08-09-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Kast-Kast Sistemi
Kast-Kast Sistemi
Kast sözcüğü Portekizce'de ırk, soy, kabile anlamına gelen casta'dan türetilmiştir 16 yüzyılda, Hindistan'a giden Portekizli gezginler, bu ülkede yaşayan toplulukların arasındaki kesin ayrımı belirtmek için casta sözcüğünü kullandılar Eski Mısır'da ve Eski Yunan'daki toplumsal örgütlenmelerde önemli rol oynayan kast sistemi, özellikle Hindistan'da, Hindu dininin egemen olduğu topluluklar arasında hâlâ yaygındır (bak HİNDULAR VE HİNDUDİNİ)
Kast sistemi Hindu dininin en eski kutsal metinleri olan Veda'larda yer alır Her Hindu bir kasta bağlı olarak doğar Kastlar kendi aralarında arılık derecelerine göre sıralanır Geleneksel olarak her kastın belirli uğraşları vardır Hindistan'da dört ana kast ve 25 bini aşkın altkast bulunmaktadır En üstte tanrısal güce sahip olduklarına inanılan Brahmanlar yani rahipler yer alır Onları askeri, yönetici sınıf olan Kshatriyalar; üretici ve tüccarlardan oluşan Vaişyalar izler En altta yer alan eski zanaatkarların ve kölelerin torunları Sudralar, üstkastlara hizmet etmekle görevli emekçlerden oluşur Sudralar'dan da aşağı ve kast dışı sayılan tarım işçilerine ve yoksul halka parya denir Bunlara dokunmak kast üyesi olan herkese yasaklanmıştır Onun için paryalara "dokunulmazlar" da denir Her kastın kendine özgü kuralları vardır
Eskiden kendi kastı dışında kişilerle evlenmek kesinlikle yasaktı Bir kastın üyeleri başka bir kastın üyeleriyle aynı sofrada oturamaz ya da altkastlardan birinin hazırladığı yemekleri yiyemezdi Kuralları çiğneyen her kim olursa olsun, kasttan kovularak cezalandırılır, ayrıca tüm sosyal haklarından yoksun bırakılırdı Eskiden altkastların dericilik, ebelik ve berberlik gibi "aşağı ve kirletici" görülen işlerde çalışmasını gerektiren işbölümü artık geçerli değildir
1947'ye kadar ülkeyi egemenliği altında tutan İngilizler, kast sistemindeki adaletsizliği gidermek için hiçbir girişimde bulunmadılar
1930'larda İngilizler'e karşı gelişen Hint ulusal hareketinin önderi Mahatma Gandhi (bak Gandhi, Mohandas Karamçand) Tanrı' nın Çocukları adını verdiği dokunulmazlara yönelik ayrımcılığın kaldırılması için çaba gösterdi 1949'da Hindistan'ın bağımsızlığına kavuşmasından sonra aşağı kastlar ile kast dışı gruplara siyasal ve sosyal haklar tanındı 1955'te kastlar arası evlilik serbest bırakıldı Ne var ki, 2 000 yıldan beri sürmekte olan kast sistemi toplumsal yaşamı büyük ölçüde etkilemiş, ülkede siyasal ve toplumsal birliğin sağlanabilmesini güçleştirmiştir (Ayrıca bak HİNDİSTAN )
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|