Kadının Sesi Hakkında Sualler |
10-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Kadının Sesi Hakkında SuallerCevap: Kadının sesi hakkında sualler Hakkında Cevap: Kadının sesi hakkında sualler Kadının sesi haram mı? Sual: Kadınların seslerini erkeklere duyurmaları haram mıdır? CEVAP Kadınların, yabancı erkeklerle lüzumsuz yere konuşmaları, şarkı, hatta Kur’an, mevlid, ezan okuyarak seslerini erkeklere duyurmaları büyük günahtır; ancak, alış veriş gibi ihtiyaç olunca, fitneye sebep olmayacak şekilde, ihtiyaç kadar ciddi konuşmaları caizdir (Tergib-üs-salat, Hadika) Bir âyet-i kerime meali: (Ey nebi hanımları, siz diğer kadınlar gibi değilsiniz Allah’tan sakının, edalı, yumuşak konuşmayın, kalbi bozuk olan, ümide kapılır; hep ciddi konuşun!) [Ahzab 32] Peygamber hanımları olan annelerimizin yumuşak konuşmaları caiz olmayınca, başka kadınların yumuşak konuşmaları nasıl caiz olabilir? Annelerimize kötü gözle bakan çıkabileceğine göre, diğer kadınlara kötü gözle bakan çıkmaz mı? Bir hadis-i şerif meali de şöyledir: (Ey kadınlar, mahreminizle konuşun, namahremle konuşmayın!) [Ramuz, İbni Said] Demek ki, ihtiyaçsız yabancı erkekle konuşmak caiz değildir İhtiyaç olunca ihtiyaç kadar ciddi konuşmak caizdir Cariyelerin şarkı söylemeleri, hür kadınlar için örnek gösterilemez Hür kadın şarkı söyleyerek sesini duyuramaz Bir hadis-i şerif meali şöyledir: (Şarkı söyleyen kadını dinlemek ve yüzüne bakmak haramdır) [Taberani] Hazret-i Ömer, mehrin azaltılmasını tavsiye edince, perde arkasından yaşlı bir kadın, Nisa suresinin, (Bıraktığınız eşinize, yüklerle [altın mehir] vermiş de olsanız, ondan bir şey geri almayın) mealindeki 20 âyetini okuyor; çünkü ihtiyar kadının sesi haram değildir Genç kadın, yabancı erkeğe selam veremez, aksıran erkeğe bir şey söylemez ve kendine söylenince de cevap vermez (Hamevi Eşbah şerhi) Kadınların seslerini erkeklere duyurması haramdır Bazı âlimler, ihtiyaç zamanında, ihtiyaç kadar ve sert, ciddi konuşmaları caiz olup fazlası yine caiz olmaz buyurmuşlardır (Tezkiye-i ehli beyt) Allahü teâlâ, kadının namahremle yumuşak sesle konuşmasını men ediyor (Mektubat-ı Rabbani 3/41) Kadınların, saçı, başı ve kolları açık sokağa çıkmaları ve yabancı erkeklerle lüzumsuz yere, konuşmaları, şarkı söyleyerek, hatta Kur'an, mevlit, ezan okuyarak seslerini erkeklere duyurmaları büyük günahtır Ancak yabancı erkeklerle, alış veriş gibi, ihtiyaç olduğu zaman, fitneye sebep olmayacak şekilde, sert ve ciddi konuşmaları caizdir (Tergibüssalat, Hadika, S Ebediyye) İbni Abidin hazretleri de buyuruyor ki: Tercih edilen kavle göre kadının sesi avret değildir Bahr’da Hilye’den naklen, (En münasibi budur), Nehir’de ise, (İtimada şayan budur) denilmiştir Bu kavlin zıttı kaviller de vardır Nevazil’de, (Kadının sesi avrettir Onun Kur’an-ı kerimi kadından öğrenmesi daha makbuldür Bundan dolayıdır ki, Peygamber aleyhisselam, (Tesbih erkeklere, el çarpmak ise kadınlara mahsustur) buyurmuştur Kadının sesini erkeğin işitmesi doğru değildir) deniliyor Kâfi kitabında ise, (Kadın aşikâre telbiye yapamaz; çünkü sesi avrettir) denilmiştir Yine Bahr’da bildirildiğine göre, Muhit’in ezan babında bu kavil tercih edilmiştir Fetih kitabının sahibi diyor ki: (Bu kavle göre kadın namazda Kur’anı aşikâre okusa namazı bozulur, denilirse yerinde olur Onun için Peygamber aleyhisselam, imamın yanıldığını bildirmek için kadının sesle tesbih getirmesini men etmiş; ona el çarpmayı söylemiştir) Burhan, Halebi, Münyet-ül-kebir şerhinde onu tasdik ettiği gibi İmdad kitabının sahibi de bu sözü kabul etmiştir İmam-ı Ebul Abbas Kurtubi diyor ki: Zekâsı kıt olanlar, biz kadının sesi avrettir demekle konuşmasını kastettiğimizi zannetmesinler! Bu anlayış doğru değildir Biz yabancı erkeklerin ihtiyaç halinde kadınlarla konuşmasına caiz diyoruz Yalnız, kadınların yüksek sesle konuşmalarını, seslerini uzatmalarını, yumuşatmalarını ve nağmeli okumalarını caiz görmüyoruz; çünkü bunlarda erkekleri kendilerine meylettirmek ve şehvetlerini harekete getirmek vardır Kadının ezan okuması bundan dolayı caiz olmamıştır (Redd-ül muhtar) Demek ki, kadının yabancı erkekle ihtiyaçsız konuşması caiz değildir (İhtiyaç olmasa da, yumuşak, cilveli konuşmazsa caiz olur) denilemez Erkeklerle lüzumsuz ciddi konuşmak caiz olsaydı, erkeklere ciddi şekilde selam vermeleri, erkekler aksırınca, onlara yerhamükellah demeleri, ezan ve ikamet okumaları da caiz olurdu Şu kadar var ki, ihtiyaç olunca, ihtiyaç kadar ciddi konuşmaları caizdir, ihtiyaçsız caiz değildir Bu inceliği iyi anlamalıdır Aletsiz, çalgısız nağmeli sese sima [teganni] denir Çalgı aleti ile birlikte olan insan sesine gına [müzik] denir Gına haramdır Çalgı ve kadın sesi, sima değil gınadır, haramdır (Dürr-ül-mearif) İşte bundan dolayı, atalar, (Para sesi, kadın sesi, su sesi) demişlerdir Kadın sesi gına olmasa, yani hoşa giden etkili bir ses olmasa böyle söylemezlerdi Şair de diyor ki: Dünya kurulalı etkili olmuş, Para sesi, kadın sesi, su sesi Birçok işimizde yetkili olmuş, Para sesi, kadın sesi, su sesi |
|