi bulunmak veya herkese açık bir yerde olmak şartıyla evlilik tasarlayan müstakbel eşlerin karşılıklı konuşmaları da mümkün ve caizdir Ancak kimsenin olmadığı yerlerde başbaşa kalmayı haya ve iffet bakımından riskli gören İslam bu konuda bazı önlemler almıştır
2) Nişanlılık süresinde:
Yukarıda da belirttiğimiz gibi nişan bir akit değil, bir evlilik sözü vermekten (va'd) ibarettir Bu yüzden evlilikle ilgili yükümlülük ve sorumluluklar nişanla ortaya çıkmaz Nişanlı erkekle kadın birbirine yabancı sayılır ve yanlarında mahrem birisi bulunmadıkça nişanlı kızla kimsenin olmadığı bir yerde başbaşa kalmak caiz olmaz
Delil hadistir Hz Peygamber şöyle buyurmuştur: "Bir kimse kendisine helal olmayan bir kadınla başbaşa kalmasın Aksi durumda üçüncüleri şeytan olur Ancak yanlarında bir mahremlerinin bulunması durumu müstesnadır" (Buhari, Nikah, 111,112; Müslim, Hacc, 424; Tırmizî, Rada; 16, Fiten, 7;A b Hanbel, l, 222)
Evlilikten önce birlikte gezip dolaşmak ve yanında anne, baba, kardeş, amca veya hala gibi bir mahrem olmaksızın erkekle başbaşa kalmak caiz değildir Diğer yandan bu gibi birlikteliklerden bir yarar da sağlanmaz Çünkü nişanlılar bu dönemde gerçek yüzlerini ortaya koymazlar Kendilerini olduklarından başka türlü göstermeye çalışabilirler Erkek duygularına yenilerek aceleci olabilir ve bundan da en büyük zararı kadın görür Nişanın bozulması ya da bir gebelik durumunun ortaya çıkması özellikle kadını sarsan bir sonuç olur Bu durumda kadının şerefi ve saygınlığı lekelenmiş bulunur


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.