10-11-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Hamd Ve Şükür Arasındaki Fark Nedir?
Hamd ve Şükür Arasındaki Fark Nedir?
Hakkında Hamd ve Şükür Arasındaki Fark Nedir?
Soru
Sükretmekle hamd etmek arasinda fark var midir? Kötü bir olaydan sonra, sükredelim dedigimde, sükredersen daha kötü bir olay basina gelir, hamd et diyorlar
Sükür ve hamd arasinda fark vardir Ancak kötü bir olaydan dolayi sükredenin basina olay gelecegine dair bir düsünce dogru degildir
Hamd : “Bir ihsana karsi kalbin medih ve sükür duygulariyla dolmasi ve o ihsan sahibini tâzim etmesi”
Hamd ile sükür iliskisi umum husus olarak özetlenebilir Yani her sükür ayni zamanda bir hamddir Ancak her hamd sükür degildir Hamd, bize ve bütün mahlukata yapilan ikram ve izetleri ALLAH a takdim etmektir Sükür ise daha hususi olarak bize yapilan ikramlara karsilik gelir Bu nedenle sükür kelimesi hamdin yerini tutamaz Hamd daha genis ve sumüllüdür
Kur’an’in hülâsasi olan Fatiha sûresi, “Âlemlerin Rabbine hamd” ile baslar Demek ki âlemlerin terbiye edilmeleri insan için bir ihsan, bir ikramdir; Ona Rabbinin bir lütfudur
Günes bir terbiyeden geçmis de ziya veriyor, isi veriyor; gezegenlerini etrafinda döndürüyor Onu böylece terbiye eden ALLAH ’i medih ve sena ederiz Bir de bu terbiyenin insana bakan ciheti var Günesin böylece terbiye görmesi sayesinde insanoglu ondan istifade edebiliyor Yâni, bu terbiye insana bir ihsan Bu ihsana karsi da RABBIMize sükür borçluyuz Iste hamd, bu medihle bu sükrü birlikte ifade eden mühim bir zikir
Oksijenle hidrojeni ayri ayri terbiye eden, sonra bunlarin ikisini yeni bir terbiyeden geçirerek su hâline getiren Rabb-ül Âlemin’e hamdederiz Zira, su yaratmak, nehir, göl, deniz yaratmak ALLAH ’in azim bir sanati oldugu gibi insanogluna da büyük bir ihsanidir
Gözümüzü görmege, elimizi tutmaga, cigerimizi solunuma uygun olarak terbiye eden RABBIMize hamdederiz
Dünyanin Günes etrafinda, Ay’in da Dünya etrafinda döndürülmesi büyük bir kudret tecellisi oldugu gibi, insan için büyük bir Ilâhî ihsandir ve ikramdir Onlari böylece terbiye eden ALLAH ’a hamdederiz
Mü’minler için cenneti, kâfirler için cehennemi terbiye eden Hâlikimiza hamdederiz
Kur’an’i Kerimin “Rabb-ül Âlemin’e” hamd ile baslayip, “Rabbünnâsa” siginmakla son bulmasi ne kadar mânidardir Rabb-ül Âlemin; bütün âlemlerin terbiye edicisi Rabbünnas da insani bütün organlariyla ve bütün duygulariyla terbiye eden ALLAH Âlemlerin terbiyesi, insana baktigi, insanin faydalanmasina en uygun sekilde yapildigi için, âlemleri terbiye eden ancak insanin Rabbidir Bir diger ifadeyle insanin Rabbi ancak âlemleri terbiye eden zât olabilir Iste insan bu tabloyu tefekkür ettiginde ruh ve kalbi sonsuz bir minnet, medih ve sükür ile dolar ALLAH ’a sonsuz hamdeder
Fikrimize kâinat kitabini okuma gücü veren, kalbimize iman ve marifeti yerlestiren RABBIMize hamdederiz Kalb gözümüzü hidayetiyle açmasi ve bize kendini bildirmesi, tanittirmasi, sevdirmesi, ALLAH ’in en büyük bir ihsani bir ikrami oldugu kadar, en ince bir san’atidir da Dünün nutfesi bugün Rabbini taniyor, O’nu seviyor, O’nun san’atlarini tefekkür edebiliyor
San’atkârini bilen eser, kâtibini taniyan kitap  Bunlar beser hayâlinin erisemeyecegi noktalar Iste hidayetle nurlanan bir mü’minin kalbi, ALLAH ’in böyle harika bir san’ati
Insan kendisinde tecelli eden bu kemal için hem Rabbini medih ve sena eder, hem de bu büyük lütuf karsisinda O’na sonsuz derecede sükreder
Hamd sadece insana mahsus degil Diger mahlûklarin da en azindan hâl diliyle hamdleri vardir Bir yildiz, ALLAH ’a hamdeder; yok iken var oldugu için Zira, yogu var etmek hem Ilâhî bir san’at, hem de o yildiza bir ihsandir
Bir çiçek de ALLAH ’a hamdeder Suyu, topragi terbiye ederek çiçek hâline getirdigi için ALLAH ’i hâl diliyle medih ve sena ettigi gibi, kendisine çiçek olmayi lütfettigi için de yine Rabbine sükreder Iste bu medih ve sükür onun hamdidir
Diger varliklari da bunlara kiyas ettigimizde, her varligin ALLAH ’i tesbih ettigi gibi O’na hamd de ettigini bir derece hissedebiliriz
Selam ve dua ile
|
|
|