![]() |
Namazda Kıraati Arapça Yapmak Şart Mıdır? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Namazda Kıraati Arapça Yapmak Şart Mıdır?Namazda kıraati arapça yapmak şart mıdır? Hakkında Namazda kıraati arapça yapmak şart mıdır? İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed'e göre, Arapçadan başka bir dil ile kıraati yerine getirmek caiz değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Ebû Hanife'nin herhangi bir dile çevrilen Kur'ân âyetlerini o dil üzere okumanın caiz olduğuna dair bir içtihadı olmuşsa da, yapılan ciddi araştırmalarla, İmamın bu içtihadından vazgeçip îmamey'in içtihadına döndüğü anlaşılmıştır ![]() ![]() ![]() İbn Abidîn'in Bu Konudaki Tesbiti: İbn Abidîn bu konuda Dürrü'l-Muhtar'ın metnini naklederek diyor ki : «Namazda acizlik hallerinin dışında Farsça tekbir getirip başlamanın sahih olduğu hususunda İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed, İmam Ebû Hanîfe'nin görüş ve içtihadına dönmüşlerdir ![]() Namazda yine acizlik hallerinin dışında Farsça (veya herhangi bir dil ile) kıraatin caiz olmadığı hususunda ise, İmam Ebû Hanîfe, îmameyn'in görüş ve içtihadına dönmüştür ![]() Ne var ki, İmameyn'in Tekbîr (Namaza Başlama Tekbiri) konusunda İmam Ebû Hanîfe'nin kavline döndüğünü hiç kimse nakletmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kâsânî (ö ![]() «Ebû Hanîfe'ye göre kıraat Arapça sabit olduğu gibi, Farsça da sabittir ![]() ![]() ![]() İmameyn'e göre, Arapçayı uygun ölçüde teleffuz edemiyorsa, o takdirde Farsça (veya herhangi bir dille caizdir ![]() ![]() İmam Şâfiîye göre, uygun biçimde teleffuz edebilsin, edemesin Farsça kıraat caiz değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Kâsânî, müctehidlerin bu konudaki delillerini, «Kur'ân'dan size kolay geleni okuyun ![]() ![]() «İmam Azama göre : Tevrat veya İncil, ya da Zebur'dan namazda bazı parçalar okursa -bunun muharrefe (değiştirilmiş) olmadığını kesinlikle biliyorsa- caizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam A'zam'a göre, Kur'ân'dan maksad, Allah kelâmına delâlet lâfızdır, ama bu Arapça lâfız olma itibariyle değildir ![]() ![]() Kâsânî bu konuda İmam Ebû Hanîfe'nin İmameynin kavline döndüğüne dokunmamış ve bu konuda herhangi bir nakilde bulunmamıştır ![]() Mülteka Şerhi Mecmau'l-Enhür sahibi bu konuda diyor ki: «İmam Azama göre, Arapçayı uygun ölçüde teleffuz edebilsin, edemesin Farsça İftitah Tekbiri getirmek sahihtir ![]() ![]() «Ama en sahih tesbite göre, İmam A'zam bu konuda îmamey'in görüş ve içtihadına rücu' etmiş (dönmüş) tür ![]() «Arapça teleffuzdan âciz olduğu için kıraati Farsça yerine getirmek hem İmam Azam'a göre, hem İmameyn'e göre caizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bu cevaz sadece namazdaki kıraat hakkındadır ![]() «Yapılan rivayete göre, İmam A'zam bu konuda İmameyn'in görüş ve içtihadına rücu' etmiş (dönmüş) tür ![]() ![]() ![]() Fetâvâyi Hindiyye'de bu konu biraz daha açıklanarak şu cümlelere yer verilmiştir : «İmam Ebû Hanîfe'nin İmameyn'in kavline rücu' ettiği hakkında El-Esrar sahibi, «Bu benim ihtiyarımdır» diyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu rivayetlerden çıkarılan sonuç : İmam Azamın bu konuda İmameyn'in görüş ve içtihadına döndüğü, fukahanın ileri gelenlerinin hemen hepsine göre doğrudur ![]() ![]() O halde Farsça ya da başka bir dil üzere kıraat konusunda fetva İmameynin içtihadına göredir ![]() ![]() Nitekim Kitabu'l-Fıkh Alâl-Mezahibil-Arbaa sahibi Abdurrahmân El-Cezîrî, Kıraat bahsinde Hanefî imamlarının görüşlerini ittifak halinde naklederek diyor ki : «Hanelilere göre, Arapça okumaktan âciz olan kimsenin başka dillere göre okuması caizdir ![]() ![]() 1- Fetâvâ-yi Hindiyye - Şerh-i Nukaaye / Şeyh Ebîl-Mekârim ![]() 2- Fetâvâ-yi Hindiyye: C ![]() ![]() ![]() Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/238-239 ![]() 3- İbn Âbidin : C ![]() ![]() 4- 'Bedayiu's-Sanayi' Fi Tertibi'ş Şerayi / Kâsânî : C ![]() ![]() ![]() 5- Mecmau'l-Enhür Şerh-i Mültekal-Ebhur : C ![]() ![]() ![]() 6- Fetâvâ-yi Hindiyye : C ![]() ![]() ![]() 7- Kitabu'l-Fıkh Alâl-Mezahibil-Arbaa : C ![]() ![]() ![]() Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/239-241 ![]() |
![]() |
![]() |
|