![]() |
Eşyanin Hakikati (Hakiki Hakaiki Eşya Esma-İ Hüsna'dır) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eşyanin Hakikati (Hakiki Hakaiki Eşya Esma-İ Hüsna'dır)EŞYANIN HAKİKATI (Hakiki hakaiki eşya Esma-i Hüsna'dır) Hakkında EŞYANIN HAKİKATI (Hakiki hakaiki eşya Esma-i Hüsna'dır) SURET “Biçim, Şekil ![]() MAHİYET “Bir şeyin ne olduğu ![]() HÜVİYET “Bir mahiyeti başkalarından farklı kılan özellik ![]() HAKİKAT “Mahiyetin hariç âlemde sübutu, kendini göstermesi ![]() HAK, HAKİKAT, SURET, HÜVİYET ve mahiyet… Günlük konuşmalarımızda bu kelimelerin bazen birbiriyle karıştırıldığını, hatta birbiri yerine kullanıldığını görüyoruz ![]() Bilindiği gibi “hak,” “inkarı mümkün olmayan gerçek” anlamına geliyor ![]() Eşyanın bir varlığı olduğu haktır; Mecusiler dışında, bu hakkı inkar eden çıkmamış ![]() Güneşin çekim kuvveti, yerin çekim kuvveti, radyoaktif dalgalar da haktır ![]() ![]() Melekler, cinler, kabir âlemi, cennet, cehennem de hak ![]() ![]() Bütün bu varlıkların birer sureti, hüviyeti, mahiyeti ve hakikati vardır ![]() Önce bu terimlerin kısa birer tariflerini yapalım: Suret: Dıştan görünen şekil, biçim, bir şeyi diğerlerinden ayıran özellikler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer üç kelime ise, Seyyid Şerif Cürcani’nin Tarifat adlı kitabında şöyle özetlenir? “O nedir? Sorusunun cevabı olan özellik, makul olması bakımından mahiyet, hariçte sübutu bakımından hakikat, başkalarından farklılığı bakımından ise hüviyet diye adlandırılır ![]() Lügat-ı Nacide, mahiyetin hakikattan daha genel bir ifade olduğu, nitekim hakikatin, sadece “mevcut” şeyler için kullanılmasına karşılık, mahiyetin olmayan (madum) şeyler için de kullanılabileceği yazılır ![]() ![]() ![]() ![]() “İnsan nedir?” sorusuna “hayvan-ı natıktır,” yani idrak sahibi bir canlıdır şeklinde cevap vermekle insanın mahiyetini anlatmış oluruz ![]() ![]() ![]() ![]() Bir noktaya da temas etmek gerekiyor: “O nedir?” sorusu, insan için sorulabileceği gibi onun her bir organı için de sorulabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Hakikat,” edebiyatta, “mecaz olmayan” manasına gelir ![]() ![]() ![]() ![]() Hastalık bir hâdisedir ![]() ![]() ![]() ![]() Nurlardan bir hakikat dersi: “Bütün mevcudatın hakaikı, bütün kainatın hakikatı; esma-i İlahiyeye istinad eder… Hatta muhakkikîn-ı evliyanın bir kısmı demişler: “Hakikî hakaik-ı eşya esma-i İlahiyedir ![]() ![]() Âlemin varlığı bir hakikat; Mucid ismine dayanıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanoğlunun eserlerinde de bunun bir misalini görmüyor muyuz? Kütüphaneden bir kitap çekerek bu nedir diye sorsanız “kitap” diye cevap alırsınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte “hakiki hakaik-i eşya esma-i İlahiyedir” hakikatine bu misalle bir derece bakılabilir ![]() “Mahiyet-i eşya ise, o hakaikın gölgeleridir” ifadesine gelince: Zat olmasaydı gölgeden söz edilemezdi ![]() ![]() ![]() İlim sıfatı, tecelli olmaksızın bilinmez ve görünmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gölgenin varlığı, aslın varlığı yanında çok sönük kalır; derece itibariyle onun çok aşağılarında bulunur ![]() ![]() ![]() Bir cismin aynadaki tecellisi onun bir bakıma gölgesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasavvufta, mahlukat âlemi yaratılmadan, onların İlâhî ilimdeki taayyünlerine ayan-ı sabite adı verilir ve bu ilmî vücutlara, İlâhi isimlerin gölgeleri denilir ![]() ![]() ![]() Aynı manayı Nur Külliyatında da yakalamak mümkün? Üstad Bediüzzaman Hazretleri, Mektubat’ında, “Eşya zeval ve ademe gitmiyor, belki daire-i kudretten daire-i ilme geçiyor; âlem-i şehadetten, âlem-i gayba gidiyor,” buyurur ![]() Aynı eserde şöyle bir cümle de geçer: “Şu mahlukat, izn-i İlahî ile, zaman nehrinde mütemadiyen akıyor… âlem-i gaybdan gönderiliyor, âlem-i şehadette vücud-u zahiri giyidiriliyor, sonra âlem-i gayba muntazaman yağıyor, iniyor ![]() Bu cümlede, ilim dairesi “âlem-i gayb,” kudret dairesi ise “âlem-i şehadet” olarak alınmıştır ![]() Buna göre, eşya yaratılmadan önce ilim dairesi Prof ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Eşyanin Hakikati (Hakiki Hakaiki Eşya Esma-İ Hüsna'dır) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Eşyanin Hakikati (Hakiki Hakaiki Eşya Esma-İ Hüsna'dır)Fakat konunun sonundaki gelinen ve gidilen alemi gayb aynı değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahın selamı rahmeti ve bereketi müminlerin üzerine olsun ![]() |
![]() |
![]() |
|