Prof. Dr. Sinsi
|
Alimler De İnsandır
Alimler de İnsandır
Hakkında Alimler de İnsandır
Sual: Bir arkadasim, önceleri, (Allah’a inanirim; ama peygamberlere inanmam) diyordu Daha sonra, (Allah’a inaninca, peygamberlerine de inanmak gerekir) dedi ve artik peygamberlere de inaniyor; fakat simdi de, (Mezheplere inanmam, âlimlere inanmam Âlim de insandir, o da hata eder Bazilari da hocalarinin kitaplarindaki her bilgiye muhakkak dogru gibi bakiyorlar Hocalari da insandir, hata edebilir) diyor Böyle demesi uygun mu?
CEVAP
Kesinlikle uygun degildir Peygamber efendimiz çesitli hadis-i seriflerinde, (Âlimler benim vârislerim, vekillerimdir Eshabimin hangisine uyarsaniz dogruyu bulursunuz) buyuruyor Vekilin yaptigi isin hükmü, aslin yaptigi isin hükmü gibi geçerlidir Mezhebe uyan Peygamber efendimize uymus olur
(Âlimler de insan, ya hata ederlerse ne olacak?) diye hatira gelebilir Ictihad mak----- yükselmis bir âlimin hatasini, ictihad derecesine yükselmis baska bir âlim bile bilemez; çünkü (Ictihad ictihadla nakzedilemez) yani onun hükmünü bozamaz, o ictihadi hükümsüz hale getiremez Onun için müctehidin hatasi bilinemez Onun Allah indinde bir hatasi varsa, yine ictihadi için sevab alir Sevab alinan bir ictihad için hata denmez (Âlim de insandir, o da hata eder) demek yanlis olup, âlimlere olan itimadi sarsar Âlimlere itimat sarsilinca hadis-i seriflere, zayif veya uydurma gözü ile bakilmaya çalisilir Bir âlimin, bir hatasini bulduk denirse, öteki sözlerine nasil itimat edilir ki? Artik o âlimin bütün ictihadlarina süphe ile bakilir Islam âlimlerinin kitaplarinda uydurma hadis olmaz Bir tane var denirse, ötekilere nasil itimat edilir ki? Hadislere uydurma damgasi basmakla, dine olan itimat sarsilmaya baslar Hadislere itimat kalkinca, Kur’an-i kerimi açiklayan hadis-i serifler yok olmus olur ve herkes, Kur’an-i kerimi kendi görüsüne göre açiklamaya çalisir Adi Islam da olsa, yerini baska bir din alir
Hele, Peygamber efendimize kadar hocalari, silsilesi malum olan ve icazet sahibi, yetkili bir âlim için, (O da insandir, hata edebilir) demek çok yanlistir Bu da, hocaya olan itimadi sarsmak için söylenmis bir sözdür
Hocaya itimat sarsilinca, onun vekiline de itimat kalmaz Hocayi kabul edenin, vekilini de aynen kabul etmesi gerekir Kabul etmezse hocasina da itimat etmedigi anlasilir (Hoca, onu degil de sunu vekil etmeliydi) demek de, hocayi kabul etmemek olur Vekili kötülüyor gibi görünse de, aslinda itiraz hocayadir Ebu Cehil de, (Kureys büyükleri, zenginler dururken bir yetim nasil peygamber olur) diyerek Resulullahin peygamberligini kabul edememisti Ebu Cehil, burada Allahü tealayi suçlamaktadir (Bu ise layik olmayan birisini nasil peygamber yaparsin) demek istiyordu Iste bunun gibi, hocanin vekilini kabul etmeyenler de, hocayi kabul etmemis olurlar Resulullahin varisleri, vekilleri olan müctehidlerin mezheplerini kabul etmeyenler, Resulullahi kabul etmemis olurlar (Niye buna ictihad etme yetkisini verdin?) demek, aslinda Resulullahi suçlamak olur Hiçbir zaman unutulmamali ki, vekil asil gibidir
|