10-11-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kimler Rahmet Dilenir?
Kimler Rahmet Dilenir?
Hakkında Kimler Rahmet Dilenir?
Evet, okurumuzun suali böyle Öncelikle bizim saflarda tatsiz bir polemige yol açmak istemem Bunun için degerli okurumun bu sualini, suale mesnet ismi bir yana birakarak ele alacagim Isimler ayirir Bu Kur’an’in da yöntemidir Kur’an misal verirken isim vermekten kaçinir “Tip”ler verir O tipi siz her çagda özelliklerinden tanirsiniz Ramses demez “Firavun” der, Zu-Nüvas demez “hendekçiler” der, Übey b Halef demez “dini yalanlayan kisi” der, Bel’am veya Ümeyye demez “mesajlarimizi ulastirdigimiz halde sapitan kisi” der…
Tabi ki, her sualde oldugu gibi bu sualde de “Önce Kur’an, sonra Hz Peygamber bu konuda ne demis?” diye soracagiz Evet, kerîm Kur’an’a baktigimizda Hz Ibrahim örnegiyle karsilasiyoruz Kur’an Hz Ibrahim’in babasina ettigi dua üzerinde ne hikmetse çok durur Tevbe, Mümtahine, Meryem, Suara surelerinde konu ele alinir Bu ayetlerin muhatabi getirdigi nihai nokta: Dogru yoldan sapmis (dâllîn 26:86) olan birinin ardindan, isterse o kisi bir peygamber babasi olsun, dua edilmemelidir
Kur’an’daki izleri takip ederek olayi kisaca özetleyelim: Hz Ibrahim, davetini reddeden babasi için dua edecegini vaat etmistir: “(Ibrahim: “Sen saglicakla kal!” dedi, “Seni bagislamasi için RABBIMe yalvaracagim; çünkü O, bana karsi oldukça lütufkârdir! Artik hem sizden, hem de sizin ALLAH ’i birakip da yalvarip yakardiklarinizdan uzaklasacagim; ve (sizin için) RABBIMe yalvarmayi sürdürecegim; umarim, RABBIMe duamdan dolayi mahrum olmam ” (19:47-48)
Son cümlenin, “umarim duamdan dolayi RABBIMle aram açilmaz” anl----- geldigini 9:113-114’ten anliyoruz: “(Küfre saplanarak ölenlerin) cehennemlik oldugu onlara açiklandiktan sonra, müsrikler için -isterse yakin akrabalik baglari bulunsun- ALLAH ’tan af dilemek, ne Peygamber ne de iman eden kimseler için dogru olmaz Ibrahim’in babasi için ALLAH ’tan af dilemesinin nedeni, yalnizca berikinin digerine (hayattayken) verdigi bir söze dayaniyordu Fakat, digerinin ALLAH düsmani oldugu onun için kesinlik kazaninca, ondan hemen el çekti Zaten Ibrahim çok yufka yürekli, yumusak huylu biriydi ” (Krs 60:4)
Bu ayetlerin ALLAH Rasulü’nün hayatindaki yansimasi nasil oldu? ALLAH Rasulü Kur’an’in defaatle ele aldigi Hz Ibrahim’in babasina duasi bahsinden hangi dersi çikardi? Bu sualin cevabi ayni zamanda, Hz Ibrahim’in babasi “ALLAH ’a düsmandi”, fakat ya öyle olmayanlarin durumu?” gibi bir sualin de cevabidir
Müslim, Ebu Davud ve Neseî gibi musanniflerin naklettigi meshur haber söyle: “ALLAH Rasulü, annesinin mezarini ziyaret etti Hem agladi, hem de aglatti Ardindan dedi ki: Annem için ALLAH ’tan af dileme izni istedim, buna izin vermedi, fakat ziyaret etme izni istedim, ona izin verdi ” (Müslim, 2/671 (976); Ebu Davud, 3/218)
Buradan ne çikmaz?
Efendimizin validelerinin ahiretteki konumu hakkinda hüküm vermek çikmaz
Peki ne çikar? ALLAH ’in, Hz Peygamber’e yasagi, olsa olsa, müminlerin rahmet konusunda ALLAH ’a karsi takinmalari gereken edep ve nezaketi ifade eder Efendimizin hassasiyeti ve ALLAH ’a nezaketi bunu gösterir Eger nezaket gösterilecekse, bunu ilk hak eden ALLAH ’tir ALLAH ’in hakki her hakkin üstündedir ALLAH Rasulü, ALLAH ’in “ne Peygamber ve ne de müminler için dogru olmaz” dedigi bir seyden sakinmak, ALLAH ’a karsi nezaketsiz konuma düsmemek için böyle titizlenmistir
Ben bildigimi paylastim Bundan sonrasi, kisinin nereden bakip nasil gördügüne kalmistir
-Alıntı-
Mustafa Islamoglu
|
|
|