10-11-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Şeytan Ve Şerler Niçin Yaratıldı?
Şeytan ve Şerler Niçin Yaratıldı?
Hakkında Şeytan ve Şerler Niçin Yaratıldı?
Soru: Seytan ve serler niçin yaratildi?
Aslinda yaptiklarindan ve yarattiklarindan dolayi “kimse Allah’a hesap soramaz” (Enbiya, 21:23) Ancak bizler, insan olmanin geregi olarak her konuda oldugu gibi, bu konuda da Hz Ibrahim (as) gibi, “kalbimizin tatmin olmasini” (Bakara, 2:260) istiyoruz Iste bu yüzden de aklimiza ister istemez su soru geliyor:
Öyleyse neden, Allah seytani ve kötülükleri yaratmis da bize musallat etmis? Kötülügü yaratmak kötü, serri yaratmak da ser degil mi?
Hemen ifade edelim ki, serrin yaratilmasi ser degildir; serri islemek serdir Çünkü Allah bir seyi ser olsun diye yaratmiyor Hayir olsun diye yaratiyor Allahin hayir olarak yarattigi seyleri de bizler hakkimizda serre çeviririz Mesela, Seytan atesten yaratilmistir ve bu konuda en güzel örnek de atestir Atesin yaratilmasi ser degildir, ancak ona dokunmak serdir Insan atesi muhafaza altina alirsa ondan faydalanir; aksi halde zarar görür
Buna bir baska örnek de yagmurdur Yagmurun gelmesinin binlerle neticeleri var, bütünü de güzeldir Tedbirsizligi yüzünden bazilari yagmurdan zarar görseler, “Yagmurun yaratilmasi rahmet degildir” diyemezler ve “serdir” diye hükmedemezler
Allah’u teâla günah isleme kabiliyeti olmayan meleklerle, hiç sorumlu olmayan hayvanlari yaratmistir Bu iki varliktan baska, hem melekleri geçecek kadar mükemmel, hem de akli olmayan hayvanlardan daha asagi olacak kadar kötü olma özelligindeki insani yaratmistir Bu noktada insanin terakkisine yol açmak üzere seytana firsat taninmis ve insana kötülügü emreden bir nefis verilmistir
Dünya ahiretin tarlasidir Ahiretin iki menzili olan cennet de cehennem de insanlarin imanlarinin ve amellerinin meyvesi olacaktir Bunun için insan nevi bir imtihana tabi tutulmustur Hayatini iman ve sahil amel üzere geçirip bütün islerini istikamet üzere gören insanlar cennete layik bir kiymet alirlar Aksi yolda gidenler ise cehennem ehli olurlar
Insan, nefsine uymaz ve seytani dinlemezse manen terakki eder ve meleklerden daha yüce bir makama erebilir Aksini yaptigi taktirde de hayvanlardan daha asagilara düsebilir
Bilindigi gibi, elmasla kömürün asli karbondur Ancak dizilis farkliligindan dolayi biri elmas digeri kömür olmustur Ayni sekilde insanlarin da asli birdir Bütün insanlar ayni maddi ve manevi cihazlarla donatilmislardir Ancak, bunlarin dogru yahut yanlis kullanilmalariyla insanlar arasindaki farklilik ortaya çikmis ve toplumda elmas ruhlular yaninda kömür ruhlular da ortaya çikmistir
Meselenin bir baska boyutu da sudur Insan, seytana uymakla kendini zarara soktugu gibi, “Sebep olan isleyen gibidir ” kaidesine göre bu iste seytan da büyük bir sorumluk altina girer ve cehennemdeki azabini artirmis olur Insanlari yoldan çikarmak üzere kendisine taninmasini istedigi firsat, basina bela olacak ve istikametten saptirdigi kisilerin azaplarinin bir kati da ona tattirilacaktir
Cenab-i Hak dileseydi seytana bu firsati vermeyebilirdi O zaman onun görevini de insan nefsi üstlenmis olurdu Sonuç degismezdi Kendisine insanlari yoldan çikarmak için çalisma firsatinin verilmesiyle seytan büyük bir zarara ugramis, tabiri caizse, küstahliginin cezasini böylece görmüstür
|
|
|