![]() |
Osmanlı’Da Çok Evlilik |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı’Da Çok EvlilikOsmanlı’da Çok Evlilik Taaddüd-i zevcaat konusu, Müslümanlara yöneltilen eleştiriler içerisinde yer alır ![]() ![]() ![]() Osmanlı aile hukuku İslam aile hukukunun vaz ettiği ilkeler çerçevesinde oluşmuş olup, bu ilkelere ters düşmeyen bazı örf ve adetten kaynaklanan uygulamalara müsaade edilmiştir ![]() ![]() ![]() Nisa Suresi, Ayet 3’de; "Eğer velisi olduğunuz mal sahibi yetim kızlarla evlenmekle onlara haksızlık yapmaktan korkarsanız onlarla değil hoşunuza giden başka kadınlarla iki, üç ve dörde kadar evlenebilirsiniz; şayet aralarında adaletsizlik yapmaktan korkarsanız bir tane almalısınız veya sahip olduğunuz ile yetinmelisiniz ![]() ![]() Çok evlilik sadece zaruret halinde müsaade edilen bir çıkış yolu olmuş, bu müsaade de kadınlar arasında adalet etme şartına bağlanmıştır ![]() ![]() ![]() “Bir erkeğin nikahında iki kadın bulunur da aralarında adalet gözetmezse, Kıyamet Günü’nde bir tarafı felçli olarak dirilir ![]() Bu evrensel ilkelerin nazil olduğu ve ifade edildiği toplumun İslam ile şereflenmeden önceki durumuna bakarsak bir erkeğin istediği kadar kadın ile evlenme hakkına sahip olduğu görülür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ne varki, Medeniyet-i İslamiye Tarihi adlı eserin Lübnanlı gayrımüslim müellifi Corci Zeydan’ın tesbitlerinde de görüldüğü üzere birden fazla evliliğin oranı bütün müslüman toplumlarda %5'i geçmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlgili ayette geçen şartlı izne bağlı olarak diğer müslüman toplumlarda olduğu gibi Osmanlı toplumunda da birden fazla evliliklere rastlanılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() “Türkler dünyaya, karıları da onlara hükmeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1908’de Osmanlı devletinde seyahat eden bir Amerikalı seyyah da değerlendirmelerinde; “ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı’da çok evliliğe değinen yerli veya yabancı hiçbir yazar veya seyyah bunun yaygın bir uygulama olduğunu söylemiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batılı için taaddüd-i zevcat ne anlama geliyordu? 1316’da basılan Taaddüd-i Zevcaat adlı eserde Mahmud Esad bu konuda şöyle diyordu; Taaddüd-i zevcaat onların nazarında cürmdür, cinayetdir, hem de a’zam cinayetdendir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taaddüd-i zevcât konusunda tartışmalar son döneme aittir ![]() ![]() ![]() Osmanlı Toplumunda Çok Evliliğin Sebepleri Osmanlı toplumu içerisinde kişileri çok evliliğe iten sebepler kadını istismar üzerine kurulu gayrı ahlakî gerekçelere dayanmıyordu ![]() 1-En başta nesebin devamlılığını sağlama ve çocuk sahibi olma isteği kişileri ikinci evliliğe iten sebeplerdendir ![]() ![]() ![]() ![]() 2-Osmanlı tıbbı muasırlarına göre oldukça gelişmiş olduğunu tıp tarihi araştırmaları göstermekle birlikte çağdaş dünyamızın gelişmiş sağlık sektörünün varlığından yoksun çağlarda ailelerin çocuk sahibi olmalarını engelleyen kadından veya erkekten kaynaklanan hastalık ve rahatsızlıkların önüne de geçildiği söylenemez ![]() ![]() 3-Üretimin kol gücüne bağlı olarak yapıldığı dönemlerde fazla nüfusun üretim artışına katkıda bulunacağı düşüncesini de etkileyici faktör olarak görmek gerekir ![]() ![]() 4-Yine bu gerekçeler arasında erkek çocuğa sahip olma isteğinden söz edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Böyle bir durum kuşkusuz şehir toplumlarında görülür ![]() ![]() ![]() Erkek çocuk sahibi olma arzusunu sadece iş ve zenaat ehlinin talepleri arasında görmemek gerek ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5-Özellikle devletin kuruluş döneminde gazaların ortaya çıkardığı diğer bir olgudan da söz etmek lazımdır ![]() ![]() ![]() Aşıkpaşazâde’nin açıklamaları şöyle; (Gazilerin şehre girişlerinde) kâfirler karşıladılar ![]() ![]() ![]() Orhan Gazi: "Bunların erkekleri ha*ni?" diye sordu ![]() ![]() ![]() ![]() Emretti: "Bu dul kadınla*rı nikâh edin alın" dedi ![]() ![]() ![]() Evlenen gazilere verdiler: Hazır ev ve kadın ola, kim kabul etmeye ![]() ![]() 6- Evlilik yaşında kadın nüfusun fazlalığı ![]() ![]() 7- Kadının gebelik, doğum ve doğumdan sonra çocuğun sütten kesilmesine kadar erkeğin karısından çekinmek zorunda kalması erkeği birden fazla kadınla evliliğe ittiği söylenebilir ![]() 8- Kadınların erkeğe göre daha genç yaşta evlenmesi, doğum, çocuk büyütme ve geleneksel aile yükünün ağırlığı gibi nedenlerle güzelliklerini kaybetmeleri, zevcelik vazifesini yerine getirememeleri ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı’Da Çok Evlilik |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı’Da Çok EvlilikOsmanlı aydınları ne düşünüyordu? Batı dünyası ile etkileşimin en üst düzeye eriştiği 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Biliyorsunuz ki bu mebâhis ile ecânib çok iştiğal ediyor, Buna dair çok şeyler yazılub söyleniyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyhülislam Musa Kazım 1324 /1908’de Sırat-ı Müstakim’de yayınladığı Hürriyet-Müsavat adlı makalesinde “ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mahmud Esad “ ![]() ![]() ![]() ![]() Türkçü görüşleriyle bilinen Şemseddin Sami (1850-1904), “Kadınlar” isimli eserinde tek eşle yetinmenin gerekçeleri üzerinde durur ![]() ![]() ![]() ![]() 1917 tarihli Hukuk-ı Aile Kararnamesi komisyonuna başkanlık yapan Mahmııd Es'ad (1855-1918) ile Cevdet Paşa'nın kızı Fatma Aliye Hanım (1862-1936) arasında geçen poligami tartışmasında Mahmud Esad, bu tür evliliğin fuhşu önleyen iki özelliği üzerinde durur ![]() ![]() ![]() Taaddüd-i zevcaat konusunun tartışıldığı dönemlerde bu konuda geniş tahlillere giren Mahmud Esad’a göre; “ ![]() ![]() ![]() ![]() Mahmud Esad’a göre taaddüd-i zevcaat tabii, cibillî, fıtridir ![]() ![]() Mahmud Esad’ın görüşlerine karşı, Fatma Aliye, "İslâmiyette taaddüd-i zevcât emr olmayub mesağ gösterildiği cihetle bu müsaadenin ne gibi mecburiyetlerde işe yaradığı ibraz olunmalı ![]() ![]() ![]() “İslâm ordusuyla Akka taraflarında bulunan Ebu Ubeyde'nin izin mektubuna cevaben Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Fatma Aliye bu misalden sonra seçkin şahsiyetlerin çok evliliklerine dair düşüncelerini şöyle dile getirir: “Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fatma Aliye, ço*keşliliği kabullenmiş görünüyor ancak “İslâmiyette taaddüd-i zevcata karşı talak da bulunduğundan taaddüd-i zevcâtın kadınlara cebri bir zulüm olamayacağını ve kadın ortak istemediği halde oturmayıp diğer bi*riyle tezevvüç edebileceğini” ileri sürerek kadınların isteği üze*rine gerçekleştirilen muhalâaya atıfta bulunuyor ![]() “İslamiyetde vahdet-i zevce usûlü haram olmadığı ve idare edilemeyeceği halde bir zevce ile iktifa kılınmak hakkındaki ayet-i kerime işte bu alem-i medeniyet için pek muvafık bulundığını söyler isek hak kazanabilürüz ![]() ![]() Taaddüd-i zevcaat ile ilgili tartışmaların yaşandığı dönemin şahitlerinden bir olan Bediüzzaman da batı medeniyetinin çok evliliğe bakış açısını şu şekilde tahlil ediyor ![]() “Medeniyet, taaddüd-ü ezvacı kabul etmiyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batılı fıkirlere sahip Celal Nuri (1570-1918) tarafından 1331/1915 yılında kaleme alınan Kadın*larımız'da İslâmiyetin tekeşli aile yapısını önerdiğini ileri sürer ![]() ![]() ![]() Hukuk-ı Aile Kararnamesi'nin düzenlen*mesinden önce, İslâmcılar, Batıcılar ve Türkçüler arasın*da konuyla ilgili yoğun tartışmalar geçmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu tip bir akit yapan ilk çift Halide Edip Adıvar ve Salih Zeki Bey’dir ![]() ![]() ![]() Bu maddenin kabulünde her ne kadar kamuoyu baskısının etkisi olmuşsa da İslam hukukunun çerçevesi içerisinde kalınmış ve çok evliliğe engeller oluşturma yönünde atılan bir adım sayılmıştır ![]() ![]() Çok evliliğe karşı kamuoyu baskısı giderek artıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() 1925’de Vakit Gazetesi’nin bir anketi toplumun çok evlilik konusundaki eğilimlerini bize aktarıyor ![]() Gazete şu soruları sormuştu: 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() Bu ankete verilen cevaplarda son iki soruya olumsuz cevap verilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı aile araştırmaları için mühim bir kaynak: Tereke defterleri Osmanlı aile yapısının niceliğine yani, Osmanlı ailesinde birden fazla evliliğin oranı, çocuk sayısı, kız-erkek çocuk sayısı oranı, mirasçıların durumu ve birden fazla evliliğin hangi amaçlarla yapıldığına dair suallere cevap veren önemli bir kaynak, özellikle Osmanlı mahkemelerinde kadıların tuttuğu ve adına "Kadı Sicilleri" denilen defter kolleksiyonları içinde bulunan "Tereke Defterleri"dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı Toplumunda Çok Evlilik Rakamları Onyedinci yüzyıl İstanbul'una ait 20 şeriye sicili üzerinde yaptığımız araştırmada 2670 kişiden 1728 'inin vefatları anında evli olduklarını tesbit ediyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ö ![]() ![]() ![]() ![]() Bursa, Ankara ve Anadolu'nun muhtelif şehirlerine ait tereke kayıtları incelenerek varılan sonuçlar da birbirine yakındır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Adana, Amasya, Ankara, Antep, Diyarbakır, Edirne, Kayseri, Konya, Manisa, Sivas, Trabzon tereke defterleri üzerinde sondaj usulü ile yapılan bir araştırmaya göre 883 kişiden 789’u tek eşlidir(%89 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstanbul ve Edirne'de bulunan askeri sınıf mensupları arasında tek eşliliğin aynı oranlarda olduğu görülürken, Ankara ve Anadolu'nun bir kısım şehirlerinde tek eşlilik daha düşük oranda seyretmiştir ![]() ![]() ![]() Benzer özellikler Arap nü*fusun yoğun olarak yaşadığı bölgeler için de geçerli olduğu söylenebilir ![]() ![]() ![]() Osmanlı demografi araştırmalarından tanıdığımız Cem Behar ile Alan Duben'in 1880-1940 yıllarını kapsayan çalışmalarında bu istisnai özelliğin devam ettiği görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat dönemini kapsayan Bursa ve civarına ait bir araştırmada birden faz*la kadınla evlilik yapanların oranının önceki dönemlerden pek farklı olmadığına işaret edilmektedir ![]() ![]() ![]() Osmanlılarda çok kadınla evliliğin nadir olduğunu Tanzimat yazarları da ifade etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı’Da Çok Evlilik |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı’Da Çok EvlilikTek Eşlilik Oranı Neden Düşüktür? Osmanlı toplumunda çok eşliliğin düşük oranlarda gerçekleşmesinin sebepleri üzerinde durabiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bir yandan Kuran-ı Kerim’in açık tavsiyeleri, diğer yandan kanunun kadınlara iyi muamele etmesi ve onların geçimini tek başına sağlaması konusunda kocaya yüklediği mecburiyet müslüman ferdler arasında çok kadınla evlenme vakalarının oldukça ender görünmesine büyük katkıda bulunmaktadırlar ![]() Toplumda çok eşliliğin hoş karşılanmaması kişilerin tek kadınla aile hayatlarını sürmelerinde etkili olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan ailenin huzur ve saadetini zedeleme korkusu kişileri ikinci evlilik konusunda daha dikkatli davranmalarını gerekli kılıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1908’de Osmanlı ülkesini gezen Amerikalı seyyah değerlendirmelerinde “ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuksuz ailelerin geçici evlatlık ve icar-ı sağir ile çocuk edinmelerinin mümkün olması dolayısıyla ikinci evliliğe gidilmediği söylenebilir ![]() Demografik açıdan bakıldığında çok eşli evliliğin bozulma tehlikesi tek eşli olanlara göre daha yüksektir ![]() ![]() ![]() ![]() Çok Eşli Kişilerin Çocukları İncelediğimiz çok eşli 95 kişiyi çocuk sayısı açısından değerlendirdiğimizde genel oranın altında kaldığı görülmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çok Eşli Kişilerin Statüleri Çok eşli kişileri cemiyet içerisindeki statü, ünvan ve görevleri açısından değer*lendirdiğimizde; 95 kişi içerisinde on altısının İbn-i Abdullah yani köle menşeli kişilerden oluştuklarını tesbit ediyoruz ![]() ![]() ![]() Üç ve dört evliler incelendiğinde toplam 1242 evli erkekten sadece on birinin bu tür evlilik yaptığı tesbit edilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gerek bu çalışmamızda, gerekse belgelere dayalı olarak yapılan diğer çalış*malarda Osmanlı toplumunun seçkin zümresi sayılabilecek bir konumda olan askeri sınıf içinde bile poligaminin tercih edilen bir durum olmadığı, ancak istisnai olarak birden fazla evliliğin toplumun değişik kesimlerinde görüldüğü, ekonomik durum ve sosyal statü ile direkt irtibatlı olmadığı, özellikle ikinci evliliği yapanlarda çocuklarının ya hiç olmadığı veya erkek çocuklarının olmadığı açığa kavuşmak*tadır ![]() Osmanlı ailesi üzerine yapılan pek çok çalışmada çok eşliler ile ilgili analizlerde, belirli statü ve unvanlara sahip varlıklı kimselerde, toplumun üst kesimlerinde birden fazla evliliğin diğerlerine göre daha fazla olduğu, refah seviyesi yüksek kesimlerde bu eğilimin arttığı daima vurgulanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uzun yıllar üzerinde durduğumuz bir araştırmanın aile yapımıza ilişkin bölümünün sadece eş sayısı ile ilgili sonuçlarını vermeye çalıştık ![]() ![]() ![]() ![]() Yukardaki rakamlar bize Osmanlı toplumunda poligaminin (çok evliliğin) yaygın olduğu şeklindeki kanaat ve düşüncenin ne kadar isabetsiz ve kasıtlı olduğunu göstermektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şu gerçeği önemle belirtmek gerekir ki, Osmanlı aile yapısı İslam aile yapısının bir yansıması olarak tarihe mal olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı ailesi batı ailesinin geçirdiği süreçleri yaşamadığı gibi, batı ailesinin maruz kaldığı krizleri de hiç bir zaman yaşamamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batıda evlilik dışı doğan çocukların oranına ilişkin aşağıda vereceğimiz rakamlar hiç bir zaman ve hiç bir İslam toplumu içerisinde görülmemiş rakamlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan yüz yıl öncesinin beyanlarında da görüldüğü üzere Batı’da fiili bir taaddüd-i zevcaat var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Amerikan başkanlık seçimlerine Cumhuriyetçi Parti’den başkan adayları arasında adı geçmiş olan Garry Bauer, Amerika’da bazı eyaletlerde eşcinsellerin evlenmelerine yol açılınca; “eşcinsel evliliklerin yasallaşması, toplumumuzun temel taşı olan ahlâka tarihteki en büyük darbeyi indirir ![]() ![]() ![]() Maalesef bizde de bir kırılmadan söz edilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Hülasa, bütün İslam toplumlarında olduğu gibi Osmanlı toplumunda da taaddüd-i zevcât yani birden fazla evlilik, temel gerekçesi itibariyle kadını istismar üzerine kurulan bir düzenleme değil, bir çıkış yolu ve bir ruhsattır ![]() ![]() Doç ![]() ![]() Osmanlı Araştırmaları Vakfı |
![]() |
![]() |
|