Prof. Dr. Sinsi
|
Erkeklerin Küpe Takması Küpe Takması Caiz Mi?
Erkeklerin Küpe Takması Küpe Takması Caiz Mi?
Hakkında Erkeklerin Küpe Takması Küpe Takması Caiz Mi?
Erkeklerin küpe takmasi caiz mi?
Yavuz Sultân Selim'in sol kulaginda küpe bulunan bir resmi mevcuttur Bu dogru mudur? ( 1 )
Konuyu bir kaç açidan ele almakta yarar vardir:
1) Islâm Hukukuna göre kulaklarin küpe takilmak üzere delinmesi ve küpe takilmasi, kadinlar için caiz görülmüs; ama erkekler için caiz görülmemistir Bazi hukukçular, erkek çocuklarin da kulaklarinin delinebilecegini ve bu tür bir olayin Hz Peygamber zamaninda yapildigi halde yasaklanmadigini ileri sürmektedirler Her hal ü kârda ergen erkeklerin kulaklarini deldirmeleri ve küpe takmalari, çogu hukukçulara göre haram ve bazilarina göre ise mekrûhtur; yani kisaca caiz degildir
Iste bu seri hükmü bilen Yavuz Sultân Selim'in kulagini deldirip küpe taktigina ihtimal dahi vermiyoruz Zira Yavuz, Misir Seferi dönüsünde oglu Süleyman'in süslü elbiselerini görünce, 'Bre Süleyman, sen böyle giyinirsen, anan ne giysin?' dedigini biliyor ve onun sahsî hayatinda sade ve süsten uzak oldugunu kaynaklardan ögreniyoruz Yavuz, süs ve ihtisamdan hoslanmayan bir Padisahtir Dogru olan resimlerinde, pala biyiklar vardir; ancak küpe yoktur
2} Su anda Topkapi Sarayi'nin Portreler Bölümünde 17/66 numara ile 70 x 65 cm ebadinda bulunan küpeli Yavuz Portresi ile Macar bir ressama ait oldugu söylenen küpeli resme gelince; Evvela, Yavuz'un minyatürlerde ve elimizde bulunan resimlerinde, bunun gibi küpeli olan üçüncü bir resmi bulunmamaktadir Kaldi ki, bu resimler arasinda resmî nakkaslar tarafindan yapilanlari vardir Ikincisi, Yavuz'a isnad olunan, ama tamamen hayalî ve uydurma olan Avrupali ve Iranli ressamlara ait resimler çokça bulunmaktadir Tarih kaynaklari bu noktanin altini çizmektedirler Bu küpeli resmin de, uydurma resimlerden biri olmasi kuvvetle muhtemeldir Zira Sultânin kulaginda küpe, boynunda incili madalyon, sariginda taç bulunmaktadir Osmanli Padisahlarinin kiyafetleri ile bagdasmayan bu süsler, tablonun yakin tarihlerde yapildigini göstermektedir Zaten 1926 yilinda Dolma Bahçe Sarayindan getirilmistir Dolma Bahçe Sarayina ne zaman konuldugu da bilinmemektedir Üçüncüsü, bazi arastirmacilara göre, bu küpeli resim Sah Ismail'e aittir Zira basinda Sii Mezhebinin alâmeti olan kizil börk ve bunun üzerinde Iran Sahlarina mahsus taç vardir Ayrica küpe de Si'a mezhebinde caiz görülmektedir
3} Küpeli resmin Yavuz'a ait olmadigi ortadadir Ait olsa bile, son zamanlarin bazi ahlaksiz insanlarinin bunu, gay'lige yorumlamalari, en az bu resmin Yavuz'a isnad edilmesi kadar yanlistir Dogru olsa bile böyle yorumlanmasinin mantiksizligini, iç oglani meselesinde uzun uzadiya açiklamis bulunuyoruz Kaldi ki, bazi kölelerin, kölelik alâmeti olarak kulaklarina küpe taktiklari bilinmektedir Tek kulaginda oldugu hiç mevzubahis dahi edilmemistir Bazi yazarlar, Yavuz'un bu küpesini Allah'a kul olma özelligi olarak taktigini ve bununla Cihan hâkimi olmasina ragmen âciz bir kul oldugunu göstermek istedigini anlatmaya çalismislardir Bize göre bu yorumlar kismen zayif yorumlardir Zira küpeli resim hadisesi dogru görünmemektedir Fakat kölelerin küpe taktiklari dogrudur
(1)Ibn-i Âbidin, Redd'ûl-Muhtar, c VI, sh 420, Heyet, Resimli-Haritali Mufassal Osmanli Tarihi, Istanbul 1958, c II, sh 717, 719, 725, 731, 739, 788; Gönenç, Halil, Günümüz Meselelerine Fetvalar, Istanbul 1983, c II, sh 164; Dirler, Ayten, "Yavuz Selim Küpeli miydi?", Zafer Dergisi, Haziran 1995, sayi 222, sh 28-29; Kusoglu, M Zeki, Tilsimdan Takiya, Istanbul 1998, sn 52 vd
|