Çıplak Ayağa Mesh Etmek Caiz Midir? |
10-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çıplak Ayağa Mesh Etmek Caiz Midir?Çıplak Ayağa Mesh Etmek Caiz Midir? Hakkında Çıplak Ayağa Mesh Etmek Caiz Midir? Soru Siilerin ibadetlerindeki farkliliklarin sebebi nedir? Mesela çiplak ayaga meshetmeleri caiz mi? Ehli Sünnet ve'l Cemaat mezhebine göre ayaklan yikamak abdestin farzlarindan biridir Onlarin tümünü veya bir kismini yikamadan abdest alip namaz kilmak eâiz degildir Ashabi Kiram, fukaha ve müfessirlerin cumhuru bu görüstedirler Biz Peygamber'in izini takip eden bu hidâyet kervanina ayak uydurmak zorundayiz Bunlari yanlis olarak telakki edip Islâm âlemi içerisinde azinlik sayilan ve Ehli sünnete yaklasmak temayülü göstermeyen Caferiye Cemaatina katilip Islâm'in en büyük siari olan namazin butlanina sebeb olmak cahilliktir Kurân-i Kerîm ayaklarin yikanmasini ifâde ettigi gibi hadîs ile fikih kitaplari da onu ifâde etmektedir Ibn'i Ömer (ra) söyle diyor: "Peygamber aleyhisselam bir savasta geri kalmisti Ikindi namazinin gelip çattigi bir sirada bize yetisti Biz de o zaman abdest alip ayaklarimizi mesh etmekle yetindik Bunun üzerine Peygamber (sav) en yüksek sesle buyurdu ki: Ayak topuklarinin atesten vah haline! Iki veya üç defa söyledi" (Buharî, Müslim) Cabir (ra) de söyle diyor: "Peygamber (sav) abdest aldigimizda ayaklarimizi yikamamizi emretti" ( El- Mühezzeb c 1 s 18) Durum böyle olmakla beraber ayaklari yikamanin farz olmadigina inanan bir kimseyi tekfir etmeyiz, çünkü abdest âyetinde "ercül" (ayaklar) kelimesi mansup olarak okunsa ayaklarin yikanmasinin farz oldugunu kesin olarak ifâde eder Ama -bir kiraatte oldugu gibi- mecrur olarak okunsa kesin bir sekilde onu ifâde etmez Çünkü mecrurun cerri, civar için olabilecegi gibi hakiki de olabilir Caferiye hakiki olarak kabul etmektedir Ehli sünnet ve'l Cemaat imkân nisbetinde tekfire yanasmamaya kararlidir Yani görünüsü küfrü ifâde eden söz veya davranisi tevili mümkün oldugu takdirde küfre yanasmiyor Hatta bir söz veya bir hareketin yüz ihtimali olsa doksan dokuzu küfrü yalniz biri küfür olmamayi ifâde ediyorsa küfür olmamak tarafi tercih edilmelidir Halil Gönenç, Günümüz meselelerine fetvalar, cilt - I, s:145 Selam ve dua ile |
|