Prof. Dr. Sinsi
|
Şehadet Parmağını Kaldırmak, İşaret Etmek Caiz Midir?
Şehadet parmağını kaldırmak, işaret etmek caiz midir?
Hakkında Şehadet parmağını kaldırmak, işaret etmek caiz midir?
Namaz kılarken teşehhüdde şehadet parmağını kaldırmak, işaret etmek caiz midir? Bazı kimseler, bu konuda hadis var diyerek parmaklarını kaldırıyorlar Caiz midir?
CEVAP
Şafii’de şehadet parmağını kaldırmak sünnet, Hanefi’de caiz değildir Parmak kaldırmaya, müctehid âlimlerin bir kısmı mekruh bir kısmı sünnet demiştir Dinde bir kaide vardır Bir işe sünnet ve mekruh denilmişse, o iş yapılmaz Fetvalar birbirine uymazsa, yani (Caizdir, caiz değildir veya helaldir, haramdır) şeklinde olduğu zaman, caiz değildir veya haramdır diyen fetvalara uymak esastır Böylece mekruh veya haram işlemekten sakınılmış olur Sünnettir veya bid’attir denilen bir şeyi yapmamak lazım olduğu, Berika, Hadika ve İbni Âbidin’de bildirilmektedir
Parmak kaldırmakla ilgili muteber kitaplardaki yazılardan bazıları şöyledir:
(İşaret etmek sünnet diyenler olduğu gibi, müstehap diyenler de vardır Doğrusu, işaret etmek haramdır (Fetâvâ-i garâib)
Şehadet parmağı ile işaret mekruhtur (Kübrâ) kitabı da böyle diyor Fetva da böyledir Çünkü, namazda sakin, hareketsiz olmak lazımdır (Fetâvâ-i Sirâciyye)
Şehadet parmağı ile işaret edilmez Fetva böyledir (Gıyâsiyye, Bezzaziye)
İşaret edilmez ve parmak bükülmez Fetva da böyledir Mudmerât, Velvâlciyye, Hulâsa ve daha başka kitaplarda da böyle yazılıdır (Cami-ur-rumuz)
Şehadet parmağı ile işaret edilmez Fetva da böyledir (Dürr-ül-muhtar)
Ebussüud Efendi, namazda otururken, şehadet parmağını kaldırmak mı, kaldırmamak mı daha iyidir şeklindeki bir suale, (Her ikisi de iyi, demişlerdir Fakat, parmağı kaldırmamak daha iyi olduğu meydanda) diye fetva vermiştir
Bütün âlimler bildiriyor ki: Parmakları, gücü yettiği kadar kıbleye karşı bulundurmak sünnettir (Namazda, her uzvunu, gücün yettiği kadar, kıbleye karşı bulundur) hadis-i şerifi, bunu açıkça emretmektedir
İşaret etmenin haram olduğunu söyleyen âlimler vardır Mekruh olduğunu bildiren fetvalar mevcuttur İşaret edilmez, parmak bükülmez, usul haberleri böyledir, diyenler çoktur O halde, bizim gibi mukallidlerin, hadis-i şerif vardır diyerek, işaret etmeye kalkışması ve böylece, birçok müctehidlerin fetvaları ile haram veya mekruh ve yasak olduğu bildirilen bir işi yapması doğru olmaz Bir müslüman şöyle düşünmelidir:
Bu büyük âlimler, işaret etmenin haram veya mekruh olacağına bir delil, vesika elde etmeselerdi, haram veya mekruh demezlerdi İşaret etmenin sünnet ve müstehap olduğunu bildiren haberleri söyledikten sonra, (Böyle demişler ise de, doğrusu işaretin haram olduğudur) buyurmazlardı Demek ki, bu din büyükleri, işaretin sünnet ve müstehap olduğunu gösteren haberlerin değil, yasak olduğunu gösteren vesikaların daha kuvvetli olduğunu anlamışlardır
Bir Hanefi, nasıl olsa Şafii’de sünnetmiş diyerek, parmak kaldırmaya kalkması caiz olmaz Buna mezhep taklidi de denmez Mezhep taklidi, ancak ihtiyaç halinde caiz olur
Sual: Şafii’yi taklit edenin namazda oturunca şehadet parmağını kaldırması gerekir mi?
CEVAP
Taklit eden kaldırmaz Çünkü Hanefi’den çıkmış sayılmıyor Hanefi’de ise parmak kaldırılmaz
|